Ongeldigverklaring kentekenbewijzen overleden personen

Kenmerk 2008 / S / 3

De directie van de RDW maakt bekend dat alle Nederlandse kentekenbewijzen, afgegeven voor 1 januari 1995, die in het kentekenregister zijn geregistreerd en waarvan de aanvrager in de Gemeentelijke Basisadministratie als overleden is geregistreerd, ongeldig zullen worden verklaard.

De kentekenbewijzen worden ongeldig verklaard omdat naar het oordeel van de directie van de RDW is gebleken dat degenen aan wie de kentekenbewijzen zijn afgegeven, opgehouden zijn bezitter of houder van de betreffende voertuigen te zijn.

De directie baseert dit oordeel op de vaststelling dat de tenaamgestelden van deze kentekenbewijzen als overleden zijn geregistreerd in de Gemeentelijke Basisadministratie.

Vanuit haar verantwoordelijkheid voor de bewaking van de zuiverheid van het kentekenregister als basisregistratie is zij daarnaast van oordeel dat de zuiverheid van het kentekenregister is gediend met de verwijdering van de hier bedoelde registraties. Een en ander leidt tot het navolgende besluit.

Besluit:

Om alle Nederlandse kentekenbewijzen die zijn afgegeven voor voertuigen waarvan de tenaamgestelde blijkens de Gemeentelijke Basisadministratie is overleden en die zijn afgegeven voor 1 januari 1995 ongeldig te verklaren met ingang van 14 december 2008.

De directie wijst er op dat ongeldigverklaring van een kentekenbewijs tot gevolg heeft dat met het betreffende voertuig geen gebruik meer mag worden gemaakt van de openbare weg.

Erfgenamen of andere belanghebbenden kunnen de ongeldigverklaring voorkomen door voor 14 december 2008 het kentekenbewijs over te schrijven op naam van een Nederlandse eigenaar of houder. Overschrijving is mogelijk op de grotere postkantoren.

Na overschrijving op naam van een in Nederland woonachtige of gevestigde eigenaar of houder zullen voor dit voertuig de voertuiggebonden verplichtingen gehandhaafd gaan worden. Dit betekent dat, voor zover van toepassing, voor het voertuig een WAM-verzekering dient te zijn afgesloten, een APK-goedkeuringsrapport dient te zijn afgegeven en dat motorrijtuigenbelasting wordt geheven.

Als met het voertuig (tijdelijk) geen gebruik wordt gemaakt van de openbare weg kan handhaving van de voertuiggebonden verplichtingen worden voorkomen door de geldigheid van het kentekenbewijs te schorsen. Een schorsing kan worden aangevraagd op een van de grotere postkantoren.

Dit besluit is gebaseerd op artikel 58 tweede lid onder f van de Wegenverkeerswet 1994 en op artikel 37 derde lid onder d. van het Kentekenreglement.

De directie van de RDW,
namens deze,
J.G. Hakkenberg,
algemeen directeur.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit bezwaar maken door binnen zes weken na de datum van deze publicatie een bezwaarschrift in te dienen bij de RDW. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan: de Algemeen Directeur van de RDW, Postbus 777, 2700 AT Zoetermeer.

In het bezwaarschrift dient u te verwijzen naar dit besluit.

Voor eventuele vragen kunt u bellen met 0598 692269.

Naar boven