Ontwerp Tracébesluit Rijksweg 74 2009 en Ontwerp Ontheffing Flora- en faunawet

Van 22 december 2009 tot en met 1 februari 2010 liggen het Ontwerp Tracébesluit (OTB) en de MER-stukken Rijksweg 74 ter inzage. Het OTB doorloopt een procedure overeenkomstig de Tracéwet en de Algemene wet bestuursrecht. Op grond daarvan kunt u in deze periode uw zienswijze naar voren brengen op het OTB Rijksweg 74.

stcrt-2009-19765-001.png

Rijksweg 74

Het drukke (vracht)verkeer in de regio maakt gebruik van de lokale wegen in en om Venlo, omdat er een slechte doorstroming is van het verkeer op de route van de Randstad naar de grote Duitse industriegebieden: het zuidelijk Ruhr- en het Rhein-Maingebied. Vooral onder het beroepsgoederenvervoer is daardoor de economische schade groot. Het merendeel van de bedrijvigheid in en rond Venlo, Tegelen en het stadsdeel Kaldenkirchen van de Duitse gemeente Nettetal, bestaat uit transport en activiteiten die daaraan verwant zijn. Door het grote aanbod van verkeer en het ontbreken van een goede verbinding met Duitsland wordt daarom noodgedwongen gebruikgemaakt van wegen dwars door de bebouwde kom van Venlo en Tegelen. Dit leidt tot verkeersopstoppingen, onveilige situaties, stank- en geluidsoverlast en vermindering van de leefbaarheid, voornamelijk in Venlo Noord en Oost. De aanleg van de Rijksweg 74 is daardoor niet alleen de ontbrekende schakel tussen het Nederlandse (A67 via de A73) en het Duitse hoofdwegennet (BAB61), maar leidt ook tot ontlasting van het onderliggende wegennet in de regio Venlo. Door een snellere en onbelemmerde doorstroming van het verkeer vanuit Nederland richting Duitsland nemen ook de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de stadskernen van Venlo en Tegelen toe.

Het OTB 2009 vervangt het OTB van 2004 dat achterhaald is vanwege de problematiek met de regelgeving rondom luchtkwaliteit.

Het Ontwerp Tracébesluit

Het Ontwerp Tracébesluit Rijksweg 74 bestaat uit de volgende onderdelen:

  • 1. Aanleg van de Rijksweg 74 als autosnelweg tussen de A73 en de Duitse grens (zie kaartje), bestaande uit 2x2 rijstroken en vluchtstroken met een verhardingsbreedte van 12 m per rijbaan, rijsnelheid 120 km/uur.

  • 2. Aanleg van het knooppunt A73/A74 (zie kaartje).

  • 3. Aanpassingen en wijzigingen aan de A73, verband houdende met de aanleg van de Rijksweg 74:

    • - de aanleg van weefvakken op de Zuiderbrug op de hoofdrijbaan Roermond→Nijmegen tussen km 41,56 en km 41,21 en op de hoofdrijbaan Nijmegen→Roermond tussen km 41,66 en km 41,10, waarbij ook een vluchtstrook aanwezig blijft;

    • - de verhoging van de maximale snelheid van 70 km/u naar 100 km/u op de hoofdrijbaan Nijmegen→Roermond tussen km 40,8 en km 38,7 en op de hoofdrijbaan Roermond→Nijmegen tussen km 38,7 en km 42,0;

    • - de verhoging van de maximale snelheid van 90 km/u naar 100 km/u op de hoofdrijbaan Nijmegen→Roermond tussen km 42,3 en km 40,8 en op de hoofdrijbaan Roermond→Nijmegen tussen km 38,4 en km 38,7;

    • - de verlaging van de maximale snelheid van 120 km/u naar 100 km/u op de hoofdrijbaan Nijmegen→Roermond tussen km 38,7 en km 37,4 en op de hoofdrijbaan Roermond→Nijmegen tussen km 37,4 en km 38,4.

  • 4. Wylrebeek, aanpassing viaduct Grootenbosch, aanleg viaduct kruising A73/A74, aanleg ecopassage steilrand, aanleg fietsbrug Egypte, aanleg viaduct Ulingsheide en aanleg ecoduct Wambach.

  • 5. Het aanbrengen van geluidreducerende maatregelen zoals tweelaags ZOAB (of vergelijkbaar wegdek) en geluidschermen. Deze laatste worden met name langs de A73 aangebracht met een lengte van ca. 6,5 km en een maximale hoogte van 9 meter. Hierbij wordt ook aangegeven welke hogere grenswaarden na het nemen van de maatregelen vastgesteld worden.

  • 6. Inpassingsmaatregelen en maatregelen van waterhuishoudkundige aard waaronder het aanbrengen van beplantingen, het natuurvriendelijk aanleggen van de Wilderbeek en een verdiepte ligging van de weg op het plateau.

  • 7. Mitigerende en compenserende maatregelen vanwege de negatieve invloed op natuurwaarden zoals faunapassages, een ecoduct en de aanleg van ca. 30 ha nieuwe natuur als compensatie.

Procedure

Voor de aanleg of vernieuwing van een rijksweg moet een wettelijke tracé/m.e.r.-procedure worden doorlopen. Deze procedure kent vier stappen.

In de eerste drie stappen was/is er de mogelijkheid zienswijzen in te dienen, in de vierde stap (het tracébesluit) kan beroep worden ingesteld:

  • de startnotitie (wat is het probleem en wat zijn de oplossingsrichtingen?);

  • de trajectnota/MER (oplossingsrichtingen in beeld gebracht met hun milieueffecten);

  • het OTB (op detailniveau uitgewerkte voorkeursoplossing);

  • het tracébesluit (omzetten van het ontwerpbesluit in een definitief besluit).

Vanaf 22 december 2009 tot en met 1 februari 2010 ligt het OTB Rijksweg 74 2009 ter visie. Gedurende deze periode kunnen omwonenden en belanghebbenden hun zienswijze geven op het OTB. Die reacties worden meegenomen en afgewogen bij het opstellen van het definitieve tracébesluit (TB). Dit TB zal ook ter visie worden gelegd, waarna personen die reeds een zienswijze op het OTB hebben ingediend, beroep kunnen instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Ontwerp Ontheffing Flora- en faunawet

Voor het tracébesluit is een ontheffing op basis van de Flora- en faunawet nodig. De Ontwerp Ontheffing ligt samen met het Ontwerp Tracébesluit ter inzage. U kunt tevens hierop uw zienswijze indienen. De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit is bevoegd gezag voor de Flora- en faunawet.

Indien uw zienswijze hierop betrekking heeft, zal het Centrum Publieksparticipatie ervoor zorgen dat deze op de juiste plaats terechtkomt.

Waar kunt u de stukken inzien?

Het OTB en de Ontwerp Ontheffing worden zes weken ter inzage gelegd bij:

  • de stadswinkels van Venlo, Blerick en Tegelen;

  • het gemeentehuis van de gemeente Nettetal (Duitsland);

  • het Gouvernement Limburg (Maastricht);

  • het provinciehuis Noord-Brabant (’s-Hertogenbosch);

  • Centrale vestiging Rijkswaterstaat dienst Limburg (Maastricht);

  • Centrale vestiging Rijkswaterstaat dienst Noord-Brabant (’s-Hertogenbosch) en wegendistrict Eindhoven (Geldrop);

  • de ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (beide in Den Haag) en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, regionale directie zuid (Eindhoven);

  • het kantoor van het waterschap Peel en Maasvallei (Venlo).

U kunt ook kijken op www.centrumpp.nl.

Reageren?

In uw zienswijze kunt u ingaan op alle aspecten van het Ontwerp Tracébesluit en/of de Concept Ontheffing Flora- en faunawet. Wij stellen het op prijs als u uw zienswijze toelicht met argumenten en als u aangeeft op welk onderdeel uw zienswijze betrekking heeft.

Zo kunt u bijvoorbeeld ingaan op de volgende punten:

  • Zou de inpassing van de geluidschermen langs de A73 verbeterd kunnen worden?

  • Staan er zaken in het Ontwerp Tracébesluit die niet kloppen?

  • Zijn er grote zaken en/of belangen over het hoofd gezien?

  • Wordt u geraakt in uw belang? Zo ja, kunt u dat toelichten?

Informatie

Op 6 januari 2010 organiseert Rijkswaterstaat een inloopavond. Tijdens deze avond kunt u het Ontwerp Tracébesluit inzien en vragen stellen aan projectmedewerkers. Er zal geen plenaire presentatie worden gegeven.

Datum: 6 januari 2010

Locatie: Scelta, Heymansstraat 35, 5927 NP Venlo

Tijd: van 19.00 uur tot 22.00 uur

Een notulist kan tijdens de informatieavond individueel uw mondelinge zienswijze vastleggen. Er wordt dus geen plenaire hoorzitting gehouden. Indien u van de mogelijkheid gebruik wilt maken om uw mondelinge reactie te geven, dan verzoeken wij u vriendelijk om zich vooraf op te geven bij het Centrum Publieksparticipatie. U kunt zich telefonisch aanmelden op telefoonnummer 070 456 96 08. Uiteraard kunt u ook uw zienswijze mondeling geven wanneer u dit niet vooraf heeft gemeld.

Hoe kunt u uw zienswijze indienen?

U kunt gedurende de gehele reactietermijn schriftelijk of mondeling uw zienswijze indienen op het Ontwerp Tracébesluit.

Uw schriftelijke reactie kunt u tot en met 1 februari 2010 sturen naar:

Centrum Publieksparticipatie

Ontwerp Tracébesluit Rijksweg 74 2009

Postbus 30316

2500 GH Den Haag

Uw zienswijze kunt u ook via internet versturen via www.centrumpp.nl. U kunt mondeling uw zienswijze geven tijdens de hierboven genoemde informatiebijeenkomst op 6 januari 2010.

Het Ontwerp Tracébesluit van 2004 (OTB 2004) is ingetrokken.

Uw zienswijze is hiermee vervallen. U kunt een nieuwe zienswijze indienen op het Ontwerp Tracébesluit van 2009.

Als u hiervan geen gebruik maakt, kunt u in beginsel geen beroep instellen tegen het definitieve tracébesluit.

Wat gebeurt er met uw zienswijze?

Het Centrum Publieksparticipatie bundelt alle zienswijzen.

De bundel van zienswijzen is na afloop van de inspraaktermijn opvraagbaar bij het Centrum Publiekspartcipatie. Alle zienswijzen zijn openbaar. Een antwoord op uw zienswijze krijgt u in de Nota van antwoord. Deze wordt samen met het tracébesluit ter inzage gelegd. Indieners van zienswijzen worden hierover bericht.

Mede op basis van de zienswijzen zal de minister van Verkeer en Waterstaat, in overeenstemming met de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, naar verwachting voorjaar 2010 het tracébesluit vaststellen. Tegen het tracébesluit kan te zijner tijd beroep worden aangetekend bij de Raad van State door belanghebbenden die hun zienswijze al bij het Ontwerp Tracébesluit naar voren hebben gebracht.

Meer informatie

Voor meer informatie over de inhoud van het Ontwerp Tracébesluit kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met de Project-organisatie A74, telefoon 077 323 16 66. Of kijk op www.rijkswaterstaat.nl/a74. Voor meer informatie over de procedure kunt u contact opnemen met het Centrum Publieksparticipatie, telefoon 070 456 96 08.

Naar boven