Logo Aalten VERKEERSBESLUIT BREDEVOORTSESTRAATWEG AALTEN (gewijzigd)

Verkeersbesluit nr: 2013-006

Aalten, 27 september 2013

Verkeersbesluit tot het instellen van een enkelzijdig stopverbod ter hoogte van huisnummer 42/44 (apotheek) en de kruising Slicher van Bathstraat.

Aanleiding en belangenafweging

Naar aanleiding van klachten van buurtbewoners en weggebruikers over het parkeren nabij de apotheek in de Bredevoortsestraatweg, is gekeken naar de huidige situatie en de gewenste situatie. De parkeerproblematiek is in de loop van de jaren toegenomen. Dit is mede ontstaan door het samenvoegen van twee apotheken op deze locatie. In de situatie voor de samenvoeging zijn er ook verscheidene klachten binnengekomen over het parkeren rondom de apotheek. De samenvoeging heeft echter geleidt tot een toenemende parkeerdruk op de Bredevoortsestraatweg. Dit zorgt voor een verslechterde verkeersveiligheid en doorstroming. Dit wordt versterkt door het gedrag van bezoekers die hun voertuig op onveilige locaties parkeren. Dit parkeergedrag en de samenvoeging van de apotheken heeft naast de bereikbaarheid en verkeersveiligheid, ook de leefbaarheid van de buurt aangetast. Dit omdat men vaak voor de inritten parkeert of hun voertuig zodanig neerzetten dat fietsers in verdrukking komen met het gemotoriseerde verkeer.

Op 21 juni 2013 heeft de gemeente van de buurtbewoners een brief ontvangen waarin zij hun zorgen kenbaar maken over de verkeerssituatie rondom de apotheek. Dit heeft geresulteerd in een informatieavond op 10 juli 2013 met alle direct betrokkenen welke woonachtig zijn aan de Bredevoortsestraatweg tussen de Oosterkerkstraat en de Slicher van Bathstraat/Lankhofstraat. Tevens zijn alle aanwezige ondernemers uitgenodigd voor deze avond. Tijdens deze avond zijn de knelpunten besproken en de wensen vanuit de omgeving kenbaar gemaakt. Door de aanwezigheid de van zowel de functie detailhandel als de functie wonen, lopen de belangen op een aantal punten uiteen. Met de informatieavond is daarom gekozen voor een maatregel die een zo groot mogelijk draagvlak heeft. Buiten de informatieavond is er ook een individueel gesprek gevoerd met de apotheek. In dit gesprek is de maatregel besproken welke vanuit de informatieavond het meeste draagvlak kent.

Tevens werd tijdens de informatieavond gevraagd om de 4 parkeerplaatsen langs de Oosterkerkstraat aan te wijzen als blauwe zone. Dit heeft als positief effect dat de parkeerplaats binnen een bepaalde tijd vaker gebruikt kan worden. De blauwe zone vermindert de parkeerdruk in de Bredevoortsestraatweg wat de verkeersveiligheid en doorstroming ook ten goede komt.

Maatregel

Om de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid op de betreffende locatie te verbeteren, is het noodzakelijk om een enkelzijdig stopverbod in te stellen voor huisnummer 42/44 (apotheek). Tevens is het noodzakelijk een enkelzijdig stopverbod in te stellen vanaf de kruising Slicher van Bathstraat tot aan de perceelsgrens van Bredevoortsestraatweg 53. Op deze wijze wordt voorkomen dat men dubbelzijdig gaat parkeren waardoor de doorstroming wordt verbeterd. Dit biedt tevens meer ruimte om gemotoriseerd verkeer en (brom)fietsers af te wikkelen en minimaal te hinderen in hun doorgang. Met deze maatregel wordt tevens een duidelijke verkeersmaatregel ingesteld. Een stopverbod wordt daarom verkozen boven een parkeerverbod omdat in deze situatie een parkeerverbod niet voldoende duidelijk is. De wachttijden in de apotheek kunnen namelijk zodanig zijn dat er niet langer sprake is van ‘laden en lossen’ maar van parkeren. Om die reden is gekozen om een stopverbod in te stellen in plaats van een parkeerverbod omdat dit meer duidelijkheid biedt.

Door ook een blauwe zone in te stellen, kunnen de 4 parkeerplaatsen aan de Oosterkerkstraat vaker worden gebruikt binnen een bepaalde periode en kunnen ook bezoekers van de aanwezige ondernemers hier parkeren. Daarbij wordt de parkeerdruk enigszins verspreidt over de Bredevoortsestraatweg.

Het instellen van een stopverbod heeft gevolgen voor het aantal parkeerplaatsen rondom de betreffende locatie. Echter heeft dit ook positieve gevolgen op het gebruik van de parkeerplaatsen naast de apotheek. In de huidige situatie worden deze onvoldoende gebruikt omdat men dichtbij de apotheek wil parkeren en het uitrijdzicht vanaf de parkeerplaats door geparkeerde voertuigen op de Bredevoortsestraatweg onvoldoende is. Wanneer voor de apotheek een enkelzijdig parkeerverbod wordt ingesteld, wordt het bovenstaande knelpunt verholpen en is men eerder geneigd om te parkeren op de plaatsen naast de apotheek. Het in en uit laten stappen van passagiers, blijft in de directe nabijheid van de ingang mogelijk. Echter is het stoppen direct voor de apotheek niet meer toegestaan met deze maatregel.

Het instellen van het bovenstaande stopverbod zorgt ervoor dat er een aantal parkeerplaatsen verdwijnen. Dit heeft negatieve gevolgen voor de bewoners maar kan ook als negatief gevolg voor de ondernemers worden gezien. Echter hebben zowel de bewoners als de ondernemers de mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren. Een enkele bewoner of ondernemer heeft deze mogelijkheid niet of in mindere mate, maar de combinatie van de bovenstaande maatregelen zorgt ervoor dat er op de Bredevoortsestraatweg voldoende ruimte is om een voertuig te parkeren. Men ondervindt daardoor minimale hinder betreffende het parkeren ten opzichte van de huidige situatie.

Het belangrijkste doel van de te nemen maatregelen is een wezenlijke bijdrage te leveren aan de verbetering van de verkeersveiligheid, doorstroming en bereikbaarheid ten hoogte van de Bredevoortsestraatweg tussen de Oosterkerkstraat en de Slicher van Bathstraat/Lankhofstraat.

Juridisch kader

Wettelijke grondslag

Dit besluit is genomen conform:

  • -artikel 2, lid 1, onder a, b, c en d Wegenverkeerswet 1994;

  • -artikel 15, Wegenverkeerswet 1994;

  • -artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -artikel 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

  • -mandaatregeling 2012 Aalten

  • -tekening VK2-03-11

Beleidskader

De maatregel tot het instellen van een enkelzijdig stopverbod op de Bredevoortsestraatweg, is getoetst aan Nationaal, Provinciaal en Gemeentelijk beleid. De maatregel wordt conform Duurzaam Veilig uitgevoerd. De essentie van Duurzaam Veilig is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig- gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

In de wegencategorisering van de gemeente Aalten, is de Bredevoortsestraatweg aangewezen als gebiedsontsluitingsweg. Dit houdt in dat de weg gebruikt wordt om stedelijke of landelijke gebieden te ontsluiten en dat de weg een doorstroom functie heeft richting de provinciale wegen. Er geldt hier een snelheidsregime van 50km/u. De wegencategorisering is onderdeel van het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan 2010-2020 (GVVP)

Het besluit

Burgemeester en wethouders besluiten om voor de Bredevoortsestraatweg te Aalten het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • 1.het instellen van een enkelzijdig stopverbod voor huisnummer 42/44, door het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 2.het instellen van een enkelzijdig stopverbod tussen de Slicher van Bathstraat en de perceelsgrens van Bredevoortsestraatweg 53, door het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep, volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 3.het instellen van een blauwe zone op de vier parkeerplaatsen aan de Oosterkerkstraat tussen de Bredevoortsestraatweg en de Damstraat, door het aanbrengen van de verkeersborden E10zb, OB502 en OB206 en blauwe markering volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Bezwaar en beroep

Het bovenstaande besluit ligt vanaf 27 augustus 2013 tot en met 8 2013 oktober ter inzage.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan binnen 6 weken na datum toezending van dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester van Aalten.

Het bezwaarschrift wordt ondertekend en bevat tenminste:

  • -de naam en het adres van de indiener;

  • -de dagtekening;

  • -een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • -de gronden van het bezwaar.

Een te late indiening van een gemotiveerd bezwaarschrift kan leiden tot het niet-ontvankelijk verklaren hiervan. Tevens kan, nadat bezwaar is gemaakt, in het geval van een spoedeisend belang, op grond van de Algemene wet bestuursrecht een verzoek om voorlopige voorziening (bijv. schorsing van het besluit) worden gedaan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Sector Bestuursrecht.

Het adres is: Rechtbank Gelderland, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem en het bezoekadres is: Martinetsingel 2, 7201 DT Zutphen.

Wijziging

Het bovenstaande besluit is verstuurd op 27 augustus 2013. In dit verkeersbesluit zijn een tweetal wijzigingen doorgevoerd te weten:

  • -huisnummer 44 moet 42 zijn

  • -Blauwe zone aan de Bredevoortsestraatweg moet zijn blauwe zone aan de Oosterkerkstraat

De wijzigingen hebben inhoudelijk geen invloed op de strekking van het verkeersbesluit waardoor een heroverweging niet noodzakelijk wordt geacht.

Het college van burgemeester en wethouders van Aalten,

namens deze,

afdeling Bestuur en Openbare ruimte, team Beheer Openbare Ruimte,

G.Sikking

Naar boven