Logo LansingerlandOntwerp verkeersbesluit Bonfut

T12.17228

Burgemeester en wethouders van Lansingerland;

Overwegende het volgende:

Inleiding

De Bonfut in Berkel en Rodenrijs is van oudsher een smalle straat die de Rodenrijseweg verbindt met de Wildersekade in Rotterdam. De Bonfut fungeert tevens als hoofdfietsroute voor woon-werk verkeer en scholieren. De Bonfut is smal , de rijbaan is slechts een kleine 3 meter breed en dus niet geschikt voor tweerichtingsverkeer. Toch wordt deze straat als zodanig gebruikt. Op de Bonfut ontbreken de trottoirs en de voordeuren komen vrijwel direct op de straat uit. De bewoners van de Bonfut ervaren overlast van gemotoriseerd verkeer in hun straat. In de Bonfut is geen speelgelegenheid voor kinderen, zij spelen op straat. Om de overlast te beperken en de verkeersveiligheid te verbeteren is het wenselijk dat de Bonfut wordt afgesloten ter hoogte van de gemeentegrens met een elektrisch verzinkbare paal.

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

» het verzekeren van de veiligheid op de weg;

» het beschermen van weggebruikers en passagiers;

» het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

» het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

» het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder ofschade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

» het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

» het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik. Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen.

Om deze doelen te bereiken is het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

Verkeersmaatregelen en argumentatie

Afsluiting van de weg en alternatieve ontsluitingen

Door de voorgenomen afsluiting met een elektrisch verzinkbare paal wordt de doorgaande verbinding tussen de Rodenrijseweg in Berkel en Rodenrijs en de Wildersekade in Rotterdam opgeheven. Doorgaand verkeer wordt hiermee geweerd. Bewoners en bedrijven komen in aanmerking voor een ontheffing. Overig bestemmingsverkeer (uitgezonderd nood- en hulpdiensten en de vuilophaaldienst) met als herkomst of bestemming Bonfut kunnen alleen nog in- en uitrijden vanaf de Rodenrijseweg. Verkeer met herkomst of bestemming Schiebroekseweg, Wildersekade of Wilsonerf kan alleen in- en uitrijden vanaf de Boterdorpseweg. Doorgaand verkeer moet omrijden via de Rodenrijseweg en Boterdorpseweg. Doorgaand (brom)fietsverkeer blijft wel mogelijk.

Verkeerstellingen

In oktober 2011 zijn op twee locaties in de Bonfut verkeerstellingen gehouden. Een telling heeft plaatsgevonden ter hoogte van huisnummer 10 en de ander ter hoogte van de gemeentegrens.

Op een gemiddelde werkdag rijden ongeveer 400 motorvoertuigen door de Bonfut. Bij het telpunt ter hoogte van huisnummer 10 ligt de maatgevende snelheid te hoog. De maatgevende snelheid is daar ruim 37 km/uur terwijl 30 km/uur is toegestaan.

De intensiteiten zijn op zich niet zo hoog, maar laten wel zien dat op de Bonfut niet alleen bestemmingsverkeer rijdt. Om het percentage doorgaand verkeer te bepalen is in maart 2012 een kentekenonderzoek uitgevoerd in de ochtendspits. Doorgaand verkeer is in dit onderzoek aangemerkt als verkeer dat geen herkomst of bestemming heeft op de Bonfut, Wildersekade, Schiebroekseweg of Wilsonerf. De uitkomst van het onderzoek was dat ruim 25% doorgaand verkeer over de Bonfut rijdt. Dit verkeer wordt door het aanbrengen van een elektrische paal geweerd. Naar verwachting blijven er na de afsluiting ongeveer tussen de 150 en 200 motorvoertuigen per etmaal over de Bonfut rijden.

Verkeersveiligheid

De Bonfut is een smalle straat waar passeren niet of nauwelijks mogelijk is. In de straat zijn geen trottoirs aanwezig. De voordeuren komen vrijwel direct op de straat uit. Vanwege het ontbreken van speelgelegenheden spelen de kinderen op straat. Uit de verkeerstellingen blijkt dat er te hard wordt gereden. Om de verkeersveiligheid te verbeteren is het wenselijk de hoeveelheid verkeer te beperken.

Vrachtverkeer

Uit de verkeerstelling blijkt dat het geldende vrachtautoverbod op de Bonfut regelmatig wordt overtreden. Deze bevinding komt overeen met de klachten van de bewoners van de Bonfut. De huizen aan de Bonfut zijn grotendeels oude woningen zonder heifundering. Vrachtverkeer zorgt hier voor geluids- en trillingsoverlast. Daarnaast heeft het vrachtverkeer al meerdere malen voor schade gezorgd aan één van de huizen.

Bekeken maatregelen

Het afsluiten van een straat is een ingrijpende verkeersmaatregel. Eerst wordt gekeken naar andere maatregelen. Hieronder volgt een opsomming van maatregelen die bekeken zijn:

Wegversmalling: Er is al een wegversmalling aanwezig, welke nauwelijks effect blijkt te hebben. Het aanpassen of toevoegen van een extra wegversmalling heeft naar verwachting weinig effect.

Drempel: De huizen langs de Bonfut hebben geen geheide fundering. Drempels zorgen hier voor geluids- en trillingsoverlast. Daarnaast kunnen er scheuren optreden. Een drempel heeft daarnaast naar verwachting weinig effect op de hoeveelheid verkeer.

Verbindingsweg terrein Hordijk: Het voormalige terrein van Hordijk wat naast de Bonfut is gelegen, ligt momenteel braak. De bedoeling is dat op deze locatie woningbouw wordt gerealiseerd. Vooruitlopend hierop zou er op het terrein een verbindingsweg kunnen worden aangelegd om de Bonfut te ontlasten. Maar de grond is niet in bezit van de gemeente. De projectontwikkelaar heeft aangegeven voorlopig geen plannen te hebben voor de ontwikkeling van het terrein. Een verbindingsweg behoort daarom niet tot de mogelijkheden.

Eenrichtingsverkeer: Door het instellen van eenrichtingsverkeer wordt de hoeveelheid verkeer beperkt. De aanwezige wegversmalling verliest haar functie omdat er geen tegenliggers zijn. De gereden snelheid zal daarom naar verwachting omhoog gaan. Dit is voor de verkeersveiligheid niet wenselijk.

Advies bezwaarschriftencommissie

In 2002 is een verkeersbesluit genomen om de Bonfut af te sluiten. Vanwege het ontbreken van politiek draagvlak is in 2006 een verkeersbesluit genomen om het verkeersbesluit uit 2002 in te trekken. De aantal bewoners van de Bonfut hebben hiertegen bezwaar aangetekend bij de bezwaarschriften-commissie. Deze heeft de bewoners van de Bonfut in het gelijk gesteld. In het advies is aangegeven dat de gemeente haar besluit tot intrekking van het besluit beter moet motiveren of de voorgenomen afsluiting toch te realiseren. Bij ieder advies van de bezwaarschriftencommissie moet het college een besluit nemen. Dit is hier niet gebeurd. Dit onderliggend verkeersbesluit fungeert tevens als besluit op het advies van de bezwaarschriftencommissie.

Wijze van afsluiten

De afsluiting wordt gerealiseerd door het aanbrengen van een elektrisch verzinkbare paal. Deze paal wordt voorzien van een pasjessysteem waardoor bewoners en bedrijven van de Bonfut, Wildersekade en Wilsonerf de paal kunnen laten zakken. Zij komen in aanmerking voor een ontheffing, voor de uitwerking zie verderop in dit besluit. Ook de nood- en hulpdiensten en de vuilophaaldiensten kunnen de paal laten zakken, bijvoorbeeld door het aanbrengen van een detectielus.  Hoe dit exact wordt vormgegeven, wordt besproken met de veiligheidsregio, politie en Irado. Doorgaand gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd brommers) wordt met deze paal geweerd. Doorgaand (brom)fietsverkeer kan gebruik blijven maken van de Bonfut en Wildersekade.

Door de afsluiting komt het geldende breedtebeperking overigens niet te vervallen. De borden C7 (vrachtverkeerverbod) zijn overbodig door de geldende breedtebeperking. Vrachtwagens zijn namelijk altijd breder dan de op het bord aangegeven maximum breedte. De borden C7 worden daarom verwijderd.

Ontheffing

De huidige woningen en bestaande bedrijven aan de Bonfut, Wildersekade en Wilsonerf komen in aanmerking voor een ontheffing. Zowel bewoners als bedrijven kunnen maximaal twee ontheffingen per adres aanvragen, met een maximum van drie ontheffingen per adres. Op sommige adressen is namelijk zowel een woonhuis als een bedrijf aanwezig. De borg bedraagt 200 euro per pasje. Ook zijn er voor het aanvragen van de ontheffing leges verschuldigd.

Omdat de breedtebeperking van kracht blijft, gelden voor de ontheffingen dezelfde voorwaarde. Voertuigen breder dan 2,0 meter komen niet in aanmerking voor een ontheffing.

Voor het bedrijf gevestigd op Bonfut 29 wordt een uitzondering gemaakt. Hun leveranciers mogen met vrachtwagens niet door de Bonfut, maar moeten via de Wildersekade en de elektrisch verzinkbare paal naar het bedrijf. Volgens bovenstaande voorwaarden krijgen vrachtwagens geen ontheffing om de elektrisch verzinkbare paal te passeren. Door een strikte toepassing van deze regels wordt hun bedrijf onbereikbaar voor leveranciers. Daarom krijgt het bedrijf gevestigd aan de Bonfut wel een ontheffing voor een vrachtwagen.

Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van dit verkeersbesluit buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan gelet op het belang van de aanvrager of bewoner leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.

Overleg met belanghebbenden

Bewoners Bonfut

Er hebben twee bewonersavonden met de bewoners van de Bonfut plaatsgevonden. De meeste aanwezigen op de avonden hebben aangegeven graag een afsluiting van de Bonfut te zien. Dit komt overeen met de resultaten van de gehouden enquête. Naar aanleiding van deze avonden is besloten om een vaste paal, zonder ontheffingen te plaatsen.

Dit voorstel is voorgelegd op een bewonersavond (22 januari 2013) aan de bewoners en bedrijven van de Bonfut, Wildersekade, Wilsonerf en Schiebroekseweg. Tijdens deze bewonersavond bleek dat veel bewoners van de Wildersekade en het Wilsonerf tegen het voorstel waren. De voornaamste reden is de gerichtheid van de bewoners op Berkel en Rodenrijs met betrekking tot voorzieningen zoals winkels, openbaar vervoer, huisarts en scholen. Om deze voorzieningen met de auto te kunnen bereiken zouden de bewoners door het plaatsen van een vaste paal ongeveer 4 a 5 km om moeten rijden. De bewoners hebben op de bewonersavond als oplossing aangedragen om een verzinkbare paal te plaatsen met ontheffingen. Dit voorstel is in dit besluit overgenomen.

Gemeente Rotterdam

Omdat de afsluiting van de Bonfut voorgenomen is op de gemeentegrens, heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Rotterdam. De deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek geeft aan in beginsel positief te staan tegenover een afsluiting. Wel maakt de deelgemeente een voorbehoud dat ze haar mening kan herzien als er zwaarwegende bezwaren zijn bij de Rotterdamse bewoners van de Wildersekade.

Hulpdiensten

Er heeft overleg plaatsgevonden met de politie en de brandweer, welke positief adviseren. De brandweer geeft wel als voorwaarde mee dat zij de paal moeten kunnen laten zakken in geval van calamiteiten. Daarnaast moet de paal bij de huidige wegversmalling worden verwijderd om verder tijdverlies te voorkomen. Aan deze voorwaarden wordt tegemoet gekomen. De politie heeft geen nadere voorwaarden.

Irado

Ook met de vuilophaaldienst Irado is overlegd. Zij hebben geen bezwaar tegen de afsluiting, mits zij de paal kunnen laten zakken. Ze hebben ook als wens dat het paaltje bij de huidige wegversmalling wordt verwijderd. Aan deze wensen wordt tegemoet gekomen.

Situering van de wegen

De Bonfut ligt binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland (kern Berkel en Rodenrijs) en is bij deze gemeente in beheer.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer heeft in de Verkeersadviesgroep van de gemeente Lansingerland overleg plaatsgevonden met de politie van Rotterdam-Rijnmond.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Het college van burgemeester en wethouders in bevoegd tot het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de Uitvoeringsregeling van die wet is tot het onderstaande voorgenomen besluit gekomen.

BESLUIT

  • I.de Bonfut af te sluiten voor alle verkeer, met uitzondering voor (brom)fietsers en ontheffinghouders, ter hoogte van de gemeentegrens met Rotterdam, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • II.het plaatsen van het bord L8 (doodlopende weg) met onderbord OB54 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers) en OB401 (na 2,5 km) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, bij de Schiebroekseweg ter hoogte van de kruising met de Boterdorpseweg, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • IIIhet plaatsen van het bord C12 (gesloten verklaring voor alle motorvoertuigen) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met onderbord ‘na 150m’, bij de Bonfut ter hoogte van de Rodenrijseweg, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • IVhet verwijderen van de bord C7 (vrachtautoverbod) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, bij de Bonfut ter hoogte van de Rodenrijseweg, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • Vhet plaatsen van de borden C12 (gesloten verklaring voor alle motorvoertuigen) met onderbord ‘uitgezonderd ontheffinghouders’ en bord J39 (beweegbaar obstakel) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, op de Bonfut ter hoogte van de gemeentegrens, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening aan weerszijde van de paal;

  • VIverwijderen van het paaltje bij de bestaande wegversmalling op de Bonfut ter hoogte van huisnummer 5;

  • VIIintrekken van verkeerbesluit VB 2006-07 van de voormalige gemeente Berkel en Rodenrijs, conform het advies van de bezwaarschriftencommissie van 5 oktober 2006;

  • VIIIde uniforme openbare voorbereidingsprocedure van de Awb te volgen;

  • IXeen kopie te verzenden aan:

    • 1.Politie Rotterdam-Rijnmond, t.a.v. de heer R. Heuvelman, Postbus 70023, 3000 LD Rotterdam;

    • 2.Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond, t.a.v. mevrouw M. Straathof, Frobenstraat 8, 3045 RD Rotterdam;

    • 3.Gemeente Rotterdam, deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek, t.a.v. de heer P. van Leenen, Argonautenweg 23, 3054 RP Rotterdam;

    • 4.De afdeling Beheer & Onderhoud, t.a.v. mevrouw M. van der Poel - Blik;

    • 5.De afdeling Beheer & Onderhoud, t.a.v. S. Ketel;

    • 6.Archief

 

 

Lansingerland, 27 augustus 2013

Burgemeester en wethouders van Lansingerland,
Ewald van Vliet, Burgemeester
drs. Ing. Ad Eijkenaar, Secretaris

Mededelingen

Zienswijzen

Tegen dit ontwerp besluit kunnen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht door belanghebbenden binnen zes weken na publicatie zienswijzen worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland, t.a.v. de afdeling Beheer & Onderhoud/ Verkeer, Postbus 1, 2650 AA Berkel en Rodenrijs.

Naar boven