Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Rijkswaterstaat | Staatscourant 2012, 26803 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Rijkswaterstaat | Staatscourant 2012, 26803 | Besluiten van algemene strekking |
De met het gemeenschappelijk toezicht belaste commissarissen, bedoeld in artikel 31 van het Scheldereglement;
Gelet op artikel 13 en 14 van het Scheldereglement;
Besluiten:
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
de reder, bevrachter, charteraar, beheerder of agent van een schip;
het tijdstip waarop de loods aan boord gewenst is in functie van de daadwerkelijke gewenste tijd van op- of afvaart;
de operationele contactpunten van de Vlaamse en de Nederlandse loodsdienst die belast zijn met het toewijzen van loodsen, zoals vermeld in bijlage 1 van dit besluit;
inschepingspunt van de loods op zee;
opgave van een loodsbesteltijd;
het informatiesysteem APICS2 van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, het informatiesysteem ENIGMA van het Havenbedrijf Gent agh, het informatiesysteem PortXces van Zeeland Seaports, het informatiesysteem LIS21 van de Vlaamse en Nederlandse loodsdienst;
Estimated Time of Departure, verwachte tijdstip van vertrek opgegeven door de gezagvoerder of exploitant;
Requested Time of Arrival, tijdstip waarop een schip gevraagd wordt om aan te komen op een gegeven punt;
Bezwaar Tot Vervolg, melding van de agent dat een schip niet gepland mag worden voor opvaart;
Requested Time of Departure, tijdstip waarop een schip gepland is om te vertrekken van een gegeven punt;
de geïntegreerde samenwerking tussen alle bij de scheepvaartafwikkeling betrokken actoren, waarbij de vaartrajecten vanaf zee tot aan de ligplaats, en omgekeerd, worden beschouwd als onderdeel van één aaneengesloten keten, teneinde een optimale scheepvaartplanning en -afwikkeling te bekomen;
elektronisch systeem evenals fax, vaste en mobiele telefoon (exclusief SMS), e-mail (enkel voor gezagvoerders) van de loodsbesteldiensten, zoals vermeld in bijlage 1 van dit besluit;
de diensten, zoals vermeld in bijlage 2 van dit besluit;
1. De gezagvoerder of exploitant van een Scheldevaarder, evenals de gezagvoerder of exploitant van een zeeschip dat geen Scheldevaarder is, moet de initiële loodsbestelling voor één der loodskruisposten ten laatste zes uur voor de loodsbesteltijd melden via het elektronische systeem van de haven van bestemming of via LIS21. Indien aan deze voorwaarde niet voldaan wordt, kan het schip vertraging oplopen.
2. Bij het invoeren van een BTV door de agent vervalt een loodsbestelling voor de loodskruispost. Na het opheffen van een BTV moet de gezagvoerder of exploitant een nieuwe initiële loodsbestelling plaatsen. Het schip wordt van een loods voorzien uiterlijk zes uur na de opgegeven nieuwe loodsbesteltijd. Indien vooraf bekend is wanneer het schip mag opvaren, mag geen BTV worden ingevoerd. Dit tijdstip moet immers als loodsbesteltijd opgegeven worden.
3. Een eventuele RTA vervalt bij het invoeren van een BTV.
4. Dit artikel is eveneens van toepassing als de gezagvoerder onverplicht gebruik wenst te maken van de diensten van een loods.
5. Dit artikel is eveneens van toepassing op schepen die een loods wensen in te schepen op de rede van Vlissingen.
1. Een loodsbestelling voor een Scheldevaarder, evenals voor een zeeschip dat geen Scheldevaarder is, die meer dan vierentwintig uur vooraf werd gemeld, moet door de gezagvoerder of exploitant herbevestigd worden vanaf twaalf uur tot ten laatste zes uur voor de besteltijd.
2. Indien de gezagvoerder of exploitant niet voldoet aan het eerste lid, vervalt de loodsbestelling en moet opnieuw een initiële loodsbestelling geplaatst worden.
De loodsbestelling wordt actief zes uur voor de loodsbesteltijd. Vanaf dit moment neemt de loodsdienst de nodige acties om de loods op het gewenste tijdstip en de gewenste plaats aan boord van het schip te brengen.
1. Wanneer de loodsbesteltijd of de RTA met meer dan één uur verlaat, moet de gezagvoerder of exploitant de loodsbesteltijd via de communicatiemiddelen wijzigen ten laatste voordat de loodsbestelling actief wordt.
2. Een wijziging van een actieve besteltijd kan uitsluitend via de communicatiemiddelen aan de loodsbesteldienst gemeld worden.
3. Wanneer de loodsbesteltijd vervroegt, moet de gezagvoerder of exploitant dit ten laatste zes uur voor zijn nieuwe loodsbesteltijd melden via de communicatiemiddelen.
4. Het niet voldoen aan dit artikel kan een vertraging tot gevolg hebben.
Wanneer bij aankomst aan de loodskruispost de loodsbesteltijd wegens congestie, orders, toelatingsbeleid of om welke reden dan ook alsnog wordt uitgesteld, dan wordt het schip van een loods voorzien uiterlijk zes uur na de ontvangst van de toelating tot opvaart.
Een afbestelling moet onmiddellijk door de gezagvoerder of exploitant aan de loodsbesteldienst worden gemeld via de communicatiemiddelen.
Wanneer de loodsdienst één uur na de besteltijd nog geen VHF-radiocontact heeft met het schip, dan wordt de besteltijd geannuleerd en moet er opnieuw een initiële loodsbestelling worden gedaan.
De gezagvoerder of exploitant moet erop toezien dat de initiële loodsbestelling ten minste volgende gegevens bevat:
1° naam van het schip en IMO-nummer;
2° roepletters;
3° vlag;
4° haven van bestemming;
5° ligplaats;
6° gewenste meerzijde;
7° datum, tijdstip en loodskruispost;
8° niet loodsplichtige schepen: opgave van de gewenste loodstrajecten;
9° naam van de agent;
10° lengte over alles;
11° breedte over alles;
12° actuele maximum diepgang in decimeter zoet water (fresh water);
13° maximum manoeuvreersnelheid;
14° actueel vrijboord in decimeter;
15° speciale opmerkingen ingeval van beperkte manoeuvreerbaarheid, gebreken aan het schip, oponthoud aan loodsstation.
Bij iedere wijziging van de loodsbesteltijd, die niet via het elektronische systeem gebeurt, meldt de gezagvoerder of exploitant ten minste de volgende gegevens aan de loodsbesteldienst:
1° naam van het schip en IMO-nummer;
2° haven van bestemming;
3° ligplaats;
4° loodskruispost;
5° aangepaste loodsbesteltijd;
6° opmerkingen.
Bij een afbestelling die niet via het elektronische systeem gebeurt, meldt de gezagvoerder of exploitant ten minste volgende gegevens aan de loodsbesteldienst:
1° naam van het schip en IMO-nummer;
2° haven van bestemming;
3° ligplaats;
4° loodskruispost;
5° te annuleren loodsbesteltijd;
6° opmerkingen.
1. De gezagvoerder of exploitant van een Scheldevaarder, evenals de gezagvoerder of exploitant van een zeeschip dat geen Scheldevaarder is, moet de initiële loodsbestelling ten laatste drie uur voor de loodsbesteltijd melden via het elektronische systeem van de haven van vertrek of via LIS21.
2. Voor een schip met een ligplaats achter de sluis moet de gezagvoerder of exploitant tijdig zijn ETD-ligplaats doorgeven aan de havenkapiteinsdienst en hierbij vermelden dat een loods gewenst wordt.
3. Indien aan het eerste of tweede lid niet voldaan wordt, kan het schip vertraging oplopen.
4. In Antwerpen deelt de havenkapiteinsdienst drie uur vooraf de RTD-sluis mee aan de loodsbesteldienst via het elektronische systeem. Deze RTD-sluis geldt als loodsbesteltijd.
5. Dit artikel is eveneens van toepassing als de gezagvoerder onverplicht gebruik wenst te maken van de diensten van een loods.
1. De loodsbestelling wordt actief drie uur voor de loodsbesteltijd. Vanaf dit moment neemt de loodsdienst de nodige acties om de loods op het gewenste tijdstip en de gewenste plaats aan boord van het schip te brengen.
2. Vanaf dit moment moet elke wijziging en/of afbestelling via de communicatiemiddelen door de gezagvoerder of exploitant aan de loodsbesteldienst opgegeven worden.
1. Wanneer de loodsbesteltijd of ETD-ligplaats met meer dan één uur verlaat moet de gezagvoerder of exploitant deze via de communicatiemiddelen wijzigen ten laatste voordat de loodsbestelling actief wordt.
2. Een wijziging van een actieve besteltijd kan uitsluitend via de communicatiemiddelen aan de loodsbesteldienst gemeld worden.
3. Wanneer de loodsbesteltijd vervroegt, moet de gezagvoerder of exploitant ten laatste drie uur voor het nieuwe tijdstip van vertrek de loodsbesteltijd aanpassen.
4. Het niet voldoen aan het eerste, tweede of derde lid kan een vertraging als gevolg hebben.
5. Bij een wijziging van RTD-sluis in Antwerpen (loodsbesteltijd) deelt de havenkapiteinsdienst onmiddellijk de gewijzigde RTD-sluis mee aan de loodsbesteldienst via het elektronische systeem.
1. Een afbestelling moet onmiddellijk door de gezagvoerder of exploitant aan de loodsbesteldienst gemeld worden via de communicatiemiddelen.
2. Wanneer de loods aan boord op de besteltijd vaststelt dat het schip wegens welke reden dan ook binnen één uur niet kan vertrekken, dan kan de loodsdienst de besteltijd annuleren en moet de gezagvoerder of exploitant een nieuwe loodsbesteltijd opgeven.
De gezagvoerder of exploitant moet erop toezien dat de initiële loodsbestelling ten minste volgende gegevens bevat:
1° naam van het schip en IMO-nummer;
2° roepletters;
3° vlag;
4° huidige ligplaats;
5° bestemming: loodskruispost of andere haven binnen het Scheldegebied met vermelding van ligplaats en meerzijde;
6° datum, loodsbesteltijd of ETD-ligplaats (achter de sluizen);
7° niet loodsplichtige schepen: opgave van de gewenste loodstrajecten;
8° naam van de agent;
9° lengte over alles;
10° breedte over alles;
11° actuele maximum diepgang in decimeter zoet water (fresh water);
12° maximum manoeuvreersnelheid;
13° actueel vrijboord in decimeter;
14° speciale opmerkingen ingeval van beperkte manoeuvreerbaarheid, gebreken aan het schip of, oponthoud.
Bij iedere wijziging van de loodsbesteltijd voor een schip, met uitzondering van schepen achter de sluizen, die niet via het elektronische systeem gebeurt, meldt de gezagvoerder of exploitant ten minste de volgende gegevens aan de loodsbesteldienst:
1° naam van het schip en IMO-nummer;
2° bestemming: loodskruispost of andere haven binnen het Scheldegebied met vermelding van ligplaats en meerzijde;
3° aangepaste loodsbesteltijd;
4° opmerkingen.
Bij iedere wijziging van de RTD-sluis in Antwerpen meldt de havenkapiteinsdienst ten minste de volgende gegevens via het elektronische systeem:
1° naam van het schip en IMO-nummer;
2° aangepaste RTD-sluis (loodsbesteltijd);
3° opmerkingen.
Bij een afbestelling die niet via het elektronische systeem gebeurt, meldt de gezagvoerder of exploitant ten minste volgende gegevens aan de loodsbesteldienst:
1° naam van het schip en IMO-nummer;
2° te annuleren loodsbestelling;
3° opmerkingen.
1. Een schip wordt van een loods voorzien of neemt deel aan loodsen op afstand in volgorde van de loodsbesteltijd, tenzij er een specifieke regeling bestaat in functie van de ketenwerking.
2. Indien een schip de loods vroeger dan de loodsbesteltijd wenst, wordt dit schip niet eerder van een loods voorzien dan de loodsbesteltijd, tenzij eerder een loods beschikbaar is of het schip eerder in het loodsen op afstand systeem kan worden opgenomen.
Volgende schepen worden altijd bij voorrang van een loods voorzien, zelfs indien hierdoor schepen met een geldige besteltijd later van een loods worden voorzien:
1° een schip in nood;
2° een tij- en/of stroomgebonden schip;
3° een schip waarvoor een afwijking op de loodsbesteltijd geldt in opdracht van een bevoegde instantie.
Als het schip voor de eerste maal een Vlaamse of Nederlandse haven aanloopt en/of bij wijziging van de scheepsgegevens moeten volgende documenten, bij voorkeur elektronisch, vooraf aan de Vlaamse loodsdienst, Boulevard de Ruyter 2, 4381 KA Vlissingen, mailadres: info@loodswezen.be, fax: +31 (0)118 42 45 27, bezorgd worden:
1° kopie van de Wheelhouse Poster (IMO-resolutie 601(15));
2° kopie van de Pilot Card indien Wheelhouse Poster niet beschikbaar;
3° informatiedocument over de SWATH-operabiliteit van schepen.
Agenten kunnen aan de Vlaamse of Nederlandse loodsdienst een toegangscode tot LIS21 aanvragen. Dergelijke aanvraag dient schriftelijk, per fax of per e-mail te gebeuren en vermeldt de contactgegevens van de betrokken agent, ook na de kantooruren.
Ingeval een elektronisch systeem niet beschikbaar is waardoor de initiële loodsbestelling niet elektronisch kan gebeuren, dan moet de gezagvoerder of exploitant de initiële loodsbestelling via de andere communicatiemiddelen aan de loodsbesteldienst melden.
De havenkapiteinsdienst of de loodsbesteldienst zal de gezagvoerder of exploitant verwittigen wanneer de noodprocedure start of eindigt.
Het ETA-besluit Scheldereglement en het ETD-besluit Scheldereglement worden ingetrokken.
Antwerpen, 13 december 2012
De Vlaamse Commissarissen, kapt. J. D’Havé, ir. I. Hoet.
De Nederlandse Commissarissen, mr. R.J. van der Kluit, drs. R.W. Huyser.
Maritieme Dienstverlening en Kust
Dienst Afzonderlijk Beheer Loodswezen
Tavernierkaai 3
2000 Antwerpen
Tel 24/24: |
+32 (0)3 222 08 65 |
+32 (0)3 232 02 29 |
|
+32 (0)3 231 89 52 |
|
GSM 24/24: |
+32 (0)476 58 01 49 |
Fax 24/24: |
+32 (0)3 232 20 85 |
Administratie: |
+32 (0)3 222 08 70 |
Website: |
|
Elektronisch systeem: |
APICS2 en LIS21 |
E-mail: |
alleen voor gezagvoerders |
via Wandelaar: |
orderpilot@loodswezen.be |
via Steenbank: |
scheldepilot@loodswezen.nl |
Maritieme Dienstverlening en Kust
Dienst Afzonderlijk Beheer Loodswezen
Motorstraat 109
9000 Gent
Tel 24/24: |
+32 (0)9 250 57 11 (centrale) |
+32 (0)9 250 57 12 |
|
+32 (0)9 250 57 13 |
|
+32 (0)9 250 57 14 |
|
GSM 24/24: |
+32 (0)478 58 14 80 |
Fax: 24/24: |
+32 (0)9 251 63 21 |
Administratie: |
+32 (0)9 250 57 30 |
Website: |
|
Elektronisch systeem: |
ENIGMA en LIS21 |
E-mail: |
alleen voor gezagvoerders |
via Wandelaar: |
orderpilot@loodswezen.be |
via Steenbank: |
scheldepilot@loodswezen.nl |
Maritieme Dienstverlening en Kust
Dienst Afzonderlijk Beheer Loodswezen
Boulevard de Ruyter 2
4381 KA Vlissingen.
Tel 24/24: |
+31 (0)118 42 45 40 |
GSM 24/24: |
+32 (0)473 89 70 02 |
Fax 24/24: |
+31 (0)118 43 15 37 |
Administratie: |
+31(0)118 42 45 04 |
Website: |
|
Elektronisch systeem: |
APICS2, ENIGMA en LIS21 |
E-mail: |
alleen voor gezagvoerders |
via Wandelaar: |
orderpilot@loodswezen.be |
via Steenbank: |
scheldepilot@loodswezen.nl |
Nederlands Loodswezen
Boulevard de Ruyter 8
4381 KA Vlissingen
Tel 24/24: |
+31 (0)118 48 95 02 |
Fax 24/24: |
+31 (0)118 41 23 21 |
Administratie: |
+31 (0)118 48 95 00 |
Website: |
|
Elektronisch systeem: |
PortXces en LIS21 |
E-mail: |
alleen voor gezagvoerders |
scheldepilot@loodswezen.nl |
Adres: |
Zandvliet- Berendrecht complex, gebouw A, Potpolderweg 1, 2040 Zandvliet |
Telefoon scheepvaartmanager/havenkapitein: |
03 205 21 51 |
Telefoon 24/24 ACC: |
03 229 71 23 |
Fax: |
03 229 71 25 |
E-mail: |
Hav_HKD/HVL/ACC@haven.antwerpen.be |
Website: |
Adres: |
J. Kennedylaan 32, 9042 Gent |
Telefoon havenkapitein: |
09 251 04 57 |
Fax: |
09 251 60 62 |
E-mail: |
kd@havengent.be |
Website: |
Adres: |
Schelpenpad 2, 4531 PD Terneuzen |
Telefoon kapiteinskamer: |
+31 115 64 74 44 |
Fax: |
+31 115 64 74 45 |
E-mail: |
hd@zeelandseaports.com |
Website: |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-26803.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.