Intentieverklaring project Kennisontwikkeling in de Carrosseriebranche

FOCWA

VOC

ROC Midden Nederland

ROC Koning Willem I College

Nehem KMC

De partijen:

1. VOC, het kenniscentrum Vakopleiding Carrosseriebedrijf, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer F.C.M. van der Weijden (voorzitter), hierna te noemen ’VOC’.

2. FOCWA, de Nederlandse vereniging van ondernemers in de carrosseriebranche, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer J. Koolen (secretaris sectie Schadeherstel), hierna te noemen ’FOCWA’.

3. ROC Midden Nederland, Regionaal Opleidingscentrum voor Midden Nederland, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door mevrouw H. Kuipers (opleidingsmanager motorvoertuigen), hierna te noemen ’ROC MN’.

4. ROC Koning Willem I College, Regionaal Opleidingscentrum voor ’s-Hertogenbosch e.o., te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door mevrouw Y. Moerman (plaatsvervangend voorzitter College van Bestuur), hierna te noemen ‘ROC KW1C’.

5. Nehem KMC, Nehem Kennis Management Consultants, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer J. Biesheuvel (directeur), hierna te noemen ‘Nehem KMC’.

6. De Minister van Onderwijs Cultuur en Wetenschap, mevrouw M.J.A. van der Hoeven, handelend als bestuursorgaan, hierna te noemen ‘de minister’.

Overwegende dat:

1. de Carrosseriebranche zich geplaatst ziet voor de uitdaging om op middellange en langere termijn succesvol in de markt te kunnen opereren;

2. de branche te maken heeft met:

- moeilijke marktomstandigheden in verband met het afnemen van schades, de complexiteit van de optredende schades en de concurrentie vanuit het buitenland, in het bijzonder in de grensregio’s;

- snelle technologische ontwikkelingen in de branche op het terrein van in het bijzonder elektronica (o.a. sensoren), nieuwe materialen en verbindingstechnieken;

- vergrijzing van het personeelsbestand van de bedrijven binnen 3 - 5 jaar en als gevolg daarvan een vergrote uitstroom van medewerkers.

• de samenwerkingspartners streven naar een langdurige samenwerking, ook na afloop van het project;

• de inzet van de duale trajecten een belangrijk instrument is om de uitdaging, waarvoor de branche zich gesteld ziet, te kunnen realiseren;

• erkenning van Verworven Competenties (EVC) een belangrijk instrument is om door werkervaring of op andere wijze verworven kennis, vaardigheden en competenties te testen;

• de ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een projectdirectie Leren & Werken hebben opgericht, die onder meer als taak heeft regionale initiatieven op het gebied van een leven lang leren te ondersteunen.

Komen het volgende overeen:

Artikel 1. Doel en samenwerking tussen de partijen

Deze intentieverklaring heeft tot doel het leren en werken voor werkenden en werkzoekenden te bevorderen door middel van activiteiten in het kader van het project Kennisontwikkeling Carrosseriebranche, hierna te noemen ‘het project’, die strekken tot:

- het tot stand komen van minimaal 200 nieuwe (andersoortige) duale trajecten en deelneming daaraan in de carrosseriebranche per 1 oktober 2007, die zullen leiden tot een aantoonbare vergroting van de instroom van personen binnen de doelgroep ten opzichte van de periode voorafgaand aan de intentieverklaring;

- scholing van de doelgroep van deelnemers in het kader van bovengenoemde nieuwe duale trajecten, te weten, werknemers en werkzoekenden ouder dan 23 jaar, tot een erkend opleidings/scholingsniveau dat resulteert in behaalde beroepskwalificatie op MBO-niveau of een branche erkend certificaat;

- De ontwikkeling van een op basis van het advies van het Kenniscentrum EVC als nieuw te definiëren EVC-methodiek en de gebruikmaking daarvan door 200 deelnemers in de Carrosseriebranche per 1 oktober 2007.

Artikel 2. VOC

VOC verbindt zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- het beschikbaar stellen van haar scholingsfaciliteiten in de vorm van de 7 regionale praktijkopleidingscentra ten behoeve van de duale trajecten;

- het beschikbaar stellen van de EVC-methodiek voor de carrosseriebouw en het doorontwikkelen van deze methodiek voor alle groeperingen binnen de carrosseriebranche;

- inzetten van de Elektronische leeromgeving welke ontwikkeld wordt binnen het OCiS-project voor de Carrosseriebranche;

- het uitvoeren van de EVC-procedures;

- het bevorderen van het overleg tussen de branche en andere actoren in de markt, zoals gemeenten en Centra voor Werk en Inkomen.

Artikel 3. FOCWA

FOCWA verbindt zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- de overlegstructuur van haar organisatie in te zetten om de geformuleerde doelstellingen te communiceren met haar leden;

- haar leden te betrekken bij de (door-)ontwikkeling van de duale trajecten en EVC-trajecten;

- haar leden voor het opstellen van het projectplan actief te benaderen voor het inzetten of uitvoeren van duale trajecten en EVC-trajecten;

- overleg te voeren met actoren in de markt, zoals gemeenten en Centra voor Werk en Inkomen.

Artikel 4. ROC MN

ROC MN verbindt zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- haar scholingsfaciliteiten in mens en middelen in te zetten voor het realiseren van de duale leertrajecten en het uitvoeren van EVC-trajecten;

- te bevorderen dat alle 12 ROC’s binnen het consortium CLC hun scholingsfaciliteiten in mens en middelen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de duale trajecten in de diverse regio’s.

Artikel 5. ROC KW I C

ROC KW1C verbindt zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- haar scholingsfaciliteiten in mens en middelen in te zetten voor het realiseren van de duale leertrajecten en het uitvoeren van EVC-trajecten;

- te bevorderen dat alle 19 ROC’s binnen het consortium van Top Gear hun scholingsfaciliteiten in mens en middelen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de duale trajecten in de diverse regio’s.

Artikel 6. Nehem KMC

Nehem KMC verbindt zich aan de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door zorg te dragen voor het opstellen van het projectplan en het voeren van het projectmanagement van de ontwikkelingen in de Carrosseriebranche.

Artikel 7. De minister

De minister verbindt zich aan deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- de Projectdirectie Leren & Werken als aanspreekpunt voor knellende regelgeving op het terrein van een leven lang leren te laten fungeren, en deze, waar nodig, binnen de Rijksoverheid aan de orde te stellen;

- de overige partijen te informeren over de mogelijkheid van subsidieverstrekking op basis van de ‘Tijdelijke stimuleringsregeling leren en werken’ van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zoals op 16 december 2005 in de Staatscourant gepubliceerd (Stcrt. nr. 245, pag. 22);

- een blijvende betrokkenheid van de Projectdirectie Leren & Werken gedurende de looptijd van deze intentieverklaring te bevorderen.

Artikel 8. Bestaande initiatieven

Partijen zijn van oordeel dat zoveel mogelijk vanuit of rekening houdende met bestaande initiatieven gebouwd moet worden aan een infrastructuur voor een leven lang leren in de sector.

Artikel 9. Uitvoering

1. De deelnemende partijen zullen zich in gezamenlijkheid inspannen om met de hen ter beschikking staande middelen en binnen hun wettelijke bevoegdheden de in deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen te ondersteunen, knelpunten te verhelpen en uitvoering te geven aan de nader te benoemen activiteiten, waarbij partijen onderwijsinstellingen en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, voor zover niet betrokken als partij bij deze intentieverklaring, zullen betrekken bij de voorbereiding en bij de realisatie daarvan.

2. Om de beoogde doelstellingen te kunnen realiseren, zullen FOCWA, VOC, ROC MN en ROC KW I C een regionale overlegstructuur oprichten, die terzake van scholingsinitiatieven voor werkzoekenden als aanspreekpunt voor gemeenten en Centra voor Werk en Inkomen zal dienen, en waarin FOCWA, VOC, ROC MN en ROC KW I C met bedrijven in de branche afspraken zullen maken over duale (op)scholingstrajecten en de kwantitatieve en kwalitatieve arbeidsmarktvraag.

3. Indien mogelijk worden de uitvoeringskosten van de duale trajecten voor het bedrijfsleven deels met ESF-gelden via VOC gesubsidieerd.

4. De uitvoering van de duale trajecten vindt plaats op de opleidingscentra van VOC en/of de ROC’s, die partij zijn bij deze intentieverklaring. Hierbij wordt tevens gebruik gemaakt van de in de projecten CLC en Top Gear ontwikkelde Elektronische Leeromgeving.

Artikel 10. Projectleider

1. Nehem KMC zal in het kader van het project als projectleiding optreden.

2. Als projectleider is Nehem KMC verantwoordelijk voor het opstellen van het projectplan en de uitvoering van het project.

3. In het kader van het opstellen van het projectplan verkent Nehem KMC als projectleider de mogelijkheid om meer dan de in deze intentieverklaring genoemde aantallen duale trajecten te realiseren.

Artikel 11. Afdwingbaarheid

Deze intentieverklaring is niet (in rechte) afdwingbaar.

Artikel 12. Inwerkingtreding, looptijd en verlenging

Deze intentieverklaring treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening door alle partijen en eindigt op 1 oktober 2007. Na schriftelijke toestemming van alle partijen kan de duur van de intentieverklaring worden verlengd.

Artikel 13. Toetreding

1. Teneinde andere partijen dan de bij het sluiten van deze intentieverklaring betrokken partijen in zo ruim mogelijke mate te doen participeren in deze intentieverklaring, bestaat voor hen de mogelijkheid om gedurende de looptijd van de intentieverklaring als partij toe te treden. Een toetredende partij dient de verplichtingen die voor haar uit de intentieverklaring voortvloeien, te aanvaarden.

2. Een toetredende partij maakt haar verzoek tot toetreding schriftelijk bekend bij de Projectdirectie Leren & Werken van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zodra partijen schriftelijk hebben toegestemd met het verzoek tot toetreding, ontvangt de toetredende partij de status van partij bij de intentieverklaring en gelden voor die partij de voor haar uit de intentieverklaring voortvloeiende rechten en verplichtingen.

3. Het verzoek tot toetreding en de verklaring tot instemming worden in afschrift als bijlage aan de intentieverklaring gehecht.

Artikel 14. Wijziging

Elke partij kan de andere partijen schriftelijk verzoeken de intentieverklaring te wijzigen. De wijziging behoeft de schriftelijke instemming van alle partijen.

Artikel 15. Opzegging

Elke partij kan met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden de intentieverklaring schriftelijk opzeggen, indien de omstandigheden zodanig zijn veranderd dat de partij het redelijk vindt om deze intentieverklaring te beëindigen. De opzegging moet de verandering van omstandigheden vermelden.

Artikel 16. Evaluatie

Partijen zullen de uitvoering en werking van deze intentieverklaring uiterlijk twee maanden na beëindiging van de deze intentieverklaring evalueren en nemen dan een besluit over de verdere samenwerking tussen partijen.

Artikel 17. Openbaarheid

Binnen vier weken na ondertekening van deze intentieverklaring wordt de tekst daarvan gepubliceerd in de Staatscourant.

Aldus overeengekomen.
Plaats: Den Haag.
Datum: 16 februari 2006.
1. VOC,
namens deze:
F.C.M. van der Weijden, voorzitter.
2. FOCWA,
namens deze:
J. Koolen, secretaris sectie Schadeherstel.
3. ROC Midden Nederland,
namens deze:
H. Kuipers, afdelingsmanager motorvoertuigen.
4. ROC Koning Willem I College,
namens deze:
Y. Moerman, plaatvervangend voorzitter College van Bestuur.
5. Nehem KMC,
namens deze:
J. Biesheuvel, directeur.
6. De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,M.J.A. van der Hoeven.

Ter toelichting op de intentieverklaring geldt nog het volgende:

Ten aanzien van artikel 1

Alvorens duale trajecten in te zetten is het van belang om de eerder verworven competenties (EVC’s) van de werkenden en de werkzoekenden in beeld te brengen. Daarom worden alle potentiële deelnemers aan de duale trajecten, waarvan de competenties niet helder zijn, allereerst via een EVC-procedure geleid. Op basis van deze EVC trajecten willen VOC en de betrokken ROC’s maatwerktrajecten aanbieden. Gezien de heterogene doelgroep willen de partijen niet alleen inhoudelijk maatwerk leveren maar ook maatwerk in didactisch opzicht.

De VOC heeft een EVC-methodiek ontwikkeld voor de carrosseriebouwers en zal deze methodiek doorontwikkelen en voor alle andere groeperingen binnen de branche inzetten. Aanpassingen van deze methodiek ter bevordering van aansluiting op leerstijlen en leercultuur binnen bedrijven worden in het project ontwikkeld.

Deze nieuwe methodiek verschaft bedrijven inzicht in de scholingsbehoefte bij hun medewerkers. De mogelijkheid van het afnemen van een EVC procedure wordt onder de aandacht gebracht van bedrijven, gemeenten, CWI’s en reïntegratiebedrijven. De trajecten zijn toepasbaar, zowel voor het bepalen van het instroomniveau van werkzoekenden als voor bepaling van de competenties van werknemers.

De activiteit betreft het ontwikkelen en bekend maken van een nieuwe EVC-methodiek en het werven voor en feitelijk uitvoeren van EVC-trajecten. Dit kan zowel door ROC’s als door de VOC plaatsvinden.

Ten aanzien van artikel 9

De activiteiten betreffen het inrichten van de overlegstructuur, het voeren van het secretariaat, het uitwerken van voorstellen om binnen nader vast te stellen kaders tot afspraken te komen, het ontwikkelen van programma’s voor duale trajecten en het bewerken van (regionale) arbeidsmarktgegevens. Tevens het bekend maken van duale trajecten en het werven van kandidaten.

Naar boven