Green Deal Biodiversiteit Oosterschelde–partnership en Rijksoverheid

Ondergetekenden:

  • 1. De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, ieder handelend in zijn hoedanigheid van bestuursorgaan, tezamen hierna te noemen: Rijksoverheid;

  • 2. De Producentenorganisatie van de Nederlandse Mosselcultuur, te dezen vertegenwoordigd door de heer H.J. van Geesbergen;

  • 3. De Vereniging voor de Mosselhandelaren, te dezen vertegenwoordigd door de heer H.J. Lacor;

  • 4. De Nederlandse Oestervereniging, te dezen vertegenwoordigd door de heer C. van Liere, voorzitter;

  • 5. Stichting Ark, te dezen vertegenwoordigd door de heer K. de Ruiter, directeur;

  • 6. Vereniging Natuurmonumenten, te dezen vertegenwoordigd door de heer T. Wams, directeur Natuurbeheer;

  • 7. Sportvisserij Zuidwest Nederland, te dezen vertegenwoordigd door de heer W. de Vries, directeur;

  • 8. Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Reimerswaal, handelend als bestuursorgaan van gemeente Reimerswaal, namens deze de heer A.J. Huisman, burgemeester;

  • 9. Overlegorgaan Nationaal Park Oosterschelde, te dezen vertegenwoordigd door de heer J. Lilipaly, voorzitter;

  • 10. Gedeputeerde Staten van Provincie Zeeland, handelend als bestuursorgaan van provincie Zeeland, namens deze de heer S. Heijning, gedeputeerde.

Hierna te noemen: het Oosterschelde-partnership.

Hierna tezamen te noemen: Partijen;

Algemene overwegingen:

  • 1. Het kabinet beoogt een Green Deal met de samenleving, die bijdraagt aan verduurzaming van de maatschappij op korte en langere termijn en die lonend is voor overheid en maatschappij. Doel van de Green Deal is laten zien dat groen en groei hand in hand gaan.

  • 2. Partijen zien publiek-private samenwerking als de beste manier om verduurzaming van onze economie te versnellen en hier ook economisch van te profiteren. Deze unieke gezamenlijke aanpak is in Nederland op andere terreinen zeer succesvol en de Green Deal zal hierop voortbouwen. Creativiteit, ondernemerschap en innovatie zijn onmisbaar om deze verduurzaming mogelijk te maken.

  • 3. Bij de Green Deal gaat het om concrete duurzame initiatieven, waarbij barrières verdwijnen, innovaties ontwikkeld, gefinancierd en toegepast worden en duurzame kansen worden benut. In de praktijk loopt de maatschappij tegen belemmeringen aan die in de weg staan van initiatieven die leiden tot een verdere verduurzaming.

  • 4. In de Green Deal willen partijen concrete afspraken maken die deze belemmeringen wegnemen, zodat de initiatieven die anders moeilijk van de grond komen, ruim baan krijgen. Deze initiatieven kunnen vervolgens ook als voorbeeldfunctie dienen voor andere partijen en daarmee de totale markt in beweging zetten.

  • 5. De voor de Green Deal geïnventariseerde projecten van initiatiefnemers zijn door het wegnemen van de beschreven belemmeringen potentieel succesvol, kunnen op korte termijn resultaten opleveren en kunnen uitmonden in nieuwe economische activiteiten of kostenbesparingen op korte of langere termijn voor het bedrijfsleven. De resultaten van een Green Deal kunnen daarna toepasselijk zijn op andere, vergelijkbare projecten, waardoor de reikwijdte van de Green Deal kan worden vergroot zonder dat daar specifieke ondersteuning vanuit de Rijksoverheid tegenover staat.

  • 6. Het advies van de Taskforce Biodiversiteit en Natuurlijk Hulpbronnen vraagt specifiek aandacht voor groene groei in relatie tot behoud en duurzaam gebruik van biodiversiteit.

  • 7. De Green Deals Biodiversiteit zijn concrete initiatieven die zowel een sterke relatie hebben met biodiversiteit en natuurlijke hulpbronnen als betrekking hebben op één van de thema’s uit de duurzaamheidsagenda, te weten: grondstof-en productketens, water- en landgebruik, voedsel, mobiliteit, klimaat en energie.

  • 8. Deze Green Deal geeft invulling aan het advies van de Taskforce Biodiversiteit en Natuurlijke Hulpstoffen, met name op het punt van water- en landgebruik; en voedsel (schelpdiersector; mosselen en oesters).

De Green Deal tussen Partijen bestaat uit de volgende afspraken:

Inleiding

Green Deal Biodiversiteit Oosterschelde

  • 1. Het publiek-privaat-maatschappelijk partnership wenst met deze Green Deal de biodiversiteit én de economische ontwikkeling van de Kom van de Oosterschelde te stimuleren. De Oosterschelde is één van de meest bijzondere natuurgebieden van Nederland. Echter, in de Kom van de Oosterschelde is, als gevolg van de Deltawerken, zowel de natuurkwaliteit als de kwaliteit van het mossel/oesterproductiegebied de laatste jaren sterk achteruitgegaan. De partners willen hier met deze Green Deal op innovatieve wijze en een brede samenwerking verandering in brengen.

  • 2. Het doel van de Green Deal Biodiversiteit Oosterschelde is de ontwikkeling van:

    • Een ruimtelijk en technisch uitgewerkt voorbeeldproject voor de inlaat van zoet, voedselrijk water in de Kom van de Oosterschelde;

    • Een samenwerkingsovereenkomst tussen private, maatschappelijke en publieke partijen voor de aanleg van een doorlaatmiddel en de uitvoering van een 3 jarig monitoringsprogramma;

    • Een business case en verkenning van de mogelijkheden van opschaling van het voorbeeldproject.

Partijen spreken het volgende met elkaar af:

Prestatie Oosterschelde–partnership

Oosterschelde–partnership draagt zorg voor de ontwikkeling van:

  • 1. Programma van Eisen. Een Programma van Eisen voor een doorlaatmiddel (door, over of onder de dijk) in de Oesterdam op basis van randvoorwaarden vanuit de schelpdiersector, visserij, natuur, vismigratie, veiligheid, recreatie, waterbeheer en dijkbeheer;

  • 2. Verkenning & analyse alternatieven en kansen opschaling. Een verkenning en analyse van de mogelijke ingrepen (doorlaatmiddel), inclusief de mogelijkheden van functie-combinatie. Daarnaast wordt een verkenning gemaakt van de kansen om het voorbeeldproject ook elders te realiseren;

  • 3. Business case. Een business case van de directe economische voordelen voor de schelpdiersector van de vergroting van de inlaat van zoet, nutriëntenrijk water;

  • 4. Technisch ontwerp, kostenraming en visualisatie. Een technisch ontwerp en kostenraming van het meest kansrijke alternatief;

  • 5. Vergunningenoverzicht. Een overzicht van benodigde vergunningen en vergunningen management

  • 6. Monitoringsvoorstel. Een monitoringsvoorstel voor monitoring van de ontwikkelingen voor de schelpdiersector en de natuur voor een periode van 3 jaar;

  • 7. Samenwerkingsovereenkomst. Een samenwerkingsovereenkomst tussen private, publieke en maatschappelijke partijen voor de aanleg en monitoring van het project.

Tegenprestatie Rijksoverheid

  • 1. De Rijksoverheid spant zich in om bij te dragen aan de voorbereidingen voor het realiseren van een doorlaatmiddel. Daarbij zal de Rijksoverheid onder meer Imares, LEI, Deltares en Rijkswaterstaat Zeeland betrekken.

  • 2. De Rijksoverheid stelt binnen de relevante wettelijke kaders en ter ondersteuning van deze Green Deal een financiële bijdrage van maximaal € 20.000,- beschikbaar voor zover dit strookt met de toepasselijke staatssteunregels. Daartoe zal provincie Zeeland een aanvraag indienen, vergezeld van een projectplan (inclusief begroting).

  • 3. De Rijksoverheid zal de mogelijkheden van de inlaat van zoet, nutriëntenrijk water in de Oosterschelde bezien en dit beschouwen als een proefproject voor natuur en schelpdiersector;

  • 4. De Rijksoverheid spant zich in om de procedures van de verschillende vergunningen voor aanleg en monitoring van een doorlaatmiddel voortvarend op te pakken;

  • 5. De Rijksoverheid spant zich in om investeringsbudget te zoeken als co-financiering voor realisatie van het voorbeeldproject en de uit te voeren monitoring.

Slotbepalingen.

Deze Green Deal treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening en geldt voor de periode 2011 tot 2015. Alle in deze Green Deal genoemde afspraken worden zo snel mogelijk ter hand genomen.

Partijen komen overeen dat de Green Deal afspraken niet in rechte afdwingbaar zijn.

Deze Green Deal zal samen met andere afgesloten Green Deals openbaar worden gemaakt, waardoor andere partijen kennis kunnen nemen van de gesloten Green Deals, zodat navolging van deze Deals kan worden bevorderd.

Getekend te ’s-Gravenhage 6 april 2012

De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, M.J.M. Verhagen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J.J. Atsma.

Green Deal Biodiversiteit Oosterschelde-partnership Vertegenwoordigd door: Producentenorganisatie van de Nederlandse Mosselcultuur H.J. van Geesbergen

Vereniging voor de Mosselhandelaren H.J. Lacor

Nederlandse Oestervereniging C. van Liere, voorzitter

Stichting Ark K. de Ruiter, directeur

Vereniging Natuurmonumenten T. Wams, directeur Natuurbeheer

Sportvisserij Zuidwest Nederland W. de Vries, directeur

College van burgemeester en wethouders van gemeente Reimerswaal A.J. Huisman, burgemeester

Overlegorgaan Nationaal Park Oosterschelde J. Lilipaly, voorzitter

Gedeputeerde Staten van Provincie Zeeland S. Heijning, gedeputeerde

Naar boven