Voorbereiding Masterplan en plan-mer MIRT-verkenning Regio Rotterdam en haven: duurzaam bereikbaar (Rotterdam Vooruit)

Met het plaatsen van deze advertentie starten de heer Eurlings, minister van Verkeer en Waterstaat en de heer Vervat, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de Stadsregio Rotterdam (tevens wethouder Verkeer en Vervoer en Economie van de gemeente Rotterdam) op grond van de Wet milieubeheer de procedure van de plan-mer voor een MIRT-verkenning1 ‘Rotterdam en haven: duurzaam bereikbaar’. Deze verkenning moet in het najaar van 2009 uitmonden in een bestuurlijke voorkeur die wordt vastgelegd in een Masterplan.

Dit Masterplan is een ontwikkelingsvisie inclusief een concreet pakket aan maatregelen, waarover de betrokken overheden (ministeries van VenW en VROM, Stadsregio Rotterdam, gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland) het eens zijn. Dit Masterplan vormt de basis voor de ontwikkeling van een robuust en duurzaam mobiliteitssysteem voor de periode 2020–2040.

Achtergrond

Uit berekeningen blijkt dat de ruit van Rotterdam (de snelwegen rond Rotterdam) in de periode 2020–2040 nog steeds fileproblemen ondervindt door teveel verkeer op de snelwegen. Dit ondanks alle maatregelen die reeds gepland zijn, zoals de voorgenomen aanleg van de A13/A16, de A4 tussen Schiedam en Delft en verbreding van de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein. Daarom hebben de minister van VenW en de portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de Stadsregio Rotterdam in oktober 2008 afgesproken een verkennende studie te starten naar oplossingen voor de bereikbaarheidsproblematiek op de ruit van Rotterdam en de ontsluiting van de haven. Om een duurzame bereikbaarheid van de Rotterdamse regio te garanderen, zijn op de middellange termijn (2020), maar ook op de lange termijn (2040) forse investeringen noodzakelijk.

Plan-mer en Notitie Reikwijdte en Detailniveau

Tijdens de plan-mer2 wordt onderzocht wat de gevolgen van het Masterplan zijn op natuur en milieu. De resultaten van de plan-mer studie worden gepubliceerd in de vorm van een Milieueffectrapport (het PlanMER)3. Voordat het Milieueffectrapport wordt opgesteld, stelt het bevoegd gezag een Notitie Reikwijdte en Detailniveau op. Deze notitie geeft een beeld en de afbakening van de voorgenomen plannen, van te onderzoeken alternatieven en milieueffecten hiervan in onderstaand gebied.

stcrt-2009-8944-001.png

Samenhangende benadering

Rotterdam Vooruit heeft een brede en samenhangende benadering van:

  • autoverkeer, openbaar vervoer en fiets;

  • personen- en goederenvervoer;

  • het beter benutten van bestaande en de aanleg van nieuwe infrastructuur;

  • de bereikbaarheid, ruimtelijke ontwikkeling en duurzaamheid (milieu).

De drie gebieden waar het om gaat:

Binnen de regio zijn drie deelgebieden te onderscheiden:

  • het havengebied langs de Nieuwe Waterweg, Voorne Putten en Hoekse Waard (Worldports);

  • het centrale, stedelijke gebied binnen en nabij de ruit van Rotterdam (Worldcity);

  • het gebied tussen Rotterdam, Den Haag en Gouda (Metropoolregio) is nog onderverdeeld in:

    • Tussengebied Rotterdam–Den Haag

    • A20 zone

    • Oostflank.

stcrt-2009-8944-002.png

Elk deelgebied heeft meerdere oplossingsrichtingen. Het totale overzicht hiervan kunt u vinden in de Notitie Reikwijdte en Detailniveau.

Burgerraadpleging vooraf

In de voorfase is van 9 februari tot 9 maart 2009 een intensieve campagne gevoerd waarin inwoners en reizigers zijn gevraagd hun mening te geven over de bereikbaarheid in de regio Rotterdam en de mogelijke oplossingen.

Raadpleging en inspraak

Overheden en belanghebbenden worden geïnformeerd en geraadpleegd over reikwijdte en detailniveau van de plan-mer. Tevens zal de Commissie voor de m.e.r. om advies worden gevraagd. Na het totstandkomen van het Masterplan en het Milieueffectrapport (PlanMER) zullen de rapporten ter visie worden gelegd. Dit wordt verwacht in het najaar van 2009. U kunt dan in een (formele) inspraakprocedure uw zienswijze op de resultaten van de MIRT-verkenning geven.

Hoe komt u aan meer informatie?

Op www.rotterdamvooruit.nl vindt u meer informatie over de plan-mer. U vindt daar ook informatie over deze raadpleging. Voor nadere vragen kunt u contact opnemen met de projectorganisatie, e-mail info@rotterdamvooruit.nl. U kunt de Notitie Reikwijdte en Detailniveau ook opvragen (postbus 556, 3002 AN Rotterdam) of deze downloaden: www.rotterdamvooruit.nl.

In de MIRT Verkenning ‘Regio Rotterdam en Haven duurzaam bereikbaar’ werken het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de Provincie Zuid-Holland, de Stadsregio Rotterdam en de gemeente Rotterdam samen aan de bereikbaarheid van de regio Rotterdam in 2040.

Dit project is onderdeel van Randstad Urgent.

stcrt-2009-8944-003.png

XNoot
1

MIRT: Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport.

XNoot
2

Plan-mer: Procedure van de Milieueffectrapportage voor globale plannen.

XNoot
3

PlanMER: Milieueffectrapport.

Naar boven