Logo Breda Reserveren van één parkeerplaats voor het opladen van elektrische auto’s op het Diep Zand

Parkeerstrook naast Groot Zand 26

DV13VB1902 d.d. 10 december 2013

Burgemeester en wethouders van Breda

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2012, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 20 november 2012 inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, als bedoeld in de Wet Milieubeheer.

Is het gewenst om

In het Diep Zand, op de parkeerstrook naast Groot Zand 26, één parkeerplaats te reserveren voor het opladen van elektrische auto’s. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Diep Zand, parkeerstrook naast Groot Zand 26’.

Motivering

Algemeen

Breda onderschrijft de visie van de provincie Noord-Brabant om elektrische mobiliteit te ondersteunen vanwege milieu en economische overwegingen. Het college heeft daartoe op 12 april 2011 ingestemd met de “Visie Elektrisch Vervoer Brabantstad”. Elektrische mobiliteit kent geen lokale uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en is geluidsarm. De oplaadpalen laden op met ‘groene stroom’ waardoor ook de CO2-uitstoot nihil is hetgeen bijdraagt aan de doelstellingen van het Klimaatuitvoeringsprogramma van de gemeente.

Breda wil het rijden met elektrische auto’s stimuleren en mogelijk maken in de praktijk door oplaadfaciliteiten te bieden in de vorm van het plaatsen van oplaadpalen op openbaar gebied. De gemeente is een overeenkomst aangegaan met de provincie Noord-Brabant om de door de provincie beschikbaar gestelde oplaadpalen voor elektrische auto’s te plaatsen.

Locatiekeuze

Elektrisch vervoer is een nieuwe manier van vervoer die nog in ontwikkeling is. Elektrisch vervoer brengt een speciale vorm van parkeren met zich mee, namelijk ten behoeve van het opladen van de accu. Het is niet altijd mogelijk om op privéterrein te parkeren en op te laden. Daarom dienen hiervoor voorzieningen te worden getroffen in openbaar gebied.

De locaties voor het plaatsen van oplaadpalen in het openbaar gebied moeten voldoen aan diverse door de provincie en de gemeente gestelde (technische) eisen en voorwaarden met betrekking tot aanleg en beheer. Om bestaande e-rijders zo goed mogelijk te faciliteren en nieuwe e-rijders te stimuleren wordt gestreefd naar een spreiding van openbare oplaadpunten op locaties waar e-rijders kunnen worden verwacht. Er kan hierbij sprake zijn van locaties die de gemeente zelf heeft bepaald en locaties die door e-rijders worden aangevraagd.

Voor het beoordelen van de locaties hanteert de gemeente, naast de hiervoor genoemde (technische) eisen en voorwaarden met betrekking tot aanleg en beheer, een aantal uitgangspunten.

Deze uitgangspunten komen in het kort neer op het volgende:

  • -de locatie ligt op gemeentegrond, is openbaar toegankelijk en is niet afgesloten met slagbomen, poortjes en dergelijke

  • -het betreft bestaande parkeerplaatsen

  • -het ter plaatse geldende parkeerregime blijft van toepassing

  • -toegankelijk voor een onbepaalde groep gebruikers

  • -locaties waar e-rijders verwacht worden

  • -per oplaadpaal is een parkeerplaats aanwezig

  • -bij locaties die door e-rijders worden aangevraagd wordt verder nog gelet op:

    • locatie waar de oplaadpaal het best tot zijn recht komt en meer gebruikers kan trekken (bijv. zakelijk verkeer)

    • locatie ligt op redelijk beloopbare afstand vanaf de woning of het bedrijf van de aanvrager: maximaal circa 300 meter

    • er zijn binnen redelijke afstand geen alternatieven beschikbaar, bijv. een oprit/garage op eigen terrein of oplaadpaal in de buurt

Locatie Diep Zand

Deze locatie is aangevraagd door een e-rijder woonachtig in het Diep Zand. Binnen redelijke afstand van het Diep Zand is nog geen oplaadpunt beschikbaar. De gemeente wil verspreid in de stad gelegenheid bieden om elektrische auto’s op te laden. De locatie is goed bereikbaar voor e-rijders woonachtig of met een bestemming in de omgeving. De locatie aan het Diep Zand voldoet aan de hiervoor genoemde uitgangspunten. Er is op de locatie een behoefte aan een oplaadplaats voor elektrische auto’s. De locatie aan het Diep Zand is in die zin een goede aanvulling op de reeds aangewezen oplaadlocaties. In het Diep Zand is voldoende parkeergelegenheid beschikbaar. Gezien de spreiding van oplaadlocaties over de stad en het stimuleren van het elektrisch rijden vindt de gemeente het wenselijk om hier een parkeerplaats te reserveren voor het opladen van elektrische auto’s.

Er wordt één parkeerplaats gereserveerd voor het opladen van elektrische auto’s. Deze plaats ligt op het Diep Zand, naast Groot Zand 26. Bij de parkeerplaats zal een oplaadpaal geplaatst worden en het bord E04, parkeergelegenheid, met onderbord met de tekst ‘alleen voor opladen van elektrische voertuigen’. Een en ander zoals opgenomen op de bijbehorende tekening ‘Diep Zand, naast Groot Zand 26’ welke onderdeel uitmaakt van dit besluit.

Belangenafweging

Elektrisch vervoer is in ontwikkeling en zowel Rijk, Provincie als Gemeente wensen de kansen te benutten om elektrisch vervoer te stimuleren. Elektrisch vervoer kan een bijdrage leveren aan verbetering van de lokale leefkwaliteit (geluid, luchtkwaliteit, klimaat) en ontwikkelingen op het gebied van duurzame mobiliteit, energietransitie, economie en innovatie. Hiermee wordt dan ook een algemeen belang gediend.

Wij zijn van mening dat het reserveren van bestaande parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s niet zondermeer betekent dat er sprake zal zijn van extra auto’s die beslag leggen op de bestaande hoeveelheid parkeerplaatsen. Niet alle elektrische auto’s zijn tweede auto’s maar vervangen veelal een conventionele auto. In die zin is er geen verlies aan parkeerruimte.

De gemeente wil het rijden met elektrische voertuigen stimuleren. Op dit moment zijn er nog niet veel e-rijders maar door de faciliteiten te realiseren wil de gemeente het e-rijden aantrekkelijker maken. De gemeente heeft besloten om een parkeerplaats te reserveren in het belang van het stimuleren van het e-rijden en de positieve invloed van het e-rijden op het milieu. In het Diep Zand is voldoende parkeergelegenheid beschikbaar.

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Breda.

Besluiten

  • I.In het Diep Zand, naast Groot Zand 26, een parkeerplaats te reserveren voor het opladen van elektrische auto’s. Bij de parkeerplaats wordt het bord E04, parkeergelegenheid, met onderbord met de tekst ‘alleen voor opladen van elektrische voertuigen’, geplaatst.

  • II.Een en ander overeenkomstig tekening, ‘Diep Zand, naast Groot Zand 26’.

  • III.De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 10 december 2013.

Breda, 10 december 2013.

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Breda,

namens dezen,

Medewerker beleid & advies

A.Kuijpers.

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielebekendmakingen. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij Dhr. G. Rooijmans van de via telefoonnummer 14 076.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

  • a.naam en adres

  • b.de dagtekening

  • c.omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘oplaadpunt Diep Zand Breda’

  • d.de gronden van het bezwaar

U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Bijlagen

Tekening ‘Diep Zand, naast Groot Zand 26’

Voorbeeld bebording

Naar boven