De directeur-generaal van de Rijksgebouwendienst,
gelet op het Organisatiebesluit VROM 2005;
gelet op het Besluit mandaat, volmacht en machtiging VROM 2007;
gelet op het Besluit Rijksgebouwendienst 1999;
Besluit:
Artikel I
Het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rijksgebouwendienst 2007 wordt
als volgt gewijzigd:
A.
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
a. Onderdeel a komt te luiden:
a. minister: de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer of de minister voor Wonen, Wijken en Integratie;
b. Onderdeel b vervalt, onder verlettering van de onderdelen c. tot en
met k. tot b. tot en met j.
c. Onderdeel e (nieuw) komt te luiden:
e. stafafdeling: stafafdeling of stafbureau van de Rijksgebouwendienst
zoals genoemd in bijlage 3 van dit besluit;
B
In de artikelen 2, 4 en 5 wordt «Besluit mandaat, volmacht en machtiging
VROM 2005» vervangen door: Besluit mandaat, volmacht en machtiging VROM
2007.
C
In artikel 6, onderdeel c., wordt «minister/staatssecretaris»
vervangen door: minister.
D
Artikel 9 komt te luiden:
Artikel 9 - Ondertekening
1. Een document waarmee een besluit inzake de rijkshuisvesting of tot
benoeming van een projectbevoegde door een daartoe op grond van dit besluit
bevoegde functionaris wordt vastgelegd vermeldt aan het slot:
De minister voor Wonen, Wijken en Integratie,
voor deze:
de directeur-generaal van de Rijksgebouwendienst,
voor deze:
(functieaanduiding, handtekening en naam van de betrokken functionaris)
2. Een document waarmee een besluit, anders dan bedoeld in het eerste
lid, wordt vastgelegd door een daartoe op grond van dit besluit bevoegde functionaris
vermeldt aan het slot:
De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
voor deze:
de directeur-generaal van de Rijksgebouwendienst,
voor deze:
(functieaanduiding, handtekening en naam van de betrokken functionaris)
3. De ondertekening van een document waarmee een privaatrechtelijke rechtshandeling
inzake de rijkshuisvesting wordt vastgelegd wordt voorafgegaan door:
Namens de Staat der Nederlanden,
de minister voor Wonen, Wijken en Integratie,
voor deze:
de directeur-generaal van de Rijksgebouwendienst,
voor deze:
(functieaanduiding, handtekening en naam van de betrokken functionaris)
4. De ondertekening van een document waarmee een privaatrechtelijke rechtshandeling,
anders dan bedoeld in het derde lid, wordt vastgelegd wordt voorafgegaan door:
Namens de Staat der Nederlanden,
de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
voor deze:
de directeur-generaal van de Rijksgebouwendienst,
voor deze:
(functieaanduiding, handtekening en naam van de betrokken functionaris)
5. Een document waarin geen besluit of privaatrechtelijke rechtshandeling
wordt vastgelegd, vermeldt aan het slot functieaanduiding, handtekening en
naam van de betrokken functionaris.
E
Na artikel 9 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 9a - Overgangsbepaling
Het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rijksgebouwendienst 2007 is
tevens van toepassing op functionarissen die projectbevoegd zijn krachtens
een benoeming waartoe vóór de inwerkingtreding van dit besluit
is besloten.
F
In bijlage 3 komt het onderdeel Stafafdeling Bedrijfsvoering (Facilitaire
Zaken) te luiden:
Stafafdeling Facilitaire Zaken
De stafafdeling Facilitaire Zaken schept voor de eigen huisvesting, de
services en de middelen de condities waaronder de directies en de stafafdelingen
zich op hun primaire werkzaamheden kunnen richten. Documentaire Informatievoorziening
ondersteunt de bedrijfsvoering van de dienst door zorg te dragen voor juiste
en volledige documentaire informatie tijdens het werkproces en voor de reconstrueerbaarheid
van uitgevoerde werkzaamheden (waaronder verantwoordingsbelang). Daarnaast
dient Documentaire Informatievoorziening het cultuurhistorisch belang door
documentaire informatie beschikbaar te kunnen stellen voor studie en geschiedschrijving.
De stafafdeling Facilitaire Zaken werkt met servicelevels waarin inzicht wordt
gegeven in een basispakket (veelal de gebouwgerelateerde functies) en de producten
die vraaggestuurd (optioneel) kunnen worden aangeboden. Het basispakket zal
in de regel vrijwel het gehele terrein van bedrijfsvoering omvatten en de
in te zetten capaciteit is daarop gebaseerd.
G
In bijlage 3 wordt na het onderdeel Stafafdeling Facilitaire Zaken (nieuw)
toegevoegd:
Stafbureau Coördinatie Integriteit en Veiligheid
Het stafbureau Coördinatie Integriteit en Veiligheid is voor de klant
de toegang tot de Rgd in diens rol als kenniscentrum voor veiligheidsvraagstukken
rondom huisvesting voor rijksklanten en borgt de kernwaarde integriteit.
Het stafbureau is voor deze thema’s het gezicht van de Rgd en onderhoudt
contacten met de klant, de beleidsverantwoordelijke departementen, inclusief
de daaronder ressorterende diensten, koepelorganisaties in de bouwnijverheid,
de wetenschappelijke wereld en andere kenniscentra en draagt uit wat de Rgd
te bieden heeft.
Taken van het stafbureau Coördinatie Integriteit en Veiligheid:
• het ontwikkelen van het integrale beleid voor integriteit en veiligheid;
• het coördineren van de integrale (niet sectorale) advisering
over integriteit en veiligheid;
• het centraal regisseren van de communicatie binnen en buiten de
Rgd over integriteit en veiligheid;
• het bewaken en stimuleren dat het integrale beleid inzake integriteit
en veiligheid wordt nageleefd;
• het optreden als intermediair tussen de beleidsverantwoordelijke
departementen inclusief de daaronder vallende diensten en de uitvoeringspraktijk
en begeleiden van de beleidsimplementatie binnen de Rgd;
• het vervullen van de rol van ambassadeur en boegbeeld op de terreinen
van integriteit (voor de gehele Rgd) en veiligheid (op het niveau van de voorraad);
• het zorgdragen voor onderzoek naar integriteitschendingen en risicoanalyses
mede in opdracht van de dienstleiding of leden van de directieraad Rgd;
• het optreden als compliance-officer, conform de ambtenarenwet,
voor privé-beleggingtransacties in bijvoorbeeld vastgoedfondsen;
• het vorm en inhoud geven aan het kenniscentrum voor veiligheidsvraagstukken
binnen de Rgd en het daartoe voor het op gang houden van de kenniscyclus van
ontwikkelen, toepassen, delen en evalueren van kennis over veiligheid door
het aanbieden/organiseren/ faciliteren van netwerkbijeenkomsten, themabijeenkomsten
aan de deskundigen, up-to-date en toegankelijk brengen en houden van informatie
over veiligheid op o.m. het intra- en internet;
• het oprichten en instandhouden van een breed samengesteld crisisbeheersingsteam
dat in geval van crisis direct inzetbaar is.
H
In bijlage 3 komt het onderdeel Algemeen te luiden:
Algemeen
Naast bovenstaande specifieke werkterreinen heeft elke directie en stafafdeling
een eigen taak op het gebied van apparaatszorg, waarvoor afzonderlijke budgetten
beschikbaar zijn. Dit betreft:
- salariskosten;
- incidentele beloning;
- externe inzet;
- opleidingskosten;
- overige personele lasten;
- communicatie/voorlichting;
- materiële kosten;
- huisvesting;
- automatisering.
Enkele specifieke onderdelen hiervan zijn exclusief toebedeeld aan één
directie of stafafdeling:
– voorlichting | directie Frontoffice |
– juridisch advies | stafafdeling Juridische Advisering |
– ARBO | stafafdeling Personeel en Organisatie |
– automatisering | stafafdeling Informatievoorziening |
– huisvesting | stafafdeling Facilitaire Zaken |
– materiële kosten als kantoorbenodigdheden, druk- en verzendkosten,
concernkosten, gemeenschappelijke diensten, overig materieel, doorbelaste
kosten en telefonie | stafafdeling Facilitaire Zaken |
I
Bijlage 4 komt te luiden:
Bijlage 4 bij Besluit mandaat, volmacht en machtiging
Rijksgebouwendienst 2007
Ministerie van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Rijksgebouwendienst
Benoeming interne tot projectbevoegde
DE DIRECTEUR-GENERAAL VAN DE RIJKSGEBOUWENDIENST
BESLUIT:
De heer / mevrouw ..............., werkzaam in de functie van ...............
bij de directie / stafafdeling ..............., met ingang van de datum als
vermeld op de meest recente door het bevoegd gezag vastgestelde lijst aanwijzing
projecten Rijksgebouwendienst te benoemen tot projectbevoegde voor het project
/ de projecten als omschreven op de meest recente door het bevoegd gezag vastgestelde
lijst aanwijzing projecten Rijksgebouwendienst onder de naam van de heer /
mevrouw ............... voornoemd.
Voor de uitvoering van bovenbedoeld project / bovenbedoelde projecten
zijn aan de heer / mevrouw ................ voornoemd, verder te noemen projectbevoegde,
bevoegdheden toegekend op grond van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging
Rijksgebouwendienst 2007. Met inachtneming van de beperkingen en begrenzingen
als opgenomen in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rijksgebouwendienst
2007, is de projectbevoegde bevoegd om in het kader van de uitvoering van
bovenbedoeld project / bovenbedoelde projecten de Staat der Nederlanden te
binden.
De projectbevoegde wordt aangestuurd door en legt verantwoording af aan
de directeur / het hoofd van de stafafdeling ............... . Als aanvullende
instructies gelden de instructies als omschreven op de meest recente door
het bevoegd gezag vastgestelde lijst aanwijzing projecten Rijksgebouwendienst.
Een exemplaar van dit besluit wordt onderaan voorzien van handtekening
en paraaf van de projectbevoegde en opgeslagen in het competentieregister
van de Rijksgebouwendienst.
‘s-Gravenhage,
De minister voor Wonen, Wijken en Integratie,
voor deze:
de directeur-generaal van de Rijksgebouwendienst,
voor deze:
de directeur / het hoofd van de
stafdeling,
(handtekening van directeur of hoofd stafafdeling)
..............., (naam van directeur of hoofd stafafdeling)
De projectbevoegde:
.............. handtekening
.............. paraaf
.............. naam
Afschrift te zenden aan belanghebbenden.
Tegen dit besluit kunt u binnen 6 weken na datum van verzending hiervan,
op grond van de Algemene wet bestuursrecht, een bezwaarschrift indienen bij
de minister voor Wonen, Wijken en Integratie, ter attentie van de ondertekenaar
van dit besluit, Postbus 20952, 2500 EZ Den Haag. Het bezwaarschrift moet
van een datum en van uw naam zijn voorzien. U moet duidelijk aangeven waarom
u tegen dit besluit bezwaar maakt en zo mogelijk een kopie van dit besluit
meezenden.
J
Bijlage 5 komt te luiden:
Bijlage 5 bij Besluit mandaat, volmacht en machtiging
Rijksgebouwendienst 2007
Ministerie van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Rijksgebouwendienst
Benoeming externe tot projectbevoegde
DE DIRECTEUR-GENERAAL VAN DE RIJKSGEBOUWENDIENST
BESLUIT:
De heer / mevrouw ..............., werkzaam in de functie van ...............
bij de directie / stafafdeling ............... met ingang van de datum als
vermeld op de meest recente door het bevoegd gezag vastgestelde lijst aanwijzing
projecten Rijksgebouwendienst te benoemen tot projectbevoegde voor het project
/ de projecten als omschreven op de meest recente door het bevoegd gezag vastgestelde
lijst aanwijzing projecten Rijksgebouwendienst onder de naam van de heer /
mevrouw ............... voornoemd.
Voor de uitvoering van bovenbedoeld project / bovenbedoelde projecten
zijn aan de heer / mevrouw ............... voornoemd, verder te noemen projectbevoegde,
bevoegdheden toegekend op grond van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging
Rijksgebouwendienst 2007. De projectbevoegde moet in dit verband worden aangemerkt
als “functionaris” in de zin van het zojuist genoemde besluit.
Met inachtneming van de beperkingen en begrenzingen als opgenomen in het Besluit
mandaat, volmacht en machtiging Rijksgebouwendienst 2007, is de projectbevoegde
bevoegd om in het kader van de uitvoering van het bovenbedoelde project /
bovenbedoelde projecten de Staat der Nederlanden te binden.
De projectbevoegde wordt aangestuurd door en legt verantwoording af aan
de directeur / het hoofd van de stafafdeling ............... . Als aanvullende
instructies gelden de instructies als omschreven op de meest recente door
het bevoegd gezag vastgestelde lijst aanwijzing projecten Rijksgebouwendienst.
Een exemplaar van dit besluit wordt onderaan voorzien van handtekening
en paraaf van de projectbevoegde en opgeslagen in het competentieregister
van de Rijksgebouwendienst.
‘s-Gravenhage,
De minister voor Wonen, Wijken en Integratie,
voor deze:
de directeur-generaal van de Rijksgebouwendienst,
(handtekening van directeur-generaal)
............... (naam van directeur-generaal)
De projectbevoegde:
.............. handtekening
.............. paraaf
.............. naam
Afschrift te zenden aan belanghebbenden.
Artikel II
Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening
van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.
Dit besluit met de toelichting zal in de Staatscourant worden geplaatst.
Het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rijksgebouwendienst 2007 is
op 9 februari 2007 in werking getreden (Stcrt. 2007, 27). De aanpassing van
het besluit is een direct gevolg van de vervanging van het Besluit mandaat,
volmacht en machtiging VROM 2005 door het Besluit mandaat, volmacht en machtiging
VROM 2007 waarin de verlening van mandaat, volmacht en machtiging door de
minister van VROM en de minister voor WWI is vastgesteld en van de aanpassing
van het Organisatiebesluit VROM 2005.