Logo Lansingerland Verkeersbesluit Korenmolenweg te Bleiswijk

T13.11302

Burgemeester en wethouders van Lansingerland;

Overwegende het volgende:

Inleiding

De Korenmolenweg ligt in het noordelijke deel van de kern Bleiswijk en vormt de verbinding tussen de

Hoefweg (30 km/uur zone) en de Edisonlaan (50 km/uur). De Korenmolenweg is een erftoegangsweg

binnen de bebouwde kom.

De Korenmolenweg wordt heringericht waarbij het asfalt wordt vervangen door klinkerbestrating om

daarmee een verblijfskarakter te bewerkstelligen. Deze herinrichting geeft daarom ook aanleiding om

verkeersmaatregelen in te stellen dan wel op te heffen.

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

» het verzekeren van de veiligheid op de weg;

» het beschermen van weggebruikers en passagiers;

» het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

» het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

» het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder ofschade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

» het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

» het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik. Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen.

Om deze doelen te bereiken is het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

Argumentatie en verkeersmaatregelen

Zoals in de inleiding al is aangegeven geeft de herinrichting van de Korenmolenweg aanleiding om diverse

verkeersmaatregelen in te stellen dan wel op te heffen. Hieronder worden deze puntsgewijs besproken.

Plaatsen fysieke afsluiting

In de huidige situatie is voor de gehele Korenmolenweg een geslotenverklaring van kracht voormotorvoertuigen op meer dan twee wielen. Hier is bestemmingsverkeer van uitgezonderd. Dezeverkeersmaatregel is niet te handhaven en wordt derhalve ook niet gehandhaafd door de politie.

Tijdens de inloopavond voor de herinrichting van de Korenmolenweg hebben veel bewoners de wens geuit in het midden van de Korenmolenweg ter hoogte van de brug een fysieke afsluiting te plaatsen. Hierdoor is doorgaand verkeer niet meer mogelijk en wordt feitelijk de huidige verkeersmaatregel fysiek uitgevoerd, waardoor er twee keer een doodlopend stuk Korenmolenweg ontstaat. Dat geldt uiteraard niet voor bromfietsers en fietsers. In eerste instantie leek het fysiek afsluiten van de Korenmolenweg ter plaatse van de brug niet bespreekbaar te zijn. Na de inloopavond ten behoeve van de herinrichting is geïnventariseerd of hulpdiensten, gemeentelijke afdelingen er principiële bezwaren tegen hadden. Dit was niet het geval. Wel waren er ook bewoners die de Korenmolenweg liever niet in het midden fysiek afgesloten wilden hebben.

Om daar een definitieve keuze over te maken is een enquête uitgezet onder alle bewoners van de Korenmolenweg. Voorafgaand daaraan is aangegeven dat de fysieke afsluiting gerealiseerd zou worden wanneer meer dan 75^ van de bewoners daar voorstander voor was. Alle bewoners hebben vervolgens aangegeven of ze hier wel of niet akkoord mee gaan. Van de 31 adressen hebben vijf aangegeven tegen een knip in de Korenmolenweg te zijn en 26 waren voor deze mogelijkheid. Procentueel betekent dit dat 83,99ó van de aanwonenden van de Korenmolenweg voorstander zijn van de knip.

Doorgaand verkeer dat voorheen gebruik maakte van de Korenmolenweg en geen bestemming heeft aan de Korenmolenweg kan na de plaatsing van de twee klappalen gebruik maken van de Edisonlaan, Heulslootweg en de Hoefweg (vice versa). Deze wegen zijn daar ook meer geschikt voor waarbij de extra te rijden afstand, ongeveer 280 meter, te verwaarlozen is. Ter informatie worden aan beide zijden van de Korenmolenweg verkeersborden 'doodlopende straat' en een onderbord 'uitgezonderd bromfietsers en fietsers' geplaatst.

Opheffen seslotenverklańng voor voertuigen op meer dan twee wielen

In het verleden is op de gehele Korenmolenweg een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meerdan twee wielen ingesteld, waarvan bestemmingsverkeer werd uitgezonderd. Deze verkeersmaatregel isvoor de handhavende instanties niet te handhaven. Daarnaast kan deze verkeersmaatregel ookopgeheven worden omdat de Korenmolenweg halverwege fysiek wordt afgesloten voor motorvoertuigenop meer dan twee wielen, zoals hiervoor verwoord

Instellen 30 km/uur-zone

De Korenmolenweg is gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom. Conform hetlandelijke beleid dient dan een snelheidsregime van 30 km/uur ingesteld te worden. Wel moet aandiverse inrichtingseisen worden voldaan voordat een 30 km/uur zone mag worden ingesteld. Zo dient demaximumsnelheid in overeenstemming te zijn met het wegbeeld. Dit betekent dat waar nodig deomstandigheden op zodanige manier zijn dan wel worden aangepast, dat de beoogde snelheidredelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en haar omgeving.Daarnaast worden vanuit de 'Uitvoeringsvoorschriften van het BABW inzake verkeerstekens' aanvullende,specifieke eisen gesteld met betrekking tot het instellen van 30 km/uur zones. Zo heeft iedere wegvoornamelijk een verblijfsfunctie en de overgangen naar een andere maximumsnelheid zijn door deconstructie duidelijk herkenbaar.De Korenmolenweg voldoet na herinrichting aan bovenstaande voorwaarden en daarmee kan een30 km/uur zone worden ingesteld. Door het plaatsen van een fysieke maatregel in de vorm van tweeneerklapbare palen op de brug tussen de huisnummers 17a en 19 ontstaat er een situatie dat enkelbestemmingsverkeer gebruik kan maken van de weg en doorgaand gemotoriseerd verkeer niet meer mogelijk is.

Tevens is door het vervangen van het asfalt door klinkerbestrating het verblijfskarakter nog eens benadrukt en heeft de rijbaan verder alle kenmerken van een erftoegangsweg, te weten een beperkte breedte, geen as- en kantmarkering, geenrijstrookindeling, geen scheiding in rijrichtingen en gemengd gebruik door gemotoriseerd en langzaam verkeer. Het aanleggen/realiseren van snelheidsremmende maatregelen in de vorm van drempels, asverspringingen of bijvoorbeeld wegversmallingen is vanuit de bewoners/bedrijven aan de Korenmolenweg niet gewenst. Daarom is gekozen voor een fysieke afsluiting halverwege de Korenmolenweg waardoor enkel nog bestemmingsverkeer gebruik zal maken van de Korenmolenweg. Het kruispunt Hoefweg - Korenmolenweg wordt als een gelijkwaardig kruispunt vormgegeven in de vorm van een plateau. Het plateau is enkel visueel als zodanig herkenbaar waarbij het kruisingsvlak een andere kleur krijgt dan de toeleidende takken en er drempelmarkering wordt toegepast. Tenslotte wordt de in-7uitgang van de 30 km/uur zone op de Korenmolenweg direct ten westen van de Edison laan uitgevoerd als uitritconstructie.

Opheffen voorrangskruispunt Edisonlaan - Korenmolenweg - Windmolen

De aansluitingen van de Korenmolenweg en de Windmolen op de Edisonlaan worden voorzien van een in-/uitritconstructie. Met een dergelijke inrichting is automatisch de voorrang geregeld. Daarom is het nietmeer noodzakelijk om de voorrangsregeling op het kruispunt te handhaven.uitritconstructie. Met een dergelijke inrichting is automatisch de voorrang geregeld. Daarom is het nietmeer noodzakelijk om de voorrangsregeling op het kruispunt te handhaven.

Situering en beheer van de wegen

De Korenmolenweg, Edisonlaan en de Windmolen liggen binnen de bebouwde kom van de gemeente

Lansingerland (kern Bleiswijk), voorzover het dit verkeersbesluit betreft, en zijn bij deze gemeente in

beheer en onderhoud.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft in de Verkeersadviesgroep van de gemeente Lansingerland overleg plaatsgevonden met de politie Rotterdam-Rijnmond en heeft deze positief geadviseerd. Hetplaatsen van een tweetal klappalen is eveneens besproken met de brandweer en Irado, waarbij zij hebben aangegeven akkoord te gaan met de maatregel.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland is bevoegd tot het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 en de uitvoeringsregelingen van die wet is tot de onderstaande besluiten gekomen teamleider Beheer is in het geldende mandaatregister door het college gemandateerd tot het nemen van het besluit. Gelet op het voren­staande en het be­paal­de in de Wegenver­keerswet en de uit­voe­rings­re­gelen van die wet is tot het onder­staande besluit gekomen.

BESLUIT

  • I. doorgaand verkeer, zijnde motorvoertuigen op meer dan twee wielen, op de Korenmolenweg niet meer mogelijk te maken door het plaatsen van twee klappalen op de brug tussen de Korenmolenweg huisnummers 17 en 19a, conform de bij dit besluit horende situatietekening;

     

  • II. de geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen op de Koren molenweg, waarbij bestemmingsverkeer wordt uitgezonderd, op te heffen door het verwijderen van de borden model C6 en onderborden model OB108 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het desbetreffende verkeersbesluit voor wat betreft deze verkeersmaatregel in te trekken;

 

  • III.op de Korenmolenweg een maximumsnelheid in te stellen van 30 km/uur door het plaatsen van de borden model A1 (zone 30 km/uur (herhaling)) en de borden model A2 (einde zone 30 km/uur) van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, conform de bij dit besluit horende situatietekening;

 

IV. de voorrangssituatie op het kruispunt Korenmolenweg - Edisonlaan - Windmolen te Bleiswijk op te heffen door het verwijderen van de borden model B3 en B6 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 alsmede het verwijderen van de aanwezige haaientanden en het desbetreffende verkeersbesluit voor wat betreft deze verkeersmaatregel in te trekken;

V. Dit besluit te publiceren in de Staatscourant en de Heraut;

  • VI.Een kopie van dit besluit te zen­den aan:

  • a.Politie Rotterdam, Bureau Berkel en Rodenrijs, t.a.v. de heer R. Heuvelman, Postbus 70023, 3000 LD Rotterdam;

  • b.Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond, t.a.v. mevrouw M. Straathof, Frobenstraat 8, 3045 RD

    Rotterdam;

  • c. Afdeling Beheer Et Onderhoud, t.a.v. M. Soeteman en B. Bolleboom;

  • d.archief;

 

Lansingerland, 3 september 2013

burgemeester en wethouders van Lansingerland,
ds. ing. Ad Eijkenaar, Secretaris
Ewald van Vliet, Burgemeester

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit, of is het besluit onduidelijk? Neem altijd eerst contact op met de

gemeente. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift hoeft te schrijven. Medewerkers van de gemeente

nemen samen met u het besluit door. Komt u er samen niet uit, dan kunt u alsnog digitaal of schriftelijk

een bezwaarschrift indienen bij de Gemeente Lansingerland. Let u er wel op, dat u het bezwaar indient

binnen de wettelijke termijn.

Het adres voor het indienen van schriftelijk bezwaar is:

College van burgemeester en wethouders van gemeente Lansingerland

Postbus 1

2650 AA Berkel en Rodenrijs

Of voor het indienen van digitaal bezwaar: zie www.lansingerland.nl onder het kopje 'formulieren'.

Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen de wettelijketermijn, zijnde zes weken na

verzenddatum. Schrijf in uw bezwaarschrift ten minste:

uw naam en adres

de datum van uw bezwaarschrift

het nummer van deze brief, of stuur een kopie van deze brief mee met uw bezwaarschrift (artikel 6:5 van

de Algemene wet bestuursrecht).

een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt

waarom u het niet eens bent met ons besluit

uw handtekening

Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. U kunt tijdens deze procedure een voorlopige

voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank in Rotterdam. Er moet dan wel sprake zijn

van een spoedeisend belang. Het adres is:

Rechtbank Rotterdam

Sector bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam

Voor de behandeling van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank. Daarvoor moet u

wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Zie http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

[Vul hier de tekst van het bezwaarschrift in]

Naar boven