Het College bouw zorginstellingen,
Gelet op artikel 10 van de WTZi,
Besluit:
Artikel I
De Regeling prestatie-eisen WTZi wordt gewijzigd als volgt:
Artikel I, tweede lid komt te luiden:
2. De hierna vermelde kostenkengetallen worden als prestatie-eisen als
bedoeld in artikel 10 van de Wet toelating zorginstellingen vastgesteld:
Artikel II
De in Artikel I genoemde kostenkengetallen zijn van toepassing op alle
aanvragen waarvoor op de datum van inwerkingtreding van deze regeling nog
geen vergunning ex WTZi is afgegeven.
Artikel III
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening
van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot 4 februari
2008, de datum waarop de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport goedkeuring
heeft verleend aan de wijziging van de kostenkengetallen als prestatie-eisen
voor 2007.
Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Aldus door het College bouw zorginstellingen vastgesteld in zijn vergadering
van 19 november 2007. De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft,
gelet op zijn bevoegdheid in artikel 10, eerste lid, van de Wet Toelating
Zorginstellingen, met brief van 4 februari 2008, de aangepaste kostenkengetallen
voor 2007 goedgekeurd.
Toelichting
Algemeen
Op grond van artikel 10 van de WTZi stelt het Bouwcollege prestatie-eisen
vast die gelden als toetsingskader voor vergunningaanvragen. De bouwkostennormen,
c.q. bouwkostenkengetallen gelden als prestatie-eisen.
Het Bouwcollege heeft op 21 mei 2007, bij Regeling van gelijke datum,
de bouwkostennormen voor 2007 vastgesteld (Wijziging Regeling prestatie-eisen
Wet toelating zorginstellingen, Stcrt. 2007, 142).
Uit een tussentijds gepleegde analyse van de aanbestedingsresultaten volgt
dat er ten opzichte van de in de Bouwkostennota 2007 gepubliceerde analyse
van de aanbestedingsresultaten sprake is van een verslechtering van de marktsituatie.
Waar in de Bouwkostennota 2007 bij de goedgekeurde aanbestedingsresultaten
nog sprake was van een gemiddeld meevallend resultaat van 0,5% wordt nu een
gemiddeld tegenvallend resultaat van 1,6% geconstateerd. Deze verslechtering
tekent zich met name af in de AWBZ-sector, waar het resultaat van gemiddeld
0,6% meevallend is omgeslagen in een tegenvallend resultaat van gemiddeld
2%. Bij de budgettair-bouwen-projecten is dit effect nog groter. Voor de sector
ziekenhuizen geldt dat in de periode februari 2007 tot en met juli 2007 geen
nieuwe, relevante ziekenhuisprojecten zijn aanbesteed. Voor de ziekenhuizen
wordt aangenomen dat de bouwmarkt zich ook voor deze sector heeft verslechterd.
Daar staat tegenover dat in wijziging van de bouwkostennormen van 21 mei 2007
de bouwkostennorm voor de ziekenhuizen reeds additioneel met 3% is verhoogd.
Voor een aantal grote ziekenhuisprojecten is de aanbesteding thans in
voorbereiding. Het Bouwcollege zal het verloop van de uitkomsten van deze
aanbestedingen blijven volgen.
Gelet op de huidige bouwmarkt en gelet op de conclusies van de analyses
van een aantal projecten heeft het Bouwcollege besloten de op 21 mei 2007
vastgestelde bouwkostennormen voor de AWBZ-sectoren tussentijds te verhogen
met 2%, het gewogen gemiddelde van de goedgekeurde aanbestedingsresultaten.