Logo HilversumVerkeersregeling Cornelis Houtmanstraat.

Gemeenteblad III, 2013 nr. 13

Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben het volgende overwogen.

Op grond van artikel II. lid a en b van hun besluit van 28 december 2004 (gemeenteblad 2004, afdeling III, nr. 131) zijn verkeerstekens aangebracht in de Cornelis Houtmanstraat.

Er bestaat behoefte aan een aanpassing van de verkeerstekens in verband met de verkeerscirculatie in de wijk Van Riebeeckkwartier.

Bij hun voornoemde besluiten is de Cornelis Houtmanstraat gesloten voor bestuurders in noordelijke richting.

In de Van Riebeeckweg zijn, om de verkeersremmende maatregelen goed over de lengte van de straat te verdelen, de kruispunten met de Jan Carstenszstraat en de Willem Barentszweg als verhoogde kruispunten uitgevoerd, maar de kruispunten met de Olivier van Noortstraat en de Cornelis Houtmanstraat niet.

Het is gewenst om het eenrichtingsverkeer in de Cornelis Houtmanstraat om te draaien, zodat er vanuit deze straat alleen nog fietsers en bromfietsers de Van Riebeeckweg oprijden.

Het is dus niet noodzakelijk om dit eenrichtingsverkeer ook te laten gelden voor fietsers en bromfietsers.

Bovengenoemde maatregel zal noch op de Cornelis Houtmanstraat, noch op één van de aangrenzende straten, leiden tot een overschrijding van de luchtkwaliteitsnormen, als genoemd in titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen van de Wet milieubeheer.

Bovengenoemde maatregel zal, noch op de Cornelis Houtmanstraat, noch op één van de aangrenzende straten, leiden tot een formele reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.

De Korpschef van de Regiopolitie Gooi en Vechtstreek is gehoord in overeenstemming met artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en heeft het omdraaien van de rijrichting ontraden. Als reden voor dit advies worden de volgende negatieve gevolgen genoemd die deze maatregelen zouden hebben op de verkeersveiligheid:

  • Toename van de snelheid van het doorgaande verkeer op de Van Riebeeckweg, in het bijzonder vanuit de richting Oosterengweg;

  • Verminderde oversteekbaarheid van de Van Riebeeckweg door hogere rijsnelheden;

  • Grotere gevaarzetting voor (brom)fietsers op de T-kruisingen waar zij zijn uitgezonderd van de geslotenverklaring;

  • Grotere kans op ongevallen met bovendien een grotere kans op een ernstiger afloop door hogere rijsnelheid;

  • De Van Riebeeckweg voldoet niet aan de inrichtingseisen van “Duurzaam Veilig” voor een 30 km/uur weg, waardoor op deze weg harder wordt gereden dan beoogd.

Gelijktijdig met het omdraaien van de rijrichting in de Jan Carstenszstraat, de Olivier van Noortstraat en de Cornelis Houtmanstraat, worden in de Van Riebeeckweg verkeersremmende maatregelen genomen, zoals een verkeersremmend plateau en rijbaanversmalling. Het is juist dat er in de Van Riebeeckweg minder drempels komen dan gewenst. De Provincie Noord Holland (als opdrachtgever van het openbaar vervoer) heeft er sterk op aangedrongen het aantal en de soort verkeersremmers aan te passen, ten behoeve van het comfort van de buspassagiers. Het verkrijgen van subsidie voor de aanpassingen aan de weg is daarbij voorwaardelijk geweest. Het extra kruispuntplateau en de rijbaanversmalling maken het onwaarschijnlijk dat de snelheid op de Van Riebeeckweg zal toenemen. Een afname van de snelheid ligt eerder in de rede.

Op een verhoogd kruispunt is de snelheid van het verkeer lager, waardoor het wenselijk is om het verkeer via het verhoogde kruispunt bij de Jan Carstenszstraat de Van Riebeeckweg op te leiden en via de niet verhoogde kruispunten er af. Dit heeft geleid tot de wens om zowel in de Jan Carstenszstraat als in de Olivier van Noortstraat en de Cornelis Houtmanstraat de rijrichting om te draaien. Door de toekomstige bouw van de tunnel in de Oosterengweg, onder het spoor door, is het voor de bereikbaarheid van het winkelcentrum noodzakelijk de rijrichtingen in de Willem Bontekoestraat en de Willem Barentzweg te veranderen. Als dat is gebeurd hebben de zijstraten van de Van Riebeeckweg, net als nu, wisselend eenrichtingverkeer van en naar de Van Riebeeckweg. Wij zien daarom niet dat het omdraaien van de rijrichtingen zou kunnen leiden tot een verhoging van de rijsnelheid op de Van Riebeeckweg of tot een verhoogd risico op de kruispunten.

Omdat het voor de bereikbaarheid van de wijk niet mogelijk is alle wegen dezelfde rijrichting te maken zal er altijd wisselend eenrichtingsverkeer noodzakelijk zijn. Het is niet wenselijk en niet handhaafbaar om het eenrichtingsverkeer ook te laten gelden voor fietsers en bromfietsers.

In de ons ter beschikking staande ongevalgegevens over de laatste aaneengesloten periode van 5 jaar (2008 t/m 2012) komen op de Van Riebeeckweg geen ongevallen voor waarbij overstekende fietsers of voetgangers waren betrokken. Wij hebben geen reden aan te nemen dat daarin verandering zal optreden.

Op grond van bovenstaande argumenten zien de wij onvoldoende aanleiding voor de vrees van de politie voor negatieve gevolgen. Het advies van de Regiopolitie is daarom niet overgenomen.

Het ontwerp van dit besluit is op 31 oktober 2013 op de gebruikelijke wijze gepubliceerd in de Gooi en Eembode en een ieder is gedurende 6 weken in de gelegenheid gesteld om zijn of haar zienswijze ten aanzien van dit ontwerpbesluit kenbaar te maken, maar van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt;

De Cornelis Houtmanstraat is gelegen binnen deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud.

Op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het college bevoegd ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de provincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW.

Bij ons besluit van 30 augustus 2005 is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Awb, van toepassing verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken.

Burgemeester en wethouders van Hilversum besluiten:

  • 1.De op grond van artikel II.a. en b. van hun besluit van 28 december 2004 (gemeenteblad 2004, afdeling III, nr. 131) in de Cornelis Houtmanstraat geplaatste verkeerstekens te verwijderen;

  • 2.Door het plaatsen van borden C2 en C3 bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de Cornelis Houtmanstraat, tussen de Van Riebeeckweg en de Abel Tasmanstraat, te sluiten voor bestuurders in zuidelijke richting;

  • 3.Door het aanbrengen van onderborden fietsers en bromfietsers uit te zonderen van de onder 2 genoemde gesloten verklaring.

Hilversum, 10 december 2013,

burgemeester en wethouders van Hilversum,

de secretaris, de burgemeester,

I.C. de Vries P.I. Broertjes

Dit besluit is op 19 december 2013 bekend gemaakt en gedurende 6 weken in zijn geheel in te zien op de website van de in de Staatscourant www.officielebekendmakingen.nl. Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking. Een gelijkluidend exemplaar met eventuele bijlagen is gedurende 6 weken in te zien op de website van de gemeente Hilversum (www.hilversum.nl/verkeersbesluiten). Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan, uitsluitend door degene die een zienswijze heeft ingediend tegen het ontwerpbesluit, binnen 6 weken na bovengenoemde datum van bekendmaking, tegen het definitieve besluit een gemotiveerd beroepschrift worden ingediend bij de rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, o.v.v. bodemzaak, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. In het beroepschrift moeten in ieder geval worden vermeld: uw naam, adres, dagtekening, een omschrijving van het besluit en de redenen waarom u het niet eens bent met het besluit. Ook moet u een kopie van dit besluit meesturen.

Dit besluit treedt 6 weken na bovenvermelde publicatiedatum in werking, ook al tekent u beroep aan. Wilt u voorkomen dat, zolang nog niet op uw beroepschrift is beslist, het besluit in werking treedt, dan kunt u aan de rechter een voorlopige voorziening (schorsing) vragen. U richt uw verzoek dan aan de voorzieningenrechter op bovengenoemd adres (o.v.v. voorlopige voorziening).

Aan het behandelen van een beroepschrift en een verzoek tot voorlopige voorziening zijn kosten verbonden (griffierecht). De actuele bedragen kunt u opvragen bij de rechtbank (030-223 30 10).

Vr13013

Naar boven