Controleprotocol behorend bij de Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid 2011

Status: definitief d.d. 12 december 2012

INHOUDSOPGAVE

Hoofdstuk 1: Uitgangspunten

1.1

Doelstelling

2

1.2

Definities

2

1.3

Procedures

3

Hoofdstuk 2: Onderzoeksaanpak bij de jaarrekening

3

2.1

Controleaanpak

3

2.2

Referentiekader voor de controleverklaring

3

2.3

Betrouwbaarheid en nauwkeurigheid controleverklaring

5

Hoofdstuk 3: Onderzoeksaanpak rapport van feitelijke bevindingen

6

3.1

Aanpak

6

3.2

Referentiekader voor het rapport van feitelijke bevindingen

6

3.3

Rapporteren van feitelijke bevindingen 12

8

Bijlage: Modellen

9

Model A Controleverklaring jaarrekening 20xx

9

Model B Rapport van feitelijke bevindingen

11

Hoofdstuk 1: Uitgangspunten

1.1 Doelstelling

Het controleprotocol heeft betrekking op de Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid 2011 (Staatscourant 28 juni en 8 juli 2011, nr. 11257).

Deze regeling bevat de kaders die in acht genomen worden bij de bezoldiging en beheerskosten van de volgende bestuursorganen:

  • het College Bouw Zorginstellingen (CBZ)

  • het College Sanering Zorginstellingen (CSZ)

  • het College voor zorgverzekeringen (CVZ)

  • de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)

Naast de regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid (hierna: regeling) is per bestuursorgaan de volgende wet- en regelgeving van toepassing:

Bestuursorgaan

Wet- en regelgeving

Verantwoording beheerskosten

Accountantsproducten daarbij

Vindplaats

CBZ

Wet toelating zorginstellingen (Wtzi)

Jaarverslag en Jaarrekening

Een verklaring omtrent de getrouwheid

De verklaring heeft mede betrekking op de rechtmatige verkrijging en besteding van de middelen

verslag van bevindingen over de vraag of het beheer en de organisatie voldoen aan eisen van rechtmatigheid, ordelijkheid, controleerbaarheid en doelmatigheid

Art. 25 Wtzi

CSZ

Wet toelating zorginstellingen (Wtzi)

Jaarverslag en Jaarrekening

Een verklaring omtrent de getrouwheid

De verklaring heeft mede betrekking op de rechtmatige verkrijging en besteding van de middelen

verslag van bevindingen over de vraag of het beheer en de organisatie voldoen aan eisen van rechtmatigheid, ordelijkheid, controleerbaarheid en doelmatigheid

Art. 32 lid 3 en 25Wtzi

CVZ

Zorgverzekeringswet (Zvw) en Kaderwet ZBO's (kaderwet)

Jaarverslag en jaarrekening

Een verklaring omtrent de getrouwheid

De verklaring heeft mede betrekking op de rechtmatige verkrijging en besteding van de middelen

verslag van zijn bevindingen over de vraag of het beheer en de organisatie voldoen aan eisen van rechtmatigheid, ordelijkheid, controleerbaarheid en doelmatigheid

Art. 73 Zvw

Art. 18, 34 en 35 Kaderwet

NZa

Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) en Kaderwet ZBO's (kaderwet)

Jaarverslag en jaarrekening

Een verklaring omtrent de getrouwheid

De verklaring heeft mede betrekking op de rechtmatige verkrijging en besteding van de middelen

verslag van zijn bevindingen over de vraag of het beheer en de organisatie voldoen aan eisen van rechtmatigheid, ordelijkheid, controleerbaarheid en doelmatigheid

Art. 3 lid 6 Wmg)

Art. 18, 34 en 35 Kaderwet

In hoofdstuk 2 van dit controleprotocol is de onderzoeksaanpak bij de jaarrekening nader uitgewerkt. In hoofdstuk 3 van dit controleprotocol is de onderzoeksaanpak voor het rapport van feitelijke bevindingen over de vraag of het beheer en de organisatie voldoen aan eisen van rechtmatigheid, ordelijkheid, controleerbaarheid en doelmatigheid nader uitgewerkt.

1.2 Definities

De relevante definities zijn opgenomen in de paragraaf 1.1 genoemde wet- en regelgeving. Hiernaast bestaan specifieke voorschriften voor registeraccountants en accountants-administratieconsulenten, met name de Controle en overige standaarden (COS). Uitgangspunt voor het accountantsonderzoek gericht op de jaarrekening is zij de Standaarden 100 -999 (exclusief 800). Het rapport van feitelijke bevindingen valt onder de Standaard 4400 'Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden met betrekking tot financiële informatie', die ook van toepassing is bij andere dan financiële informatie.

1.3 Procedures

De bestuursorganen dienen jaarlijks vóór 15 maart het jaarverslag en de jaarrekening in. De jaarrekening moet vergezeld gaan van een controleverklaring van een onafhankelijke accountant omtrent de getrouwheid en rechtmatigheid van de lasten en baten, en van een rapport van de accountant over de ordelijkheid en controleerbaarheid van het gevoerde financieel beheer.

De accountant mag ervoor kiezen om ten behoeve van VWS een zogenaamde ‘WG-verklaring’ af te geven, waarbij uitsluitend de naam van de instellingsaccountant met de aanduiding w.g. (was getekend) wordt vermeld. De origineel ondertekende verklaring/rapport met de persoonlijke handtekening van de accountant moet in het archief van de instelling worden opgenomen (zie ook Praktijkhandreiking 1103 van de NBA).

Hoofdstuk 2: Onderzoeksaanpak bij de jaarrekening

2.1 Controleaanpak

Met het oog op de vaststelling van de betrouwbaarheid en rechtmatigheid van de verstrekte

informatie wordt een controleverklaring bij de door het bestuursorgaan ingediende jaarrekening verstrekt.

2.2 Referentiekader voor de controleverklaring

Voor de controlewerkzaamheden die leiden tot de controleverklaring behorend bij de jaarrekening gelden volgende aandachtspunten:

Bron

Artikel

ZBO

Inhoud

Aandachtspunt accountant

Bezoldiging en vergoedingen bestuursleden en personeel

 

Kaderwet

14 lid 1 en 2

CVZ en NZA

Aan het lidmaatschap van een zelfstandig bestuursorgaan is een bezoldiging dan wel een schadeloosstelling verbonden.

Onze Minister stelt de bezoldiging of de schadeloosstelling vast.

Vaststellen dat bezoldiging/ schadeloosstelling is gebeurd conform hetgeen door de Minister is vastgesteld

Kaderwet

14 lid 3

CVZ en NZA

Buiten de bezoldiging of de schadeloosstelling en de vergoeding van bijzondere kosten in verband met zijn functie geniet een lid van een zelfstandig bestuursorgaan dat geen onderdeel is van de Staat, geen inkomsten ten laste van de rechtspersoon waartoe het zelfstandig bestuursorgaan behoort.

Vaststellen dat er geen andere inkomsten zijn geweest

Wtzi

32 lid 3 en 20 lid 6

CBZ en CSZ

Onze Minister stelt de bezoldiging en de regels ten aanzien van de rechtspositie van de leden van het college vast

Vaststellen dat er geen andere inkomsten zijn geweest

Kaderwet

14 lid 4

CBZ, CSZ, CVZ en NZA

Ten aanzien van de leden van een zelfstandig bestuursorgaan dat geen onderdeel uitmaakt van de Staat, wordt met overeenkomstige toepassing van artikel 383 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek verslag gedaan in het jaarverslag, bedoeld in artikel 18

Vaststellen dat aan deze verplichting is voldaan

Regeling

3

CBZ, CSZ, CVZ en NZA

Nadere regels over bezoldiging, vakantie- en eindejaarsuitkering, pensioen

Vaststellen dat deze nadere regels zijn nageleefd

Regeling

4

CBZ, CSZ, CVZ en NZA

Nadere regels over reis- en verblijfkosten

Vaststellen dat deze nadere regels zijn nageleefd

Regeling

5

CBZ, CSZ, CVZ en NZA

Verloffaciliteiten

Vaststellen dat deze nadere regels zijn nageleefd

Regeling

6

CBZ, CSZ, CVZ en NZA

Arbeidsongeschiktheid

Vaststellen dat deze nadere regels zijn nageleefd

Regeling

7

CBZ, CSZ, CVZ en NZA

Bovenwettelijke uitkering bij werkloosheid

Vaststellen dat deze nadere regels zijn nageleefd

Regeling

22 lid 1

CBZ, CSZ, CVZ en NZA

Artikel 6, eerste lid, van de Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid zoals dat luidde onmiddellijk voor het tijdstip van intrekking, blijft van toepassing ten aanzien van die bestuursleden waarvan de benoeming voor dat tijdstip plaatsvond

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Kaderwet

15

CVZ en NZA

Op het personeel in dienst van een zelfstandig bestuursorgaan dat geen onderdeel uitmaakt van de Staat, zijn de rechtspositieregels die gelden voor ambtenaren die zijn aangesteld bij ministeries, van overeenkomstige toepassing.

Bij AMvB kan gedeeltelijk worden afgeweken van het eerste lid.

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Werkprogramma en begroting

 

Regeling

18 lid 1

CBZ, CSZ, CVZ en NZA

De inrichting van de exploitatierekening sluit aan bij de inrichting van de begroting

Vaststellen dat dit is nageleefd

Regeling

15 lid 1 en 2

CBZ, CSZ, CVZ en NZA

In de begroting worden de volgende kostensoorten en baten onderscheiden:

• Personele kosten

• Huisvestingskosten

• Automatiseringskosten

• Bureaukosten

• Overige kosten

• Baten

De groepen van kostensoorten en baten worden zodanig uitgesplitst dat een goed beeld ontstaat van de samenstelling daarvan

Vaststellen dat dit ook voor de exploitatierekening is nageleefd

Regeling

16 sub b

CBZ, CSZ, CVZ en NZA

De begroting gaat vergezeld van een toelichting waarin per begrotingspost, voor zover mogelijk, een cijfermatige specificatie en onderbouwing wordt gegeven, waarbij kosten van afschrijvingen, rentelasten en dotaties aan voorzieningen worden toegelicht

Vaststellen dat dit ook voor de exploitatierekening is nageleefd

Kaderwet

27 lid 2

CVZ en NZA

De begrotingsposten worden ieder afzonderlijk van een toelichting voorzien

Vaststellen dat dit ook voor de exploitatierekening is nageleefd

Kaderwet

27 lid 3

CVZ en NZA

Uit de toelichting blijkt steeds welke begrotingsposten betrekking hebben op de uitoefening van d bij of krachtens de wet aan een zelfstandig bestuursorgaan opgedragen taken dan wel op andere activiteiten

Vaststellen dat dit ook voor de exploitatierekening is nageleefd

Kaderwet

28 lid 2

CVZ en NZA

Indien een zelfstandig bestuursorgaan andere baten of inkomsten raamt, worden deze afzonderlijk vermeld en van een toelichting voorzien

Vaststellen dat dit ook voor de exploitatierekening is nageleefd

Jaarrekening

 

Wtzi

32 lid 3 en 25 lid 3

CBZ en CSZ

Het College legt in zijn jaarrekening, die zoveel mogelijk met overeenkomstige toepassing van titel 9 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek wordt ingericht, rekening en verantwoording af over zijn beheerskosten en over de rechtmatigheid en doelmatigheid van het beheer in het afgelopen kalenderjaar

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Kaderwet

35 lid 1

CVZ en NZA

De jaarrekening, waarin rekening en verantwoording wordt afgelegd van het financieel beheer en van de geleverde prestaties over het verstreken boekjaar, wordt ingericht zoveel mogelijk met overeenkomstige toepassing van titel 9 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Zvw

73 lid 2

CVZ

De in artikel 34 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen bedoelde jaarrekening van het College zorgverzekeringen heeft betrekking op de beheerskosten van het College zorgverzekeringen

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Regeling

17 lid 1, 2, 3, 5

CBZ, CSZ, CVZ en NZA

Eisen inrichting jaarrekening

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Regeling

19 lid 4

CBZ, CSZ, CVZ en NZA

Dotatie en onttrekking aan en vrijval van reserves en voorzieningen worden afzonderlijk vermeld en toegelicht in de jaarrekening.

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Egalisatiereserve

 

Regeling

19 lid 5

CSZ

Artikel 33 van de Kaderwet is van overeenkomstige toepassing met betrekking tot de egalisatiereserve van het College sanering

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Kaderwet

33

CSZ, CVZ en NZA

Een zelfstandig bestuursorgaan vormt een egalisatiereserve.

Het verschil tussen de gerealiseerde baten van een zelfstandig bestuursorgaan en de gerealiseerde lasten van de activiteiten komt ten gunste onderscheidenlijk ten laste van de egalisatiereserve.

De van de egalisatiereserve genoten rente wordt aan de egalisatiereserve toegevoegd.

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Regeling

19 lid 1 t/m 3

CSZ, CVZ en NZA

De egalisatiereserve bedoeld in artikel 33 Kaderwet bedraagt ten hoogste vijf procent van het budget bedoeld in artikel 12.

Het totaal van de egalisatiereserve en de verplichte reserve bedraagt aan het einde van het begrotingsjaar niet minder dan nul.

Het onverdeeld resultaat wordt, na vaststelling van de jaarrekening, in zijn geheel toegevoegd aan de egalisatiereserve. Indien en voor zover dit leidt tot overschrijding van het in het eerste lid gestelde maximum dan wordt het meerdere teruggevorderd.

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Taken

 

Wtzi

19 lid 2

CBZ

Het College bouw is belast met de taken die hem bij of krachtens de wet zijn opgedragen

Vaststellen dat kosten en overige baten verband houden met deze taken, en dat geen andere taken dan de wet of bij besluit van de minister door het ZBO worden uitgeoefend

Wtzi

32 lid 2

CSZ

Het College sanering is belast met de taken die hem bij of krachtens de wet zijn opgedragen

Vaststellen dat kosten en overige baten verband houden met deze taken, en dat geen andere taken dan de wet of bij besluit van de minister door het ZBO worden uitgeoefend

Zvw

58 lid 3

CVZ

Het College zorgverzekeringen is belast met de taken die hem bij of krachtens de wet of internationale overeenkomst zijn opgedragen

Vaststellen dat kosten en overige baten verband houden met deze taken, en dat geen andere taken dan de wet of bij besluit van de minister door het ZBO worden uitgeoefend

Wmg

16

NZA

Beschrijving taken NZA

Vaststellen dat kosten en overige baten verband houden met deze taken, en dat geen andere taken dan de wet of bij besluit van de minister door het ZBO worden uitgeoefend

Overige bepalingen

 

Regeling

11 lid 2

CBZ

Dit hoofdstuk (artt 11 t/m 20) is, met inachtneming van de tussen de Minister en het College bouw gemaakte afspraken over de afbouw van dat college, waar mogelijk van overeenkomstige toepassing op het College bouw.

Vaststellen dat hieraan is voldaan. Vaststellen dat indien overeenkomstige toepassing niet mogelijk is gebleken, hierover overeenstemming is bereikt met de Minister of melding is gemaakt in de jaarrekening en/of het jaarverslag.

Aan de niet genoemde artikelen van de wet- en regelgeving hoeft bij de uitvoering van de controle geen aandacht te worden besteed, met dien verstande dat teneinde de controle op de hierboven genoemde artikelen goed te kunnen verrichten kennisneming van de wet- en regelgeving (inclusief de toelichting) noodzakelijk is.

2.3 Betrouwbaarheid en nauwkeurigheid controleverklaring

De controle behoort zodanig te worden ingepland en uitgevoerd dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat de jaarrekening geen afwijkingen van materieel belang bevat. Indien dit begrip voor het gebruik van statistische technieken gekwantificeerd moet worden, moet uitgegaan worden van een betrouwbaarheid van 95%.

Een goedkeurende controleverklaring impliceert dat, gegeven de eerder genoemde betrouwbaarheid, in de jaarrekening geen afwijkingen (onjuistheden en onzekerheden) voorkomen met een belang dat groter is dan de voorgeschreven toleranties. Het referentiekader is opgenomen in de tabel in paragraaf 2.2.

Voor de strekking van de controleverklaring gelden de volgende toleranties.

 

Oordeel

Goedkeurend

Beperking

Oordeelonthouding

Afkeuring

Fouten in het financieel verslag

< 1%

>1% en < 3%

n.v.t.

> 3%

Onzekerheden in de controle

< 3%

>3% en < 10%

> 10%

n.v.t.

Bij fouten kan een onderscheid gemaakt worden in incidentele en structurele fouten. Van een incidentele fout is sprake als het een toevallige fout betreft. Kenmerkend voor incidentele fouten is dat in principe geen herhaling optreedt van de geconstateerde fout. Van een structurele fout is sprake als de oorzaak is gelegen in (onderdelen van) het systeem van uitvoering, waardoor fouten met een (zeker) herhalingskarakter (kunnen) optreden. Voor een adequate onderbouwing van het oordeel is het noodzakelijk dat de accountant fouten en onzekerheden zoveel mogelijk kwantificeert.

Fouten worden in absolute zin opgevat. Salderen van fouten is daarom niet toegestaan.

Hoofdstuk 3: Onderzoeksaanpak rapport van feitelijke bevindingen

3.1 Aanpak

Ten behoeve van het toezicht van VWS op het beheer van de bestuursorganen wordt een rapport van feitelijke bevindingen verstrekt. De accountant voert het onderzoek uit volgens de reeds genoemde Standaard 4400. Dit betekent dat hij geen zekerheid verschaft, maar alleen onderzoeksbevindingen rapporteert. Het controleprotocol beschrijft de aandachtspunten voor het onderzoek. De aard, de tijdfasering en de omvang van de uit te voeren specifieke werkzaamheden zal de accountant met zijn opdrachtgever (de subsidieontvanger) moeten afstemmen. In model B is ruimte gelaten om de uitgevoerde werkzaamheden te beschrijven. De gebruiker van het rapport moet zich zelf een oordeel vormen en zijn eigen conclusies trekken.

3.2 Referentiekader voor het rapport van feitelijke bevindingen

Voor het onderzoek dat leidt tot het rapport van feitelijke bevindingen behorend bij de jaarrekening gelden de volgende aandachtspunten voor de accountant. Per aandachtspunt is vermeld wat VWS minimaal van de accountant verwacht om hieraan invulling te gegeven:

Bron

Artikel

ZBO

Inhoud

Aandachtspunt accountant

Bestuursreglement

 

Wtzi

32 lid 3 en 21 lid 1 en 4

CBZ en CSZ

Het College stelt een bestuursreglement vast

Het bestuursreglement behoeft de goedkeuring van Onze Minister.

Aanwezigheid vaststellen

Goedkeuring vaststellen

Zvw

60 lid 1

CVZ

Het CVZ stelt een bestuursreglement vast

Aanwezigheid vaststellen

Wmg

5 lid 1

NZA

De NZA stelt een bestuursreglement vast

Aanwezigheid vaststellen

Kaderwet

11 lid 1

CVZ en NZA

Het bestuursreglement behoeft de goedkeuring van Onze Minister.

Goedkeuring vaststellen

Benoeming, schorsing en ontslag personeel

 

Kaderwet

15

CVZ en NZA

Op het personeel in dienst van een zelfstandig bestuursorgaan dat geen onderdeel uitmaakt van de Staat, zijn de rechtspositieregels die gelden voor ambtenaren die zijn aangesteld bij ministeries, van overeenkomstige toepassing....

Bij AMvB kan gedeeltelijk worden afgeweken van het eerste lid.

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Wtzi

32 lid 3 en 22

CBZ en CSZ

Benoeming, schorsing en ontslag personeel.

Rechtspositie

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Nevenfuncties bestuursleden

 

Kaderwet

13

CBZ, CSZ, CVZ en NZA

Een lid van een zelfstandig bestuursorgaan vervult geen nevenfuncties die ongewenst zijn met het oog op een goede vervulling van zijn functie of de handhaving van zijn onafhankelijkheid of van het vertrouwen daarin.

Een lid van een zelfstandig bestuursorgaan meldt het voornemen tot het aanvaarden van een nevenfunctie anders dan uit hoofde van zijn functie aan Onze Minister.

Nevenfuncties van een lid van een zelfstandig bestuursorgaan anders dan uit hoofde van zijn functie worden openbaar gemaakt. Openbaarmaking geschiedt door het ter inzage leggen van een opgave van deze nevenfuncties bij het zelfstandig bestuursorgaan en bij Onze Minister.

Vaststellen dat het ZBO maatregelen heeft getroffen en uitvoert om ongewenste nevenfuncties te voorkomen.

Vaststellen dat nevenfuncties bekend zijn bij het ZBO en in voorkomende gevallen zijn gemeld aan de Minister en openbaar zijn gemaakt.

Wtzi

32 lid 3 en 20 lid 3

CBZ en CSZ

Bij ministeriële regeling kunnen functies of werkzaamheden, die niet verenigbaar zijn met het lidmaatschap van het College

Voor zover deze regeling er is: vaststellen dat deze is nageleefd

Wmg

4 lid 4

NZA

De leden van de zorgautoriteit hebben geen financiële of andere belangen bij instellingen of bedrijven die hun onpartijdigheid in het gedrang kunnen brengen

Vaststellen dat het ZBO maatregelen heeft getroffen en uitvoert om financiële of andere belangen te voorkomen

Regeling

8 lid 2

CBZ, CSZ, CVZ en NZA

Het is de bestuursleden in hun ambt verboden vergoedingen, beloningen, giften of beloften van derden te vorderen, te verzoeken of aan te nemen

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Werkprogramma en begroting

 

Wtzi

32 lid 3 en 24 lid 4

CBZ en CSZ

Het College gaat met betrekking tot de beheerskosten geen verplichtingen aan en doet geen uitgaven die leiden tot overschrijding van het vastgestelde budget voor de beheerskosten

Vaststellen dat dit is nageleefd

Zvw

72 lid 3

CVZ

Het College gaat met betrekking tot de beheerskosten geen verplichtingen aan en doet geen uitgaven die leiden tot overschrijding van het vastgestelde budget voor de beheerskosten

Vaststellen dat dit is nageleefd

Wmg

12 lid 3

NZA

De Zorgautoriteit gaat met betrekking tot de beheerskosten geen verplichtingen aan en doet geen uitgaven die leiden tot overschrijding van het vastgestelde budget voor de beheerskosten

Vaststellen dat dit is nageleefd

Wtzi

32 lid 3 en 24 lid 5 en 6

CBZ en CSZ

Indien het budget voor de beheerskosten niet is vastgesteld voor 1 januari van het kalenderjaar waarop de begroting betrekking heeft, is het College bevoegd, teneinde zijn activiteiten gaande te houden, te beschikken over ten hoogste een derde gedeelte van het budget dat laatstelijk voor hem voor een geheel jaar is vastgesteld. Onze Minister kan besluiten dat het College kan beschikken over meer dan een derde gedeelte van het budget dat laatstelijk voor hem voor een geheel jaar is vastgesteld

Vaststellen dat dit is nageleefd

Zvw

72 lid 4 en 5

CVZ

Indien het budget voor de beheerskosten niet is vastgesteld voor 1 januari van het kalenderjaar waarop de begroting betrekking heeft, is het College bevoegd, teneinde zijn activiteiten gaande te houden, te beschikken over ten hoogste een derde gedeelte van het budget dat laatstelijk voor hem voor een geheel jaar is vastgesteld. Onze Minister kan besluiten dat het College kan beschikken over meer dan een derde gedeelte van het budget dat laatstelijk voor hem voor een geheel jaar is vastgesteld

Vaststellen dat dit is nageleefd

Wmg

12 lid 4 en 5

NZA

Indien het budget voor de beheerskosten niet is vastgesteld voor 1 januari van het kalenderjaar waarop de begroting betrekking heeft, is de zorgautoriteit bevoegd, teneinde zijn activiteiten gaande te houden, te beschikken over ten hoogste een derde gedeelte van het budget dat laatstelijk voor hem voor een geheel jaar is vastgesteld. Onze Minister kan besluiten dat de zorgautoriteit kan beschikken over meer dan een derde gedeelte van het budget dat laatstelijk voor hem voor een geheel jaar is vastgesteld

Vaststellen dat dit is nageleefd

Afwijking van begroting

 

Wtzi

32 lid 3 en 24 lid 3

CBZ en CSZ

Indien gedurende het jaar aanmerkelijke verschillen ontstaan of dreigen te ontstaan tussen de werkelijke en de begrote baten en lasten, doet het College daarvan onverwijld mededeling aan Onze Minister, onder vermelding van de oorzaak van de verschillen

Vaststellen dat hieraan is voldaan.

Onverwijld is op dat moment dat men het ziet of vermoedt. Dat kan 2 dagen later zijn, maar een maand of 3 maanden later is te laat

Kaderwet

30

CVZ en NZA

Indien gedurende het jaar aanmerkelijke verschillen ontstaan of dreigen te ontstaan tussen de werkelijke en de begrote baten en lasten dan wel inkomsten en uitgaven, doet een zelfstandig bestuursorgaan daarvan onverwijld mededeling aan Onze Minister onder vermelding van de oorzaak van de verschillen.

Vaststellen dat hieraan is voldaan.

Onverwijld is op dat moment dat men het ziet of vermoedt. Dat kan 2 dagen later zijn, maar een maand of 3 maanden later is te laat

Wtzi

32 lid 3 en 26 lid 2

CBZ en CSZ

Wijzigingen in een goedgekeurde begroting behoeven geen goedkeuring van Onze Minister mits de totale omvang van de begroting geen wijziging ondergaat en de wijziging per groep van kostensoorten en baten, gerekend over het desbetreffende begrotingsjaar, een bedrag van 5 procent van het in artikel 24 bedoelde budget niet te boven gaat

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Kaderwet

29

CVZ en NZA

Wijzigingen in een goedgekeurde begroting behoeven goedkeuring van Onze Minister

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Zvw

75 lid 2

CVZ

Wijzigingen in een goedgekeurde begroting behoeven geen goedkeuring van Onze Minister mits de totale omvang van de begroting geen wijziging ondergaat en de wijziging per groep van kostensoorten en baten, gerekend over het desbetreffende begrotingsjaar, een bedrag van 5 procent van het in artikel 24 bedoelde budget niet te boven gaat

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Wmg

14 lid 2

NZA

Wijzigingen in een goedgekeurde begroting behoeven geen goedkeuring van Onze Minister mits de totale omvang van de begroting geen wijziging ondergaat en de wijziging per groep van kostensoorten en baten, gerekend over het desbetreffende begrotingsjaar, een bedrag van 5 procent van het in artikel 24 bedoelde budget niet te boven gaat

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Overige bepalingen

 

Regeling

11 lid 2

CBZ

Dit hoofdstuk (artt 11 t/m 20) is, met inachtneming van de tussen de Minister en het College bouw gemaakte afspraken over de afbouw van dat college, waar mogelijk van overeenkomstige toepassing op het College bouw.

Vaststellen dat hieraan is voldaan. Vaststellen dat indien overeenkomstige toepassing niet mogelijk is gebleken, hierover overeenstemming is bereikt met de Minister of melding is gemaakt in de jaarrekening en/of het jaarverslag.

Regeling

20

CVZ en NZA

Het College zorgverzekeringen en de zorgautoriteit behoeven voorafgaande toestemming van de Minister voor het verrichten van handelingen als bedoeld in artikel 32, onderdelen a en d tot en met g, van de Kaderwet

Vaststellen dat hieraan is voldaan

Kaderwet

19

CVZ en NZA

Een zelfstandig bestuursorgaan ziet met betrekking tot de uitoefening van zijn taken en bevoegdheden toe op:

a. een tijdige voorbereiding en uitvoering;

b. de kwaliteit van de daarbij gebruikte procedures;

c. de zorgvuldige behandeling van personen en instellingen die met hem in aanraking komen;

d. de zorgvuldige behandeling van bezwaarschriften en klachten die worden ontvangen.

Een zelfstandig bestuursorgaan treft voorzieningen, waardoor personen en instellingen, die met hem in aanraking komen, in de gelegenheid zijn voorstellen tot verbeteringen van werkwijzen en procedures te doen.

In het jaarverslag, bedoeld in artikel 18, doet een zelfstandig bestuursorgaan verslag van hetgeen tot uitvoering van het eerste en het tweede lid is verricht.

Vaststellen dat het ZBO maatregelen heeft getroffen en uitvoert om hier invulling aan te geven

Kaderwet

41

CVZ en NZA

Een zelfstandig bestuursorgaan draagt op de voet van de ter zake voor de Rijksdienst geldende voorschriften zorg voor de nodige technische en organisatorische voorzieningen ter beveiliging van zijn gegevens tegen verlies of aantasting en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging en verstrekking van die gegevens.

Onze Minister kan bepalen dat het eerste lid niet van toepassing is op een zelfstandig bestuursorgaan.

Vaststellen dat het ZBO maatregelen heeft getroffen en uitvoert om hier invulling aan te geven

De accountant rapporteert de bevindingen die voortvloeien uit de reguliere jaarrekeningcontrole ten aanzien van de doelmatigheid van het beheer en de organisatie (artikel 25 lid 6 Wtzi en artikel 35 lid 4 Kaderwet ZBO's).

Aan de niet genoemde artikelen van de wet- en regelgeving hoeft bij de uitvoering van de accountantswerkzaamheden geen aandacht te worden besteed, met dien verstande dat teneinde de accountantswerkzaamheden op de hierboven genoemde artikelen goed te kunnen verrichten kennisneming van de wet- en regelgeving (inclusief de toelichting) noodzakelijk is.

3.3 Rapporteren van feitelijke bevindingen

Voor het rapporteren van feitelijke bevindingen geldt het volgende.

In het rapport vermeldt de accountant welke specifieke werkzaamheden hij in dit kader heeft verricht en tot welke bevindingen dit heeft geleid. Voor zover de accountant bij zijn onderzoek heeft vastgesteld dat de instelling de verplichtingen niet heeft nageleefd maakt hij daarvan in elk geval melding in zijn rapport van feitelijke bevindingen. Afwijkingen van de in dit protocol onder 3.2 genoemde aandachtspunten dienen onder verwijzing naar de relevante bepaling uit de wet- en regelgeving te worden gerapporteerd. Voor de aandachtspunten waarbij de accountant geen afwijkingen constateert, kan hij volstaan met het opsommen van de aandachtspunten en de bevestiging dat hij voor deze punten geen afwijkingen heeft geconstateerd.

BIJLAGE: MODELLEN

Model A

Controleverklaring jaarrekening 20xx

CONTROLEVERKLARING VAN DE ONAFHANKELIJKE ACCOUNTANT

Afgegeven ten behoeve van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Aan: Opdrachtgever

Wij hebben de Jaarrekening 20xx inzake de beheerskosten (verder aan te duiden als de jaarrekening) van ... <naam bestuursorgaan> te ... <statutaire vestigingsplaats> gecontroleerd.

Deze verantwoording bestaat uit de balans per ... 20xx, de resultatenrekening over 20xx en de bijbehorende toelichtingen, waarin zijn opgenomen een overzicht van de gehanteerde grondslagen voor financiële verslaggeving en andere toelichting.

Verantwoordelijkheid van het bestuur

Het bestuur van ... <naam bestuursorgaan> is verantwoordelijk voor het opmaken van de verantwoording, die het vermogen en het resultaat getrouw dient weer te geven in overeenstemming met de Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid 2011. Tevens is het bestuur van ... <naam bestuursorgaan> verantwoordelijk voor de financiële rechtmatigheid van de in de verantwoording verantwoorde baten, lasten en balansmutaties. Dit houdt in dat deze bedragen in overeenstemming dienen te zijn met de voor ... <naam bestuursorgaan> relevante wet- en regelgeving, zoals vastgelegd in het controleprotocol behorend bij de Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid 2011. Het bestuur is tenslotte verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing als het noodzakelijk acht om het opmaken van de verantwoording en de naleving van de relevante wet- en regelgeving mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude of fouten.

Verantwoordelijkheid van de accountant

Onze verantwoordelijkheid is het geven van een oordeel over de verantwoording op basis van onze controle. Wij hebben onze controle verricht in overeenstemming met Nederlands recht, waaronder de Nederlandse controlestandaarden en het controleprotocol behorend bij de Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid 2011. Dit vereist dat wij voldoen aan de voor ons geldende ethische voorschriften en dat wij onze controle zodanig plannen en uitvoeren dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat de verantwoording geen afwijkingen van materieel belang bevat.

Een controle omvat het uitvoeren van werkzaamheden ter verkrijging van controle-informatie over de bedragen en de toelichtingen in de verantwoording. De geselecteerde werkzaamheden zijn afhankelijk van de door de accountant toegepaste oordeelsvorming, met inbegrip van het inschatten van de risico’s dat de verantwoording een afwijking van materieel belang bevat als gevolg van fraude of fouten. Bij het maken van deze risico-inschattingen neemt de accountant de interne beheersing in aanmerking die relevant is voor het opmaken van de verantwoording en het getrouwe beeld daarvan alsmede voor de naleving van de relevante wet- en regelgeving, gericht op het opzetten van controlewerkzaamheden die passend zijn in de omstandigheden. Deze risico-inschattingen hebben echter niet tot doel een oordeel tot uitdrukking te brengen over de effectiviteit van de interne beheersing van ... <naam bestuursorgaan>.

Een controle omvat tevens het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving en de gebruikte financiële rechtmatigheidscriteria en van de redelijkheid van de door het bestuur van (naam bestuursorgaan) gemaakte schattingen, alsmede een evaluatie van het algehele beeld van de verantwoording.

Bij onze controle hebben wij de goedkeuringstoleranties voor fouten en onzekerheden toegepast zoals zijn opgenomen in het controleprotocol behorend bij de Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid 2011.

Wij zijn van mening dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is om een onderbouwing voor ons oordeel te bieden.

Oordeel

Naar ons oordeel geeft de jaarrekening een getrouw beeld van de grootte en de samenstelling van het vermogen van ... <naam bestuursorgaan> per ... 20xx en van het resultaat over 20xx in overeenstemming met de Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid 2011, zoals vastgelegd in het genoemde controleprotocol.

Voorts zijn wij van oordeel dat de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen in overeenstemming met de voor ... <naam bestuursorgaan> relevante wet- en regelgeving.

Verklaring betreffende andere wettelijke voorschriften en/of voorschriften van regelgevende instanties

Ingevolge artikel 2:393 lid 5 onder f BW melden wij dat het bestuursverslag, voor zover wij dat kunnen beoordelen, verenigbaar is met de jaarrekening zoals vereist in artikel 2:391 lid 4 BW.

Plaats, datum

Naam accountantspraktijk

Naam accountant

LET OP: OOK HET RAPPORT VAN FEITELIJKE BEVINDINGEN (MODEL B) DIENT TE WORDEN MEEGEZONDEN

MODEL B

Rapport van feitelijke bevindingen

RAPPORT VAN FEITELIJKE BEVINDINGEN

Afgegeven ten behoeve van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Aan: Opdrachtgever

Opdracht

In de voor ... <naam bestuursorgaan> relevante wet- en regelgeving is bepaald dat de jaarrekening vergezeld dient te gaan van een verslag van bevindingen van de accountant over de vraag of het beheer en de organisatie voldoen aan eisen van rechtmatigheid. ordelijkheid, controleerbaarheid en doelmatigheid.

Wij hebben een aantal specifieke werkzaamheden verricht gericht op het beheer en de organisatie van ... <naam bestuursorgaan> te ... (statutaire zetel) over 20xx <boekjaar> zoals omschreven in het controleprotocol behorend bij de regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid 2011 en hierna omschreven. Deze rapportage bevat de uitkomsten van deze werkzaamheden.

Aard en reikwijdte van de verrichte werkzaamheden

Wij hebben onze werkzaamheden verricht in overeenstemming met Nederlands recht, waaronder de Nederlandse Standaard 4400 ‘Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden met betrekking tot financiële informatie’. Deze standaard is ook van toepassing voor andere dan financiële informatie.

Het doel van een opdracht tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden is het verrichten van die werkzaamheden die wij op basis van de regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid 2011 en het bijbehorende controleprotocol met ... <naam bestuursorgaan> zijn overeengekomen en het rapporteren over de feitelijke bevindingen. Aangezien wij slechts verslag doen van feitelijke bevindingen uit hoofde van de overeengekomen werkzaamheden betekent dit dat op het in het in het kader van het onderzoek beoordeelde cijfermateriaal en toelichtingen geen accountantscontrole is toegepast en dat evenmin een beoordelingsopdracht is uitgevoerd. Dit houdt in dat aan onze rapportage geen zekerheid kan worden ontleend omtrent de getrouwheid van dit cijfermateriaal en de toelichtingen daarop.

Het is de bedoeling dat het Ministerie van VWS zelf een oordeel vormt over de werkzaamheden en over de in dit rapport weergegeven bevindingen en op basis daarvan zijn eigen conclusie trekt. Wij wijzen er op dat indien wij aanvullende werkzaamheden zouden hebben verricht of een controle-, beoordelings- of assurance-opdracht zouden hebben uitgevoerd, wellicht andere onderwerpen zouden zijn geconstateerd die voor rapportering in aanmerking zouden zijn gekomen.

Beschrijving uitgevoerde specifieke werkzaamheden

Wij hebben, met inachtneming van hetgeen hierover is gesteld in het controleprotocol behorend bij de regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid 2011, een onderzoek verricht naar het bestaan van waarborgen bij ... <naam bestuursorgaan> te ... <statutaire zetel> over 20xx [boekjaar] gericht op het voldoen aan de verplichtingen zoals vermeld in paragraaf 3.2 van het controleprotocol.

Wij hebben de werkzaamheden zoals met u overeengekomen en die hierna zijn opgenomen,uitgevoerd. De toereikendheid en geschiktheid van de te verrichten werkzaamheden is de verantwoordelijkheid van de gebruikers van deze rapportage met wie de werkzaamheden zijn overeengekomen. Derhalve doen wij geen uitspraak over de toereikendheid en geschiktheid van de verrichte werkzaamheden in relatie tot het doel waarvoor deze worden verricht, noch voor elk ander doel.

Wij hebben de volgende werkzaamheden verricht

...[ruimte voor uitwerking van de specifieke werkzaamheden].

Beschrijving van de feitelijke bevindingen

...[ruimte voor beschrijving van de feitelijke bevindingen per onderdeel van de werkzaamheden].

Overige aspecten – beperking in het gebruik en verspreidingskring

Het rapport is uitsluitend opgesteld voor u en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport met als doel [naam bestuursorgaan] in staat te stellen te voldoen aan rapportageverplichtingen in het kader van de Regeling bezoldiging en beheerskosten bestuursorganen volksgezondheid 2011 en voor geen ander doel. Wij garanderen of verklaren niet dat de informatie in het rapport geschikt is voor de doelstellingen van andere partijen. Dit betekent dat ons rapport niet ter vervanging kan dienen van andere onderzoeken en procedures die andere partijen zouden kunnen (of moeten) instellen met als doel toereikende informatie en/of zekerheid te krijgen aangaande zaken die voor hen van belang zijn.

Het is niet onze verantwoordelijkheid om aan anderen dan de geadresseerde informatie te verstrekken die op enig moment na de datum van het rapport bekend is geworden.

Plaats, datum

Naam accountantspraktijk

Naam accountant

LET OP: ER DIENT OOK EEN CONTROLEVERKLARING (MODEL A) TE WORDEN MEEGEZONDEN

Naar boven