Bezwaar tot vervolgprocedure VTS-Scheldegebied

Nr. Bass nr. 016 - 2012

GNB beheersgebied

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit publiceert hierbij de in bijlage gevoegde Gezamenlijke Bekendmaking:

Nr. 01-2012 Bezwaar tot vervolg procedure VTS-Scheldegebied

Vlissingen, 30 januari 2012

De Rijkshavenmeester Westerschelde, namens deze: het Nederlands diensthoofd GNA, H.J.M. Adan.

De Administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, namens deze: het hoofd Cel Nautisch Beheer, M. Mesuere.

BIJLAGE

Gezamenlijke Bekendmaking

nr. 01 – 2012

Bezwaar tot vervolg procedure VTS-Scheldegebied

De Nederlandse Rijkshavenmeester Westerschelde en de Vlaamse Administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust maken bekend:

Dat na overleg tussen de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA), de Havendiensten Gent, Antwerpen, Zeebrugge, Oostende, de Zeeuwse Havens Vlissingen en Terneuzen, en de Vlaamse en Nederlandse Loodsdiensten is geconstateerd dat om redenen van duidelijkheid en consistentie er behoefte bestaat aan een procedure voor het instellen van een Bezwaar tot vervolg (BTV) voor schepen met als bestemming een haven, grenzend aan het VTS-Scheldegebied.

Dat bedoelde procedure bevorderlijk is voor een veilige en vlotte vaart van en naar de havens, grenzend aan het VTS-Scheldegebied.

Dat eenduidige procedures binnen VTS-Scheldegebied zijn vereist.

Dat de bevoegde Vlaamse autoriteit, met name de Administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, er mee heeft ingestemd om de vastgestelde BTV procedure ook toe te passen op de scheepvaart naar de havens Zeebrugge en Oostende met het oog op eenduidige procedures binnen het VTS-Scheldegebied.

Gelet op artikel 8 van het verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en het Vlaams Gewest inzake het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer in het Scheldegebied van 21 december 2005.

Alsdan wordt de volgende BTV procedure vastgesteld:

  • 1. Voor een schip met bestemming een haven grenzend aan het VTS-Scheldegebied, waarvan de scheepsagent aangeeft dat deze ten anker dient te komen, moet de agent dit via de respectievelijke haveninformatiesystemen aan de GNA kenbaar maken.

  • 2. In afwachting van het operationeel worden van het nieuwe haveninformatie systeem APICS2, dient een verzoek voor de toepassing van de Bezwaar tot vervolg procedure voor een schip met bestemming de Antwerpse Haven, gericht te worden aan de GNA via de Verkeerscentrale Zandvliet op volgend Fax nummer: 03 569 92 48.

  • 3. De volgende werkwijze dient gevolgd te worden:

    • 1- Invoeren van een BTV:

      • De agent meldt een BTV via het respectieve havensysteem / Verkeerscentrale Zandvliet met de vermelding van de reden van het bezwaar

      • De BTV procedure gaat hierdoor onmiddellijk in

      • Het BTV blijft geldig tot een bericht van opheffing is ontvangen1

    • 2- Opheffen van een BTV:

      • De agent meldt de opheffing van het BTV via het respectievelijke havensysteem / Verkeerscentrale Zandvliet (indien van toepassing)

      • Deze opheffing gaat onmiddellijk in

Indien een BTV van kracht is, kan er niet eveneens een Requested Time of Arrival (RTA) gevraagd zijn. Om alsnog een RTA in te voeren dient het BTV eerst opgeheven te worden.

Invloed op de loodsbestelling (indien reeds loods besteld):

  • Bij het invoeren van een BTV vervalt een eventuele loodsbestelling voor de loodskruispost

  • Na opheffen van een BTV dient een nieuwe loodsbestelling gedaan te worden. Volgens de geldende loodsbestelregeling zal een loods voorzien worden uiterlijk 6 uur na de opgegeven nieuwe besteltijd

Een eventuele RTA vervalt bij het instellen van een BTV.

Deze bekendmaking treedt in werking met ingang van 1 maart 2012 en zal worden gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant en het Belgisch Staatsblad.

De Gezamenlijke Bekendmakingen nr. 001-1993 en nr. 06-2010, komen hiermede te vervallen.

Middelburg/Brussel, 23 januari 2012

De Rijkshavenmeester Westerschelde, R.J. van der Kluit.

De Administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, J. D’Havé.

TOELICHTING

Voor een goede uitvoering van de bekendmaking zijn voor de scheepvaartagenten onderstaande aandachtspunten van belang:

Voor reizen tussen havens, grenzend aan het VTS-Scheldegebied, en waarvoor een BTV geldt, kunnen de betrokken agenten overeenkomen om voor deze schepen een wachtkade in één van de betreffende havens te regelen. De eventueel hieruit voortvloeiende gevolgen, zoals eventuele extra kosten dienen door de agenturen gedragen of anderszins geregeld te worden.

De agent dient zich bewust te zijn van het verschil tussen ETA loodskruispost en de loodsbesteltijd, waarbij de ETA loodskruispost de aankomsttijd van het schip binnen het werkingsgebied is en de loodsbesteltijd de daadwerkelijk gewenste tijd van opvaart. Door een goed onderscheid te maken tussen deze tijden kunnen onnodige BTV’s vermeden worden.


X Noot
1

Indien vooraf bekend is wanneer het schip mag opvaren, mag geen BTV worden ingevoerd. Dit tijdstip moet immers als loodsbesteltijd opgegeven worden.

Naar boven