Intentieverklaring project Kennisontwikkeling in de provincie Fryslân

10 juli 2007

De partijen:

1. Het College van Gedeputeerde Staten van de Provincie Fryslân, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer S.H. Galema, gedeputeerde Economie, hierna te noemen ‘provincie’;

2. De Gemeente Leeuwarden, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer M. Florijn MA, wethouder, hierna te noemen: ‘Gemeente’;

3. De Gemeente Heerenveen, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door P.M.M. de Jonge, burgemeester, hierna te noemen: ‘Gemeente’;

4. Centrale Organisatie voor Werk en Inkomen, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door drs. A. van Gaalen, districtsmanager Noord Nederland, hierna te noemen: ‘CWI’;

5. UWV regio Noord, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer M. Roelandschap, regiomanager WW Werk, hierna te noemen ‘UWV regio Noord’;

6. ROC Friesland College, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door mevr. L. Vos, College van Bestuur, hierna te noemen ‘ROC Friesland College’;

7. ROC Friese Poort, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer. Sj. Tuinier, College van Bestuur, hierna te noemen ‘ROC Friese Poort’;

8. AOC Friesland, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer A.F. Sikkes, College van Bestuur, hierna te noemen ‘AOC Friesland’;

9. Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door mw. drs. A.C. Keizer-Mastenbroek, College van Bestuur, hierna te noemen ‘NHL’;

10. Christelijke Hogeschool Nederland, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer drs. K.W. van der Hoek, College van Bestuur, hierna te noemen ‘CHN’;

11. Kenniscentrum ECABO, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer W. Streumer, algemeen directeur van ECABO, hierna te noemen: ‘ECABO’;

12. Kenniscentrum OVDB, te dezen rechtsgeldig door R.E. van den Bosch, hierna te noemen ‘OVDB’;

13. Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor de Metaalbewerking (OOM), te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer E.F.G. Yperlaan, directeur OOM, hierna te noemen ‘OOM’;

14. Stichting Arbeidsmarkt en Opleiding Metalektro, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door, de heer E.J. Holtslag, directeur hierna te noemen ‘A+O Metalektro’;

15. Kenteq, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer P.J.M. Hesselink, districtmanager Kenteq Noordoost, hierna te noemen ‘Kenteq’;

16. MKB Noord, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door drs. R.J.M. van Gent, directeur MKB Noord, hierna te noemen ‘MKB Noord’;

17. De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, A. Aboutaleb, handelend als bestuursorgaan, hierna te noemen: ‘de staatssecretaris’.

Overwegende dat:

• De provincie Fryslân zich geplaatst ziet voor de uitdaging om voldoende, gekwalificeerde mensen toe te leiden naar de arbeidsmarkt en de regio zich er daarbij van bewust is:

- dat in de huidige kenniseconomie burgers een startkwalificatie nodig hebben om de kans op werk te vergroten;

- dat de kenniseconomie vraagt naar hoger opgeleiden op alle niveaus;

- dat de hedendaagse samenleving behoefte heeft aan burgers die een leven lang willen en kunnen leren;

- dat de regionale samenwerking tussen bedrijven, beroepsonderwijs en lokale overheid bijdraagt aan het oplossen van werkloosheidsproblematiek en een antwoord biedt op de vraag naar gekwalificeerd personeel in de provincie Fryslân;

- dat ook in de provincie Fryslân een tekort aan gekwalificeerde arbeidskrachten dreigt in diverse sectoren van de arbeidsmarkt (techiek, zorg, logistiek, dienstverlening, handel, e.a.) ten gevolge van zowel groei in het aantal arbeidsplaatsen als een hoge vervangingsvraag door uitstroom van oudere werknemers;

- dat de vraag naar gekwalificeerd personeel op de regionale arbeidsmarkt sturend is voor scholings- dan wel uitplaatsingtrajecten van zowel werkenden als werkzoekenden in duale trajecten;

- dat partijen deze impuls willen geven, zodat de regio op termijn over voldoende gekwalificeerd personeel kan beschikken;

- dat de combinatie van leren en werken een aantrekkelijke wijze van leren is voor werkenden en werkzoekenden;

- dat de provincie Fryslân de ambitie heeft om van Fryslân een innovatieve topregio te maken en als zodanig een bijdrage te leveren aan het streven om de kenniseconomie te stimuleren. Deze intentieverklaring hierop naadloos aansluit;

• De samenwerkingspartners streven naar een langdurige samenwerking, juist ook na afloop van het project;

• De opzet van een structuur ‘Leerwerkloket’ voor de provincie Fryslân, hierna te noemen Leerwerkloket van belang wordt geacht om de toegankelijkheid van scholing en EVC voor bedrijfsleven en burgers te bevorderen;

• Erkenning van Verworven Competenties (EVC) een belangrijk instrument is om door werkervaring of op andere wijze verworven kennis, vaardigheden en competenties te exploreren en objectief vast te leggen;

• De inzet van de duale trajecten een belangrijk instrument is om de uitdaging, waarvoor de provincie Fryslân zich gesteld ziet, te kunnen realiseren;

• De ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een projectdirectie Leren & Werken hebben opgericht, die onder meer als taak heeft regionale initiatieven op het gebied van een leven lang leren te ondersteunen;

komen het volgende overeen:

Artikel 1. Doel en samenwerking tussen de partijen

Deze intentieverklaring heeft tot doel:

het bevorderen van mogelijkheden van combinaties van leren en werken voor werkenden en werkzoekenden door middel van activiteiten in het kader van het project Kennisontwikkeling in de provincie Fryslân, hierna te noemen ‘het project’;

1. Leerwerkloket provincie Fryslân

Het inrichten van een structuur ‘leerwerkloket’ onder verantwoordelijkheid van de samenwerkende partijen waarin minimaal 300 deelnemers een EVC-traject wordt aangeboden.

De genoemde structuur moet leiden tot instelling van twee of meer fysieke leerwerkloketten in Fryslân en een digitaal leerwerkloket (in de vorm van een geavanceerde website). En op een zodanige wijze dat wat partijen gezamenlijk te bieden hebben en beogen voor alle belanghebbenden (werkenden, niet werkenden, werkgever) eenvoudig bereikbaar is.

Met de structuur leerwerkloket wordt dus beoogd om vanuit een full-service gedachte voor de regio een schakelvoorziening te realiseren tussen de vraag van het bedrijfsleven, individueel werkenden en werkzoekenden enerzijds en het aanbod aan opleidingen en EVC-procedures van de kennisinstellingen anderzijds.

Gelet op de grootte van de provincie wordt gedacht aan ten minste twee fysieke leerwerkloketten voor Fryslân. Dat in deze intentieverklaring de structuur voorop wordt gesteld, komt voort uit de overtuiging dat eerder centraal moet staan de veelal reeds aanwezige expertise van de verschillende partijen structureel te bundelen in een efficiënte en effectieve organisatievorm dan om de fysieke verschijningsvormen daarvan.

Het is de intentie in de ontwikkeling van deze structuur voor het concept ‘leerwerkloket’ aan te sluiten op relevante lopende projecten, zowel landelijk als in de regio, zodat geen overlap ontstaat met bestaande trajecten. In de uitwerking van het plan voor de vorming van een leerwerkloket wordt gestart met een inventarisatie en knelpuntenonderzoek. Op basis van dat onderzoek wordt het leerwerkloket ontwikkeld. De contouren en het programma van eisen voor de beoogde structuur ‘leerwerkloket’ wordt in gezamenlijkheid met de betrokken partners ontwikkeld en gerealiseerd, aangepast aan het regionale arbeidsmarktbeleid en de bestaande infrastructuur. De structuur voor de Friese vormgeving van het concept ‘leerwerkloket’ wordt dusdanig ingericht dat aansluiting door andere partijen mogelijk is en blijft, tijdens en na afloop van de projectperiode.

2. EVC-trajecten voor werkenden en werkzoekenden

De activiteit betreft het aanbieden van EVC trajecten, het promotioneel verspreiden van informatie over EVC-trajecten, het werven voor en het feitelijk (doen) uitvoeren van EVC-trajecten. De regie ligt daarbij steeds bij het op te richten leerwerkloket in de provincie Fryslân. Het aanbieden van EVC-trajecten en de gebruikmaking daarvan door minimaal 300 deelnemers in de provincie Fryslân vóór 31 december 2008.

Alvorens duale trajecten in te zetten is het van belang om de eerder verworven competenties (EVC’s) van de werkenden en de werkzoekenden in beeld te brengen. Daarom worden alle potentiële deelnemers aan de duale trajecten, waarvan de competenties niet helder zijn, allereerst via een EVC-procedure geleid. Op basis van deze EVC-trajecten willen de betrokken partners maatwerktrajecten aanbieden. Gezien de heterogene doelgroep willen de partijen niet alleen opleidingsinhoudelijk maatwerk leveren, maar ook maatwerk in didactisch opzicht, rekening houdend dus met de kenmerken van de doelgroep en de specifieke opleidingsmogelijkheden van betreffende bedrijven en instellingen. De EVC-trajecten verschaffen de bedrijven en instellingen inzicht in de scholingsbehoeften bij hun medewerkers i.r.t. de ontwikkelingsdoelstellingen van de organisaties zelf. De trajecten zijn toepasbaar, zowel voor het bepalen van het instroomniveau van werkzoekenden als voor bepaling van de competenties van werknemers. Zo kan ook personele mobiliteit binnen of buiten de organisatie worden bevorderd en ontstaat dynamiek in de arbeidsmarkt.

Aan het promotioneel verspreiden van informatie over EVC-trajecten zal veel aandacht worden besteed. Een communicatieplan maakt onderdeel uit van het project leren en werken in Fryslân.

3. Duale trajecten voor werkenden en werkzoekenden

het creëren van minimaal 300 nieuwe (andersoortige) duale trajecten en deelname daaraan in de provincie Fryslân, uiterlijk per 31 december 2008, door werkenden en werkzoekenden (van 23 jaar en ouder) ten opzichte van de periode voorafgaand aan de intentieverklaring;

scholing van de doelgroep van deelnemers in het kader van bovengenoemde nieuwe duale trajecten, te weten, werknemers en werkzoekenden van 23 jaar en ouder tot een civiel erkend, kwalificerend niveau.

De definitieve aantallen voor de drie bovengenoemde onderdelen worden uitgewerkt in een projectplan dat voor 1 december 2007 gereed zal zijn.

De deelnemende partijen zullen zich in gezamenlijkheid inspannen om met de hen ter beschikking staande middelen en binnen hun wettelijke bevoegdheden de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen te ondersteunen, knelpunten te verhelpen en uitvoering te geven aan de nader te benoemen activiteiten, waarbij partijen onderwijsinstellingen en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, voor zover niet betrokken als partij bij deze intentieverklaring, zullen betrekken bij de voorbereiding en bij de realisatie daarvan.

Artikel 2. De Provincie Fryslân

De provincie Fryslân verbindt zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- het stimuleren en versterken van de samenwerking in de keten tussen de partijen;

- het promoten van het project;

- het geven van gevraagd en ongevraagd advies over (regionale) ontwikkelingen.

Artikel 3. Gemeenten Leeuwarden en Heerenveen

De Gemeenten verbinden zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- de overlegstructuur van de gemeente in te zetten om de geformuleerde doelstellingen te communiceren met de actoren in de provincie Fryslân;

- overleg te bevorderen tussen de actoren in de markt, instellingen voor arbeidsmarkt, instellingen voor onderwijs en bedrijfsleven;

- het stimuleren van beschikbaar stellen van duale leerplekken voor niet gekwalificeerde werkenden en werkzoekenden van 23 jaar en ouder;

- het informeren van de bedrijven en instellingen in de regio over de mogelijkheden van duaal leren, EVC-trajecten en het leerwerkloket voor werknemers en werkzoekenden van 23 jaar en ouder;

- in het project een toestroom van kandidaten voor duale trajecten en EVC-trajecten te bevorderen;

- het bijdragen aan de ontwikkeling en inrichting van het Leerwerkloket;

- een actieve bijdrage te leveren aan het realiseren van het project.

Artikel 4. CWI

CWI verbindt zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- inzicht te bieden in de locale arbeidsmarktsituatie en ontwikkelingen in de regio, vooral gericht op 23 plussers;

- inzicht te bieden in de vraag naar gekwalificeerd personeel bij de bedrijven en instellingen in de regio;

- een actieve bijdrage te leveren aan het realiseren van het project;

- het project actief onder de aandacht te brengen van de actoren in de regio;

- in het project een toestroom van kandidaten voor duale trajecten en EVC-trajecten te bevorderen;

- de overlegstructuur van de organisatie in te zetten om de geformuleerde doelstellingen te communiceren met regionale bedrijven en instellingen;

- het bijdragen aan de ontwikkeling en inrichting van het Leerwerkloket;

- het stimuleren en beschikbaar stellen van duale leerplekken voor niet gekwalificeerde werkenden en werkzoekenden van 23 jaar en ouder;

- de bedrijven en instellingen in de regio te betrekken bij de (door-)ontwikkeling van de duale trajecten en EVC-trajecten.

Artikel 5. UWV regio Noord

UWV regio Noord verbindt zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- overleg te bevorderen tussen de actoren in de markt, instellingen voor arbeidsmarkt, instellingen voor onderwijs en bedrijfsleven;

- het stimuleren van beschikbaar stellen van duale leerplekken voor niet gekwalificeerde werkenden en werkzoekenden van 23 jaar en ouder;

- het informeren van de bedrijven en instellingen in de regio over de mogelijkheden van duaal leren, EVC-trajecten en het leerwerkloket voor werknemers en werkzoekenden van 23 jaar en ouder;

- in het project een toestroom van kandidaten voor duale trajecten en EVC-trajecten te bevorderen;

- het bijdragen aan de ontwikkeling en inrichting van het Leerwerkloket.

Artikel 6. ROC Friese Poort

ROC Friese Poort verbindt zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- namens de genoemde partijen op te treden als subsidieaanvrager;

- het beschikbaar stellen van haar opleidings- en scholingsexpertise;

- het beschikbaar stellen van haar scholingsfaciliteiten, zoals trainingslokalen, praktijk-opleidingsruimten en (elektronische) leeromgevingen;

- het bijdragen aan de ontwikkeling en inrichting van het Leerwerkloket;

- het project actief onder de aandacht te brengen van haar netwerk;

- een actieve bijdrage te leveren aan het realiseren van het project.

Artikel 7. Het beroepsonderwijs

ROC Friesland College, AOC Friesland, NHL en CHN verbinden zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- het beschikbaar stellen van haar opleidings- en scholingsexpertise;

- het beschikbaar stellen van haar scholingsfaciliteiten, zoals trainingslokalen, praktijk-opleidingsruimten en (elektronische-)leeromgevingen;

- het bijdragen aan de ontwikkeling en inrichting van het Leerwerkloket;

- het project actief onder de aandacht brengen van haar netwerk;

- een actieve bijdrage te leveren aan het realiseren van het project.

Artikel 8. Vertegenwoordigers van bedrijfstakken

ECABO, OVDB, OOM, A+O Metalektro en Kenteq verbinden zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- het beschikbaar stellen van haar expertise m.b.t. EVC;

- het beschikbaar stellen van haar expertise m.b.t. praktijkleren ter ondersteuning van duale trajecten;

- het meewerken aan de landelijke verspreiding van de kennis en ervaringen vanuit de provincie Fryslân;

- zich in te spannen om bedrijven te benaderen voor het bevorderen van het kennisniveau van hun medewerkers;

- het periodiek verschaffen van informatie en advies over de relevante ontwikkelingen op de arbeidsmarkt;

- het bijdragen aan de ontwikkeling en inrichting van het Leerwerkloket;

- een actieve bijdrage te leveren aan het realiseren van het project.

Artikel 9. MKB Noord

MKB Noord verbindt zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- het actief bij haar leden onder de aandacht brengen van de mogelijkheden van het project;

- de leden te stimuleren om de mogelijkheden van EVC voor hun werknemers te benutten;

- de leden te stimuleren plaatsen voor duale trajecten beschikbaar te stellen;

- een actieve bijdrage te leveren aan het realiseren van het project.

Artikel 10. De staatssecretaris

De staatssecretaris verbindt zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- de Projectdirectie Leren & Werken als aanspreekpunt voor knellende regelgeving op het terrein van een leven lang leren te laten fungeren, en deze, waar nodig, binnen de Rijksoverheid aan de orde te stellen;

- de overige partijen te informeren over de mogelijkheid van subsidieverstrekking op basis van de ‘Tijdelijke stimuleringsregeling leren en werken’ van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Stcrt. nr. 245, 2005; gewijzigd bij ministeriële regeling van 9 juni 2006 Stcrt. 101, 2006);

- een blijvende betrokkenheid van de Projectdirectie Leren & Werken gedurende de looptijd van deze intentieverklaring te bevorderen.

Artikel 11. Bestaande initiatieven

Partijen zijn van oordeel dat zoveel mogelijk vanuit of rekening houdende met bestaande initiatieven gebouwd moet worden aan een infrastructuur voor een leven lang leren in de provincie Fryslân.

Artikel 12. Projectleider

De deelnemers aan deze intentieverklaring stellen gezamenlijk een projectleider aan.

1. De projectleider zal in het kader van het project zorgdragen voor de projectleiding.

2. De projectleider is verantwoordelijk voor het opstellen van het projectplan en de uitvoering van het project, waarmee hij een bijdrage levert aan de realisatie van de genoemde infrastructuur en de kwantitatieve doelstellingen.

3. De projectleider verkent in het kader van het opstellen van het projectplan de mogelijkheid om meer dan de in deze intentieverklaring genoemde aantallen duale trajecten en EVC-trajecten te realiseren.

Artikel 13. Afdwingbaarheid

Deze intentieverklaring is niet (in rechte) afdwingbaar.

Artikel 14. Inwerkingtreding, looptijd en verlenging

Deze intentieverklaring treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening door alle partijen en eindigt op 31 december 2008.Na schriftelijke toestemming van alle partijen kan de duur van de intentieverklaring worden verlengd.

Artikel 15. Toetreding

1. Teneinde andere partijen dan de bij het sluiten van deze intentieverklaring betrokken partijen in zo ruim mogelijke mate te doen participeren in deze intentieverklaring, bestaat voor hen de mogelijkheid om gedurende de looptijd van de intentieverklaring als partij toe te treden. Een toetredende partij dient de verplichtingen die voor haar uit de intentieverklaring voortvloeien, te aanvaarden.

2. Een toetredende partij maakt haar verzoek tot toetreding schriftelijk bekend bij de Projectdirectie Leren & Werken van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zodra partijen schriftelijk hebben toegestemd met het verzoek tot toetreding, ontvangt de toetredende partij de status van partij bij de intentieverklaring en gelden voor die partij de voor haar uit de intentieverklaring voortvloeiende rechten en verplichtingen.

3. Het verzoek tot toetreding en de verklaring tot instemming worden in afschrift als bijlage aan de intentieverklaring gehecht.

Artikel 16. Wijziging

Elke partij kan de andere partijen schriftelijk verzoeken de intentieverklaring te wijzigen. De wijziging behoeft de schriftelijke instemming van alle partijen.

Artikel 17. Opzegging

Elke partij kan met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden de intentieverklaring schriftelijk opzeggen, indien de omstandigheden zodanig zijn veranderd dat de partij het redelijk vindt om deze intentieverklaring te beëindigen. De opzegging moet de verandering van omstandigheden vermelden.

Artikel 18. Evaluatie

Partijen zullen de uitvoering en werking van deze intentieverklaring uiterlijk twee maanden na beëindiging van de deze intentieverklaring evalueren en nemen dan een besluit over de verdere samenwerking tussen partijen.

Artikel 19. Openbaarheid

Binnen vier weken na ondertekening van deze intentieverklaring wordt de tekst daarvan gepubliceerd in de Staatscourant.

Ondergetekenden verklaren hierbij partij te zijn bij de overeenkomst met als benaming ‘Intentieverklaring betreffende het project Kennisontwikkeling in de regio Fryslân d.d. 10 juli 2007’,

Provincie Fryslân:

S. H. Galema.

Gemeente Leeuwarden,

namens deze:

M. Florijn.

Gemeente Heerenveen,

namens deze:

P.M.M. de Jonge.

CWI Noord,

namens deze:

A. van Gaalen.

UWV regio Noord,

namens deze:

M. Roelandschap.

ROC Friesland College,

namens deze:

K. Koops.

ROC Friese Poort,

namens deze:

S. Tuinier.

AOC Friesland,

namens deze:

A.F. Sikkes.

NHL,

namens deze:

A.C. Keizer-Mastenbroek.

CHN,

namens deze:

K.W. van der Hoek.

ECABO,

namens deze:

C.W. Streumer.

OVDB,

namens deze:

R.E. van den Bosch.

OOM,

namens deze:

E.F.G. Yperlaan.

A+O Metalektro,

namens deze:

E.J. Holtslag.

Kenteq,

namens deze:

P.J.M. Hesselink.

MKB Noord,

namens deze:

R.J.M. van Gent.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,A. Aboutaleb.

Naar boven