Trajectnota/MER Rijksweg 13/16 Rotterdam

stcrt-2009-12586-001.png

Van 25 augustus tot en met 5 oktober 2009 ligt de Trajectnota/MER Rijksweg 13/16 Rotterdam ter inzage.

De Trajectnota/MER Rijksweg 13/16 Rotterdam doorloopt een inspraakprocedure overeenkomstig de Tracéwet, de Wet milieubeheer en de Algemene wet bestuursrecht. Op grond daarvan kunt u in deze periode uw mening over de inhoud van de trajectnota/MER kenbaar maken.

Waarom inspreken?

De Trajectnota/MER ligt zes weken ter inzage. Inspraak op de trajectnota/MER biedt u de mogelijkheid uw mening te geven over de resultaten en de kwaliteit van het uitgevoerde onderzoek. U kunt bijvoorbeeld reageren als u vindt dat bepaalde effecten van de A13/A16 onvoldoende zijn bekeken of als u bepaalde informatie mist. Uw reactie speelt een rol bij de bestuurlijke besluitvorming over de plannen voor de A13/A16.

Achtergrond

De aanleiding voor de studie naar de A13/A16 is dat in het noordelijk deel van de Stadsregio Rotterdam, op de A13 door Overschie, de A20 tussen het Kleinpolderplein en het Terbregseplein en belangrijke schakels in het onderliggend wegennet files aan de orde van de dag zijn. De realisatie van de A4 Delft Schiedam zal hierin onvoldoende verbetering brengen. De zware belasting van de wegen heeft bovendien gevolgen voor de leefomgeving in dit gebied.

In de startnotitie is aangegeven dat alleen de oplossing in de vorm van een wegverbinding tussen het Terbregseplein en de A13 (aansluiting Berkel en Rodenrijs) een alternatief biedt. Deze oplossing is in de TN/MER verder uitgewerkt en onderzocht. De Commissie MER heeft gevraagd die keuze nader te onderbouwen. Dat is gebeurd in de zogenaamde Variantennota Rijksweg 13/16 Rotterdam. Deze nota is in juni 2008 door de minister vastgesteld, mede op basis van een advies van bestuurders van de provincie, Stadsregio Rotterdam en de (deel-)gemeenten.

Deze nota beschrijft ook de zogenaamde bouwstenen aanpak: een werkwijze waarbij voor delen van het tracé bouwstenen zijn ontworpen die aaneengeschakeld een variant vormen. Die variatie in keuzemogelijkheden is de kern van deze werkwijze.

De bouwstenen zijn ontworpen in samenspraak met diverse maatschappelijke groeperingen, zoals bewonersorganisaties, milieuorganisaties, Kamer van Koophandel, VNO-NCW, enz. Ook is een Burgeradvieskring gevormd. Deze is gevraagd te adviseren over de mogelijke bouwstenen.

Tijdens de hele studie is nauw samengewerkt met Stadsregio Rotterdam, provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rotterdam en Lansingerland. Deze samenwerkingspartners hebben ook een belangrijke rol gespeeld bij de borging van de kwaliteit van alle deelrapporten en de TN/MER.

Deze TN/MER is in feite een vergelijking tussen zes verschillende varianten, die in de Variantennota zijn opgenomen.

De uiteindelijke bestuurlijke keuze (die in het najaar van 2009 tot stand komt) kan een nieuwe combinatie van in de TN/MER onderzochte bouwstenen zijn. De Commissie MER heeft deze nota getoetst en heeft een positief advies gegeven.

NB: de A13/A16 wordt in twee planstudies behandeld. Deze advertentie gaat over de planstudie Rijksweg A13/A16 Rotterdam. In de planstudie A4 Delft-Schiedam is de A13/A16 opgenomen als mogelijk alternatief. Doel van deze studie is de aanpak van de verkeersproblemen tussen Den Haag en Rotterdam. Voor de planstudie A4 Delft-Schiedam is op 7 mei de complete TN/MER gepubliceerd. Inmiddels is de reactieperiode voor deze planstudie gesloten.

Meer informatie over de samenhang van deze projecten kunt u vinden in de A13/A16 nieuwsbrief van augustus 2009. Deze nieuwsbrief is op te vragen bij de informatielijn van Rijkswaterstaat, telefoon 0800-8002 of te downloaden via www.rijkswaterstaat.nl/a13a16rotterdam.

De procedure

Voor de aanleg of vernieuwing van een snelweg moet een wettelijke tracé/m.e.r.procedure worden doorlopen. Deze procedure kent vier stappen. Op drie momenten is er inspraak mogelijk over verschillende onderwerpen. Op het vierde moment (het tracébesluit) kunt u in beroep gaan.

De vier stappen zijn:

  • De startnotitie: beschrijving van het probleem;

  • De trajectnota/MER: oplossingsrichtingen en hun milieueffecten;

  • Het ontwerptracébesluit: uitgewerkte voorkeursoplossing;

  • Het tracébesluit.

Op dit moment kunt u inspreken op stap twee: de Trajectnota/MER Rijksweg 13/16 Rotterdam.

Hoe komt u aan meer informatie?

De Trajectnota/MER Rijksweg 13/16 Rotterdam kunt u van 25 augustus tot en met 5 oktober 2009

Inzien op de volgende locaties:

  • het provinciehuis van Zuid-Holland in Den Haag;

  • het gemeentehuis van Rotterdam, deelgemeentekantoren

  • Hillegersberg-Schiebroek, PrinsAlexander, Overschie, Kralingen-Crooswijk en het City Informatiecentrum Rotterdam;

  • het gemeentehuis van Lansingerland in Berkel en Rodenrijs;

  • het kantoor van Rijkswaterstaat Zuid-Holland in Rotterdam;

  • het informatiecentrum van het ministerie van Verkeer en Waterstaat Den Haag;

  • het centrum documentaire informatie van het ministerie van VROM in Den Haag.

Tegen kostprijs opvragen bij:

De informatielijn van Rijkswaterstaat, telefoon 0800 8002. Een samenvatting van de trajectnota/MER is gratis verkrijgbaar.

Downloaden (alle rapporten) via:

www.rijkswaterstaat.nl/a13a16rotterdam en www.inspraakpunt.nl

Informatie- en inspraakbijeenkomsten

Tijdens drie informatie- en inspraakbijeenkomsten worden de resultaten van de planstudie Rijksweg A13/A16 Rotterdam toegelicht en kunt u vragen stellen. Ook kunt u uw mondelinge inspraakreactie geven bij één van de aanwezige notulisten. Daarnaast vindt er op deze bijeenkomsten een formele hoorzitting plaats waar u in aanwezigheid van andere bezoekers uw inspraakreactie kunt geven. De bijeenkomsten zullen worden gehouden op:

Donderdag 17 september 2009

Party- en congrescentrum Lommerrijk, Straatweg 99 te Rotterdam

Dinsdag 22 september 2009

Open Hof, Hesseplaats 221 te Rotterdam

Dinsdag 29 september 2009

’t Raedthuys, Westersingel 80 te Berkel en Rodenrijs

Het programma ziet er voor alle bijeenkomsten als volgt uit:

Een inloopmarkt vanaf 18.30 uur tot 21.30 uur met om 20.30 uur een formele hoorzitting.

Nadere informatie

Heeft u vragen over de inhoud van de plannen dan kunt u bellen met de informatielijn van Rijkswaterstaat, telefoonnummer 0800-8002 (gratis), of kijken op de website www.rijkswaterstaat.nl/a13a16rotterdam.

Voor vragen over de inspraakprocedure kunt u terecht bij het Inspraakpunt-Expertisecentrum Publieksparticipatie, telefoonnummer 070-351 96 02 of op de website www.inspraakpunt.nl.

Hoe kunt u reageren?

U kunt van 25 augustus tot en met 5 oktober 2009 schriftelijk of mondeling reageren op de Trajectnota/MER Rijksweg 13/16 Rotterdam.

Schriftelijk

U kunt uw schriftelijke reactie tot en met 5 oktober 2009 sturen naar:

Inspraakpunt-Expertisecentrum Publieksparticipatie

TN/MER Rijksweg A13/A16 Rotterdam

Postbus 30316

2500 GH Den Haag

Via internet

Op www.inspraakpunt.nl kunt u online uw mening geven door het invullen van een reactieformulier.

Mondeling

Dit kan tijdens de drie informatie- en inspraakbijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten zijn notulisten aanwezig om uw mondelinge reactie vast te leggen. Ook vindt tijdens deze bijeenkomsten vanaf 20.30 uur een formele hoorzitting plaats. Als u tijdens één van de hoorzittingen wilt inspreken, stellen wij het op prijs als u dit uiterlijk 3 dagen voor de bijeenkomst kenbaar maakt aan het Inspraakpunt-Expertisecentrum Publieksparticipatie, 070-351 96 02.

Wat gebeurt er met uw reactie?

Het Inspraakpunt-Expertisecentrum Publieksparticipatie bundelt alle reacties. U kunt de gebundelde reacties vanaf november 2009 opvragen bij het Inspraakpunt-Expertisecentrum Publieksparticipatie. Alle reacties zijn openbaar.

Mede op grond van de inspraakreacties kiezen de ministers van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer een alternatief. Dat heet het standpunt. Insprekers worden hiervan op de hoogte gesteld en ontvangen het standpunt en de bijbehorende argumentatie. Het standpunt wordt vervolgens gedetailleerd uitgewerkt in een ontwerptracébesluit. Dit ontwerptracébesluit zal naar verwachting in het najaar van 2009 klaar zijn. Hierop is opnieuw inspraak mogelijk.

www.inspraakpunt.nl

Naar boven