BVG Schiphol, BVG Lelystad en BVG Hilversum

15 december 2009

Nr. VENW/IVW-2009/18969

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Defensie;

Gelezen de brief van de Luchtverkeersleiding Nederland van 2 april 2009;

Gelezen het verslag van het overleg tussen betrokken partijen van 10 april 2009;

Gelezen de VPOD van 20-04-2009 van de Luchtverkeersleiding Nederland;

Gehoord het verzoek tot verlenging tijdens het overleg tussen betrokken partijen op 9 oktober 2009;

Gelet op artikel 8 van het Luchtverkeersreglement;

Besluit:

Enig artikel

  • 1. De geldigheidsduur van mijn beschikking van 24 april 2009 nummer VENW/IVW-2009/6004 (Stcrt. 2009, 82) wordt verlengd tot en met 16 december 2010, met dien verstande dat

    • a. LVNL per NOTAM het betreffende AIP-supplement deactiveert wanneer het luchtverkeersleidingssysteem van LVNL met succes is aangepast en

    • b. LVNL dit supplement zo nodig opnieuw activeert wanneer onverhoopt blijkt dat de wijziging niet veilig werkt.

  • 2. LVNL rapporteert deactivering en activering onverwijld aan de Inspectie V&W.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

namens deze:

Lid van het Managementteam Ivw/Luchtvaart,

M. Steenhuisen.

Indien u belanghebbende bent en het niet eens bent met deze beslissing kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • zo mogelijk een kopie van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

  • een opgave van de redenen waarom u zich niet met de beslissing kunt verenigen.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Verkeer en Waterstaat

Team Juridische zaken

Postbus 2042

2509 LR DEN HAAG

TOELICHTING

Vanaf 12 maart 2009 is het voeren van Mode S transponders ook onder de Schiphol TMA 1 verplicht voor gemotoriseerd luchtverkeer dat vliegt op of boven 1200 ft AMSL of beschikt over een functionerende Mode S SSR-transponder. Het doel van de transponderverplichting is het vergroten van de vliegveiligheid door het creëren van extra veiligheidsnetten:

  • zichtbaarheid voor ACAS in (verkeers)vliegtuigen;

  • zichtbaarheid voor luchtverkeersleiding en vluchtinformatieverstrekkers.

De LVNL heeft een aantal aanpassingen in het luchtverkeersleidingssysteem doorgevoerd om deze verplichting te ondersteunen.

In de praktijk is echter gebleken dat filters in het systeem niet effectief werken, zodat LVNL ernstig belemmerd wordt bij de uitvoering van haar taken.

Ter bescherming van het luchtverkeer van en naar Schiphol zijn daarom – na overleg met LVNL, Defensie en de belangenorganisaties voor de General Aviation – 3 bijzondere luchtverkeersgebieden ingesteld onder SPL TMA 1, rond luchthaven Hilversum en bij luchthaven Lelystad. Die maatregel geldt tot 17 december 2009. Verondersteld werd dat voor die datum LVNL met succes het luchtverkeersleidingssysteem zou hebben aangepast voor deze datum. Dat bleek helaas niet mogelijk. Volgens de huidige planning wordt de aanpassing gerealiseerd voor 3 juni 2010.

Naar boven