Bekendmaking verkeersbesluit inhaalverboden N33, Rijkswaterstaat Noord-Nederland

Belangenafweging en motivering

Rijksweg N33 is op dit moment voor het grootste deel een enkelbaans autoweg.

De komende jaren wordt de N33 omgebouwd tot autoweg met meerdere gescheiden rijbanen. Tijdens deze werkzaamheden zullen er wegsituaties ontstaan waardoor het niet meer mogelijk is verantwoord in te halen.

Het gaat daarbij om locaties met:

  • veel invoegend werkverkeer;

  • slecht zicht op tegenliggers.

Op deze locaties zal daarom, indien nodig, het bestaande inhaalverbod uitgebreid worden. Afhankelijk van de situatie ter plaatse geldt het inhaalverbod voor één of voor beide rijrichtingen.

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid zijn deze maatregelen vastgesteld.

Het betrokken weggedeelte is in beheer bij het Rijk en is gelegen in de gemeenten Assen, Aa en Hunze, Veendam en Menterwolde.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Korpschef van het politiekorps Regio Drenthe en de Korpschef van het politiekorps Regio Groningen en is besloten om de inhaalverboden toe te passen zoals in dit besluit wordt aangegeven.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluit ik

  • alle eerder genomen verkeersbesluiten in te trekken waarmee een inhaalverbod is ingesteld op rijksweg N33, voor zover deze verkeersbesluiten betrekking hebben op het gedeelte tussen km 7,7 en 45,5;

  • inhalen te verbieden voor één rijrichting dan wel voor beide rijrichtingen door het aanbrengen van een enkelzijdige dan wel een dubbele doorgetrokken asstreep op de volgende gedeelten van rijksweg N33:

    • van km 7,7 tot 7,9 inhalen verbieden voor verkeer in beide rijrichtingen;

    • van km 8,3 tot 9,3 inhalen verbieden voor verkeer in beide rijrichtingen;

    • van km 10,0 tot 11,0 inhalen verbieden voor verkeer richting Delfzijl;

    • van km 11,0 tot 12,0 inhalen verbieden voor verkeer in beide rijrichtingen;

    • van km 12,0 tot 12,8 inhalen verbieden voor verkeer richting Delfzijl;

    • van km 12,8 tot 18,1 inhalen verbieden voor verkeer in beide rijrichtingen;

    • van km 19,0 tot 20,2 inhalen verbieden voor verkeer in beide rijrichtingen;

    • van km 20,5 tot 23,0 inhalen verbieden voor verkeer in beide rijrichtingen;

    • van km 24,3 tot 27,0 inhalen verbieden voor verkeer richting Assen;

    • van km 27,0 tot 30,3 inhalen verbieden voor verkeer in beide rijrichtingen;

    • van km 31,1 tot 33,9 inhalen verbieden voor verkeer in beide rijrichtingen;

    • van km 34,5 tot 34,8 inhalen verbieden voor verkeer richting Assen;

    • van km 34,8 tot 37,1 inhalen verbieden voor verkeer in beide rijrichtingen;

    • van km 39,0 tot 40,6 inhalen verbieden voor verkeer in beide rijrichtingen;

    • van km 42,2 tot 45,5 inhalen verbieden voor verkeer in beide rijrichtingen.

Dit besluit treedt in werking op 1 maart 2013.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, het districthoofd van het wegendistrict Groningen-Drenthe, T.A.G. Kroeze MBA

Naar boven