Logo HeerhugowaardVerkeersbesluit

Datum: 29 oktober 2013

Onderwerp: Verkeersbesluit voor de herinrichting van de Zuidtangent (Stadshart)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer is het gewenst om de Zuidtangent, tussen de Westtangent en de Middenweg opnieuw in te richten. Daarbij is het voornemen om op de volgende locaties de verkeersregels te wijzigen.

  • a)Ter hoogte van de kruising van de Zuidtangent met de parkeergarages DEKAmarkt en Zuidtangent worden verkeerslichten geplaatst en wordt weer de mogelijkheid geboden linksaf te slaan, wat op dit moment verboden is. Verkeersbord D5r wordt verwijderd. De Zuidtangent blijft voorrang houden. Dit wordt ondersteund door verkeersbord B6 en bijbehorende markering. De verkeerslichten zijn in principe 24 uur per etmaal in bedrijf en de voorrangsregels gelden slechts wanneer de regeling uit zou vallen. De oversteekplaats voor fietsers en voetgangers wordt zo uitgevoerd dat fietsers en voetgangers bij uitvallen van de regeling geen voorrang hebben.

  • b)De oversteekplaats voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de Ter Braaklaan 2 wordt verwijderd. Het zebrapad en bijbehordende bebording verdwijnen.

  • c)De kruising van Zuidtangent met de laad- en lossstraat: hierbij wordt het weer mogelijk voor laad en losverkeer linksaf de Zuidtangent op te rijden. Die mogelijkheid is er nu niet. Verkeersbord D5r wordt verwijderd.

  • d)De rotonde Zuidtangent/Middenweg wordt omgevormd naar een kruising met verkeerslichten. De Zuidtangent heeft, bij storing, voorrang op de Middenweg. Dit wordt ondersteund door verkeersbord B6 en bijbehorende markering. De verkeerslichten zijn in principe 24 uur per etmaal in bedrijf en de voorrangsregels gelden slechts wanneer de regeling uit zou vallen. De oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers worden zo uitgevoerd dat fietsers en voetgangers bij uitvallen van de regeling geen voorrang hebben.

In bijgevoegd bebordingsplan zijn bovenstaande maatregelen ingetekend.

Ook de vormgeving van kruisingen met de Westtangent en de rotonde Parelhof worden gewijzigd, maar daar veranderen de verkeersregels niet.

Ad a)

Met deze maatregelen wordt beoogd de verkeersafwikkeling op deze kruising te verbeteren. De oversteekplaats voor voetgangers en fietsers wordt zonder voorrang voor deze groepen geregeld omdat:

  • zonder de werking van de verkeersregeling, de oversteekplaats voor voetgangers en fietsers niet voldoet aan de redelijke veiligheidseisen. Oversteken met voorrang is in die situatie onveilig.

  • de voorrangsregels bij de oversteekplaats bij een werkende verkeersregeling een verwarrend signaal zou kunnen geven aan overige weggebruikers.

Ad b)

Met deze maatregel wordt beoogd de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren. In ‘het Heerhugowaards Verkeersveiligheidsplan’ is de Zuidtangent aangewezen als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. Volgens de landelijke aanbevelingen is het op deze wegen niet gewenst op wegvakken oversteekplaatsen te realiseren waarbij voorrang is voor het overstekende voetgangers, zoals daar nu aanwezig is. Op dit moment is dan ook sprake van een onwenselijke en verkeersonveilige situatie. Omdat door de maatregelen onder a) en d) de complexiteit van de situaties toeneemt en de gevraagde oplettendheid van automobilisten al toeneemt is het zeer ongewenst daar nog een extra conflict aan toe te voegen. Bovendien moet een voetganger op dit punt in de nieuwe situatie twee rijstroken per keer oversteken. Ook dat is onveilig.

Ad c)

Met deze maatregel wordt beoogd het laad en losverkeer uit deze zijstraat ook linksaf te kunnen laten slaan. Op dit moment heeft dit verkeer de mogelijkheid te keren bij de rotonde Zuidtangent/Middenweg. Deze mogelijkheid verdwijnt in dit plan, maar voor het laad- en losverkeer is het wel wenselijk deze route te faciliteren.

Ad d)

Met deze maatregelen wordt beoogd de verkeersafwikkeling van deze kruising en daarmee het gehele wegvak te verbeteren. De huidige rotonde kan het verkeer op bepaalde momenten niet meer verwerken en dat levert ernstige vertragingen op.

De oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers worden zonder voorrang voor deze groepen geregeld omdat:

  • zonder de werking van de verkeersregeling, de oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers niet voldoen aan de redelijke veiligheidseisen. Oversteken met voorrang is in die situatie onveilig.

  • de voorrangsregels bij de oversteekplaatsen bij een werkende verkeersregeling een verwarrend signaal zou kunnen geven aan overige weggebruikers.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd namens de korpschef met een vertegenwoordiger van het regionaal politiekorps Noord-Holland Noord.

Belangenafweging ( Awb-procedure )

Op deze ontwerpbesluiten is één zienswijze ingediend. Deze zienswijze is gericht op zowel het verkeersbesluit als de omgevingsvergunning en is ondertekend door de bewoners van 103 adressen in de Ter Braaklaan, Vestdijklaan, Jacques Perklaan, Gorterlaan en Heijermanslaan. De zienswijzen hebben geen aanleiding gegeven om wijzigingen ten opzichte van het ontwerpbesluit op te nemen in het definitieve besluit.

Wat betreft de oversteekplaats bij de Ter Braaklaan gaat het college van B&W mee in de wens van de raad (RB2012120) om vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen geen (alternatieve) oversteek aan te leggen. Het bestuur wil het oversteken ter hoogte van de Ter Braaklaan niet faciliteren omdat in de nabijheid, ter hoogte van de Middenweg, de mogelijkheid wordt geboden om veilig over te steken door gebruik te maken van verkeerslichten.

De bewoners die een zienswijze hebben ingediend zullen een uitgebreide motivering ontvangen.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om:

  • a)Ter hoogte van de kruising van de Zuidtangent met de parkeergarages DEKAmarkt en Zuidtangent verkeerslichten te plaatsen en de mogelijkheid te bieden linksaf te slaan, wat op dit moment verboden is. De Zuidtangent blijft voorrang houden.De verkeerslichten zijn in principe 24 uur per etmaal in bedrijf en de voorrangsregels gelden slechts wanneer de regeling uit zou vallen. De oversteekplaats voor fietsers en voetgangers wordt zo uitgevoerd dat fietsers en voetgangers bij uitvallen van de regeling geen voorrang hebben.

  • b)De oversteekplaats voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de Ter Braaklaan 2 te verwijderen. Het zebrapad en bijbehordende bebording verdwijnen.

  • c)De kruising van Zuidtangent met de laad- en lossstraat: hierbij wordt het weer mogelijk voor laad en losverkeer linksaf de Zuidtangent op te rijden. Die mogelijkheid is er nu niet.

  • d)De rotonde Zuidtangent/Middenweg om te vormen naar een kruising met verkeerslichten. De Zuidtangent heeft, bij storing, voorrang op de Middenweg. De verkeerslichten zijn in principe 24 uur per etmaal in bedrijf en de voorrangsregels gelden slechts wanneer de regeling uit zou vallen. De oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers worden zo uitgevoerd dat fietsers en voetgangers bij uitvallen van de regeling geen voorrang hebben.

Bebording volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeersteken (RVV) 1990:

Bijlage 1, hoofdstuk B Voorrang

Bordnummer Omschrijving

B6 Verleen voorrang aan verkeer op de kruisende weg

Mededelingen

Beroep

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit dan kunt u beroep instellen. U kunt alleen beroep instellen als u eerder een zienswijze heeft ingediend, of kunt aantonen dat u daartoe redelijkerwijs niet toe in staat bent geweest. Ook kunt u beroep instellen, als u het niet eens bent met één van de wijzigingen in het definitieve besluit, ten opzichte van het ontwerpbesluit. U stuurt dan binnen zes weken na publicatiedatum van dit besluit een beroepschrift naar de Rechtbank Alkmaar, sector Bestuursrecht, Postbus 251, 1800 BG in Alkmaar.

In het beroepschrift moeten ten minste zijn vermeld:

  • Uw naam en adres

  • Een omschrijving van het besluit waartegen u beroep instelt

  • De reden(en) waarom u het niet eens bent met de beslissing)

  • De datum waarop u het beroepschrift geschreven heeft

Daarnaast dient u een kopie van het besluit mee te zenden naar de Rechtbank.

U kunt ook digitaal beroep instellen bij de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor heeft u een DigiD (elektronische handtekening) nodig. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.

Voor de behandeling van een beroepschrift moet u een bijdrage betalen, het zogenaamde griffierecht. Op www.rechtspraak.nl kunt u de brochure “beroep instellen bij de rechtbank, de Bestuursrechtelijke procedure” vinden. Hierin vindt u alle relevante informatie.

Voorlopige voorziening

De uitvoering van het besluit gaat gewoon door, ook al heeft u beroep ingesteld. Als u van mening bent dat een uitspraak van de rechter op uw beroepschrift niet kan worden afgewacht, dan kunt u aan de Voorzieningenrechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Wanneer deze wordt toegekend door de rechter, dan kan de uitvoering van het besluit worden uitgesteld tot het moment waarop op uw bezwaarschrift is beslist.

Een verzoek om een voorlopige voorziening kan alleen worden ingediend als u ook een beroepschrift heeft ingediend bij de rechtbank. Het verzoek om een voorlopige voorziening stuurt u naar de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank te Alkmaar, sector Bestuursrecht, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening is ook griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor heeft u een DigiD (elektronische handtekening) nodig. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.

Naar boven