Bestuursreglement van de rechtbank Limburg

Vooraf.

Bij Besluit van de Minister van Veiligheid en Justitie van 22 oktober 2013, nr. 439394, houdende toepassing van artikel 21b, tweede lid, van de Wet op de rechterlijke organisatie, is de aanwijzing van de volgende overige zittingsplaatsen: Sittard-Geleen en Venlo per 1 november 2013 beëindigd. De aanwijzing van overige zittingsplaats Heerlen wordt per 1 januari 2014 beëindigd. Naar aanleiding hiervan is het bestuursreglement gewijzigd. Het reglement komt in de plaats van het op 11 maart 2013 door het bestuur van de rechtbank Limburg vastgestelde bestuursreglement.

Artikel 1. Zittingsplaatsen en zetel van het gerechtsbestuur

De rechtbank Limburg heeft de volgende zittingsplaatsen:

  • a. Zittingsplaats Maastricht, tevens zetel van het bestuur;

    Adresgegevens: Sint Annadal 1, 6214 PA Maastricht

  • b. Zittingsplaats Roermond (zittingsplaats met griffiefunctie);

    Adresgegevens: Willem II Singel 67, 6041 HR Roermond

Artikel 2. Openingstijden griffies

De griffies van de locaties Maastricht en Roermond zijn geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur.

Artikel 3. Organisatiestructuur

De rechtbank is onderverdeeld in de navolgende organisatorische eenheden:

  • a. Het bestuur;

  • b. De afdeling publiekrecht, onderverdeeld in één team kabinet RC (Roermond), drie teams strafrecht (twee Maastricht, een Roermond), twee teams bestuursrecht (Roermond);

  • c. De afdeling privaatrecht, onderverdeeld in vier teams civiel/kanton (twee Maastricht, twee Roermond), twee teams familie&jeugdrecht (Maastricht, Roermond) en één (locatieoverschrijdend) team toezicht.

  • d. Administratie; per locatie een team publiekrecht en een team privaatrecht.

  • e. Het bedrijfsbureau.

Artikel 4. Indeling in kamers en vaststelling van de bezetting

  • 1. Het bestuur stelt jaarlijks per 1 januari een overzicht vast welke categorieën zaken door elk van de afdelingen en teams worden behandeld. Het schema wordt gepubliceerd op www.rechtspraak.nl en ligt op iedere zittingsplaats van de rechtbank ter inzage.

  • 2. Het bestuur stelt jaarlijks (per 1 januari) de bezetting van de afdelingen en teams vast, welke afdelingen en teams enkelvoudige en meervoudige kamers vormen.

    Degenen die deel uitmaken van een afdeling of een team dat is belast met de behandeling van zaken als bedoeld in de artikelen 47, 48 en 50 tot en met 53 van de Wet op de rechterlijke organisatie, zijn aangewezen als lid van de enkelvoudige en meervoudige kamers, bedoeld in die artikelen.

  • 3. Tussentijdse wijzigingen in het overzicht, bedoeld in het eerste lid, worden door het bestuur binnen een maand na de wijziging in het schema verwerkt.

  • 4. Teams kunnen, in afwijking van de gepubliceerde indeling, incidenteel onderscheidenlijk tijdelijk worden belast met de behandeling van een zaak of zaken uit een andere afdeling en/of ander team, indien dit als gevolg van bezettingsproblemen, om opleidingsredenen, vanwege bijzondere kennis, of om enige andere reden noodzakelijk en/of nuttig wordt geoordeeld. Afdelingsvoorzitters oefenen deze bevoegdheid uit met betrekking tot de indeling binnen hun afdeling. Het bestuur is in overige gevallen bevoegd en kan zijn bevoegdheid mandateren aan afdelingsvoorzitters en/of teamvoorzitters.

Artikel 5. Toedeling van zaken

  • 1. Door of namens het bestuur worden in de afdelingen en/of teams roosters gemaakt. Rechters worden daarin ingedeeld afhankelijk van de omvang van hun aanstelling en de werkbelasting die met de behandeling van de onderscheiden categorieën zaken en zittingen is gemoeid.

  • 2. Bij de inroostering van rechters op de onderscheiden categorieën van zaken en zittingen wordt onder meer zoveel mogelijk rekening gehouden met:

    • a. de algemene rechterlijke ervaring die voor de behandeling van een bepaalde soort zaken of zaak wordt geëist;

    • b. de specifieke kennis en/of ervaring op een bepaald rechtsgebied die voor de behandeling van een bepaalde soort zaken of zaak wordt geëist;

    • c. individuele omstandigheden die van invloed zijn op de inzetbaarheid van de rechter.

  • 3. De naam/namen van de behandelend rechter(s) zijn, voor zover al niet in de oproep vermeld, uiterlijk vanaf twee weken voor de aanvang van de zitting door belanghebbenden bij de rechtbank op te vragen. Van zittingen met een oproepingstermijn korter dan twee weken wordt/worden direct aan partijen de naam/namen van de behandelend rechter(s) bekendgemaakt. In dit verband wordt een voorbehoud gemaakt voor noodzakelijke wijzigingen op het laatste moment. Belanghebbenden kunnen kort voor de aanvang van de zitting bij de bode navragen of er wijzigingen zijn in de rechterlijke bezetting die nog niet eerder bekend waren gemaakt.

Artikel 6. Bevordering van juridische kwaliteit en uniforme rechtstoepassing

  • 1. Het bestuur heeft het kwaliteitsbeleid van de rechtbank vastgelegd in een of meer afzonderlijke documenten.

  • 2. Het bestuur bevordert de juridische kwaliteit en de uniforme rechtstoepassing en voert daartoe periodiek – en wel ten minste een maal per jaar – overleg met de gerechtsvergadering.

7. Externe gerichtheid en externe contacten

  • 1. Het bestuur richt een voorziening in voor de externe oriëntatie en advies, onder de benaming van Raad van advies rechtbank Limburg.

  • 2. Het bestuur en het management overlegt periodiek -en steeds ten minste eenmaal per jaar- met ketenpartners, waaronder in ieder geval:

    • a. Raad van Toezicht der Orde van Advocaten in het arrondissement Limburg.

    • b. Het Openbaar Ministerie in het arrondissement Limburg.

  • 3. Het bestuur besteedt in het jaarverslag, bedoeld in artikel 35, eerste lid, van de Wet op de rechterlijke organisatie, aandacht aan:

    • a. de wijze waarop het bestuur bij de beleidsvorming en de beleidsuitvoering acht heeft geslagen op hetgeen leeft in de maatschappij;

    • b. de wijze waarop het bestuur bij de beleidsvorming en de beleidsuitvoering acht heeft geslagen op hetgeen in de voorziening, bedoeld in het eerste lid, is opgemerkt en geadviseerd.

8. Slotbepalingen

Dit reglement is vastgesteld door het gerechtsbestuur op 26 november 2013.

Dit reglement wordt aangehaald als: Bestuursreglement rechtbank Limburg.

Het reglement wordt gepubliceerd in de Staatscourant

Het reglement treedt inwerking op 1 januari 2014.

Naar boven