De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
is voornemens om op grond van artikel 15.36, eerste lid, van de Wet milieubeheer
een overeenkomst inzake de afvalbeheersbijdrage voor papier en karton algemeen
verbindend te verklaren voor de periode vanaf de datum van inwerkingtreding
van het besluit tot 31 december 2011.
Het verzoek is ingediend door Papier Recycling Nederland en heeft betrekking
op nog te verwerken nieuw papier en karton, dat voor het eerst in Nederland
wordt afgezet, en op nieuw papier en karton verwerkt in kant en klare geïmporteerde
producten van papier en karton die voor het eerst in Nederland worden afgezet,
steeds uitsluitend voorzover het toepassingen betreft die vallen onder artikel
5 van het Besluit beheer verpakkingen en papier en karton, zijnde niet-verpakkingen.
De afvalbeheersbijdrage dient ter dekking van ketendeficiten, transportdeficiten
en systeemkosten. De afvalbeheersbijdrage wordt alleen geheven als dit noodzakelijk
is ter dekking van één of meerdere van deze drie componenten.
De hoogte van de afvalbeheersbijdrage wordt bij besluit van de Stichting Verwijderingsfonds
vastgesteld aan de hand van vooraf vastgestelde formules.
De verplichting tot afdracht van de afvalbeheersbijdrage rust op iedere
eerste ontvanger. Onder een eerste ontvanger wordt verstaan degene die in
de uitoefening van zijn beroep of bedrijf als eerste in Nederland papier of
karton dat niet gebruikt wordt voor de vervaardiging van verpakkingen afneemt
met het doel dit bewerkt of onbewerkt aan een ander op de Nederlandse markt
ter beschikking te stellen, alsmede degene die in de uitoefening van zijn
beroep of bedrijf als eerste kant en klare producten van papier of karton
-niet zijnde verpakkingen- importeert.
Het verzoek, de ontwerpbeschikking en de daarbij behorende stukken liggen
vanaf 11 juli 2007 ter inzage in de bibliotheek van het Ministerie van VROM,
Rijnstraat 8 te ’s-Gravenhage op werkdagen van 9.00-16.00 uur. U dient
vooraf echter wel een afspraak te maken (tel: 070 - 3393000). Op woensdagen
is de bibliotheek gesloten.
Een ieder kan binnen een termijn van zes weken na aanvang van de terinzagelegging
schriftelijk dan wel mondeling zienswijzen indienen bij SenterNovem. De schriftelijke
zienswijzen dienen te worden gezonden aan het Ministerie van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer p/a SenterNovem, Uitvoering afvalbeheer/PBA,
Postbus 93144, 2509 AC ’s-Gravenhage onder vermelding van ‘zienswijzen
PBA’ op de envelop en op de zienswijzen. Indien u mondeling uw zienswijze
kenbaar wilt maken kunt u telefonisch contact opnemen via nummer 070-3735696.