Logo HeerhugowaardVoornemen tot Verkeersbesluit

Datum: 12 februari 2013

Onderwerp: voornemen tot verkeersbesluit voor de verlengde Oosttangent

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het besluit van de raad, van 26 september 1995, onder nummer 95-76, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer is het gewenst om vanwege aanleg van het nieuw aan te leggen deel van de Oosttangent een aantal bestaande verkeerssituaties te wijzigen.

Het gaat om de volgende locaties en verkeersregels:

  • a)Bij de kruisingen:

    • Oosttangent / Zuidtangent / Lommerhof;

    • Oosttangent / Beukenlaan;

    • Oosttangent / Krusemanlaan;

  • wordt een rotonde aangelegd, waarbij alle verkeer, inclusief fietsers, op de rotonde voorrang heeft. Dit wordt tevens middels verkeersborden, conform de richtlijnen van het CROW aangegeven

    • b) Bij de kruisingen

    • 1.Oosttangent / Oosterparkweg Noord;

    • 2.Oosttangent / van Veenweg;

    • 3.Oosttangent / Oosterparkweg Zuid;

    • Worden vormgegeven als een voorrangskruising, waarbij de Oosttangent voorrang heeft.

    • c)Het fietspad langs de Oostertocht, tussen de Krusemanlaan en de Zuidtangent zal worden omgevormd naar een verplicht fietspad. (met verkeersbord G11)

    • d)Bij de kruisingen van het fietspad langs de Oostertocht met de Haringvliet en van Veenweg: hierbij zal de voorrang ten gunste van het fietspad worden geregeld.

In bijgevoegde bebordingsplannen is de juiste locatie van de verkeersborden en markering weergegeven.

Met de maatregel onder a) en b) wordt beoogd en eenduidige en veilige verkeerssituaties te creëren die recht doen aan de te verwachten verkeersstromen op deze wegen.

Met de maatregel onder c) wordt beoogd ook snorfietsers in de gelegenheid te stellen zich te verplaatsen over het nieuwe traject van de Oosttangent. Immers, op de nieuwe Oosttangent mogen bromfietsers op de rijbaan rijden. Als het fietspad langs de Oostertocht een onverplicht fietspad blijft, mogen snorfietsers geen gebruik maken van deze verbinding. De overheid heeft de plicht zoveel mogelijk de vrijheid van het verkeer te bevorderen. Het gehele zuidelijke deel van dit fietspad, waar de Oosttangent parallel aan loopt is al voorzien van bord G11.

Met de maatregel onder d) wordt beoogd de voorrangsregelingen op dit fietspad verder te uniformiseren. Bij de aanleg van de verlengde Oosttangent worden de huidige kruisingen van dit fietspad met de Zuidtangent en de Beukenlaan, die nu zonder voorrang voor fietsers zijn geregeld, vervangen door rotondes, waarbij de fietsers voorrang krijgen. De oversteken van de Haringvliet en van Veenweg zouden dan nog de enige oversteken zijn op dit traject waarbij de fietsers voorrang moeten verlenen. Door de regels te uniformiseren komt dit de duidelijkheid voor de verkeersdeelnemers ten goede.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd namens de korpschef met een vertegenwoordiger van het regionaal politiekorps Noord-Holland Noord.

Ontwerp besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen spreken burgemeester en wethouders om het voornemen uit om:

  • 1.a)Bij de kruisingen

    • Oosttangent / Zuidtangent / Lommerhof

    • Oosttangent / Beukenlaan

    • Oosttangent / Krusemanlaan

  • 2.b) Op de rotonde alle verkeer, inclusief fietsers, op de rotonde voorrang te geven. a)De kruisingen:

    • Oosttangent / Oosterparkweg Noord

    • Oosttangent / van Veenweg

    • Oosttangent / Oosterparkweg Zuid

  • 3.Vorm te geven als een voorrangskruising, waarbij de Oosttangent voorrang heeft.

    • a)c) Het fietspad langs de Oostertocht, tussen de Krusemanlaan en de Zuidtangent om te vormen naar een verplicht fietspad.

    • b)d) Bij de kruisingen van het fietspad langs de Oostertocht met de Haringvliet en van Veenweg: hierbij zal de voorrang ten gunste van het fietspad worden geregeld.

Bebording volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeersteken (RVV) 1990:

Bijlage 1, hoofdstukken B Voorrang, D Rijrichting, G Verkeersregels, J Waarschuwing en L Informatie

Bordnummer :beschrijving

  • 1.B6: Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende wegonderbord fietsers in twee richtingen

    B3: Voorrangskruispunt

    B4: Voorrangskruispunt, zijweg links

    B5: Voorrangskruispunt, zijweg rechts

    D1: Rotonde, verplichte rijrichting, Uitgezonderd fietsers

    G11: Verplicht fietspad

    G12a: Verplicht (Brom) fietspad

    L2: Voetgangersoversteekplaats

    J37 met onderbord Verhoogde rijbaanscheiding: Waarschuwing voor verhoogde rijbaanscheiding

    D103 / D104: Bromfiets van/naar de rijbaan

Mededelingen

Mogelijkheid tot indienen van zienswijzen

Voordat het college van burgemeester en wethouders een definitief besluit neemt, wordt het ontwerpbesluit ter inzage gelegd voor een periode van 6 weken, dat is tot en met 2 april 2013. De gemeente volgt in dit geval de procedure volgens de artikelen 3:15 en 3:16 Algemene wet bestuursrecht.

Het is voor iedereen mogelijk zijn mening te geven over dit ontwerpbesluit. Dat kan door het indienen van een zienswijze tijdens de periode waarin het ontwerpbesluit ter inzage ligt.

Het besluit ligt tot 3 april 2013 ter inzage. U kunt het besluit op de volgende locaties inzien:

  • 1. Gemeentehuis,

    informatiebalie, Parelhof 1, openingstijden:

    • 1.maandag t/m donderdag: 10.00 tot 17.00 uur

    • 2.vrijdag: 10:00 tot 20.00 uur

  • 2. Info(n)oord

    Middenweg 541A, openingstijden:

    • 1.maandag, woensdag en vrijdag: 13.00 tot 17.00 uur en 18.30 tot 20.30 uur

Een zienswijze kan schriftelijk , per e-mail of mondeling worden ingediend. Wilt u uw zienswijze mondeling toelichten, maak dan eerst een afspraak bij de gemeente via tel. 14 072. De gemeente zal, mochten er meer mensen behoefte hebben om een mondelinge zienswijze te geven, mogelijk een hoorzitting organiseren.

De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in de definitieve beslissing van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit. (of kan aantonen daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest)

Wilt u meer informatie?

Neem dan contact op met dhr. J.A.G. de Leur, dhr. F.Wildenburg afdeling Wijkbeheer, tel 14 072, of via e-mail naar post@heerhugowaard.nl

Naar boven