Kennisgeving op grond van artikel 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht inzake de vaststelling van de ‘Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor de Milieueffectrapportage Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Goederenroutering Oost-Nederland’ (verder afgekort als: Notitie R&D)

Wat is er besloten?

De minister van Infrastructuur en Milieu heeft op 13 juli 2012 het besluit (kenmerk: IENM/BSK-2012/132204) genomen de Notitie Reikwijdte & Detailniveau voor de Milieueffectrapportage ‘Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Goederenroutering Oost-Nederland’ vast te stellen. Deze definitieve Notitie is naar aanleiding van de ontvangen zienswijzen en advisering op meerdere onderdelen gewijzigd ten opzichte van het ontwerp van december 2011.

Waar kan ik de Notitie R&D raadplegen?

De Notitie R&D kunt u vanaf 3 augustus 2012 als bestand downloaden op de websites: www.rijksoverheid.nl/phs en op www.prorail.nl/phs.

Wat ging er aan de Notitie R&D vooraf?

Het Kabinet heeft in de Voorkeursbeslissing PHS van juni 2010 aangegeven de sporen op het traject tussen Elst en Oldenzaal/grens geschikt te willen maken voor meer goederenvervoer. In overeenstemming met de Voorkeursbeslissing wordt een pakket aan inpassingsmaatregelen uitgewerkt dat nodig is om de verwachte groei van het goederenvervoer mogelijk te maken. Tevens wordt een keuze voorbereid uit vier tracévarianten tussen Zutphen en Hengelo.

Als ondersteuning voor de besluitvoering laat de Minister van Infrastructuur en Milieu een Milieueffectrapport (MER) opstellen. Het doel van deze procedure is het milieubelang een volwaardige plaats te geven in de besluitvorming.

Waarom is de Notitie R&D opgesteld?

De m.e.r.-procedure is eind 2011 gestart met het uitbrengen van de ontwerp Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor de Milieueffectrapportage ‘Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Goederenroutering Oost-Nederland’. Deze Notitie beschrijft de aanpak van de studies voor het MER, de varianten die worden bestudeerd en hoe gedetailleerd deze worden bestudeerd.

Welke procedures zijn doorlopen voor de Notitie R&D?

De ontwerp Notitie R&D heeft de volgende procedures doorlopen:

  • op grond van het bepaalde in artikel 7.27 tweede lid van de Wet milieubeheer is het ontwerp op 21 december 2011 naar de in dat artikellid genoemde adviseurs en bestuursorganen verstuurd, met het verzoek binnen 6 weken advies uit te brengen;

  • op grond van het bepaalde in artikel 7.27 derde en vierde lid van de Wet milieubeheer is het ontwerp vanaf 22 december 2011 tot en met 15 maart 2012 ter visie gelegd. Kennisgeving hierover is op 21 december 2011 in de Staatscourant gepubliceerd (nr. 23305);

  • daarnaast is het ontwerp op 21 december 2011 aan de Commissie voor de m.e.r. voorgelegd, voor het verkrijgen van een ‘vrijwillig advies’. Dit advies vloeit niet voort uit wettelijke bepalingen.

Wat is het resultaat van de doorlopen procedure?

Het resultaat van de hierboven genoemde procedures is als volgt. In totaal zijn 1535 zienswijzen ingediend. Tevens heeft de Commissie voor de m.e.r. advies uitgebracht. Sommige van de ontvangen zienswijzen en een groot deel van de adviezen van de Commissie voor de m.e.r. hebben geleid tot aanpassing van de ontwerp Notitie R&D.

Op 13 juli heeft de Minister van Infrastructuur en Milieu de definitieve Notitie R&D vastgesteld. Daarnaast zijn alle zienswijzen opgenomen en beantwoord in een Nota van Antwoord. Deze Nota van Antwoord is eveneens te downloaden via www.rijksoverheid.nl/phs en www.prorail.nl/phs.

Wat zijn de volgende stappen?

Volgens de huidige planning zal in de eerste helft van 2013 het MER 1e fase gepubliceerd worden; daarover zal informatie worden gegeven, waarna inspraak en advisering plaatsvindt. Vervolgens zal de Minister van Infrastructuur en Milieu, na overleg met de regionale en lokale bestuurders, een besluit nemen over welke tracévariant tussen Zutphen en Hengelo geschikt gemaakt wordt voor extra goederenvervoer. Daarna wordt verder gewerkt aan de 2e fase van het MER, waarbij de gehele spoorroute van Elst (intakking Betuweroute) tot Oldenzaal/grens onderwerp van onderzoek zal zijn. Volgens de huidige planning stelt de minister het Ontwerp Tracébesluit (OTB) in de eerste helft van 2015 vast. Dit OTB gaat over alle maatregelen die getroffen worden op het traject tussen Elst en Oldenzaal/grens. Het OTB wordt vastgesteld na overleg met de regionale en lokale bestuurders. Tegelijk publiceert de minister het MER 2e fase. Een ieder heeft inspraak op het OTB en MER.

Naar boven