Reglement bezwaarschriftprocedure Stichting Kenniscentrum Handel

Inleidende bepalingen

Belanghebbenden (waaronder leerbedrijven) kunnen bezwaar aantekenen tegen een beslissing inzake de erkenning door de directie van Stichting Kenniscentrum Handel of enig ander besluit, genomen door de directie van Stichting Kenniscentrum Handel in het kader van de uitoefening van de wettelijke taken. In dat kader is Stichting Kenniscentrum Handel te beschouwen als een zelfstandig bestuursorgaan. Dit reglement bevat zowel de bezwaarschriftprocedure inzake de erkenning van leerbedrijven als de bezwaarschriftprocedure voor mogelijke andere besluiten. Het reglement is gebaseerd op de Algemene wet bestuursrecht. Deze wet regelt onder andere de rechtsbescherming voor belanghebbenden tegen publiekrechtelijke besluiten. Van de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht kan niet worden afgeweken, tenzij de wet afwijking uitdrukkelijk toestaat. De Algemene wet bestuursrecht dient derhalve te allen tijde als uitgangspunt te worden genomen. Het reglement voldoet aan de vereisten van de Algemene wet bestuursrecht en geldt als een interne handleiding voor Stichting Kenniscentrum Handel.

Belanghebbenden kunnen aan het reglement geen rechten ontlenen.

Definities

1. Kenniscentrum Handel: de directie van het Kenniscentrum beroepsonderwijs bedrijfsleven, zoals bedoeld in artikel 1.5.1 van de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB), i.c. Stichting Kenniscentrum Handel, gevestigd te Ede.

2. belanghebbende: degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken.

3. leerbedrijf: het bedrijf dat, of de organisatie die, op grond van het reglement erkenning leerbedrijven Stichting Kenniscentrum Handel bevoegd is om de beroepspraktijkvorming te verzorgen.

Artikel 1. Reikwijdte

1. Besluiten van de directie van Kenniscentrum Handel in het kader van de uitoefening van de wettelijke taken zijn vatbaar voor bezwaar.

2. Met een besluit wordt gelijkgesteld:

• de schriftelijke weigering een besluit te nemen, en

• het niet tijdig nemen van het besluit.

Artikel 2. Indiening bezwaarschrift

1. Het maken van bezwaar geschiedt door het indienen van een bezwaarschrift bij Kenniscentrum Handel.

2. Het bezwaarschrift wordt ondertekend en bevat tenminste:

• naam, adres, vestigingsplaats en telefoonnummer van de indiener;

• de dagtekening;

• een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

• de gronden van bezwaar;

• een afschrift van het bestreden besluit.

3. a. De termijn voor het indienen van het bezwaarschrift bedraagt zes weken.

b. De termijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit ingevolge artikel 3:41 van de Algemene wet bestuursrecht is bekendgemaakt.

4. Het bezwaar kan hangende de bezwaarschriftprocedure schriftelijk worden ingetrokken. Tijdens het horen kan belanghebbende zijn bezwaar mondeling intrekken.

Artikel 3. Het secretariaat

1. Kenniscentrum Handel wijst een personeelslid aan, dat belast is met het voeren van het secretariaat ten behoeve van de bezwaarschriftprocedure. Tevens wijst Kenniscentrum Handel een personeelslid aan dat bij ontstentenis van de secretaris optreedt als plaatsvervanger.

2. De secretaris is belast met het bijhouden van ingekomen en in behandeling zijnde bezwaarschriften, het beleggen van vergaderingen voor Kenniscentrum Handel, het voorleggen van de zaak aan de medewerker die met horen belast is, het beleggen van zittingen, het maken van het verslag van de hoorzitting, het beheren van het archief, het concipiëren van het advies, het voorleggen van het advies aan Kenniscentrum Handel, het concipiëren van conceptbesluiten van Kenniscentrum Handel, de termijnbewaking en voorts alle voorkomende werkzaamheden die verband houden met de bezwaarschriftprocedure.

3. De secretaris bevestigt per omgaande schriftelijk de ontvangst van het bezwaarschrift.

Daarin vermeldt de secretaris hoe de bezwaarprocedure zal verlopen. Tevens vermeldt de secretaris dat het bezwaar geen schorsende werking heeft.

4. Indien belanghebbende zich laat vertegenwoordigen verzoekt de secretaris om een schriftelijke machtiging teneinde vast te kunnen stellen of degene die zich als gemachtigde aandient daartoe werkelijk bevoegd is.

5. Indien iemand zich laat vertegenwoordigen, zendt de secretaris de op de zaak betrekking hebbende stukken in ieder geval aan de gemachtigde.

6. Na ontvangst van het bezwaarschrift gaat de secretaris na of het bezwaarschrift voldoet aan de in artikel 2 lid 2 en 3 gestelde vereisten.

7. a. Indien niet is voldaan aan de in artikel 2 lid 2 genoemde vereisten voor het in behandeling nemen van bezwaar, stelt de secretaris in de ontvangstbevestiging de indiener van het bezwaarschrift eerst in de gelegenheid om binnen een termijn van twee weken het verzuim te herstellen, althans de aanvraag aan te vullen.

b. De termijn voor het geven van een beschikking op het bezwaarschrift door de directie van Kenniscentrum Handel wordt opgeschort met ingang van de dag waarop de secretaris de aanvrager uitnodigt de verzuimen te herstellen tot de dag waarop de verzuimen zijn hersteld of de daarvoor gestelde termijn is verstreken.

8. Indien de secretaris het bezwaar ontvankelijk acht, zet hij de procedure voort. Indien de secretaris het bezwaar niet-ontvankelijk acht, stelt hij een advies op ten behoeve van de directie Kenniscentrum Handel met het voorstel het bezwaar niet-ontvankelijk te verklaren en af te doen. Indien de directie van Kenniscentrum Handel het bezwaar wel ontvankelijk acht wordt de procedure vervolgd.

Artikel 4. Het horen van de belanghebbende

1. De secretaris stelt belanghebbende in de gelegenheid te worden gehoord. Het horen kan telefonisch plaats vinden of in een hoorzitting ten kantore van Kenniscentrum Handel. De secretaris vraagt aan belanghebbende of deze telefonisch gehoord wil worden of in een hoorzitting. Daarbij vermeldt de secretaris tevens dat belanghebbende binnen een termijn van 5 dagen (schriftelijk) kan afzien van zijn recht te worden gehoord. Indien belanghebbende niet afziet van de hoorzitting stelt de secretaris zoveel mogelijk in overleg met de belanghebbende dag, tijd en plaats van de hoorzitting vast.

2. De secretaris deelt belanghebbende in de uitnodigingsbrief voor de hoorzitting tevens mede dat deze tot tien dagen voor het horen nadere stukken in kan dienen.

3. De secretaris informeert belanghebbende over de mogelijkheid tijdens de hoorzitting getuigen en deskundigen te laten horen. Daarbij deelt de secretaris tevens mede dat de kosten van getuigen en deskundigen voor rekening zijn van de belanghebbende.

4. Het horen geschiedt door of onder leiding van een op het onderwerp van het bezwaar deskundige medewerker van Kenniscentrum Handel, die niet bij de voorbereiding van het bestreden besluit betrokken is geweest aan wie het horen is gedelegeerd, dan wel door of onder leiding van de directie van Kenniscentrum Handel, in aanwezigheid van de secretaris.

Wanneer belanghebbende telefonisch is gehoord, vraagt de met het horen belaste medewerker aan het eind van die telefonische hoorzitting of belanghebbende alsnog in een hoorzitting wenst te worden gehoord of dat hij daarvan afziet. In het eerste geval zal Kenniscentrum Handel de belanghebbende alsnog doen horen ten kantore van Kenniscentrum Handel.

5. De op verzoek van belanghebbende meegebrachte getuigen en deskundigen kunnen voor zover van belang door de met het horen belaste medewerker worden gehoord.

6. Kenniscentrum Handel kan van het horen van belanghebbende afzien indien:

• het bezwaarschrift kennelijk niet-ontvankelijk is;

• het bezwaar kennelijk ongegrond is;

• de belanghebbende heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord, of

• aan het bezwaar volledig tegemoet wordt gekomen en andere belanghebbenden daardoor niet in hun belangen kunnen worden geschaad.

7. De secretaris maakt van het horen een verslag. Afschrift van het verslag wordt aan belanghebbende toegezonden.

Artikel 5. Advies

1. Indien het horen heeft plaats gevonden door een met het horen belaste medewerker, zal deze na de hoorzitting en tevens indien geen hoorzitting heeft plaatsgevonden, een advies opstellen aan de directie van Kenniscentrum Handel. Deze kan Kenniscentrum Handel als volgt adviseren:

• het bezwaar van belanghebbende niet-ontvankelijk te verklaren;

• het bezwaar van belanghebbende (gedeeltelijk) ongegrond te verklaren;

• het bezwaar van belanghebbende (gedeeltelijk) gegrond te verklaren;

• ieder advies te geven, dat zij redelijk en billijk acht.

2. De medewerker stelt Kenniscentrum Handel schriftelijk op de hoogte van het advies. Het advies gaat vergezeld van het verslag van de hoorzitting.

Artikel 6. Beslissing op bezwaar

1. Kenniscentrum Handel betrekt het advies van de medewerker bij de te nemen beslissing op bezwaar.

2. Indien het bezwaar ontvankelijk is, vindt op grondslag daarvan een heroverweging van het bestreden besluit plaats.

3. Voor zover de heroverweging daartoe aanleiding geeft, herroept Kenniscentrum Handel het bestreden besluit en kan in plaats daarvan een nieuw besluit nemen.

4. De beslissing op het bezwaarschrift dient te berusten op een deugdelijke motivering, die bij de bekendmaking van de beslissing wordt vermeld. Daarbij wordt, indien ingevolge artikel 4 lid 6 van het horen is afgezien, tevens aangegeven op welke grond dat is geschied.

5. a. Kenniscentrum Handel beslist binnen zes weken na ontvangst van het bezwaarschrift, tenzij deze termijn ingevolge artikel 3 lid 7 sub b is opgeschort.

b. Kenniscentrum Handel kan de beslissing met ten hoogste vier weken verdagen.

c. Van de verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan belanghebbende.

d. Verder uitstel is mogelijk voor zover de indiener van het bezwaarschrift daarmee instemt en andere belanghebbenden daarmee niet kunnen worden geschaad.

7. Bij de bekendmaking van de beslissing op het bezwaarschrift dient te worden vermeld dat belanghebbende binnen een termijn van zes weken beroep kan instellen bij de sector bestuursrecht van de rechtbank gelegen in het arrondissement waar belanghebbende woont of in het geval van een rechtspersoon waar deze is gevestigd.

8. De beslissing wordt bekendgemaakt bij aangetekend schrijven of uitreiking aan degenen tot wie zij is gericht.

Artikel 7. Slotbepalingen

1. De door belanghebbenden gemaakte kosten komen voor eigen rekening.

2. In alle gevallen waarin dit reglement (niet) voorziet is van toepassing de Algemene wet bestuursrecht.

3. Dit reglement is vastgesteld door de directie van Kenniscentrum Handel en goedgekeurd door het bestuur op 3 april 2008 en treedt op 4 april 2008 in werking. Het is geldig tot en met de datum van goedkeuring van herziening door het bestuur van Kenniscentrum Handel.

Naar boven