Logo RhedenGemeente Rheden-Verkeersbesluit-Tijdelijk-kermis-Vlashofstraat-Wilhelminastraat-Velp

RHD2013-VKB-003

Aanleiding

Jaarlijks houdt de Stichting Velp voor Oranje een kermis in het centrum van Velp. Hiervoor wordt het parkeerterrein aan de Vlashofstraat ingericht als evenementen terrein. De Stichting Velp voor Oranje vraagt hiervoor jaarlijks een vergunning en deze wordt onder voorwaarden verleend

Bevoegdheid

Op grond van artikel 15 lid 1 en artikel 18, lid1, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij het mandaatbesluit 2012, is het college van burgemeester en wethouders bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Rheden.

Argumenten

Voor de kermis zijn verkeersmaatregelen noodzakelijk tijdens de opbouw, het evenement en het afbreken en afvoeren van de materialen. De Vlashofstraat en het wegvak Wilhelminastraat tussen de Hoofdstraat en de Bergweg worden gesloten in beide richtingen voor alle bestuurders, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Hierdoor is het parkeerterrein niet meer bereikbaar voor voertuigen.

De wegen blijven toegankelijk voor aanwonenden en de bevoorrading van de bedrijven.

Tevens blijven de garages aan de Vlashofstraat en de parkeergarage aan de Wilhelminastraat bereikbaar.

Dit besluit is uitsluitend van kracht voor de jaarlijkse kermis te Velp, als voor dit evenement door de gemeente Rheden in het betreffende jaar een vergunning is verstrekt, en gedurende de tijd die nodig is voor de opbouw van de attracties, het evenement en voor het afbreken en afvoeren van alle materialen.

Met het verkeersbesluit wordt het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers beoogd.

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Krachtens artikel 34 en 37 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) wordt een verkeersbesluit genomen voor verkeersmaatregelen die regelmatig terugkeren.

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest en overeenstemming bereikt met de Korpschef van de politie.

Bekendmaking

Vanaf 1 januari 2013 worden alle verkeersbesluiten digitaal gepubliceerd. Reden hiervoor is om ontwikkelaars van kaarten in kennis te stellen van de wijzigingen op het nationale wegennet.

Hiermee is bekendmaking in de regionale kranten komen te vervallen. Vooralsnog publiceren we de besluiten ook nog in de regionale krant.

Dit besluit wordt digitaal gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit is te raadplegen op de website: https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant.

De wettelijke bezwaartermijn start op de officiële publicatiedatum op deze site.

e n besluiten:

Op grond van voorgaande overwegingen hebben wij besloten om het wegvak van de Wilhelminastraat tussen de Hoofdstraat en de Bergweg en de gehele Vlashofstraat door plaatsing van borden C1 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens in beide richtingen af te sluiten voor bestuurders, ruiters de geleiders van rij- of trekdieren of vee gedurende de tijd die nodig is om de jaarlijkse kermis te houden, op te bouwen en de materialen weer af te voeren.

Bezwaar en beroep

Belanghebbenden die het niet eens zijn met dit besluit, kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na publicatie van dit besluit op de website: www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant en op de gemeentelijke informatiepagina De Rhedenaar bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 9110, 6994 ZJ  De Steeg.

Indien u het met dit besluit niet eens bent, kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum van verzending van dit besluit bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 9110, 6994 ZJ  De Steeg.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste te bevatten:

a de naam en het adres van de indiener;

b de dagtekening;

c een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

d de gronden van het bezwaar.

Door het indienen van een bezwaarschrift wordt de uitvoering van het besluit niet uitgesteld. U kunt hiervoor een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Nederland, zittingsplaats Arnhem, sector Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM  Arnhem. Bij het verzoek dient een afschrift van het bezwaarschrift te worden overgelegd.

U kunt er ook voor kiezen het beroep- en/of verzoekschrift digitaal bij genoemde rechtbank in te dienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Voor het behandelen van een verzoek om voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Het griffierecht bedraagt € 44,00 voor minder draagkrachtige natuurlijke personen in huurtoeslag- en sociale zekerheidszaken, € 160,00 voor overige natuurlijke personen en € 318,00 voor rechtspersonen (zie artikel 8:41 Algemene wet bestuursrecht).

De Steeg, 2 april 2013

Naar boven