Logo Amsterdam - CentrumVERKEERSBESLUIT Haarlemmerplein

Verkeersbesluiten

Haarlemmerplein

d.d. 4 maart 2013

Nr. 13008

Dagelijks Bestuur van Stadsdeel Centrum van de gemeente Amsterdam

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, en gelet op het mandaatsbesluit van het dagelijks Bestuur van Stadsdeel Centrum van 4 september juli 2012

Overwegende:

  • -dat het Haarlemmerplein nu vooral voor de fietser een verkeersonveilig knooppunt is;

  • -dat ter verbetering van deze situatie en ter verhoging van de verkeersveiligheid diverse studies en voorstellen zijn uitgewerkt;

  • -dat dit heeft geleid tot een integraal plan dat verkeerskundige en stedebouwkundige componenten samenbrengt;

  • -dat het concept definitieve verkeerskundige ontwerp voor de reconstructie onder andere als belangrijkste kenmerken heeft:

.

  • Het creëren van een doorgaande fietsroute tussen de Nassaukade en de Haarlemmerdijk.

  • Afsluiting van de Korte Marnixstraat, tussen het Haarlemmerplein en de Brouwersgracht voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. In omgekeerde richting blijft gemotoriseerd verkeer mogelijk.

  • Afsluiting van het zuidelijk gedeelte van het Haarlemmerplein voor doorgaand gemotoriseerd verkeer in beide richtingen.

  • Omdraaien rijrichting voor gemotoriseerd verkeer in de Nieuwe Wagenstraat

  • Het gelijk stellen van bromfietsverkeer aan het gemotoriseerd verkeer en de buurtcirculatie hierop aanpassen;

    • -dat over het plan van de inrichting van het Haarlemmerplein in de periode van november 2011 tot en met januari 2012 inspraak met de omgeving heeft plaatsgevonden;

    • -dat dit ontwerp tevens diverse keren is besproken in en het definitieve ontwerp is goedgekeurd door de Centrale Verkeerscommissie;

    • -dat de stadsdeelraad van Stadsdeel Centrum in de Commissie OR&V van 03 april 2012 unaniem akkoord is gegaan met het definitief ontwerp;

    • -dat in verband met deze vernieuwde inrichting, de huidige inrichting komt te vervallen en de bijbehorende verkeersbesluiten derhalve dienen te worden ingetrokken en aangepast aan de nieuwe situatie;

    • -dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gepleegd met de Dienst Controle, Infrastructuur, Verkeer, afdeling Verkeer, die is gemandateerd namens de korpschef van het regionaal politiekorps Amsterdam-Amstelland;

    • -dat krachtens artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 deze maatregelen genomen worden:

  • om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren;

  • ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers;

  • om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;

  • ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

    • -dat de hierna genoemde wegen c.q. weggedeelten onder beheer zijn van en gelegen binnen Stadsdeel Centrum;

B E S L U I T

1.door het plaatsen van verkeersborden conform model B1 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als voorrangsweg:

de hoofdrijbaan van het Haarlemmerplein;

  • 1.door het plaatsen van verkeersborden conform model B3 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als voorrangskruispunt:

    • aa.de kruising van de Haarlemmerdijk/fietspad Haarlemmerplein en de secundaire rijweg van het Haarlemmerplein (verlengde van de Korte Houtstraat), met dien verstande dat het verkeer rijdende op de secundaire rijweg van het Haarlemmerplein voorrang moet verlenen;

    • ab.de kruising van het fietspad van het Haarlemmerplein en de Korte Marnixstraat en de hoofdrijbaan van het Haarlemmerplein, met dien verstande dat het verkeer rijdende op de Korte Marnixstraat en de hoofdrijbaan van het Haarlemmerplein voorrang moet verlenen;

  • 2.door het plaatsen van verkeersborden conform model B5 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als voorrangskruispunt zijweg rechts:

de kruising van de Brouwersgracht met de kruising van de Nieuwe Wagenstraat, onder plaatsing van borden B7met de verplichting tot stoppen voor het verkeer rijdende op de Nieuwe Wagenstraat en het verlenen van voorrang aan het verkeer op de Brouwersgracht.

  • 1.door het plaatsen van verkeersborden conform model C2/C3/C4 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als éénrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee:

    • aa.de Haarlemmerdijk, tussen de Binnen Dommersstraat en de secundaire rijweg van het Haarlemmerplein, gesloten in de richting van de secundaire rijweg van het Haarlemmerplein, uitgezonderd fietsers;

    • ab.de Korte Marnixkade, gesloten in de richting van de Korte Marnixstraat, uitgezonderd fietsers;

    • ac.de Nieuwe Wagenstraat, tussen de Brouwersgracht en de Haarlemmerdijk, gesloten in de richting van de Haarlemmerdijk, uitgezonderd fietsers;

    • ad.de Vinkenstraat, tussen de Binnen Dommersstraat en de Nieuwe Wagenstraat, gesloten in de richting van de Nieuwe Wagenstraat, uitgezonderd fietsers;

    • ae.de Kleine Houtstraat cq secundaire rijweg gelegen tussen de Haarlemmerdijk en Haarlemmer Houttuinen, gesloten in de richting van de Haarlemmer Houttuinen, uitgezonderd fietsers. Uitgezonderd hierop zijn motorvoertuigen komend uit de parkeergarage van de Kleine Houtstraat welke wel in beide richtingen de Kleine Houtstraat mogen verlaten.

  • 2.door het plaatsen van verkeersborden conform model C7 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een geslotenverklaring voor vrachtauto’s:

de Nieuwe Wagenstraat, gesloten in de richting van de Brouwersgracht die langer zijn dan 6 meter;

1.door het plaatsen van verkeersborden conform model C14 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een geslotenverklaring voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor:

de hoofdrijbaan van Haarlemmer Houttuinen tussen de Planciusstraat en Korte Prinsengracht

  • 1.door het plaatsen van verkeersborden conform model D2 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen het gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft:

    • aa.het Haarlemmerplein, de verkeersgeleiders ter geleiding van het verkeer;

    • ab.de Korte Marnixstraat, de verkeersgeleiders ter geleiding van het verkeer;

  • 2.door het plaatsen van verkeersborden conform model D5r van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen het gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven:

de Korte Marnixkade, met de kruising van de hoofdrijbaan van het Haarlemmerplein, uitgezonderd fietsers;

1.door het plaatsen van verkeersborden conform model E5 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als taxistandplaats:

het Haarlemmerplein, de speciaal daartoe aangelegde weggedeelten gelegen lans de hoofdrijbaan aan de westzijde van het plein; ( aantal taxi’s 6)

1.door het plaatsen van verkeersborden conform model E7 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen:

aa.het Haarlemmerplein, aan de noordzijde, het speciaal daartoe aangelegde weggedeelte

( 1 plaats);

aa.het Haarlemmerplein, aan de zuidzijde, de speciaal daartoe aangelegde weggedeelte

( 2 plaatsen);

aa.het Haarlemmerplein, aan de westzijde, de speciaal daartoe aangelegde weggedeelte

( 3 plaatsen);

1.door het plaatsen van verkeersborden conform model E9 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als parkeergelegenheid alleen bestemd

voor vergunninghouders:

het Haarlemmerplein, aan de zuidzijde, de speciaal daartoe aangelegde weggedeelte

autodate ( 2 plaatsen);

  • 1.door het plaatsen van verkeersborden conform model G11 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als verplicht fietspad:

    • aa.het Haarlemmerplein, het speciaal daartoe aangelegde weggedeelte gelegen tussen de Korte Marnixstraat en de Haarlemmerdijk, in beide richtingen;

    • ab.het Haarlemmerplein, het speciaal daartoe aangelegde weggedeelte gelegen tussen de Korte Marnixstraat en de Nassaukade, in beide richtingen;

  • 2.door het aanbrengen van voetgangersoversteekplaatsen zoals bedoeld in artikel 49, lid 2 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990:

    • bc.het Haarlemmerplein en de kruising met de Korte Marnixstraat;

    • bd.het Haarlemmerplein, ter hoogte van de kruising met de Planciusstraat;

    • be.het Haarlemmerplein, ter hoogte van de kruising met de Haarlemmerdijk;

  • 3.door het aanwijzen van een busbaan: rijbaan waarop het woord "LIJNBUS" is aangebracht, als genoemd in artikel 1 onder j van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:

    • cf.het Haarlemmerplein aan de westzijde, het speciaal daartoe aangelegde weggedeelte;

    • cg.het Haarlemmerplein aan de noordzijde, het speciaal daartoe aangelegde weggedeelte;

    • ch.de Korte Marnixstraat, tussen het Haarlemmerplein en de Brouwersgracht/Korte Marnixkade, het speciaal daartoe aangelegde weggedeelte;

  • 4.door het aanbrengen van een fysieke maatregel als bedoeld in artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet, welke leidt tot een beperking van het aantal categorieën weggebruikers dat van dat weggedeelte gebruik kan maken:

    • di.de Korte Marnixstraat, het weggedeelte gelegen tussen de Korte Marnixkade/Brouwersgracht, uitgezonderd trams, lijnbussen, voetgangers en fietsers;

    • dj.het Haarlemmerplein, uitgezonderd fietsers en voetgangers;

Dagelijks Bestuur van Stadsdeel Centrum,

namens deze,

P. Kleijn

Directeur Schoon en Heel,

stadsdeel Centrum

Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze.

De belanghebbende bij dit besluit kan op grond van artikel 7:1 van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb), binnen zes weken tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel Centrum, dierectie Bedrijfsvoering, afdeling Juridische Zaken, Stadhuis Amstel 1, 1011 PN Amsterdam. Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking.In spoedeisende gevallen kan bij de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening worden gevraagd. Hieraan zijn griffierechten verbonden. Verzoeken tot voorlopige voorziening dienen, na het indienen van een bezwaarschrift, te worden gevraagd aan de Voorzieningenrechter, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam.

Naar boven