Logo GeldermalsenGemeente Geldermalsen : Verkeersbesluit verplaatsen uitneembare paal en bord G11 op fietspad Randweg, Geldermalsen

1. Aanleiding

Binnenkort start de aanpassing van de kruising Willem de Zwijgerweg/Randweg (hiervoor wordt een separaat verkeersbesluit genomen). In de voorbereiding van dit werk is de gehele verkeerssituatie rondom de kruising kritisch bekeken. Hierbij kwam de noodzaak naar voren om de toegang van het bedrijf op de Willem de Zwijgerweg 70a (momenteel via het fietspad) aan te passen.

2. Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van de weggebruikers en passagiers is het gewenst om over te gaan tot het verplaatsen van het bord G11 en de uitneembare paal. Hierdoor kan niet meer via het fietspad parallel aan de Randweg naar de ingang van het bedrijf worden gereden.

Momenteel vindt de bevoorrading van het bedrijf en de toegang tot de woning vanaf de kruising Randweg/Willem de Zwijgerweg via een kort stukje fietspad parallel aan de Randweg plaats. Hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties omdat er bevoorradings- en bestemmingsverkeer op het fietspad rijdt en er ongewenste/ onverwachte bewegingen op het kruispunt plaatsvinden. Dit kan niet anders omdat aan de andere zijde van de ingang van het bedrijf nu nog de uitneembare paal staat waardoor er van die zijde geen toegang mogelijk is.

Door het verplaatsen van het bord G11 en de uitneembare paal komt de ingang van de woning en het bedrijf “achter” het bord G11 en de paal te liggen waardoor er geen toegang via het fietspad meer mogelijk is. Bevoorrading zal dan plaatsvinden via de Frederik Hendrikstraat en de Hugo de Grootstraat. Deze wegen zijn hiervoor geschikt en door de nieuwe situatie is er geen ongewenst verkeer meer op het stukje fietspad langs de Randweg.

De eigenaar van het bedrijf geeft aan dat er in het verleden afspraken over het gebruik van het fietspad zijn gemaakt. Hierover zijn echter geen stukken terug te vinden. Bovendien is er sprake van gewijzigde omstandigheden die heroverweging van eventuele eerdere afspraken noodzakelijk maken. Het verkeer is toegenomen en Duurzaam Veilig is verder geïmplementeerd. Duurzaam Veilig is gericht op het voorkomen van potentiële gevaarpunten. Het verkeer verwacht geen vrachtverkeer op c.q. van/naar een fietspad. Met kleine aanpassingen kan deze situatie opgelost worden. Door het verplaatsen van de paal moet bevoorradingsverkeer ca 300 meter omrijden.

In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen (zoals het omrijden, het niet meer kunnen volgen van een bepaalde route die van oudsher wordt gereden, tijdelijke beknotting van de vrijheid om gebruik te maken van de openbare wegen, hogere benzinekosten e.d.) voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

Als uitzondering op deze regel formuleert de Kroon het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven. De om te rijden afstand is echter geen omstandigheid waardoor het individueel belang zodanig zwaar wordt belast dat het niet voor rekening van betrokkene kan blijven.

3. Juridische grondslag

Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het Mandaatbesluit Geldermalsen 2013 van Burgemeester en Wethouders (23 april 2013) is het afdelingshoofd Ruimtelijk Beheer bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover een positief advies uit.

5. Belangenafweging

Er wordt afgezien van het voeren van een uitgebreide voorbereidingsprocedure. Met de belanghebbende, de heer Vink heeft al overleg plaatsgevonden. Zijn grootste bezwaar is dat vrachtverkeer straks een stukje achteruit moet rijden over de parallelweg. Weliswaar is dat een potentieel gevaarpunt, maar het betreft slechts een klein stukje binnen een 30 km zone en er is geen sprake van onverwachte bewegingen op een kruising en fietspad wat veel risicovoller is.

De bekendmaking van de ter inzage legging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid bezwaar te maken, wordt op 7 november 2013 gepubliceerd in het Nieuwsblad Geldermalsen.

6. BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • -het verplaatsen van bord G11 met onderbord OB505 op het fietspad nabij de hoek Randweg/Willem de Zwijgerweg (t.h.v. huisnr 70a);

  • -het verplaatsen van de uitneembare paal op het fietspad nabij de hoek Randweg/Willem de Zwijgerweg (t.h.v. huisnr 70a);

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening

Geldermalsen, 29 oktober 2013

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Geldermalsen,

namens dezen,

B.R. Kramer

Hoofd afdeling Ruimtelijk beheer

MEDEDELINGEN

U hebt de mogelijkheid tegen (een deel van) dit besluit binnen 6 weken na de verzenddatum daarvan, een bezwaarschrift in te dienen bij burgemeester en wethouders van Geldermalsen, Postbus 112, 4190 CC Geldermalsen, tel. 0345-586611. Bij verzending van het bezwaarschrift per post moet u het voor het einde van deze termijn ter post bezorgen (bepalend daarbij is de datum van de poststempel); het is dan bovendien noodzakelijk dat het niet later dan een week na afloop van de termijn is ontvangen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet tenminste bevatten:

  • a.de naam en het adres van de indiener;

  • b.de dagtekening;

  • c.een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht;

  • d.een duidelijke omschrijving van uw bezwaar (wat is het bezwaar en waarom).

Tijdens de bezwaarschriftprocedure geldt in principe de genomen beslissing. Het kan zijn dat deze beslissing naar uw mening intussen onherstelbare of onevenredige gevolgen voor u heeft. U kunt dan tijdens de bezwaarschriftenprocedure om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter, Sector Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem, tel. 026-3592000. Dit betekent dat een speciale regeling kan worden getroffen voor de periode dat het bezwaarschrift nog in behandeling is.

Aan het indienen van een bezwaarschrift zijn geen kosten verbonden. Als u een voorlopige voorziening vraagt, moet u griffierecht betalen. Voor natuurlijke personen (individuen) is dit € 160,--

Afschriften

  • 1.R. van Westerop, Politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid

  • 2.R. Dul, Politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid / Team De Waarden / Locatie Geldermalsen

  • 3.J. van der Wal

  • 4.Vink Schoenen, Willem de Zwijgerweg 70a, 4191 WG Geldermalsen

Naar boven