Logo Bodegraven-ReeuwijkOntwerpverkeersbesluit Rondweg Reeuwijk

Gelezen:

-gelezen het advies aan burgemeester en wethouders, registratienr. Z-13-17971 / ADV-13-02672

Gelet op:

  • -artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin bepaald is dat verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • -artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 waarin bepaald is dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) waarin bepaald is dat de plaatsing of verwijdering van de verkeersborden A1 en A2, zonaal uitgevoerd als begin en einde 60 zone, B4, B5, B6, C14, D1, D2, D104, G11 en G12a genoemd in Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit. Dit geldt eveneens voor het plaatsen dan wel verwijderen van verkeerstekens op het wegdek in de vorm van een (dubbele) doorgetrokken streep en haaientanden, zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdelen 4 en 7 van de ‘Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens’;

  • -artikel 24 van het BABW waarin bepaald is dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van het betrokken regionale politiekorps;

Overwegende:

  • -dat de kern Reeuwijk-Brug in de huidige situatie wordt doorkruist door de doorgaande route Zoutmansweg – Raadhuisweg;

  • -dat de betreffende route door veel bestuurders van (vracht)auto’s wordt gebruikt als alternatief voor de A12 wanneer het verkeer op de A12 gedurende spitsperioden of bij ongevallen vaststaat;

  • -dat de huidige wegenstructuur voorts zodanig is dat de route in kwestie daarnaast voor veel verkeer een logische verbinding vormt tussen de N11 en Gouda en vice versa;

  • -dat de verkeersintensiteit op de route Zoutmansweg – Raadhuisweg mede in verband met het voorgaande in de periode 1986 – 2008 met ruim 60% is toegenomen tot 16.000 motorvoertuigen per dag;

  • -dat de route Zoutmansweg – Raadhuisweg hierdoor een dusdanig grote verkeersader door de kern Reeuwijk – Brug is geworden, dat deze feitelijk als een barrière tussen Reeuwijk – Brug West en Reeuwijk – Brug Oost fungeert;

  • -dat de betreffende route bovendien een negatief effect heeft op de verkeersveiligheid in Reeuwijk – Brug en de leefbaarheid voor aanwonenden (er liggen ruim 300 woningen dicht langs de Zoutmansweg en Raadhuisweg);

  • -dat de gemeente dan ook sinds 2007 bezig is met plannen voor een rondweg om Reeuwijk – Brug om zodoende de kern te ontlasten en daarmee de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren;

  • -dat het tracé van deze rondweg bij de hoek Zoutmansweg/Edionstraat begint en daar over de Westkade tussen Gouda – Plaswijck en bedrijventerrein Zoutman richting A12 loopt, vervolgens in noordelijke richting afbuigt om langs de A12 richting de Nieuwdorperweg te gaan en daar, onder de viaducten door, de A12 kruist. Het tracé vervolgt dan zijn weg aan de westkant van de A12 richting de Oud Reeuwijkseweg en sluit ten slotte middels een nieuwe rotonde aan op de Goudsestraatweg;

  • -dat de huidige planning voorziet in de realisatie van bovengenoemde rondweg in de periode 2013/2015;

  • -dat het realiseren van bovengenoemde nieuwe rondweg het ook noodzakelijk maakt dat diverse verkeersmaatregelen genomen moeten worden teneinde het verkeer in de nieuwe situatie op een goede en veilige manier op de rondweg af te wikkelen;

  • -dat tot het instellen van deze verkeersmaatregelen door middel van dit verkeersbesluit wordt besloten, in verband waarmee de benodigde maatregelen hieronder worden omschreven;

  • -dat de nieuwe rondweg een gebiedsontsluitingsweg wordt waarop voor wat betreft de maximaal toegestane snelheid wordt vastgehouden aan de maxima zoals genoemd in artikel 21 van het RVV 1990: 50 km/uur binnen de bebouwde kom en 80 km/uur buiten de bebouwde kom;

  • -dat in verband daarmee de bebouwde komgrens van Reeuwijk – Brug wordt gewijzigd, waartoe de gemeenteraad een besluit zal nemen;

  • -dat de komgrens op de volgende locatie(s) van de nieuwe rondweg komen te liggen:

    ∘direct ten noordwesten van het punt waar de nieuwe rondweg de Nieuwdorperweg (oostelijke aansluiting) kruist;

  • -dat bovengenoemde wijziging van de bebouwde komgrens tot gevolg heeft dat het tracédeel van de nieuwe rondweg gelegen tussen de Zoutmansweg en Nieuwdorperweg binnen de bebouwde kom komt te liggen (50 km/uur) en het tracédeel vanaf de Nieuwdorperweg tot de aansluiting met de Goudsestraatweg buiten de bebouwde kom (80 km/uur);

  • -dat de bovengenoemde wijziging van de komgrens daarnaast betekent dat de huidige 60 km/uur zone op de Nieuwdorperweg gedeeltelijk kan worden opgeheven;

  • -dat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de verkeersveiligheid wordt vergroot wanneer bromfietsers op de daarvoor in aanmerking komende wegen niet meer op het fietspad, doch op de rijbaan rijden;

  • -dat naar aanleiding daarvan in het kader van het ‘Startprogramma Duurzaam Veilig’ de maatregel ‘Bromfiets op de weg’ is ingevoerd;

  • -dat deze maatregel inhoudt dat bromfietsen vooral op wegen binnen de bebouwde kom met een naastgelegen fietspad daarvan dienen te worden geweerd en naar de rijbaan dienen te worden geleid;

  • -dat deze maatregel sinds 15 december 1999 geldt, tenzij middels bebording anders is aangegeven;

  • -dat de gemeente deze regel ook op de nieuwe rondweg toepast, wat betekent dat het voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen met motor is toegestaan om van de rijbaan van het tracédeel van de nieuwe rondweg gelegen tussen de Zoutmansweg en Nieuwdorperweg gebruik te maken;

  • -dat het, gezien de functie van de nieuwe rondweg, vanuit verkeersveiligheidsoogpunt niet wenselijk is dat fietsen en gehandicaptenvoertuigen zonder motor op de rijbaan van de nieuwe rondweg rijden;

  • -dat daarom binnen het tracédeel van de nieuwe rondweg gelegen tussen de Zoutmansweg en Nieuwdorperweg vrijliggende fietspaden worden aangelegd die als zodanig ook worden aangewezen als verplicht fietspad;

  • -het in deze gaat om een nieuw vrijliggend fietspad in twee rijrichtingen dat tussen de Zoutmansweg en het Bruggenpad aan de noordzijde van de nieuwe rondweg wordt aangelegd en een vrijliggend fietspad in twee rijrichtingen aan de zuidzijde tussen het Bruggenpad en de Doggersbanklaan;

  • -dat aanvullend hierop een geslotenverklaring voor fietsen en gehandicaptenvoertuigen zonder motor wordt ingesteld voor het binnen de bebouwde kom gelegen tracédeel van de nieuwe rondweg gelegen tussen de Zoutmansweg en de Nieuwdorperweg teneinde te voorkomen dat langzaam verkeer van de rijbaan gebruik maakt;

  • -dat het vanuit verkeersveiligheidsoogpunt voorts wenselijk is om op het tracédeel van de nieuwe rondweg gelegen buiten de bebouwde kom geen fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen toe te laten;

  • -dat daarom langs het gehele tracédeel van de nieuwe rondweg gelegen buiten de bebouwde kom (tussen de Nieuwdorperweg en de Goudsestraatweg) een vrijliggend fiets-/bromfietspad in twee richtingen wordt aangelegd welke als verplicht brom-/fietspad wordt aangewezen;

  • -dat bromfietsers komende vanaf het deel van de rondweg dat binnen de bebouwde kom is gelegen ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwdorperweg (oostelijke aansluiting) door middel van bebording van de rijbaan naar het vrijliggende brom-/fietspad worden geleid;

  • -dat met de nieuwe rondweg wordt beoogd om het doorgaande verkeer tussen Gouda en de N11/A12 en vice versa een aantrekkelijke en snelle route rondom de kern Reeuwijk – Brug te bieden;

  • -dat een vlotte doorstroming van het verkeer op de nieuwe rondweg derhalve van groot belang is, waar de hierboven genoemde geslotenverklaring voor fietsen en gehandicaptenvoertuigen zonder motor ook aan bijdraagt;

  • -dat het gezien de functie en het toekomstige gebruik van de nieuwe rondweg voorts wenselijk wordt geacht dat het verkeer op de rondweg in het kader van een vlotte doorstroming voorrang geniet ten opzichte van kruisend verkeer;

  • -dat in dat verband ter hoogte van kruispunten een voorrangsregeling middels borden en haaientanden op het wegdek wordt ingesteld waarbij het verkeer komende uit zijwegen voorrang moet verlenen aan het verkeer op de rondweg;

  • -dat deze voorrangsregeling op kruispunten zowel binnen als buiten de bebouwde kom wordt ingesteld;

  • -dat twee kruispunten op de nieuwe rondweg voorts worden vormgegeven als rotonde teneinde niet alleen een vlotte doorstroming op de rondweg, maar ook op de zijwegen te kunnen verzekeren omdat op deze zijwegen ook grotere verkeerstromen aanwezig zijn;

  • -dat het in deze gaat om twee kruispunten gelegen buiten de bebouwde kom, te weten het kruispunt van de Goudsestraatweg met de rondweg en de zuidelijk gelegen aansluiting van de Oud Reeuwijkseweg op de rondweg;

  • -dat een rotonde een bewezen maatregel is als het gaat om het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming ter plaatse;

  • -dat een rotonde bovendien een duurzame oplossing is aangezien deze minder onderhoud nodig heeft dan een verkeersregelinstallatie;

  • -dat beide rotondes voor wat betreft de verkeersmaatregelen worden uitgevoerd conform de ‘Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens’;

  • -dat dit betekent dat op het middeneiland van de rotonde is aangegeven dat op de rotonde een verplichte rijrichting linksom van kracht is;

  • -dat daarnaast ter hoogte van de aansluitingen van de toeleidende wegen op de rotonde door middel van bebording en markering een voorrangsregeling is ingesteld waarbij verkeer komende vanaf deze wegen voorrang moet verlenen aan het verkeer op de rotonde;

  • -dat op de toeleidende wegen naar de rotonde verder duidelijk vormgegeven middengeleiders worden gerealiseerd waarbij door middel van bebording is aangegeven dat deze bij nadering aan de rechterzijde gepasseerd moeten worden (deze maatregel geldt ook voor de overige voorrangskruispunten waar middengeleiders aanwezig zijn);

  • -dat overstekend (brom)fietsverkeer voorts conform de landelijke richtlijnen voor rotondes buiten de bebouwde kom voorrang moeten verlenen aan kruisend verkeer op de wegen van en naar de rotonde;

  • -dat het vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid voorts niet wenselijk is dat motorvoertuigen elkaar gaan inhalen op de nieuwe rondweg;

  • -dat in dat verband een inhaalverbod op de nieuwe rondweg wordt ingesteld wat door middel van het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken asmarkering kenbaar wordt gemaakt aan alle weggebruikers;

  • -dat in artikel 76 van het RVV 1990 namelijk is bepaald dat het niet is toegestaan om een dergelijke doorgetrokken streep te overschrijden;

  • -dat het tot slot wenselijk is om alle huidige verkeersmaatregelen die in verband met de realisatie van de nieuwe Rondweg Reeuwijk-Brug komen te vervallen door middel van dit verkeersbesluit formeel op te heffen;

  • -dat het in deze bijvoorbeeld gaat om het opheffen van de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de Einsteinstraat op de Edisonstraat, welke in de nieuwe situatie komt te vervallen;

  • -dat de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en om weggebruikers en passagiers te beschermen;

  • -dat de in dit verkeersbesluit genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Bodegraven-Reeuwijk;

  • -dat de Werkgroep Verkeerszaken, waarin de politie zitting heeft in de hoedanigheid als bedoeld in artikel 24 van het BABW, positief heeft geadviseerd en kan instemmen met de voorgestelde maatregelen;

  • -dat dit advies is verwoord in de brief van de politie van 1 mei 2013;

zijn, gelet op het voorgaande, voornemens te nemen de volgende

BESLUITEN

  • 1.de 60 km/uur zone op de volgende (delen van) wegen in het kader van de realisatie van de nieuwe rondweg Reeuwijk – Brug op te heffen door het verplaatsen van de borden model A1 en A2, zonaal uitgevoerd als begin en einde 60 km/uur, van Bijlage 1 van het RVV 1990:

    • a.het gedeelte van de Oud Reeuwijkseweg gelegen tussen de Buitenomweg en de zuidelijke aansluiting van de Oud-Reeuwijkseweg op de nieuwe rondweg;

    • b.het gedeelte van de Nieuwdorperweg vanaf de huidige komgrens van Reeuwijk – Brug (direct ten oosten van de A12) tot het punt waar de westelijk gelegen aantakking van de Nieuwdorperweg op de nieuwe rondweg Reeuwijk komt te liggen;

  • 2.het bijbehorende verkeersbesluit, voor zover betreffende het instellen van de onder lid 1 van dit besluit genoemde 60 km/uur zones, hierbij in te trekken;

  • 3.door het aanbrengen van borden model B4, B5 en B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden op het wegdek, zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 7 van de ‘Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens’ een voorrangsregeling ter hoogte van de volgende kruispunten in te stellen waarbij het verkeer op de rondweg Reeuwijk – Brug voorrang geniet ten opzichte van kruisend verkeer:

    • a.het kruispunt Zoutmansweg – rondweg Reeuwijk – Brug;

    • b.het kruispunt Bruggenpad (fietsoversteek) – rondweg Reeuwijk – Brug;

    • c.het kruispunt Doggersbanklaan – rondweg Reeuwijk – Brug;

    • d.het kruispunt Leeghwaterstraat – rondweg Reeuwijk – Brug;

    • e.het kruispunt Nieuwdorperweg (oostelijke aansluiting) – rondweg Reeuwijk – Brug;

    • f.het kruispunt Nieuwdorperweg (westelijke aansluiting) – rondweg Reeuwijk – Brug;

    • g.het kruispunt Oud Reeuwijkseweg (noordelijke aansluiting) – rondweg Reeuwijk – Brug;

  • 4.door het aanbrengen van borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden op het wegdek, zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 7 van de ‘Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens’ voorrangsregelingen ter hoogte van de rotondes Goudsestraatweg – rondweg Reeuwijk en Oud Reeuwijkseweg (zuidelijke aansluiting) – rondweg Reeuwijk in te stellen waarbij:

    • a.verkeer op de toeleidende wegen naar de rotondes voorrang moet verlenen aan het verkeer op de rotondes;

    • b.overstekend (brom)fietsverkeer voorrang moet verlenen aan het kruisend verkeer op de wegen van en naar de rotondes;

  • 5.door het aanbrengen van borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden op het wegdek, zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 7 van de ‘Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens’ een voorrangsregeling ter hoogte van de rotonde in de Oud Reeuwijkseweg in te stellen waarbij (brom)fietsverkeer dat de Oud Reeuwijkseweg wil oversteken voorrang dient te verlenen aan kruisend verkeer;

  • 6.een geslotenverklaring voor fietsen en gehandicaptenvoertuigen zonder motor in te stellen op het tracédeel van de nieuwe rondweg Reeuwijk – Brug gelegen binnen de bebouwde kom door het plaatsen van borden model C14 van Bijlage 1 van het RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.ter hoogte van de aansluiting van de Leeghwaterstraat op de nieuwe rondweg;

    • b.ter hoogte van de aansluiting van de Doggersbanklaan op de nieuwe rondweg;

    • c.direct ten zuiden van het kruispunt van de nieuwe rondweg met de Nieuwdorperweg (oostelijke aansluiting);

  • 7.een verplichte rijrichting (linksom) in te stellen op de volgende twee rotondes in de nieuwe rondweg Reeuwijk – Brug door het plaaten van borden model D1 van Bijlage 1 van het RVV 1990:

    • a.de rotonde Goudsestraatweg – rondweg Reeuwijk – Brug;

    • b.de rotonde Oud Reeuwijkseweg (zuidelijke aansluiting) – rondweg Reeuwijk – Brug;

  • 8.bromfietsers op de rijbaan van de nieuwe rondweg, komende vanuit zuidelijke rijrichting, ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwdorperweg (oostelijke aansluiting) van de rijbaan naar het vrijliggende brom-/fietspad te leiden door middel van het plaatsen van bord model D104 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 9.een gebod in te stellen voor alle bestuurders om het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft (rechterzijde) door het plaatsen van borden model D2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de middengeleiders bij de volgende kruispunten op de rondweg Reeuwijk:

    • a.het kruispunt Bruggenpad – rondweg Reeuwijk;

    • b.het kruispunt Nieuwdorperweg (oostelijke aansluiting) – rondweg Reeuwijk;

    • c.het kruispunt Nieuwdorperweg (westelijke aansluiting) – rondweg Reeuwijk;

    • d.de rotonde Oud Reeuwijkseweg (zuidelijke aansluiting) – rondweg Reeuwijk;

    • e.het kruispunt Oud Reeuwijkseweg (noordelijke aansluiting) – rondweg Reeuwijk;

    • f.de rotonde Goudsestraatweg – rondweg Reeuwijk;

  • 10.het nieuwe vrijliggende fietspad in twee rijrichtingen tussen de Zoutmansweg en het Bruggenpad, dat aan de noordzijde van de nieuwe rondweg Reeuwijk – Brug wordt gerealiseerd, aan te wijzen als verplicht fietspad door het plaatsen van borden model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 11.het nieuwe vrijliggende fietspad in twee rijrichtingen tussen de Doggersbanklaan en het Bruggenpad, dat aan de zuidzijde van de nieuwe rondweg Reeuwijk – Brug wordt gerealiseerd, aan te wijzen als verplicht fietspad door het plaatsen van borden model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 12.het nieuwe vrijliggende brom-/fietspad dat tussen de Nieuwdorperweg (oostelijke aansluiting) en de aansluiting met het bestaande brom-/fietspad naar Bodegraven wordt gerealiseerd aan te wijzen als verplicht brom-/fietspad door het plaatsen van borden model G12a van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 13.een inhaalverbod in te stellen op de gehele rondweg Reeuwijk – Brug door het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken asmarkering, zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 4 van de ‘Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens’;

  • 14.alle huidige aanwezige besluitplichtige verkeersmaatregelen die in het kader van de realisatie van de nieuwe rondweg komen te vervallen hierbij formeel op te heffen en de bijbehorende (delen van) verkeersbesluiten hierbij in te trekken;

  • 15.de verkeersborden te plaatsen en de markering aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen;

  • 16.de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen in werking te laten treden op het moment dat de nieuwe rondweg Reeuwijk-Brug gereed is.

Burgemeester en wethouders van Bodegraven-Reeuwijk,

Datum: >tekenen na collegebesluit<

Bijlage(n): Bebordingsplan

Publicatie

Het ontwerpverkeersbesluit zal worden gepubliceerd op de gemeentepagina en in de Staatscourant.

Het ontwerpverkeersbesluit ligt gedurende zes weken vanaf de dag van bekendmaking ter inzage in het gemeentehuis Bodegraven-Reeuwijk, Raadhuisplein 1, 2411 BD Bodegraven.

Zienswijze:

Tegen dit voornemen kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Nadere informatie hierover vindt u in het bijgaande informatieblad.

Afschrift aan:

Politiekorps Hollands Midden

District Gouwe IJssel

T.a.v. de heer B. Tamerus

Postbus 4240

2350 CE Leiderdorp.

Naar boven