Logo MontferlandVerkeersbesluit: Uitbreiding 30 km/u-zone te 's-Heerenberg met de Emmerikseweg

Portefeuillehouder: Wethouder Loeff-Hageman

Inleiding

Het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Emmerikseweg te ’s-Heerenberg, middels het verlagen van de maximum snelheid.

Overwegingen

Krachtens artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moeten maatregelen op of aan de weg tot het aanbrengen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Is het gewenst om

Doelstelling

Met het verkeersbesluit wordt beoogd:

  • -het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

Maatregel

De Emmerikseweg is een van de verbindingswegen tussen het centrum van ’s-Heerenberg en Duitsland. Vanaf de grensovergang tot Grand cafe “De Peer” geldt, over een afstand van + 350 meter, een snelheidsregiem van 50 km/uur. Ter hoogte van “De Peer” begint momenteel de 30 km/u-zone. De verschillende ontwikkelingen langs en in de buurt van de Emmerikseweg geven aanleiding, de snelheid vooruitlopend op de herinrichting, te verlagen naar 30 km/u.

Motivering

De Emmerikseweg kent een relatief breed straatprofiel en voldoet daarmee niet aan het gewenste profiel voor een 30 km/u weg. Na de herinrichting zal het wegprofiel zijn afgestemd op de gewenste inrichting van een 30 km/u weg. De verschillende ontwikkelingen langs en in de omgeving van de Emmerikseweg geven aanleiding de snelheid, vooruitlopend op de geplande herinrichting, te verlagen en daarmee de verkeersveiligheid te verbeteren. De herinrichting van de Emmerikseweg staat onder voorbehoud gepland voor eind 2013, begin 2014.

Naast het feit dat de verkeersveiligheid op de Emmerikseweg zal toenemen geldt dat de leefbaarheid door de invoering van de 30 km/u-zone verbeterd wordt. Een lager gereden snelheid betekent immers voor de omwonenden minder overlast van het verkeer. Door de snelheidsverlaging wordt het voor recreanten en bewoners aantrekkelijker om te verblijven op de straat.

Het instellen van een 30 km/u regime heeft een nadelig effect op de doorstroming van verkeer op de Emmerikseweg. Gelet op de lengte van de straat is het verschil in doorstroming minimaal. Derhalve is de doorstroming op de Emmerikseweg van ondergeschikt belang.

Het kruispunt Emmerikseweg/ Parklaan is een gelijkwaardig kruispunt. Echter gelet op het verschil in snelheidsregiem wordt de suggestie van een voorrangskruispunt gewekt, deze onduidelijkheid komt de veiligheid niet ten goede. De situatie wordt aanzienlijk verbeterd door op de Emmerikseweg de snelheid ook tot 30 km/u te verlagen, het gelijkwaardige kruispunt komt hierdoor meer tot zijn recht.

Belangenafweging

Derhalve, de maatregel wordt genomen ter verbetering van de veiligheid op de weg, ter bescherming van de weggebruikers en passagiers en ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter van het gebied. Deze belangen prevaleren boven het belang van de doorstroming van het verkeer.

Gehoord

Overeenkomstig met artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie. De politie heeft een negatief advies gegeven ten aanzien van de snelheidsverlaging. De politie zal geen handhaving uitvoeren omdat de inrichting vooralsnog niet overeenkomt met de gewenste snelheid.

Besluit

Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Montferland besluit tot:

Het uitbreiden van de 30 km/u-zone met de Emmerikseweg in ’s-Heerenberg door over te gaan tot de plaatsing/ verwijdering van de volgende verkeerstekens volgens Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de volgende locaties:

  • 1.Het plaatsen van verkeersborden A1-zone (30 km/u-zone) ter hoogte van de komborden bij het grenskanaal.

  • 2.Het verwijderen van verkeersborden A1-zone (30 km/u-zone) en A2-zone (einde 30 km/u-zone) ter hoogte van Emmerikseweg 11.

  • 3.Het verwijderen van verkeersborden A1-zone (30 km/u-zone) en A2-zone (einde 30 km/u-zone) op de Parklaan ter hoogte van het kruispunt met de Emmerikseweg.

Eén en ander is overeenkomstig met de afbeelding in de bijlage.

Didam, 19-02-2013

Burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Tegen dit besluit kunt u binnen zes weken na bekendmaking een schriftelijk en gemotiveerd bezwaarschrift indienen. U kunt dat richten aan: Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Montferland, Postbus 47, 6940 BA DIDAM. U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Op de website van de gemeente www.montferland.info vindt u onder "digitaal loket" onder "Digitale formulieren" het formulier "bezwaarschrift indienen". Daar treft u alle informatie aan. Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u een DigiD inlogcode nodig.

Voorlopige voorziening

Daarnaast kan, mits een bezwaarschrift is ingediend, een verzoek om een voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank te Zutphen. Voor het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd. U kunt ook digitaal het verzoek om een voorlopige voorziening bij genoemde rechtbank indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een DigiD inlogcode. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Bijlage

Situatieschets

Naar boven