Bekendmaking Verkeersbesluit Verruiming openingstijden spitsstroken A50 Arnhem – knooppunt Beekbergen

De minister van Infrastructuur en Milieu maakt bekend dat zij op grond van de Wegenverkeerswet 1994 het Verkeersbesluit Verruiming openingstijden spitsstroken A50 Arnhem – knooppunt Beekbergen heeft ondertekend. Door dit verkeersbesluit is de opening van de spitsstroken van het traject A50 tussen Arnhem – knooppunt Beekbergen niet langer gebonden aan de factor tijd, maar uitsluitend aan de verkeersintensiteit.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden die hun zienswijze al bij het ontwerpverkeersbesluit Verruiming openingstijden spitsstroken A50 Arnhem – knooppunt Beekbergen naar voren hebben gebracht, van 2 augustus tot en met 12 september 2012 beroep instellen bij de rechtbank.

Het verkeersbesluit

Om de doorstroming te verbeteren worden op de spitsstroken A50 Arnhem – knooppunt Beekbergen de huidige openingstijden (van 07.00 uur tot 23.00 uur) losgelaten. Het verkeersbesluit maakt het mogelijk om afhankelijk van de verkeersintensiteit (1.350 voertuigen per uur per rijstrook) de spitsstroken open te stellen. Daarmee wordt de snelweg beter benut en kan het verkeer vlotter doorstromen. Door het loslaten van de openingstijden gaan de spitsstroken per dag gemiddeld een half uur tot een uur langer open.

Onderzoek wijst uit dat geen veranderingen in geluidshinder en schade voor de natuur optreden.

Hoe kunt u beroep instellen?

Van 2 augustus tot en met 12 september 2012 kunnen belanghebbenden die hun zienswijze al bij het ontwerpbesluit naar voren hebben gebracht, beroep instellen tegen het verkeersbesluit bij de sector Bestuursrecht van de rechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het beroepschrift zijn woonplaats heeft. Belanghebbenden die geen zienswijzen bij het ontwerp-verkeersbesluit naar voren hebben gebracht en kunnen aantonen dat zij dat in redelijkheid ook niet hebben kunnen doen, kunnen eveneens beroep instellen tegen het verkeersbesluit.

Het beroepschrift moet ondertekend zijn en ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een vermelding van de datum en het nummer of het kenmerk van het verkeersbesluit;

  • de redenen waarom men zich niet met het besluit kan verenigen (motivering).

Voor de behandeling van een beroepschrift is een bedrag aan griffierecht verschuldigd. De griffier van de betrokken rechtbank zal hierover bericht sturen na indiening van het beroepschrift.

Waar vindt u meer informatie?

Inzien

Het verkeersbesluit kunt u van 1 augustus tot en met 12 september 2012 inzien bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Plesmanweg 1–6, 2597 JG Den Haag. U kunt het verkeersbesluit ook downloaden via ww.centrumpp.nl.

Procedure

Uitgebreide informatie over het verkeersbesluit vindt u op www.centrumpp.nl onder ‘actuele beroepsprocedures’. Voor vragen over de procedure kunt u terecht bij het Centrum Publieksparticipatie, telefoon 070 456 96 02. Voor vragen over de inhoud van het verkeersbesluit kunt u bellen met de gratis landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800 8002.

Spitsstroken

Meer informatie over het gebruik en de werking van spitsstroken vindt u op www.rijkswaterstaat.nl/spitsstroken.

Beter Benutten

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu investeert stevig in de uitbreiding van wegen en meer capaciteit op het spoor. Maar met bouwen alleen komen we er niet; ook de bestaande (vaar)wegen en spoorlijnen gaan we beter benutten. Rijk, regionale overheden en het bedrijfsleven zorgen gezamenlijk voor innovatieve en concrete maatregelen die de bereikbaarheid in de drukste regio’s van Nederland merkbaar verbeteren. Dat gebeurt onder andere door de spitsstroken langer open te stellen. De verruiming van de openingstijden van de spitsstroken op de A50 tussen Arnhem en knooppunt Beekbergen is een van de maatregelen van het programma Beter Benutten. Beter Benutten staat voor minder files, groei op het spoor en meer gebruik van vaarwegen, zodat de economie kan groeien. Slimme keuzes, sterke combinaties.

Naar boven