Logo AlkmaarNr. 7548 - Kanaalkade

Besluit tot het vaststellen van verkeersmaatregelen voor de Kanaalkade

DE UNITMANAGER RUIMTE, VAKGROEP VERKEER;

Overwegende

dat het Alkmaarse verkeersbeleid is vastgelegd in de Kadernota Duurzame Bereikbaarheid (KDB);

dat een van de doelstellingen van de KDB gericht is op een goede bereikbaarheid en dat dat een voorwaarde is voor een goede economie en een levendige, vitale stad voor haar bewoners en bezoekers;

dat de gemeenteraad in 2011 het ringenmodel uit de KDB heeft vastgesteld;

dat de gemeente Alkmaar de ambitie heeft uitgesproken om de binnenstad en het stadsdeel Overstad als één centrum te laten functioneren;

dat de herontwikkeling van Overstad tot een kwaliteitsimpuls moet leiden en hiermee een bijdrage levert aan deze ambitie;

dat de herontwikkeling ambitieus is ingezet, maar door de economische crisis veel minder voorspoedig verloopt dan verwacht;

dat beleidsmatig nog steeds wordt ingezet op het herstructureren van Overstad en dat daarom het instellen van tweerichtingsverkeer een maatregel is voor een periode van maximaal tien jaar;

dat in de KDB een relatie is gelegd tussen de verkeersstructuur van de Kanaalkade en de herstructureringsplannen van het aangrenzende stadsdeel Overstad;

dat in deze herontwikkeling een nieuwe verkeersstructuur op Overstad is opgenomen;

dat deze nieuwe verkeersstructuur een alternatief is voor het oorspronkelijke tweerichtingsverkeer op de Kanaalkade;

dat de Kanaalkade onderdeel is van een hoogwaardige openbaar vervoerroute (Bus-On-Line) tussen westelijke randweg N9 en de oostelijke ringweg N242;

dat - vooruitlopend op een nieuwe verkeersstructuur op Overstad - in 2009 een busbaan in twee richtingen op de Kanaalkade is aangelegd;

dat - vooruitlopend op een nieuwe verkeersstructuur op Overstad – in 2009 éénrichtingsverkeer voor autoverkeer op de Kanaalkade ingesteld, bij besluit d.d. 5 oktober 2009, nr 15477;

dat door het instellen van eenrichtingsverkeer de Kanaalkade als autoroute is afgewaardeerd;

dat - vooruitlopend op de herstructurering van Overstad – binnen de huidige verkeerstructuur van Overstad zoveel mogelijk maatregelen zijn genomen om de verkeersafwikkeling te verbeteren;

dat uit verkeersonderzoek is gebleken dat de Kanaalkade te smal is voor aparte infrastructuur voor bussen en autoverkeer in twee richtingen;

dat uit verkeersonderzoek is gebleken dat het instellen van tweerichtingsverkeer op de Kanaalkade voor auto’s en bussen qua ruimte alleen mogelijk is deze gebruik maken van dezelfde infrastructuur;

dat het herinvoeren van tweerichtingsverkeer uitgewerkt is in een herinrichtingsvoorstel voor de Kanaalkade gebaseerd op een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van ;

dat in dit herinrichtingsvoorstel zoveel mogelijk rekening is gehouden met vrije infrastructuur voor de bussen;

dat uit verkeersonderzoek is gebleken dat de verkeersafwikkeling van de bussen in de nieuwe situatie

gelijk is aan de huidige situatie;

dat in het herinrichtingsvoorstel fietsvoorzieningen in de vorm van fietspaden en fietsstroken zijn opgenomen;

dat in het herinrichtingsvoorstel de parkeergelegenheid aan de zuidzijde van de Kanaalkade in stand blijft;

dat de provincie Noord-Holland zowel opdrachtgever is voor het openbaar vervoer als subsidiegever voor de Bus-On-Line maatregelen;

dat over het invoeren van tweerichtingsverkeer overleg is gevoerd met de provincie Noord-Holland;

dat over deze verkeersmaatregel overleg is gevoerd met de politie ingevolge artikel 24 van het BABW 1990;

dat bedoelde weg gelegen is binnen de gemeentegrens van Alkmaar en bij deze gemeente in beheer en onderhoud is;

gelet op de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders tot het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens krachtens een verkeersbesluit, zoals omschreven in de Wegenverkeerswet 1994, het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 26 maart 2013 waarbij het deze bevoegdheid heeft gemandateerd aan de unitmanager Ruimte 1;

b e s l u i t namens burgemeester en wethouders van Alkmaar:

I a

De volgende besluiten worden ingetrokken:

  • 1.Het besluit van 5 oktober 2009, nr. 15477, inhoudende het bestemmen van de noordelijke rijstrook van de noordelijke rijbaan van de Kanaalkade gelegen tussen de Kaarsemakersgracht en het kruispunt Geestersingel / Helderseweg te bestemmen tot busbaan in de richting oost – west;

  • 2.Het besluit van 5 oktober 2009, nr. 15477, inhoudende het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/h op de zuidelijke rijbaan tussen de St. Sebastiaanstraat (nu Minderbroederstraat), Doelenkluft en de Kaarsemakersgracht;

  • 3.Het besluit van 5 oktober 2009, nr. 15477, inhoudende het instellen van éénrichtingsverkeer op de zuidelijke rijbaan tussen de Minderbroederstraat en de Kaarsemakersgracht met dien verstande dat deze rijbaan gesloten is in de richting van oost naar west;

  • 4.Het besluit van 5 oktober 2009, nr. 15477, inhoudende het instellen van een gebod tot het volgen van de juiste rijrichting op de St. Sebastiaanstraat (nu Minderbroederstraat) naar de Kanaalkade;

  • 5.Het besluit van 5 oktober 2009, nr. 15477, inhoudende het instellen van een gebod tot het volgen van de juiste rijrichting op de Kanaalkade naar de Kaarsemakersgracht en op de Kaarsemakersgracht naar de Kanaalkade richting Friesebrug;

I b

De volgende besluiten worden gewijzigd:

  • 1.Het besluit van 5 oktober 2009, nr. 15477, inhoudende het bestemmen van de zuidelijke rijstrook van de noordelijke rijbaan van de Kanaalkade gelegen tussen de Doelenkluft en de oversteek ter hoogte van de Dirk Duivelsweg tot busstrook in de richting west – oost te wijzigen met dien verstande dat het weggedeelte tussen het kruispunt Geestersingel/Helderseweg en Kanaalkade nr. 35 als busstrook vervalt;

  • 2.Het besluit van 5 oktober 2009, nr. 15477, inhoudende het aanwijzen van de bestaande fietsstrook aan de noordzijde van de Kanaalkade tussen de Kaarsemakersgracht en het kruispunt met de Paternosterstraat aan te wijzen als verplicht brom- fietspad te wijzigen met dien verstande dat het bedoelde fietspad wordt aangewezen als verplicht fietspad. De maatregel wordt aangeduid door het plaatsen van de borden conform model G11 en G12 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 3.Het besluit van 1 februari 2007, nr. 1106, inhoudende het bestemmen van rijstroken van de Helderseweg tussen de Geestersingel en de Stationsweg tot busstroken, te wijzigen met dien verstande dat het gedeelte van de busstrook tussen de Helderseweg nr. 11 en Helderseweg nr.6 vervalt;

Een en ander zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met nr. 201300841

Alkmaar, 8 juli 2013

Unitmanager Ruimte 1,

Vakgroep Verkeer,

mw. M.Y. Roecoert-Kingma

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na de datum van publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 53, 1800 BC ALKMAAR.

Als u op de uitspraak in bezwaar niet kunt wachten en snel een voorlopige maatregel nodig is, kunt u de rechter daar om verzoeken. Dat verzoek moet u richten tot de voorzieningenrechter van de rechtbank Alkmaar, sector bestuursrecht, Postbus 251, 1800 BG ALKMAAR. Dit kan alleen als u het bezwaarschrift al bij het college van burgemeester en wethouders hebt ingediend. Met uw verzoek aan de voorzieningenrechter van de rechtbank moet u een kopie van uw bezwaarschrift meesturen. Als u van deze mogelijkheid gebruik maakt, wordt u griffierecht berekend.

Naar boven