Logo BlaricumVERKEERSBESLUIT

50 km/h, voorrangsregeling en voetgangersoversteekplaats Stroomzijde

Burgemeester en wethouders van Blaricum,

Gelet op:

  • -artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994), dat de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 dat verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • -artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) dat de plaatsing van verkeerstekens zoals opgenomen in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -artikel 15 van het BABW waarin verwoord is dat er dient te worden aangegeven op welke wijze wordt voldaan aan de gestelde voorschriften, zoals deze zijn opgenomen in Hoofdstuk II, Paragraaf 4, lid 1 en lid 4 van de ‘Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens’;

  • -artikel 24 van het BABW, waarin is opgenomen dat een verkeersbesluit wordt genomen na afstemming met de korpschef;

  • -het RVV 1990, dat de modellen weergeeft van de in dit besluit genoemde verkeerstekens.

Overwegende dat:

  • -er een nieuwbouwplan ‘Blaricummermeent’ ontwikkeld is;

  • -de binnen dit gebied gelegen wegen binnen de bebouwde kom van Blaricum zijn gelegen en in beheer zijn bij de gemeente Blaricum;

  • -wegen binnen de bebouwde kom een snelheidsregime van 50 km/h hebben, tenzij bij besluit anders is vastgesteld;

  • -het nieuwbouwplan voor de Blaricummermeent is gebaseerd op een integraal Masterplan (Stedenbouwkundig Plan, december 2005), waarin de verkeersstructuur is opgenomen;

  • -het Masterplan en daarmee de verkeersstructuur is vertaald in het bestemmingsplan Blaricummermeent Werkdorp (vastgesteld op 16-05-2007);

  • -de verkeersstructuur gebaseerd is op de principes van duurzaam veilig, waarbij de woonstraten (erftoegangswegen) een 30 km/h-regime hebben en de woonwijk ontsloten wordt door gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur;

  • -de essentie van Duurzaam Veilig het voorkomen van verkeersonveiligheid is;

  • -verblijfsgebieden, zoals woonstraten, volgens Duurzaam Veilig ingericht worden als 30 km/h zones om de verkeersveiligheid en leefbaarheid binnen deze gebieden te verhogen

  • -de Deltazijde, tot aan het kruispunt Deltazijde – Binnendelta – Cleyne Raboesdreef, de Floris V dreef en Stroomzijde in de verkeersstructuur als gebiedsontsluitingswegen zijn aangewezen;

  • -de Deltazijde vanaf de t-splitsing Deltazijde - Cleyne Raboesdreef tot de komgrens in de verkeersstructuur als een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom is aangewezen;

  • -de overige wegen binnen de Blaricummermeent (deelplannen A t/m F) in de verkeersstructuur als erftoegangswegen zijn opgenomen;

  • -erftoegangswegen ondergeschikt zijn aan gebiedsontsluitingswegen waardoor de voorrang bij de aansluiting van de woonstraten op de gebiedsontsluitingswegen vanuit het Duurzaam Veilig principe zo geregeld moet worden dat bestuurders op de gebiedsontsluitingsweg voorrang hebben op het verkeer op de erftoegangswegen;

  • -de voorrangssituatie tussen de Stroomzijde en erftoegangswegen is geregeld door middel van uitritconstructies;

  • -vanuit Duurzaam Veilig het wenselijk is om weggebruikers met verschillende massa en snelheid van elkaar te scheiden en daarom is besloten om fietsers fysiek van motorvoertuigen te scheiden langs de Stroomzijde door middel van een vrijliggend fietspad;

  • -dit fietspad aan één zijde van de weg is aangelegd al dan niet gecombineerd met erftoegangswegen;

  • -de Deltazijde als ontsluitingsweg voor het bedrijventerrein aan de Binnendelta en als doorgaande route richting A27 bepaald is;

  • -verkeer op de Deltazijde om deze reden voorrang krijgt op verkeer op de Stroomzijde;

  • -het fiets- en voetgangersverkeer parallel aan de Deltazijde tevens voorrang te geven op verkeer vanaf de Stroomzijde;

  • -de bovengenoemde maatregelen genomen worden op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om:

    • de verkeersveiligheid op de weg te verzekeren,

    • weggebruikers en passagiers te beschermen,

    • schade aan de weg te beperken en zo de bruikbaarheid van te verhogen;

  • -er overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de Politie Regio Gooi en Vechtstreek, district Noord op maandag 04 februari 2013 en dat er positief is geadviseerd over deze verkeersmaatregel.

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

B E S L U I T E N :

  • A.De volgende verkeersmaatregelen te treffen:

  • 1.De Stroomzijde aan te wijzen als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom met een snelheidsregime van 50 km/h.

  • 2.het aanbrengen van een voetgangersoversteekplaats bij het kruispunt Stroomzijde – Deltazijde zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte tekening en bijbehorende verkeersborden L2 (RVV 1990).

  • 3.Het plaatsen van de voorrangsborden B6 (RVV 1990) met onderbord OV0455 voor verkeer op de Deltazijde bij het kruispunt Stroomzijde – Deltazijde in combinatie met haaientanden zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte tekening.

  • 4.Het plaatsen de borden D02 bij het kruispunt Deltazijde – Stroomzijde ter plaatse van de middengeleiders middels een BM18.

  • B.Een afschrift van dit besluit te zenden aan:

  • 1.Centrale meldkamer van Politie Gooi en Vechtstreek (district Gooi-Noord), regionale brandweer organisatie en centrale post Ambulance vervoer, postbus 42, 1200 AA Hilversum;

  • 2.Brandweer Blaricum;

  • 3.Gemeente Huizen

Bekendmaking van dit besluit geschiedt in de Staatscourant.

Blaricum,

Namens het college van Blaricum,

L.Vos

Afdelingsmanager Aanleg en Beheer

Van de BEL Combinatie

Bijlage: gewaarmerkte situatietekening

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag van openbare kennisgeving in de Staatscourant een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Blaricum, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes, onder vermelding van 'bezwaarschrift'. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, afdeling Bestuursrecht, onder vermelding van “Voorlopige voorziening”, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht, vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Dit besluit ligt gedurende een termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage in het kantoor van de BEL Combinatie, Zuidersingel 1-5 te Eemnes. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

Naar boven