Logo HaarlemmermeerHaarlemmermeer –ontwerp verkeersbesluit –Hoofddorp, Abbenes, instellen schoolzoneen voetgangersoversteekplaats Hoofdweg Westzijde bij Langerak

N ummer 201 4 / 072215 (concept)

Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer zijn voornemens de volgende verkeersmaatregelen te treffen:

1.Overwegingen

Aanleiding

De gemeente Haarlemmermeer wil de verkeersveiligheid in schoolomgevingen verbeteren door rondom scholen schoolzones in te richten. De schoolzone is een landelijk project, met als doel de verkeersveiligheid te verbeteren, de bebording rondom basisscholen te uniformeren en weggebruikers meer bewust te maken van hun gedrag in het verkeer. Het inrichten van schoolzones is een onderdeel van het collegeprogramma 2010-2014. Iedere schoolomgeving wordt ingericht als schoolzone. De uitvoering van schoolzones is gekoppeld aan het behalen van het Haarlemmermeers Verkeerveiligheidslabel (HVL), als kwaliteitskeurmerk voor scholen. Scholen die in het bezit zijn van dit label laten zien dat zij verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid.

Er zijn geen richtlijnen hoe een schoolzone eruit moet zien of waar deze aan moet voldoen.

Wel zijn er maatregelen die toegepast kunnen worden. Hiervan worden in Haarlemmermeer onder andere de volgende maatregelen toegepast:

  • De tekst schoolzone over de volle breedte van het wegdek met bijbehorende bebording;

  • Indien wenselijk en mogelijk een 30 km/h zone instellen;

  • Snelheidsremmende maatregelen (verhogingen, versmallingen en belijning) met name bij oversteeklocaties;

  • Attentieverhogende maatregelen bij oversteeklocaties (kanalisatiestrepen, opvallende tegels en waarschuwingsborden);

  • Eigen fietsvoorzieningen (fiets(suggestie)stroken, fietspaden en fietsstraten);

  • Meer stallingsmogelijkheden voor de fietsen van kinderen en ouders;

  • Aanduiden van de parkeerruimte, het reguleren van het gebruik door een (periodiek) parkeerverbod of parkeerduurbeperking en fysiek tegengaan van het foutief parkeren;

  • Verduidelijken en regelen voorrangssituaties.

Bij de keuze in de soort en locatie van o.a. bovenstaande maatregelen vindt verkeerskundig maatwerk plaats. Dat leidt veelal tot unieke oplossingen waarbij soms gemotiveerd wordt afgeweken van de standaard Duurzaam Veilig richtlijnen.

Voor de inrichting van schoolzones is een uitvoeringsplanning opgesteld om in de periode 2011 t/m 2015 circa 40 schoolzones, verspreid over de gemeente te realiseren.

De raad is door het college geïnformeerd over de aanpak van de inrichting van schoolzones. Hierin staan de maatregelen (zowel visuele als fysieke) genoemd die bij een schoolzone passen.

Prioritering in de uitvoering van de schoolzones vindt plaats op basis van de volgende criteria:

  • De noodzaak vanuit verkeersveiligheid (urgentie in aanpak speelt vooral bij al lopende dossiers);

  • Het bezit of behalen van het HVL (scholen die ver zijn met het behalen van het HVL krijgen voorrang en wanneer een school het HVL gaat behalen wordt hierop aangesloten met de inrichting van een schoolzone);

  • De clustering van scholen (de mogelijkheid tot het combineren van de aanpassing van de schoolomgeving van meerdere scholen leidt tot een snel resultaat);

  • De financiering en de mogelijkheid tot subsidie van de Stadsregio Amsterdam.

Op grond van de prioritering voor de aanpak van schoolzones, is de schoolzone Abbenes met basisschool De Tonne, in de zomervakantie van 2014 aan de beurt. Vanwege de verkeersproblemen n.a.v. de reconstructie van de Hoofdweg Westzijde, heeft deze schoolzone een hoge prioriteit gekregen.

Met de betrokken partijen (school, dorpsraad en gebiedsagent) zijn de problemen geïnventariseerd en naar oplossingsrichtingen gezocht. De geconstateerde problemen zijn:

  • 1.Onveilige voetgangersoversteek over de Hoofdweg Westzijde bij de Langerak;

  • 2.Hoge snelheden op de Langerak (de Langerak en achterliggende straten liggen sinds de reconstructie van de Hoofdweg Westzijde in de 30km/h zone, maar er ontbreken snelheidsremmende maatregelen);

  • 3.Oversteekmogelijkheden op de Van Tolstraat en Zilvervloot ontbreken.

Maatregelen en motivatie

De maatregelen bestaan, naast het plaatsen van bebording en belijning bij de schoolzonepoorten, uit:

  • 1.Het aanleggen van een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) met ledverlichting in het wegdek op de Hoofdweg Westzijde bij de Langerak, door het aanbrengen van markering zoals bedoeld in art. 49 RVV 1990 en borden L2 RVV 1990;

  • 2.Het aanleggen van een drempel op de Langerak bij nr. 20;

  • 3.Het aanduiden van parkeervakken op de rijbaan van de Langerak aan de noordzijde tegenover nr. 8-16;

  • 4.Het aanleggen van een plateau op de kruising Van Tolstraat-Tonnekamp-Zilvervloot. Hiermee remt al het verkeer af en is de voorrangssituatie duidelijk.

  • 5.Het doortrekken van het voetpad naast Langerak 41 naar het andere voetpad langs de Zilvervloot, voor het verbeteren van het zicht vanaf de Zilvervloot op de voetgangers vanaf de school;

  • 6.Het plaatsen van een tijdelijk bord ‘rechts gaat voor’ op de Hoofdweg Westzijde voor de kruising met de Langerak, om verkeer richting de A44 te waarschuwen voor de gelijkwaardige kruising.

De maatregelen zijn ter verbetering van de verkeersveiligheid voor de schoolgaande kinderen en met name de overstekende voetgangers en fietsers.

2.Verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor het aanbrengen van een voetgangersoversteekplaats moet een verkeersbesluit worden genomen.

De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2014-100-005.

3.Voorbereiding

Op 12 maart 2014 zijn de voorgestelde plannen gepresenteerd aan bewoners en andere belangstellenden tijdens een inloopavond op basisschool de Tonne. Het voorlopige plan stond samen met het verslag van de inventarisatie vanaf 6 maart op de speciale pagina voor de schoolzones op de gemeentelijke website en de betrokken partijen (school, dorpsraad en dorpsagent) hebben vooraf de plannen ontvangen.

Tijdens en naar aanleiding van deze avond zijn er 11 schriftelijke reacties binnengekomen, waarna het plan op 3 punten is aangepast. Allereerst is er 1x schriftelijk en meerdere malen mondeling de waardering uitgesproken voor de komst van een zebrapad op de Hoofdweg Westzijde bij de Langerak met ledverlichting. Dit voorstel blijft dus ongewijzigd. Vanuit het Tonnekamp is door 4 bewoners aangegeven dat er geen drempel halverwege de straat, maar wel een plateau bij de kruising met de Van Tolstraat en de Zilvervloot nodig was. Dit plateau is daarom toegevoegd aan het plan in plaats van de drempel. Dit plateau verlaagt tevens de snelheid op de Van Tolstraat (verzoek drempel 1x). Bij een toekomstige reconstructie van het wegdek van de Van Tolstraat, kan de noodzaak van de extra drempel alsnog bekeken worden. Ook het verzoek (4x) voor het aanduiden van parkeerplaatsen op de rijbaan van de Langerak is gehonoreerd. Met de bestaande en nieuwe drempel, gemarkeerde parkeervakken en bestaande plateau zijn er op de Langerak nu voldoende snelheidsremmende maatregelen en wordt het verzoek (1x) voor nog een extra drempel op de Langerak afgewezen. Om het zicht vanaf de Zilvervloot op het voetpad te verbeteren (1 verzoek), wordt het voetpad naast Langerak 41 doorgetrokken naar het voetpad langs de Zilvervloot. Van de verzoeken met betrekking tot de Hoofdweg Westzijde kan slechts het tijdelijke bord ‘rechts gaat voor’ worden meegenomen in dit plan. De overige 4 verzoeken (steilere opritten plateau met Langerak 2x en verduidelijken kruising met Kalverlaantje 2x) worden meegenomen in het onderzoek naar aanvullende maatregelen voor de Hoofdweg Westzijde. Ook verdere verkeersvragen (fietsstroken Hoofdweg Oostzijde 1x en doortrekken Tonnekamp naar Hoofdweg Westzijde 3x) vallen buiten dit project en zijn doorgegeven aan het Gebiedsmanagement voor verdere afweging.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

Dit heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 1 april 2014 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De deelnemers stemmen in met het besluit.

De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe wordt het voorgenomen verkeersbesluit vanaf 7 april 2014 vier weken ter inzage gelegd.

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. Belanghebbenden kunnen zes weken na de publicatiedatum bezwaar maken tegen het besluit.

De uitvoering van de schoolzone vindt plaats in de zomervakantie om de overlast van en voor de schoolgaande kinderen te beperken.

4.Motivering Wegenverkeerswet 1994 en belangenafweging

Motivering Wegenverkeerswet

Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen:

  • 1.In eerste instantie:

    • a.het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.In tweede instantie ook voor:

    • a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Burgemeester en wethouders stellen vast dat de maatregelen nodig zijn in verband de verkeersveiligheid (lid 1a), het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b), het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg (lid 1 c), het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (2a) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of de functie van objecten of gebieden (2b).

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer door de snelheidsremmende maatregelen en komst van een voetgangersoversteekplaats. Dit belang wordt echter minder zwaar gewogen dan de overige belangen. De verkeersveiligheid van het langzame verkeer, met name die van schoolgaande kinderen, wordt zwaarder gewogen dan de snelheid en parkeermogelijkheid voor het gemotoriseerde verkeer.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van bewoners, vanwege de extra snelheidsremmende maatregelen, parkeervakken en voetgangersoversteekplaats. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid en de leefbaarheid.

Doorgaand verkeer

(Doorgaand) verkeer moet afremmen bij de snelheidsremmende maatregelen, gelijkwaardige kruisingen en voorrang verlenen bij de voetgangersoversteekplaats en wordt hiermee in hun belangen geschaad. De school is echter niet gelegen aan een weg, bestemd voor doorgaand verkeer. Bijkomend positief effect voor doorgaand verkeer is dat de oversteeklocatie door de maatregelen beter opvallen en de voorrangssituaties duidelijker worden, waardoor de kans op een ongeval vermindert.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De oversteeklocaties worden beter aangeduid en de snelheid van het verkeer wordt verlaagd. De verkeerssituatie wordt hiermee duidelijker en veiliger.

Parkeerders

De aanduiding van extra parkeervakken op de Langerak is positief voor de parkeerders.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor hulpdiensten.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het belang van alle categorieën weggebruikers zijn, met name langzaam verkeer en bewoners. Deze belangen worden zwaarder gewogen dan de belangen van het doorgaand verkeer, die door de maatregelen worden geschaad.

5.Bevoegdheid

De hierboven genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer.

Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimt, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit ondermandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

6. Besluiten

    • I.Door het aanbrengen van markering zoals bedoeld in art. 49 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en borden L2 RVV 1990 op Hoofdweg Weszijde bij Langerak een voetgangersoversteekplaats aan te duiden;

    • II.Dit besluit ter openbare kennis te brengen op ..... 2014 (in te vullen na terinzagelegging)

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de Teammanager Wegen, Water en Verkeer

M.Ardewijn

Publicatiedatum voornemen in Staatscourant

Dit voorgenomen besluit is op 7 april 2014 gepubliceerd in de Staatscourant onder “Overige mededelingen aan het wegverkeer”.

Terinzagelegging

Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende vier weken vanaf de publicatiedatum, voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen vier weken na publicatiedatum (7 april 2014) een zienswijze indienen bij: Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer, Cluster Beheer en Onderhoud, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. De eventueel ingediende zienswijzen worden bij het definitieve besluit meegewogen. Na publicatie van het definitieve verkeersbesluit is het mogelijk bezwaar te maken en een voorlopige voorziening aan te vragen.

Naar boven