Logo AaltenTIJDELIJK VERKEERSBESLUIT KERNWINKELGEBIED, AALTEN

Aalten, 18 december 2013

Tijdelijk verkeersbesluit tot het afsluiten van de Bredevoortsestraatweg en de Peperstraat voor een periode van 3 maanden vanaf mei 2014.

Aanleiding

In zowel het Centrumplan (2009) als in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Aalten (2010, verder GVVP)) is de ambitie opgenomen om het kernwinkelgebied autoluw in te richten. Onderdeel van deze autoluwe inrichting is het selectieve afsluiten van het kernwinkelgebied. Deze maatregel is nader uitgewerkt in het Verkeerscirculatieplan Centrum Aalten (vastgesteld door de gemeenteraad in 2012, verder VCP). In de huidige situatie kan al het gemotoriseerde verkeer zonder enige belemmeringen gebruik maken van het centrum. In de toekomstige situatie zal dit niet meer het geval zijn. Belangrijk hierbij is dat de bereikbaarheid van het centrum zoveel mogelijk gewaarborgd blijft. Het is geen doel om het centrum af te sluiten, maar een middel om het verblijfsklimaat aantrekkelijker te maken en het langzame verkeer de ruimte te geven. Het besluit is om het centrum alleen af te sluiten op die momenten dat er veel bedrijvigheid plaatsvindt. Op rustige momenten is er geen noodzaak om het kernwinkelgebied af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Het besluit van de gemeente is om een deel van het kernwinkelgebied selectief af te sluiten. Het betreft een selectieve afsluiting van de Bredevoortsestraatweg, waarbij de fysieke afsluiting zich bevindt op de Markt ter hoogte van de aansluiting met de Landstraat en op de Bredevoortsestraatweg ter hoogte van de Prinsenstraat. Om deze maatregel een succes te laten zijn, is het een vereiste dat het draagvlak hiervoor zo groot mogelijk is. Om dit te bereiken is besloten om de selectieve afsluiting in eerste instantie vorm te geven door middel van het uitvoeren van een pilot.

Deze selectieve afsluiting van de Bredevoortsestraatweg door middels van een pilot, is onderdeel van het VCP. Dit plan is vervolgens geamendeerd vastgesteld met de volgende voorwaarden:

  • 1.Voorafgaand aan de proef van de fysieke afsluiting van de Bredevoortsestraatweg en de Peperstraat heldere toetsingscriteria door het college met winkeliers uit de afgesloten straten moeten worden opgesteld.

  • 2.Eerst een proef voor een periode van drie maanden wordt opgestart en dat de resultaten van de proef worden getoetst aan de toetsingscriteria.

  • 3.De fysieke afsluiting van de Bredevoortsestraatweg en de Peperstraat in eerste instantie alleen van zaterdag tot en met maandagochtend vroeg plaatsvindt.

  • 4.Voorafgaand aan de proef ter hoogte van de hoek Landstraat – Bredevoortsestraatweg (tegenover het pand Landstraat 33) extra parkeerplaatsen worden gerealiseerd.

Dit amendement is aangenomen om een zo breed mogelijk draagvlak te creëren voor de proef maar ook om de betrokkenheid van de ondernemers te vergroten. Daarbij is het noodzakelijk om uitgangspunten voor de proef zodanig op te stellen dat deze helder en transparant zijn.

Tijdens een raadsvergadering over de planning van het centrumplan op 19 maart 2013. Tijdens deze raadsvergadering is besloten om de invulling van de proef met alle ondernemers en bewoners van de betreffende straat uit te werken. Naar aanleiding van deze opdracht heeft het college een extern bureau ingeschakeld om alle ondernemers individueel te interviewen. Daarbij waren en belangrijke uitgangspunten voor het opstarten van deze inventarisatie en interviews

Belangrijke uitgangspunten voor het uitgevoerde onderzoek zijn:

  • De pilot wordt uitgevoerd, deze staat in het onderzoek niet ter discussie.

  • De tijden van de selectieve afsluiting (zaterdag en zondag) zijn door de gemeenteraad vastgesteld en

  • staan dus vast – overigens is dit wel besproken met de winkeliers.

  • Alle belanghebbende dienen de kans te hebben inspraak te leveren.

Naast de ondernemers zijn ook de pandeigenaren, bewoners en belanghebbende partijen uitgenodigd om hun wensen en uitgangspunten voor de proef kenbaar te maken. Dit alles heeft geresulteerd in een notitie met uitgangspunten voor het houden van de proef. Het is van belang om de punten uit deze notitie uit te voeren om een zo groot mogelijk draagvlak te creëren en te behouden.

Belangenafweging

Een van de belangrijkste uitgangspunten is het verkrijgen van draagvlak voor de proef onder de belanghebbenden. Zij moeten hun inbreng kunnen leveren en mee kunnen denken over de uitvoering en evaluatie van de proef. Het betreft voornamelijk de ondernemers/exploitanten aan de Bredevoortsestraatweg en Peperstaat, de inwoners van de Bredevoortsestraatweg en Peperstraat en belangenorganisaties zoals VVN, SGGR, Marktcommissie, Fietsersbond en de hulpdiensten.

Voor dit project is het belangrijk ieders belang te inventariseren waarbij de nadruk wordt gelegd op de randvoorwaarden en uitgangspunten waaronder de pilot van de selectieve afsluiting van de Bredevoortsestraatweg plaatsvindt en wordt geëvalueerd. Om recht te doen aan ieders belangen is een procesgerichte aanpak gekozen. Zoals bij de aanleiding al werd aangegeven zijn met alle ondernemers individuele gesprekken gevoerd en zijn er informatieavonden voor bewoners en pandeigenaren georganiseerd. Alle belangen van zowel de ondernemers als van de bewoners, pandeigenaren en belanghebbende partijen, zijn verwerkt in een notitie welke is vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. De betreffende notitie is dan ook de basis voor de uitvoering van de proef selectieve afsluiting.

In de notitie staan een aantal zaken beschreven die van groot belang zijn voor dit verkeersbesluit. Hierin staat de periode vastgesteld en de duur van de proef. Tevens wordt in de notitie de locatie van de afsluiting beschreven.

De selectieve afsluiting betreft de Bredevoortsestraatweg tussen de Markt/Landstraat en de Prinsenstraat. Daarnaast wordt ook de Peperstraat tot aan de doorsteek bij de Kerkstraat afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. De proef wordt gehouden voor een periode van 3 maanden van juni tot en met augustus 2014. Daarnaast is de selectieve afsluiting, in tegenstelling tot hetgeen wat in het amendement van de gemeenteraad staat genoteerd, enkel van kracht op zaterdagen tijdens winkeltijden van 8:00 tot 17:00. Daarna wordt de afsluiting opgeheven.

Voor de afsluiting is het eveneens noodzakelijk om ontheffing te verlenen aan de partijen die gebruik moeten kunnen maken van de betreffende wegvakken. De volgende partijen hebben recht op een ontheffing:

  • ondernemers waarvan de laad- en losactiviteiten op zaterdag plaats vinden (circa 25%).

  • regiotaxi ten behoeve van WVG (Estinea).

  • enige toegang naar eigen parkeergelegenheid.

  • en uiteraard alle nood- en hulpdiensten.

Een aantal bewoners heeft aangegeven (tijdens de informatiebijeenkomst dat zij vinden het recht van laden en lossen te hebben tijdens de afsluiting. In het betreffende deel van de Bredevoortsestraatweg zijn alleen blauwe zone parkeerplaatsen aanwezig, hetgeen betekent dat bewoners hier niet langer dan 2 uur kunnen staan gedurende de afsluiting op zaterdag (08.00 – 17.00 uur). Een ontheffing om hier te mogen parkeren is hier dus niet aan de orde, immers in de ‘normale’ situatie parkeren zij hier ook niet. Dat betekent dat gedurende de afsluiting bewoners geen ontheffing krijgen om in het afgesloten gebied te komen (uitgezonderd de bewoners met een eigen parkeerplaats).

Maatregel

Om de proef uit te kunnen voeren, is het noodzakelijk om de Bredevoortsestraatweg tussen de Markt/Landstraat tot aan de Prinsenstraat af te sluiten voor al het gemotoriseerde verkeer middels een slagboom welke geopend kan worden door ontheffinghouders.

De proef afsluiting duurt 3 maanden (juni, juli en augustus 2014) en is enkel op zaterdag van 8:00 tot 17:00 van kracht. Deze afsluiting wordt met slagbomen uitgevoerd en ondersteund met de bebording C12 en het onderbord OB203p. Dit in het geval van een stroomstoring wanneer de slagbomen niet werken.

Tijdens de gesprekken en informatieavonden bleek dat het wenselijk is om de doorsteek vanuit de Kerkstraat en het Hoge Blik open te stellen ten tijde van de proef afsluiting. Het is daarom noodzakelijk om de verplichte rijrichting vanuit de Kerkstraat gedurende die 3 maanden op te heffen en de doorsteek naar het Hoge Blik vrij te geven. Deze maatregel is op alle dagen van kracht i.v.m. de gewenningsperiode en duidelijkheid van de maatregel.

Juridisch kader

Wettelijke grondslag

Dit besluit is genomen conform:

  • -artikel 2, lid 1, onder a, b, c en d Wegenverkeerswet 1994;

  • -artikel 15, Wegenverkeerswet 1994;

  • -artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -artikel 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

  • -mandaatregeling 2012 Aalten;

  • -verkeerscirculatieplan Aalten 2012;

  • -notitie ‘Kaders en uitgangspunten pilot selectieve afsluiting Bredevoortsestraatweg Aalten’

  • -tekening VK2-03-22;

Beleidskader

De maatregel tot het houden van een proef selectieve afsluiting op de Bredevoortsestraatweg en Peperstraat te Aalten, is getoetst aan Nationaal, Provinciaal en Gemeentelijk beleid. De maatregel wordt conform Duurzaam Veilig uitgevoerd. De essentie van Duurzaam Veilig is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig- gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

In de wegencategorisering van de gemeente Aalten, worden de bovenstaande wegen aangewezen als erftoegangsweg. Dit houdt in dat de weg gebruikt als veilige ontsluiting van percelen binnen verblijfsgebieden. Het gemotoriseerde- en langzaam verkeer wordt op de rijbaan gemengd. Een snelheidsregime van 30km/u is wenselijk. De wegencategorisering is onderdeel van het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan 2010-2020 (GVVP)

Het besluit

Burgemeester en wethouders besluiten om het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • 1.het afsluiten van de Bredevoortsestraatweg voor alle gemotoriseerd verkeer tussen de Markt/Landstraat en de Prinsenstraat door het plaatsen van een fysieke afsluiting d.m.v. slagbomen en de verkeersborden C12, C13 en OB203p conform het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de zaterdagen van 8:00 tot 17:00 voor een periode van 3 maanden vanaf 31 mei 2014 tot en met 30 augustus 2014;

  • 2.het afsluiten van de Peperstraat voor alle gemotoriseerd verkeer door het plaatsen van een fysieke afsluiting d.m.v. slagbomen en de verkeersborden C12, C13 en OB203p conform het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, op de zaterdagen van 8:00 tot 17:00 voor een periode van 3 maanden vanaf 31 mei 2014 tot en met 30 augustus 2014;

  • 3.het opheffen van de verplichte rijrichting op de Kerkstraat te Aalten en het openstellen van de doorsteek naar het Hoge Blik door het vervangen van het verkeersbord D05l op de door het verkeersbord D07 op de Kerkstraat en het plaatsen van een verkeersbord D04 bij de betreffende doorsteek, vanaf 31 mei 2014 tot en met 30 augustus 2013 conform het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Advies politie

Op 10 december 2013 is via de e-mail een advies aangevraagd bij de politie over het bovenstaande besluit. Op 14 december 2013 hebben wij een advies mogen ontvangen. Hierin stond beschreven dat er geen bezwaar is op het bovenstaande besluit. Wel heeft de politie aangegeven om ook de bromfietsers in het verbod op te nemen door het bijplaatsen van het verkeersbord C13. Dit advies nemen wij over in dit besluit.

Bezwaar en beroep

Het bovenstaande besluit ligt vanaf 24 december 2013 tot en met 5 februari 2014 ter inzage.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan binnen 6 weken na datum toezending van dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester van Aalten.

Het bezwaarschrift wordt ondertekend en bevat tenminste:

  • -de naam en het adres van de indiener;

  • -de dagtekening;

  • -een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • -de gronden van het bezwaar.

Een te late indiening van een gemotiveerd bezwaarschrift kan leiden tot het niet-ontvankelijk verklaren hiervan. Tevens kan, nadat bezwaar is gemaakt, in het geval van een spoedeisend belang, op grond van de Algemene wet bestuursrecht een verzoek om voorlopige voorziening (bijv. schorsing van het besluit) worden gedaan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Sector Bestuursrecht.

Het adres is: Rechtbank Gelderland, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem en het bezoekadres is: Martinetsingel 2, 7201 DT Zutphen.

Het college van burgemeester en wethouders van Aalten,

namens deze,

afdeling Bestuur en Openbare ruimte, team Beheer Openbare Ruimte,

G.Sikking

Naar boven