Inspraak op Trajectnota/Milieueffectrapportage Omlegging A9

stcrt-2009-5513-001.png

Van 15 april tot en met 26 mei a.s. ligt de trajectnota/MER Omlegging A9 Badhoevedorp ter inzage. De trajectnota/MER Omlegging A9 Badhoevedorp doorloopt een inspraakprocedure overeenkomstig de Tracéwet, de Wet milieubeheer en de Algemene wet bestuursrecht. Op grond daarvan kunt u in deze periode uw mening over de inhoud van de trajectnota/MER kenbaar maken.

Waarom inspreken?

De trajectnota/MER ligt zes weken ter inzage. Inspraak op de trajectnota/MER biedt u de mogelijkheid uw oordeel te geven over de resultaten en de kwaliteit van het uitgevoerde onderzoek. U kunt tevens aangeven welk alternatief uw voorkeur heeft en welk alternatief de minister volgens u zou moeten kiezen. Uw inspraakreactie kan ook aanleiding zijn om aanvullend onderzoek te verrichten of een alternatief aan te passen.

Achtergrond

Rijkswaterstaat gaat de A9 tussen knooppunt Raasdorp en de aansluiting Aalsmeer omleggen. De omlegging levert een betere doorstroming van het verkeer op deze snelweg op. Dat maakt Schiphol en de regio Amsterdam beter bereikbaar, terwijl ook de leefbaarheid van Badhoevedorp met sprongen vooruitgaat. De weg verdwijnt immers uit het centrum, waardoor de milieuoverlast naar verwachting afneemt. De omlegging van de A9 gebeurt in combinatie met de gebiedsontwikkeling Badhoevedorp door de gemeente Haarlemmermeer. Indirect draagt de omlegging dus ook bij aan het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit in en rondom Badhoevedorp.

Voor de omlegging van de A9 zijn in de Trajectnota/MER drie alternatieven nader bekeken: het bogenalternatief, het bogen-binnenring-alternatief en het T106-alternatief. Het bogen-binnenring-alternatief is een direct resultaat van de inspraakreacties op de Startnotitie; de andere twee komen voort uit de overwegingen die in de fase van de Startnotitie zijn gemaakt. Voor alle drie de alternatieven heeft Rijkswaterstaat onderzocht wat de gevolgen zijn voor het verkeer, het milieu, de veiligheid en de ruimtelijke ordening. Ook de kosten zijn berekend.

Bogenalternatief A9-A4

De omgelegde A9 in het bogenalternatief heeft voor de verbinding Haarlem en Schiphol twee verbindingsbogen tussen de A4 en de omgelegde A9. De verbinding Haarlem–Schiphol is hier een onderdeel van het knooppunt Badhoevedorp, dat in dit alternatief dus een volledig knooppunt is (in alle richtingen berijdbaar).

Net als in de huidige situatie is het in dit alternatief niet mogelijk om vanuit Haarlem, via de A5 naar de A4, richting Schiphol te rijden. Schiphol is in dit alternatief alleen te bereiken via de A9–A4.

Bogen-binnenring-alternatief A9-A4-A5

Het bogen-binnenring-alternatief verschilt met het bogenalternatief omdat hier, in plaats van twee verbindingsbogen van de A9 en A4, alleen een verbindingsboog A9–A4 voor de richting Haarlem-Schiphol wordt aangelegd. De verbinding Schiphol-Haarlem loopt via een nieuwe verbindingsboog tussen de A4 en de A5 in het knooppunt ‘De Hoek’ en niet via de A9.

Dit alternatief bevat daarmee geen volledig knooppunt Badhoevedorp; het is niet mogelijk om vanaf de A4 naar de A9 richting knooppunt Raasdorp en verder te reizen. De overige verbindingen zijn wel mogelijk. De driehoek A9–A4–A5 kan alleen rechtsom worden gereden.

T106-alternatief

In het T106-alternatief wordt een verbinding tussen Haarlem en Schiphol mogelijk gemaakt door een nieuwe weg vanaf aansluiting Badhoevedorp naar Schiphol. Bij Schiphol sluit deze weg, de T106 aan op de parallelrijbanen van de A4. Bij de aansluiting Badhoevedorp sluit de T106 aan op de toekomstige S106, richting Parkstad. De T106 kruist de bestaande wegen Tweeduizend El en Sloterweg ongelijkvloers.

Het knooppunt Badhoevedorp is in dit alternatief niet volledig. Het is niet mogelijk om vanaf Badhoevedorp via de A9 de A4 richting het zuiden te rijden en vice versa. Deze verbinding loopt via de A5. Net als in de huidige situatie is het niet mogelijk om vanuit Haarlem rechtstreeks via de A5 naar de A4 richting Schiphol te rijden.

De procedure

Voor de aanleg of vernieuwing van een rijksweg moet een wettelijke tracé/m.e.r.-procedure worden doorlopen. Deze procedure kent vier stappen.

Op drie momenten is er inspraak mogelijk over verschillende onderwerpen, op het vierde moment (het tracébesluit) kan beroep worden ingesteld:

  • De startnotitie: beschrijving van het probleem;

  • De trajectnota/MER: oplossingsrichtingen en hun milieueffecten;

  • Het ontwerp-tracébesluit: uitgewerkte voorkeursoplossing;

  • Het tracébesluit.

Op dit moment kunt u uw mening geven over de trajectnota/MER Omlegging A9 Badhoevedorp.

Hoe komt u aan meer informatie?

U kunt de trajectnota/MER inzien bij:

  • het provinciehuis van Noord-Holland in Haarlem;

  • het gemeentehuis van Haarlemmermeer in Hoofddorp;

  • het dorpshuis in Badhoevedorp;

  • het hoogheemraadschap van Rijnland in Leiden;

  • het kantoor van Rijkswaterstaat Noord-Holland in Haarlem;

  • de bibliotheek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en VROM in Den Haag.

De trajectnota/MER is ook te downloaden van www.inspraak.nl of www.rijkswaterstaat.nl, of op te vragen bij mevrouw J. Vastenouw (projectsecretaris), telefoon 023 530 1404.

Tijdens een informatiebijeenkomst wordt de inhoud van het project toegelicht en kunt u vragen stellen. Deze vindt plaats op 13 mei 2009 van 19.30 uur tot circa 21.30 uur (zaal open om 19.00 uur). De informatiebijeenkomst wordt gehouden in:

Het Dorpshuis

Snelliuslaan 3–5

1171 CZ Badhoevedorp

Vragen?

Voor vragen en/of nadere informatie kunt u contact opnemen met Rijkswaterstaat Noord-Holland, de heer B. Spaargaren (projectmanager), telefoon 023 530 15 30 of de heer A. Regeling (omgevingsmanager) telefoon 023 530 16 59. U kunt ook bellen met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat, 0800-8002.

Voor vragen over de procedure kunt u terecht bij het Inspraakpunt, telefoon 070 351 96 04.

Hoe kunt u inspreken?

U kunt gedurende de gehele inspraakperiode schriftelijk of mondeling reageren.

Schriftelijk

Uw schriftelijke reactie kunt u tot en met 26 mei 2009 sturen naar:

Inspraakpunt

Omlegging A9 Badhoevedorp

Postbus 30316

2500 GH Den Haag

Via internet

Op www.inspraakpunt.nl kunt u online uw mening geven door het invullen van een reactieformulier.

Mondeling

Tijdens de informatiebijeenkomst, die plaatsvindt op 13 mei 2009 in het Dorpshuis, Snelliuslaan 3–5 te Badhoevedorp kunt u bij een notulist uw mondelinge inspraakreactie vast laten leggen.

Wat gebeurt er met uw reactie?

Het Inspraakpunt bundelt alle reacties en stuurt die naar het de betrokken beleidsmedewerkers en de commissie voor de milieurapportage. U kunt de bundel van de mondelinge en schriftelijke reacties na de inspraaktermijn opvragen bij het Inspraakpunt. Alle reacties zijn openbaar.

Mede op grond van de inspraakreacties en diverse adviezen kiezen de minister van Verkeer en Waterstaat en zijn collega van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer de oplossing die in hun ogen het beste is. Dat heet het kabinetsstandpunt. Rijkswaterstaat werkt de keuze van de ministers uit in een ontwerp-tracébesluit (OTB).

Naar boven