Regeling prestatie-eisen laboratoria en ziekenhuisapotheek

Regeling College bouw zorginstellingen tot vaststelling van prestatie-eisen ten behoeve van nieuwbouwplannen voor laboratoria en ziekenhuisapotheek, goedgekeurd door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

stcrt-2007-69-p22-SC80119-1.gif

Het College bouw zorginstellingen,

Gelet op artikel 10 van de Wet toelating zorginstellingen;

Besluit:

Artikel 1

Ten behoeve van nieuwbouwplannen voor laboratoria en ziekenhuisapotheek worden prestatie-eisen vastgesteld, welke bij bouw in acht moeten worden genomen. Indien voorgenomen bouw niet voldoet aan deze prestatie-eisen verleent het Bouwcollege ingevolge artikel 11, tweede lid, onder b van de WTZi geen vergunning. Deze prestatie-eisen, nader omschreven in het als bijlage bij deze regeling gevoegde rapport, treden in de plaats van de tot dusver geldende prestatie-eisen voor nieuwbouw van laboratoria en ziekenhuisapotheek en worden als bijlage 1.42 toegevoegd aan de Regeling prestatie-eisen Wet toelating zorginstellingen.

Artikel 2

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de Staatscourant waarin mededeling van de terinzagelegging van de prestatie-eisen bij het College bouw zorginstellingen wordt gedaan.

Artikel 3

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling prestatie-eisen laboratoria en ziekenhuisapotheek

Aldus vastgesteld in de vergadering van het College bouw zorginstellingen d.d. 10 april 2006. De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft op 24 mei 2006 de prestatie-eisen voor laboratoria en ziekenhuisapotheek goedgekeurd, gelet op zijn bevoegdheid in artikel 10, eerste lid Wet toelating zorginstellingen.

Toelichting

Algemeen

De bevoegdheid van het College bouw zorginstellingen (het Bouwcollege) tot vaststelling van de prestatie-eisen is geregeld in artikel 10, eerste lid, van de Wet Toelating Zorginstellingen (WTZi). De prestatie-eisen behoeven, alvorens van kracht te worden, goedkeuring van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De minister weigert de goedkeuring indien de prestatie-eisen niet passen binnen een doelmatig, voor iedereen toegankelijke en evenwichtig stelsel van gezondheidszorg.

Ingevolge artikel 11, tweede lid, onder b weigert het Bouwcollege de vergunning indien de beoogde bouw niet voldoet aan de prestatie-eisen.

In het kader van de overgang van de Wet ziekenhuisvoorzieningen (WZV) naar de WTZi per 1 januari 2006, is op 9 januari 2006 door het Bouwcollege de Regeling Prestatie-eisen WTZi vastgesteld (Stcrt 2006, 27). In dit besluit is bepaald dat de in artikel 2, eerste lid, onder 1, van de Regeling Bouwmaatstaven WZV (Stcrt 2001, 21) zoals deze Regeling luidde ten tijde van het van kracht zijn van de WZV en laatstelijk gewijzigd bij Regeling van 11 oktober 2004 (Stcrt. 2004, 239) genoemde en als bijlage bij de desbetreffende Regeling bijgevoegde bouwmaatstaven als prestatie-eisen in de zin van artikel 10 van de WTZi worden vastgesteld, met uitzondering van bijlage 1.37 (bouwmaatstaven fysiotherapie algemeen ziekenhuis) opgenomen bouwmaatstaven.

De specifieke prestatie-eisen WTZi zijn in beginsel geformuleerd overeenkomstig de methodiek van het Bouwbesluit behorende bij de Woningwet, namelijk in de vorm van prestatie-eisen waar ruimten of gebouwdelen aan moeten voldoen. Van deze prestatie-eisen kan worden afgeweken, mits wordt aangetoond dat de gekozen oplossing tot een kwalitatief tenminste gelijkwaardig resultaat leidt.

Een bouwinitiatief moet binnen de kostennormen worden gerealiseerd. Deze kostennormen zijn opgenomen in het algemeen deel van de Regeling Prestatie-eisen WTZi en worden geactualiseerd door middel van de jaarlijkse zogenoemde Bouwkostennota van het Bouwcollege.

Prestatie-eisen voor laboratoria en ziekenhuisapotheek

In het kader van zijn taak prestatie-eisen te ontwikkelen heeft het Bouwcollege maatstaven ten behoeve van nieuwbouwplannen voor laboratoria en ziekenhuisapotheek vastgesteld.

De oude prestatie-eisen, destijds bouwmaatstaven geheten, werden op respectievelijk 29 mei 1995 (ziekenhuisapotheek), 26 november 2001 (laboratorium voor klinische chemie), 14 januari 2002 (laboratorium voor klinische pathologie), 25 februari 2002 (laboratorium voor medische microbiologie) door het toenmalige College voor ziekenhuisvoorzieningen vastgesteld en door de Minister van VWS goedgekeurd op respectievelijk 21 januari 2002, 14 maart 2002 en 4 april 2002.

Deze bouwmaatstaven maakten als bijlage 1.42 (ziekenhuisapotheek), 1.43 (klinische chemie), 1.45 (pathologie) en 1.44 (medische microbiologie) deel uit van de Regeling bouwmaatstaven WZV. Met de inwerkingtreding van de onderhavige regeling komen 1.43, 1.44. en 1.45 te vervallen en maken de nieuwe prestatie-eisen laboratoria en ziekenhuisapotheek als bijlage 1.42 deel uit van de Regeling prestatie-eisen WTZi.

De laboratoria en ziekenhuisapotheek kunnen gezamenlijk worden omschreven als de “medisch ondersteunende functies”. Het zijn hoofdfunctiegroepen die in ondersteunende zin betrokken (kunnen) zijn bij vrijwel het hele spectrum van somatische diagnostiek en behandeling. De medisch ondersteunende functies vorm bij uitstek onderdelen van het ziekenhuis waar eerste- en tweedelijns zorg, cure en care bij elkaar komen.

De kern van het werk van de ziekenhuislaboratoria ligt in het op verzoek van aanvragende artsen onderzoeken van monsters of materiaal.

De ziekenhuisapotheek verzorgt de medicatievoorziening voor de ziekenhuispatiënt. Dit omvat de medicatiebegeleiding, het geven van farmacotherapeutische adviezen aan specialisten, de bereiding van specialistische medicatie, de bewaking van bloedspiegels en beheer en logistiek van de medicatie.

In deze prestatie-eisen zijn eisen ten aanzien van omvang en toegankelijkheid van patiëntgebonden voorzieningen opgenomen die als minimum gelden. Verder worden eisen gesteld aan technische condities, de veiligheid en de privacy.

Het is niet de bedoeling met deze maatstaven een specifiek model voor de organisatie van ruimtelijke voorzieningen voor laboratoria en de ziekenhuisapotheek voor te schrijven. Wel geven ze de zorginhoudelijke voorwaarden met hun ruimtelijke consequenties aan waaraan bij het ontwikkelen van dergelijke voorzieningen moet worden voldaan.

Voor de nieuwbouw van voorzieningen voor laboratoria en de ziekenhuisapotheek liggen de normatieve kosten circa 5% hoger dan de in de Regeling opgenomen kostennorm voor nieuwbouw van een algemeen ziekenhuis als geheel. Dit percentage is een indicatief richtgetal. Deze richtgetallen vormen een referentiekader voor de opbouw en beoordeling van de bouwkosten van een nieuwbouwplan van afzonderlijke afdelingen van een ziekenhuis.

De bouwmaatstaven ten behoeve van nieuwbouwplannen voor laboratoria en ziekenhuisapotheek liggen ter openbare inzage bij het Bouwcollege te Utrecht. De prestatie-eisen zijn verkrijgbaar bij het Bouwcollege en te raadplegen op www.bouwcollege.nl

College bouw zorginstellingen,

T. Vroon.

M. Verweij.

Naar boven