Logo GeldermalsenGemeente Geldermalsen : Verkeersbesluit intrekken en opnieuw nemen verkeerseiland Hondsgemet, Geldermalsen

1.Aanleiding

Op 20 november 2011 heeft het college van Burgemeester en Wethouders ingestemd met het veiligheidsplan bedrijventerrein Hondsgemet. De maatregelen die in het veiligheidsplan werden voorgesteld, moesten de veiligheid op het bedrijventerrein verbeteren, het aantal inbraken en diefstallen verminderen en vrachtwagen parkeren c.q. overnachten tegengaan. Eén van de maatregelen was het aanleggen van een beweegbare fysieke afsluiting op de elzenhof.

1.Motivering

Op 2 april 2012 heeft het college van Burgemeester en Wethouders hiervoor het verkeersbesluit verkeerseiland Hondsgemet genomen. Omdat de daadwerkelijke uitvoering ter plekke afwijkt van het destijds genomen verkeersbesluit is besloten het oude verkeersbesluit in te trekken en een nieuw verkeersbesluit te nemen met daarbij de juiste tekening van de situatie.

Uit het oogpunt van het in stand houden van de weg, het waarbogen van de bruikbaarheid daarvan en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden is het gewenst om over te gaan tot het aanleggen van een beweegbare fysieke afsluiting op de Elzenhof op bedrijventerrein Hondsgemet te Geldermalsen.

Het bedrijventerrein Hondsgemet kenmerkt zich door beperkte toegangsmogelijkheden. Dit biedt de mogelijkheid de veiligheid te verhogen door de toegangswegen te controleren. Door middel van het aanleggen van een beweegbare fysieke afsluiting op de toegangsweg Elzenhof wordt deze mogelijkheid uitgebuit. Dieven worden hierdoor afgeschrikt en verkeerd parkeren, verkeerde handel, vandalisme, verkenningen voor diefstal en dergelijke activiteiten worden tegengegaan. De afsluiting van het terrein geldt gedurende avond- en nachturen. Deze uren worden vastgesteld in overleg met de gemeente Geldermalsen die daarvoor goedkeuring moet geven. De bereikbaarheid voor hulpdiensten wordt gewaarborgd door middel van een eigen transponder toegang. Wanneer zij het verkeerseiland naderen wordt de toegang automatisch vrijgegeven.

Er is gekozen voor een fysieke afsluiting in de vorm van een verzinkbare pilaar en niet voor een slagboom omdat er vrij gemakkelijk door een slagboom heen kan worden gereden. De consequentie van een verzinkbare paal is, dat het geen fysieke belemmering vormt voor fietsers en brombietsers. Echter, omdat de afsluiting slechts in de avond- en nachturen geldt, zal er geen sprake zijn van hoge intensiteiten fietsers en bromfietsers.

In de bestaande jurisprudentie is tevens de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen (zoals het omrijden, het niet meer kunnen volgen van een bepaalde route die van oudsher wordt gereden, tijdelijke beknotting van de vrijheid om gebruik te maken van de openbare wegen, hogere benzinekosten e.d.) voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

Als uitzondering op deze regel formuleert de Kroon het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

3. Juridische grondslag

Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het Mandaatbesluit Geldermalsen 2013 van Burgemeester en Wethouders (23 april 2013) is het afdelingshoofd Ruimtelijk Beheer bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover een positief advies uit.

5. Belangenafweging

Op basis van de Inspraakverordening Geldermalsen 2004, artikel 2, lid 3f wordt besloten af te zien van een uitgebreide voorbereidingsprocedure Awb. Omdat er tegen het besluit van 2 april 2012 destijds geen bezwaren zijn ingediend, is het niet aannemelijk dat er bezwaren op dit nieuwe besluit zullen komen. Het voeren van een

inspraakprocedure is hierdoor overbodig.

6. BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • -het intrekken van het verkeersbesluit “Verkeerseiland Hondsgemet, Geldermalsen” van 2 april 2012;

  • -het realiseren van een verkeerseiland op de Elzenhof te Geldermalsen bestaande uit :

    * zij- en middengeleiders door middel van verhoogde trottoirbanden met op de middengeleider aan

    beide zijden gele reflecterende kokers met bord D2 (D02ro_BB22 uit bijlage I van het RVV 1990);

    * een meld- en afmeldzuil in de middengeleider;

    * twee verkeerslichten, één voor het betreden en één voor het verlaten van het bedrijventerrein,

    gecombineerd met bord J39 met onderbord “bij groen één voertuig” uit bijlage I van het RVV 1990;

    * in beide rijrichtingen een op afstand bedienbare verzinkbare pilaar met dubbele stopstreep op

    straatniveau;

    * ca 30 meter in beide richtingen voor de afsluiting het plaatsen van bord J32 en J39 met een

    onderbord met tekst “na 30 m” uit bijlage I van het RVV 1990;

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening

Geldermalsen, 25 november 2013

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Geldermalsen,

namens dezen,

B.R. Kramer

Hoofd afdeling Ruimtelijk beheer

MEDEDELINGEN

U hebt de mogelijkheid tegen (een deel van) dit besluit binnen 6 weken na de verzenddatum daarvan, een bezwaarschrift in te dienen bij burgemeester en wethouders van Geldermalsen, Postbus 112, 4190 CC Geldermalsen, tel. 0345-586611. Bij verzending van het bezwaarschrift per post moet u het voor het einde van deze termijn ter post bezorgen (bepalend daarbij is de datum van de poststempel); het is dan bovendien noodzakelijk dat het niet later dan een week na afloop van de termijn is ontvangen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet tenminste bevatten:

  • a.de naam en het adres van de indiener;

  • b.de dagtekening;

  • c.een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht;

  • d.een duidelijke omschrijving van uw bezwaar (wat is het bezwaar en waarom).

Tijdens de bezwaarschriftprocedure geldt in principe de genomen beslissing. Het kan zijn dat deze beslissing naar uw mening intussen onherstelbare of onevenredige gevolgen voor u heeft. U kunt dan tijdens de bezwaarschriftenprocedure om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter, Sector Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem, tel. 026-3592000. Dit betekent dat een speciale regeling kan worden getroffen voor de periode dat het bezwaarschrift nog in behandeling is.

Aan het indienen van een bezwaarschrift zijn geen kosten verbonden. Als u een voorlopige voorziening vraagt, moet u griffierecht betalen. Voor natuurlijke personen (individuen) is dit € 160,--

Afschriften

  • 1.R. van Westerop, Politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid

  • 2.R. Dul, Politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid / Team De Waarden / Locatie Geldermalsen

Naar boven