Vervolgmededeling over de ontwerpvergunningen Multibandveiling, Agentschap Telecom

Mededeling

Plaats en datum : Groningen, 3 september 2012

Nummer : AT-EL&I/6746393

Onderwerp : Vervolgmededeling over de ontwerpvergunningen Multibandveiling

De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie maakt het volgende bekend:

Tegen het Besluit van 2 april 2012, houdende vaststelling van vergunningen voor frequentieruimte in de 800, 900, 1800, 1900, 2100 en 2600 MHz-band ten behoeve van het verzorgen van mobiele communicatiediensten (hierna: het Vaststellingsbesluit), gepubliceerd in de Staatscourant op 6 april 2012 (2012, 7028), is door meerdere belanghebbenden bezwaar gemaakt. Op die bezwaren is beslist. Een aantal bezwaren is (gedeeltelijk) gegrond verklaard. Dit heeft geleid tot enkele wijzigingen van de in het Vaststellingsbesluit opgenomen vergunningen A1 en B. In deze mededeling worden de wijzigingen bekendgemaakt en toegelicht. De wijzigingen die naar aanleiding hiervan zijn doorgevoerd houden geen inhoudelijke wijziging van het beleid in.

Gelet op artikel 16 van de Regeling aanvraag- en veilingprocedure vergunningen 800, 900 en 1800 MHz (hierna: Regeling) worden de partijen die bezwaar hebben gemaakt tegen het Vaststellingsbesluit evenals de inhoud van de bezwaarschriften niet bekend gemaakt. Dit licht ik als volgt nader toe.

In artikel 16 van de Regeling is bepaald dat een aanvrager geen vertrouwelijke informatie mag verspreiden. Gelet hierop mag niet bekend worden wie aan de veiling mee wenst te doen. Dit enerzijds om samenspanning voorafgaand en tijdens de veiling te voorkomen en anderzijds om te voorkomen dat (onbekende) partijen niet anoniem kunnen deelnemen aan de veiling. Beide situaties kunnen de uitkomst van de veiling negatief beïnvloeden. De inhoud van de bezwaarschriften wordt niet bekend gemaakt omdat uit de gronden van bezwaar vaak eenvoudig valt af te leiden wie de bezwaarmaker is, zodat anonimisering niet afdoende is om vertrouwelijkheid te borgen.

Om bovengenoemde reden maak ik daarom niet bekend welke partijen bezwaar hebben gemaakt en welke bezwaren gegrond of ongegrond zijn verklaard.

Wijziging Vaststellingsbesluit:

Bijlage A1 en bijlage B van het Vaststellingsbesluit worden als volgt gewijzigd.

Artikel 1 wordt gewijzigd als volgt:

Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel h. door een puntkomma, wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • i. Nederland: totale oppervlakte van Nederland, behoudens buitenwater. Onder buitenwater wordt verstaan: water buiten de gemiddelde hoogwaterlijn.

Artikel 3 komt als volgt te luiden:

  • 1. De vergunninghouder biedt in Nederland een openbare elektronische communicatiedienst aan, waarbij gebruik wordt gemaakt van de frequentieruimte, bedoeld in artikel 2:

    • a. binnen twee jaar in een gebied van ten minste 308 vierkante kilometer in Nederland;

    • b. binnen vijf jaar in een gebied van ten minste 7471 vierkante kilometer in Nederland.

  • 2. Indien de vergunninghouder beschikt over twee of meer vergunningen in de banden 791 MHz - 821 MHz met 832 MHz- 862 MHz verschillen de in het eerste lid genoemde gebieden per vergunning en overlappen deze elkaar niet in Nederland.

Artikel 4, vierde en vijfde lid, komen te luiden als volgt:

  • 4. De vergunninghouder draagt ervoor zorg dat hij vanaf de landsgrens in België de maximale veldsterkte 25 dBµV/m/8 MHz, gemeten op 10 meter (50% plaats en 1% tijd waarschijnlijkheid) hoogte boven het maaiveld, niet overschrijdt1, zolang de coördinatieovereenkomst nog niet voor België in werking is getreden. De Minister deelt de vergunninghouder zo snel als mogelijk mede op welke dag de coördinatieovereenkomst voor België in werking is getreden.

  • 5. De vergunninghouder draagt ervoor zorg dat de maximale veldsterktes vanaf de landsgrens met Duitsland en België zoals vermeld in de coordinatieovereenkomst2, niet worden overschreden. De vorige volzin geldt vanaf de landsgrens met België vanaf de dag waarop de coördinatieovereenkomst voor België in werking treedt.

Toelichting

In de eerste plaats is artikel 3 van de vergunningen A1 en B verduidelijkt. In mijn brief van 7 juni 2011, kamerstukken II 2010/2011, 24 095, nr. 284, heb ik aangegeven dat de ingebruiknameverplichting in de 800-MHz-band wordt verhoogd naar 40% landelijke dekking (per 2x10 MHz). Bij het vaststellen van het aantal vierkante kilometers waaruit Nederland bestaat heb ik gebruik gemaakt van gegevens van het Centraal Bureau van Statistiek (hierna: CBS). Allereerst heb ik Nederland gedefinieerd als: Totale oppervlakte Nederland minus buitenwater (bodemgebruik). Het CBS definieert buitenwater (bodemgebruik) als: Water buiten de gemiddelde hoogwaterlijn.” 3 Kijkende naar de cijfers en definities van het CBS betekent dit dat voor de ingebruiknameverplichting er vanuit is gegaan dat Nederland 37.355 vierkante kilometer groot is (totaal oppervlakte Nederland minus het totaal oppervlakte buitenwater).4 Dat wil zeggen dat indien voor twee vergunningen 7.471 vierkante kilometer wordt uitgerold er wordt voldaan aan de 40% landelijke dekking. Uit artikel 3 van de vergunningen A1 en B volgde onvoldoende duidelijk dat daarbij uit dient te worden gegaan van Nederland minus buitenwateren en dat dekking op de Noordzee dus niet meetelt voor het voldoen aan de ingebruiknameverplichting. Om die reden is een bezwaar gedeeltelijk gegrond verklaard en worden de vergunningen A1 en B in lijn met het voorgaande gewijzigd.

In de tweede plaats zijn in artikel 4, vierde en vijfde lid, van de 800 MHz-vergunningen voorschriften opgenomen om frequentiegebruik in onder meer België te beschermen. Over dit frequentiegebruik is een multilaterale overeenkomst gesloten (Agreement between the administrations of Belgium, France, Germany, Luxembourg, The Netherlands and Switzerland on frequency planning and frequency coordination at border areas for terrestrial systems capable of providing electronic communications services in the frequency band 790-862 MHz). Die overeenkomst is voor België nog niet van kracht. Tot die tijd geldt de maximale veldsterkte genoemd in artikel vier, vierde lid van de vergunningen A1 en B. Deze maximale veldsterkte is ontleend aan de GE-06 overeenkomst (Final acts of the Regional Radiocommunication Conference 2006 for planning of the digital terrestrial broadcasting service in parts of Regions 1 and 3, in the frequency bands 174-230 MHz and 470-862 MHz (RRC-06). Zodra België de multilaterale overeenkomst heeft bekrachtigd gelden er minder restricties voor de toekomstige vergunninghouder in de 800 MHz-band. Dit volgt uit die overeenkomst. In een bezwaarprocedure heb ik vastgesteld dat onvoldoende duidelijk was dat die strengere restricties worden vervangen door de lichtere restricties wanneer de overeenkomst voor België van kracht wordt. Om die reden heb ik het bezwaar gedeeltelijk gegrond verklaard en worden de leden vier en vijf van artikel 4 van de vergunningen A1 en B gewijzigd overeenkomstig het bovenstaande.

De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, namens deze, mr. O.F.V. de Bruijne wnd. Hoofd Juridische ZakenAgentschap Telecom

Beroep

Indien u zich niet met deze beslissing kunt verenigen, kunt u binnen 6 weken na de datum waarop de beschikking is verzonden beroep instellen (de beschikking is verzonden op 3 september 2012). Het beroepschrift moet worden gericht aan de rechtbank te Rotterdam, Sector bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM ROTTERDAM.


X Noot
1

De basis van deze waarde ligt in de GE06-overeenkomst (Final acts of the Regional Radiocommunication Conference 2006 for planning of the digital terrestrial broadcasting service in parts of Regions 1 and 3, in the frequency bands 174-230 MHz and 470-862 MHz (RRC-06) (www.itu.int)).

X Noot
2

De coördinatieovereenkomsten zijn te raadplegen op de website van Agentschap Telecom: http://www.agentschaptelecom.nl.

Naar boven