Logo Rijkswaterstaat - Dienst Oost-NederlandDE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Begripsbepaling

In deze beschikking wordt verstaan onder:

1 “de hoofdingenieur-directeur”, de hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat in Oost-Nederland (adres: Eusebiusbuitensingel 66, Postbus 9070, 6800 ED Arnhem) en

2 “het hoofd Vergunningverlening”, het hoofd van de afdeling Vergunningverlening van de Rijkswaterstaat Dienst Oost-Nederland (adres: Eusebiusbuitensingel 66, Postbus 9070, 6800 ED Arnhem);

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Juridisch kader

De Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

Doelstelling Wegenverkeerswet

De doelstelling van de Wegenverkeerswet zoals aangegeven in artikel 2 is in casu.

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers en

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder a, van de Wegenverkeerswet 1994 ben ik bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Belangenafweging en motivering

Rijkswaterstaat heeft voor het weggedeelte A50 Ewijk–Valburg een wegverbreding in beide richtingen van 2x2 naar 2x4 rijstroken met vluchtstrook gerealiseerd. Hierdoor zal de doorstroming van het verkeer alsook de bereikbaarheid van de regio verbeteren.

In het kader van de wegverbreding A50 Ewijk–Valburg heeft Rijkswaterstaat de knooppunten Ewijk en Valburg aangepast en een extra brug over de Waal (ten westen van de bestaande) gebouwd.

De extra brug over de Waal is op 21 mei 2013 in gebruik genomen en het verkeer rijdt vanaf die dag met 2x3 rijstroken over de extra brug totdat de bestaande brug gereed is met de renovatie.

Wanneer de renovatie van de bestaande brug gereed is (2015) zal ook deze brug opengesteld worden en kan het verkeer tussen de knooppunten Ewijk en Valburg gebruik maken van 2x4 rijstroken.

Door de ingebruikname van de verbrede A50 Ewijk-Valburg met 2x3 rijstroken en de aanpassing van de knooppunten Ewijk en Valburg, dient er in knooppunt Ewijk op de A73 een aanpassing plaats te vinden aan de maximum snelheid.

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de autosnelweg A73, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, is een aanpassing van de maximumsnelheid noodzakelijk, door middel van het plaatsen van verkeersborden langs de A73. Door het plaatsen van de verkeersborden model A1 (maximum snelheid 100 km/h), conform bijlage I van het RVV 1990 wordt een maximumsnelheid ingesteld van 100 kilometer per uur. Hiermee wordt de doorstroming van het verkeer geborgd en beoogd om de kans op ongevallen te verkleinen.

Op de A73 geldt een maximumsnelheid van 120 km/h. Door de aanpassing van het aantal rijstroken in knooppunt Ewijk dient de snelheid gereduceerd te worden naar 100 km/u

De beperking van de maximumsnelheid op de A73 geldt op de volgende locatie:

  • -Op A73 hoofdrijbaan rechts: van km 114.10 tot km 115.50

  • -Op A73 hoofdrijbaan links: van km 115.50 tot km 113.95

Om de maximumsnelheid aan te geven, zullen op onderstaande punten borden worden geplaatst (verkeersborden model A1, maximum snelheid 100 km/h, conform bijlage I van het RVV 1990) om het verkeer te attenderen op de maximumsnelheid van 100 km/u:

  • A73 HRR km. 114.1 (Nijmegen in de richting van Druten)

  • A73 HRR km. 114.63 (na het weefvak in de richting van Druten)

  • A73 HRR km. 115.1 (Nijmegen in de richting van Druten)

  • A73 HRL km. 115.5 (Druten in de richting van Nijmegen)

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de Politie Landelijk Eenheid afdeling NoordOost.

Het betrokken weggedeelte van Rijksweg A73, is in beheer bij het Rijk en is gelegen in de gemeente Beuningen.

Gevolgde procedure

Door mij is geen openbare voorbereidingsprocedure op grond van de Algemene wet bestuursrecht gevolgd. Reden hiervan is dat ik ervan uitga dat andere belanghebbenden door het nemen van dit besluit niet in hun belangen worden getroffen.

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluit ik:

Door het plaatsen van verkeersborden model A1 (maximum snelheid 100 km/h) conform bijlage I van het RVV 1990, de maximumsnelheid in te verlagen naar 100 kilometer per uur op het volgende traject van de Rijksweg A73:

  • Op A73 hoofdrijbaan rechts: van km 114.10 tot km 115.50

  • Op A73 hoofdrijbaan links: van km 115.50 tot km 113.95

Bij dit besluit behoort één bijlage waarop de locaties van de verkeersborden zijn weergegeven.

De minister van Infrastructuur en Milieu,

Namens deze,

het hoofd van de afdeling Vergunningverlening,

ir. C. Jol

MEDEDELINGEN

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na de dag, waarop dit besluit is bekendgemaakt, een bezwaarschrift worden ingediend.

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Infrastructuur en Milieu en worden gezonden aan de hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat Oost-Nederland, Postbus 9070, 6800 ED Arnhem.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

  • a.naam en adres van de indiener;

  • b.de dagtekening;

  • c.een omschrijving van het besluit, waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.

  • d.Indien het bezwaarschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van het bezwaar noodzakelijk is, dient de indiener zorg te dragen voor een vertaling.

Voorlopige voorziening

Indien een bezwaarschrift is ingediend, is het mogelijk om daarnaast een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen.

Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank binnen het rechtsgebied, waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft.

Het verzoek dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten:

  • a.de naam en adres van de verzoeker;

  • b.de dagtekening en

  • c.de gronden van het verzoek (motivering).

Bij het verzoek dient voorts een afschrift van het bezwaarschrift te worden overgelegd. Zo mogelijk wordt tevens een afschrift van het besluit, waarop het geschil betrekking heeft, overgelegd.

Indien het verzoekschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van het verzoek noodzakelijk is, dient de indiener zorg te dragen voor een vertaling.

Naar aanleiding van het verzoek kan de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Griffierecht

Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de betrokken rechtbank wijst de verzoeker na indiening van diens verzoek op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht de verzoeker binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigde griffierecht moet worden voldaan.

Expeditie

Afschrift van deze beschikking is gezonden aan:

  • de Hoofdingenieur Directeur van de Rijkswaterstaat directie Oost-Nederland, Postbus 9070, 6800 ED Arnhem;

  • Politie landelijke Eenheid Noordoost, Postbus 100, 3970 AC Driebergen

  • KLPD, Van Nieuwenhuijzenweg 3, 6874 NE Wolfheze

  • Gedeputeerde Staten van Gelderland, postbus 9090, 6800 GX Arnhem

  • Burgemeester en Wethouders van de gemeente Beuningen; (Postbus 14, 6640 AA Beuningen)

Naar boven