Bekendmaking Tracébesluit Omlegging Zuid-Willemsvaart 2009

Wijziging bestaand Tracébesluit Zuid-Willemsvaart Maas – Den Dungen

Op 28 mei 2009 heeft de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, in overeenstemming met de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM), het Tracébesluit Omlegging Zuid-Willemsvaart Maas – Den Dungen 2009 (Wijziging van het Tracébesluit Omlegging Zuid-Willemsvaart Maas – Den Dungen van mei 2008) vastgesteld. Dit Tracébesluit betreft een wijziging met betrekking tot het spoortraject zoals opgenomen in het Tracébesluit Omlegging Zuid-Willems-vaart Maas – Den Dungen van mei 2008 (vastgesteld op 3 juli 2008). Daarnaast zijn ook enige andere wijzigingen opgenomen, zoals een aanpassing van de tabellen van de kunstwerken en het doorvoeren van enige aanpassingen bij omwonenden van de spoorlijn Nijmegen – Den Bosch.

Het Tracébesluit Omlegging Zuid-Willemsvaart Maas – Den Dungen 2009 ligt van 3 juni tot en met 15 juli 2009 ter inzage. Op grond van de Tracéwet en de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden gedurende de periode van 4 juni tot en met 15 juli 2009 beroep instellen tegen het Tracébesluit bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

De achtergrond

De Zuid-Willemsvaart wordt omgelegd vanaf Den Dungen naar de Maas. De voordelen zijn legio. Belangrijke economische gebieden als de Rotterdamse en Antwerpse haven, evenals het Ruhrgebied zijn in de toekomst met grotere, klasse IV-schepen bereikbaar via de Zuid-Willemsvaart. Dat betekent ook: minder vrachtverkeer op de weg en dus minder filedruk en een lagere belasting van het milieu.

Voor de regio van ’s-Hertogenbosch betekent het dat het scheepvaartverkeer niet meer via het krappe kanaal in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch hoeft te varen. Dit project levert bovendien een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van Zuidoost-Brabant over water.

De regio onderschrijft dit belang: provincie en betrokken gemeenten steunen het werk aan de Zuid-Willemsvaart.

Waarom een wijziging op het Tracébesluit?

In het akoestisch onderzoek ten behoeve van het TB 2008 is voor de spoorverbinding ’s-Hertogenbosch – Nijmegen gebruikgemaakt van het akoestisch spoorboekje (ASWIN 2007). Daarin bleek evenwel geen rekening te zijn gehouden met goederenvervoer op deze lijn. Voortschrijdend inzicht leert dat dit niet juist is. Het TB 2008, dat mede op dit akoestisch onderzoek is gebaseerd, dient derhalve te worden hersteld.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat en de Minister van VROM hebben ervoor gekozen om een wijziging op het eerder vastgestelde Tracébesluit Omlegging Zuid-Willemsvaart Maas – Den Dungen van 2008 op te stellen in de vorm van een Tracébesluit Omlegging Zuid-Willemsvaart Maas – Den Dungen 2009. In dit Tracébesluit wordt een aanpassing voorgesteld voor het deel dat betrekking heeft op het geluid in de omgeving van het spoor. Daarnaast zijn de tabellen 2.3.2 en 2.3.3 uit het Tracébesluit van 2008 aangepast.

Ten behoeve van de duidelijkheid zijn twee kolommen toegevoegd: een met het kanaalpeil en een waarin de hoogteligging van de kunstwerken ten opzichte van het NAP wordt aangegeven. Ook zijn er voor een paar omwonenden enkele kleine aanpassingen toegevoegd op het gebied van bijvoorbeeld plangrenzen, het verlengen van een keerwand en het plaatsen van een privacyscherm.

Overzicht wijzigingen

De wijziging ten opzichte van het Tracébesluit Omlegging Zuid-Willemsvaart van mei 2008 is beperkt tot:

  • het vervangen van artikel 6 van het Tracébesluit door een nieuw artikel 6, waaronder tabel 6 ‘Geluidsmaat-regelen’;

  • het in artikel 2 vervangen van tabel 2 ‘te realiseren kunstwerken ten behoeve van kruisende wegverbin-dingen’ en tabel 3 ‘overige te realiseren kunstwerken’ door een nieuwe tabel 2 en tabel 3;

  • het vervangen van tabel 2.3.2 ‘te realiseren kunstwerken ten behoeve van kruisende wegverbindingen’ en tabel 2.3.3 ‘overige te realiseren kunstwerken’ door een nieuwe tabel 2.3.2 en tabel 2.3.3;

  • het vervangen van de tekst onder ‘Railverkeerslawaai’ op pagina 45-46 van de Toelichting door een nieuwe tekst;

  • het vervangen van de tekst onder ‘Spoorweg’ op pagina 50 van de Toelichting door een nieuwe tekst;

  • het vervangen van tabel 3.1.4 ‘geluidsmaatregelen’ en tabel 3.1.6 ‘Vast te stellen maximaal toelaatbare geluidbelasting vanwege de spoorlijn’ door een nieuwe tabel 3.1.4 en tabel 3.1.6;

  • het vervangen van de tekst onder het vijfde aandachtsstreepje van ‘Vaststellen van hogere waarden’ op pagina 51 door een nieuwe tekst;

  • het geven van een motivering ten aanzien van de correctie van de plangrens en het verlengen van de keerwand ter hoogte van de woningen aan de zuidzijde van de Weidestraat, de correctie van de plangrens ter hoogte van de Burg. Mazairaclaan 117 t/m 123, het plaatsen van een inpassingsscherm ter hoogte van de Burg. Mazairaclaan 125 langs het hooggelegen fietspad ten zuiden van de spoorlijn ’s-Hertogenbosch – Nijmegen en het wijzigen van de functie van het fietspad tussen de Johan van Oldenbarneveldtlaan en de Burg. Mazairaclaan in een 'ontsluitingsweg'.

Voornoemde wijzigingen, voor zover van toepassing, resulteren in het gedeeltelijk wijzigen van de Plankaarten, in het bijzonder door het vervangen van Blad 1 (Reg.nr. 464713: overzicht en lengteprofiel [1:10.000]) en Blad 3 (Reg.nr. 464715: situatie van km 119,378 tot 122,110 [1:2.500]) door een nieuwe versie in TB Zuid-Willems-vaart 2009 (Reg. Nr. 464713 versie D2 en Reg. Nr. 464715 versie D2).

Voor het overige blijft het bepaalde in het Tracébesluit Omlegging Zuid-Willemsvaart Maas – Den Dungen van 2008 onverminderd van kracht. Hiertegen kan geen beroep meer worden ingesteld.

Waar ligt het Tracébesluit ter inzage?

Het Tracébesluit Omlegging Zuid-Willemsvaart Maas – Den Dungen 2009 kunt u van 3 juni tot en met 15 juli 2009 inzien op de volgende locaties:

  • gemeentehuizen van ‘s-Hertogenbosch en Sint-Michielsgestel;

  • de hoofdvestigingen van de openbare bibliotheken in ‘s-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel, Rosmalen en Berlicum;

  • het sociaal-cultureel centrum D’n As in Empel;

  • het Waterschapskantoor van De Dommel in Boxtel;

  • het Waterschapskantoor van Aa en Maas in ’s-Hertogen-bosch;

  • de bibliotheek van het provinciehuis in ’s-Hertogenbosch;

  • het kantoor van Rijkswaterstaat Noord-Brabant (Zuidwal 58) in ’s-Hertogenbosch;

  • het informatiecentrum van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de bibliotheek van het ministerie van VROM, beide in Den Haag.

Hoe kunt u beroep instellen?

Belanghebbenden kunnen van 4 juni tot en met 15 juli 2009 beroep instellen bij:

Raad van State

Afdeling bestuursrechtspraak

Postbus 20019

2500 EA Den Haag

Het ondertekende beroepschrift dient ten minste te bevatten:

  • uw naam en adres;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht;

  • een opgave van redenen waarom u zich niet met het besluit kunt verenigen.

Voor het instellen van beroep is griffierecht verschuldigd. Voor particulieren is dit vastgesteld op € 150,– en voor niet-natuurlijke personen op € 297,–. Over de wijze waar-op en binnen welke termijn u dit dient te betalen, krijgt u, na indiening van het beroep, bericht van de griffie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Nadere informatie

Voor het opvragen van een exemplaar van het Tracébesluit omlegging Zuid-Willemsvaart 2009 en/of nadere informatie over de inhoud daarvan, kunt u contact opnemen met Rijkswaterstaat Noord-Brabant, Ilse van Schijndel, telefoon 073-681 74 70.

U kunt het Tracébesluit Omlegging Zuid-Willemsvaart 2009 downloaden via www.rijkswaterstaat.nl/Zuidwillemsvaart of via www.inspraakpunt.nl.

Voor meer informatie over de procedure kunt u contact opnemen met het Inspraakpunt, telefoon 070-351 96 55.

Naar boven