Intentieverklaring 500 duale trajecten en 500 EVC’s in de uitzendbranche

Partijen:

- De Minister van Sociale Zaken Werkgelegenheid dhr. A.J. de Geus, handelend als bestuursorgaan, hierna te noemen:’de minister van SZW’.

- Kenniscentrum beroepsonderwijs bedrijfsleven’ voor de economisch/administratieve, ICT- en veiligheidsberoepen. Te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door dhr. C.W. Streumer, hierna te noemen: ’ECABO’.

- ROC Nijmegen, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door dhr. H. Schutte, hierna te noemen: ‘ROC Nijmegen’.

- Stichting Opleiding en Ontwikkeling Flexbranche, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de voorzitter, dhr. M.J.M. Nuyten hierna te noemen: ‘STOOF’.

- Uitzendonderneming Randstad Nederland BV, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door dhr. R. Berendse, hierna te noemen: ‘Randstad Nederland’.

- Uitzendonderneming Manpower BV, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door dhr. H. Leentjes, hierna te noemen: ‘Manpower’.

- Uitzendonderneming Humares BV, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door dhr. T. Hooijer: hierna te noemen: ‘Humares’.

- Uitzendonderneming DIT BV, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door dhr. H. Rijpert, hierna te noemen: ‘DIT’.

- Uitzendonderneming Adecco, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door ... hierna te noemen: ‘Adecco’.

- Uitzendonderneming Technicum BV, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door dhr. P.P. van der Ploeg, hierna te noemen: ‘Technicum’.

Overwegende dat:

- Er afspraken zijn gemaakt tussen kabinet en Stichting van de Arbeid om de arbeidsdeelname onder diverse groepen te vergroten. In het document ‘tripartiete beleidsinzet op het gebied van werk en scholing’ breken beide partijen een lans voor sectoroverstijgende initiatieven op het gebied van leren en werken en EVC’s;

- Er veel mensen zijn van wie de arbeidsmarktpositie kwetsbaar is als gevolg van geen - of onvoldoende - scholing;

- De uitzendbranche voor veel van deze mensen een belangrijke rol vervult als intermediair om aan werk te komen en het werken via uitzendarbeid dus het verschil kan betekenen tussen langdurige werkloosheid of duurzame arbeidsinpassing;

- de combinatie van leren en werken (duale trajecten) - ook in relatie tot intermediair werkgeverschap - een aantrekkelijke wijze van leren is voor werkenden en werkzoekenden;

- STOOF zichzelf als doel heeft gesteld de employability in de uitzendbranche te bevorderen en hierbij ook de mogelijkheden voor flexwerkers om via uitzendwerk leren en werken te combineren wil bevorderen en aanbieden;

- En zich daarom in een pilot ten doel stelt om 500 BBL-trajecten te faciliteren. Na een geslaagde pilot kan het aantal BBL-trajecten in samenwerking met sectorale O&O-fondsen uitgebreid worden tot minimaal 5000 in 2010;

- Activiteiten en initiatieven in samenwerking met de uitzendbranche per definitie sectoroverstijgend zijn;

- Dat door het sectoroverstijgende karakter van de uitzendbranche er rekening gehouden moet worden met de verschillen in regels en procedures van 18 kenniscentra en ruim 40 ROC’s;

- Er een aantal knelpunten is benoemd die opgelost moeten worden om duale trajecten in samenwerking met sectorale O&O-fondsen op grote schaal toe te kunnen passen;

- Ecabo en ROC Nijmegen zich bereid hebben verklaard deze knelpunten samen met STOOF en de branche aan te pakken en hierbij te willen fungeren als klankbord voor - en spreekbuis naar - andere ROC’s en kenniscentra, brancheorganisaties en de Rijksoverheid in Nederland;

- Erkenning van Verworven Competenties (EVC) een belangrijk instrument is om door werkervaring of op andere wijze verworven kennis, vaardigheden en competenties te toetsen, wat tot vrijstellingen kan leiden bij duale trajecten;

- EVC- en BBL-trajecten duidelijk in elkaars verlengde liggen en dus op elkaar aan moeten aansluiten;

- De uitzendbranche jaarlijks ongeveer 650.000 mensen werk biedt;

- voor een groot aantal van deze werkenden de ontwikkeling van competenties een kans op vast werk biedt;

- STOOF een competentiepaspoort wenst te introduceren waarbij de voor de uitzendbranche, maar ook voor andere sectoren belangrijke ‘zachte’ competenties in beeld worden gebracht. Dit competentiepaspoort dient aan te sluiten op een breed gedragen EVC-aanpak en het Herontwerp MBO;

- de Ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een projectdirectie Leren & Werken hebben opgericht (Stcrt. 16 december 2005, nr. 245 / pag. 22; gewijzigd bij ministeriële regeling van 9 juni 2006, Stcrt. 101, 2006), die onder meer als taak heeft regionale en sectorale initiatieven op het gebied van een leven lang leren te ondersteunen;

Komen het volgende overeen:

Doelstelling

Artikel 1

Deze intentieverklaring heeft tot doel het leren en werken, competentiemeting en EVC voor werkenden te bevorderen door middel van het project ‘duale trajecten en EVC in de uitzendbranche’, hierna te noemen ‘het project’.

Doel van het project is het tot stand komen van:

A: Ten minste 500 nieuwe duale trajecten tot een erkend opleidingsniveau op WEB-niveau 2, 3 of 4 in samenwerking met werkgevers in andere branches of sectoren c.q. O&O-fondsen in sectoren per 1 oktober 2007, die zullen leiden tot een aantoonbare vergroting van de instroom van personen binnen de doelgroep ten opzichte van de periode voorafgaand aan de intentieverklaring.

B: Het tot stand komen van minimaal 500 EVC-procedures binnen de genoemde periode, die kan leiden tot vrijstellingen binnen de onder A genoemde duale trajecten.

C: Het tot stand komen van minimaal 1250 competentiepaspoorten binnen de onder A genoemde periode. Dit competentiepaspoort moet voor de uitzendbranche dienen als drempelverlagende opstap én doorstroom naar een volledig EVC-traject.

Inspanning partijen:

De ondertekenaars zullen zich gezamenlijk inspannen om met de hen ter beschikking staande middelen en binnen hun wettelijke bevoegdheden de realisatie van de hierna genoemde voornemens te bevorderen en eventueel daarbij optredende belemmeringen weg te nemen. Partijen zullen opleiders/opleidende partijen, sectorale O&O-fondsen en individuele werkgevers bij voorbereiding en realisatie van de doelstellingen betrekken;

De 7 ondertekenende uitzendondernemingen van deze intentieverklaring dragen ieder zorg voor ten minste 50 duale trajecten en 50 EVC-procedures binnen de genoemde periode. De overige 150 duale trajecten en EVC-procedures zullen in goed overleg worden verdeeld onder deze uitzendondernemingen of worden gegund aan nieuwe ondernemingen die zich later stadium hebben gemeld.

Het competentiepaspoort moet voorbereidend zijn op een volwaardig EVC.

Dit uitgangspunt brengt twee concrete inspanningsverplichtingen met zich mee; verankering en legitimering van het competentiepaspoort in de kwalificatiestructuur, maar ook maximaal aansluiten op de eisen en werkprocessen van de uitzendbranche;

Bij het opzetten van competentiepaspoort en EVC-methodiek zal rekening worden gehouden met het in ontwikkeling zijnde kwaliteitskader van het Kenniscentrum EVC, de activiteiten van de projectdirectie Leren en Werken en met relevante internationale infrastructuren en standaarden voor een Leven Lang Leren. Tevens zal rekening worden gehouden met c.q. aansluiting gezocht worden bij de nieuwe in ontwikkeling zijnde kwalificatiestructuur voor het MBO,

Artikel 2

ECABO verbindt zich aan deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- de inzet van kennis, expertise en netwerken;

- het leveren van een bijdrage aan het oplossen van knelpunten zoals de erkenning van uitzendorganisaties als leerbedrijf, de beroepspraktijkvorming en eenduidige afspraken en procedures in de samenwerking met de diverse kenniscentra ten aanzien van duale trajecten met intermediair werkgeverschap;

- deelname aan projectgroep/stuurgroepbijeenkomsten.

Artikel 3

ROC Nijmegen verbindt zich aan deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- de inzet van kennis, expertise en netwerken;

- het leveren van een bijdrage aan het oplossen van knelpunten zoals richtlijnen aangaande de invulling van de beroepspraktijkvorming en eenduidige administratieve procedures in de samenwerking met andere ROC’s ten aanzien van duale trajecten met intermediair werkgeverschap;

- daarnaast treedt ROC Nijmegen in deze samenwerking op als vertegenwoordiger van het netwerk van ROC opleidingen.nl in Nederland. Deze samenwerking tussen CvB’s van een 13-tal ROC’s, garandeert in de uitvoering van duale trajecten én in de contacten met intermediaire werkgevers, een landelijk dekkend netwerk;

- deelname aan projectgroep/stuurgroepbijeenkomsten.

Artikel 4

STOOF verbindt zich aan deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- de inzet van kennis, expertise en netwerken;

- inzage te verschaffen in de behoefte aan duale trajecten vanuit de vraagzijde van de arbeidsmarkt, zowel bij de (ABU, NBBU en niet georganiseerde) uitzendondernemingen als bij inlenende bedrijven;

- zorgdragen voor de communicatie en het draagvlak bij (ABU, NBBU en niet georganiseerde) uitzendondernemingen en de coördinatie rondom de toeleiding en uitvoering van de beoogde 500 duale trajecten, 1250 competentiepaspoorten en 500 EVC’s in samenwerking met het onderwijsveld, uitzendondernemingen en inlenende ondernemingen en flexwerkers;

- uitvoering te geven aan het projectmanagement voor 500 duale trajecten en 500 EVC’s in de Uitzendbranche;

- de projectleiding te garanderen en financieren gedurende het project;

- te zorgen voor cofinanciering van de EVC-trajecten;

- en te zorgen voor cofinanciering door middel van het beschikbaar stellen van financiële middelen voor de begeleiding van leerlingen/cursisten die deelnemen aan de (additionele) BBL-trajecten.

Artikel 5

Uitzendonderneming Randstad Nederland BV verbindt zich aan deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- het leveren van een bijdrage aan het oplossen van gesignaleerde knelpunten ten aanzien van duale trajecten met intermediair werkgeverschap;

- het creëren van draagvlak voor duale trajecten in relatie tot intermediair werkgeverschap en EVC bij haar inlenende werkgevers;

- het beschikbaar stellen van ten minste 50 vacatures in de sectoren Techniek, Callcenters en Transport en Logistiek die middels duale trajecten kunnen worden ingevuld;

- het werven en selecteren van deelnemers die geplaatst kunnen worden op deze vacatures;

- het begeleiden deze deelnemers in samenwerking met de inlenende werkgevers;

- deelname aan projectgroep/stuurgroepbijeenkomsten.

Artikel 6

Uitzendonderneming Manpower BV verbindt zich aan deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- het leveren van een bijdrage aan het oplossen van gesignaleerde knelpunten ten aanzien van duale trajecten met intermediair werkgeverschap;

- het creëren van draagvlak voor duale trajecten in relatie tot intermediair werkgeverschap, competentiepaspoort en EVC bij haar inlenende werkgevers;

- het beschikbaar stellen van ten minste 50 vacatures in de sectoren Techniek, Callcenters en transport en Logistiek die middels duale trajecten kunnen worden ingevuld;

- het werven en selecteren van deelnemers die geplaatst kunnen worden op deze vacatures;

- het begeleiden deze deelnemers in samenwerking met de inlenende werkgevers;

- deelname aan projectgroep/stuurgroepbijeenkomsten.

Artikel 7

Uitzendonderneming Humares BV verbindt zich aan deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- het leveren van een bijdrage aan het oplossen van gesignaleerde knelpunten ten aanzien van duale trajecten met intermediair werkgeverschap;

- het creëren van draagvlak voor duale trajecten in relatie tot intermediair werkgeverschap, competentiepaspoort en EVC bij haar inlenende werkgevers;

- het beschikbaar stellen van ten minste 50 vacatures in de sector Techniek, die middels duale trajecten kunnen worden ingevuld;

- het werven en selecteren van deelnemers die geplaatst kunnen worden op deze vacatures;

- het begeleiden deze deelnemers in samenwerking met de inlenende werkgevers;

- deelname aan projectgroep/stuurgroepbijeenkomsten.

Artikel 8

Uitzendonderneming DIT Group verbindt zich aan deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- het leveren van een bijdrage aan het oplossen van gesignaleerde knelpunten ten aanzien van duale trajecten met intermediair werkgeverschap;

- het creëren van draagvlak voor duale trajecten in relatie tot intermediair werkgeverschap, competentiepaspoort en EVC bij haar inlenende werkgever;

- het beschikbaar stellen van ten minste 50 vacatures in de sector Techniek die middels duale trajecten kunnen worden ingevuld;

- het werven en selecteren van deelnemers die geplaatst kunnen worden op deze vacatures;

- het begeleiden deze deelnemers in samenwerking met de inlenende werkgevers;

- deelname aan projectgroep/stuurgroepbijeenkomsten.

Artikel 9

Uitzendonderneming Adecco BV verbindt zich aan deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- het leveren van een bijdrage aan het oplossen van gesignaleerde knelpunten ten aanzien van duale trajecten met intermediair werkgeverschap;

- het creëren van draagvlak voor duale trajecten in relatie tot intermediair werkgeverschap, competentiepaspoort en EVC bij haar inlenende werkgevers;

- het beschikbaar stellen van ten minste 50 vacatures in de sectoren Techniek, Callcenters en Transport en Logistiek die middels duale trajecten kunnen worden ingevuld;

- het werven en selecteren van deelnemers die geplaatst kunnen worden op deze vacatures;

- het begeleiden deze deelnemers in samenwerking met de inlenende werkgevers;

- deelname aan projectgroep/stuurgroepbijeenkomsten.

Artikel 10

Uitzendonderneming Technicum BV verbindt zich aan deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- het leveren van een bijdrage aan het oplossen van gesignaleerde knelpunten ten aanzien van duale trajecten met intermediair werkgeverschap;

- het creëren van draagvlak voor duale trajecten in relatie tot intermediair werkgeverschap, competentiepaspoort en EVC bij haar inlenende werkgevers;

- het beschikbaar stellen van ten minste 50 vacatures in de sectoren Techniek, Callcenters en Transport en Logistiek die middels duale trajecten kunnen worden ingevuld;

- het werven en selecteren van deelnemers die geplaatst kunnen worden op deze vacatures;

- het begeleiden deze deelnemers in samenwerking met de inlenende werkgevers;

- deelname aan projectgroep/stuurgroepbijeenkomsten.

Artikel 11

Uitzendonderneming Vedior BV verbindt zich aan deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- het leveren van een bijdrage aan het oplossen van gesignaleerde knelpunten ten aanzien van duale trajecten met intermediair werkgeverschap;

- het creëren van draagvlak voor duale trajecten in relatie tot intermediair werkgeverschap, competentiepaspoort en EVC bij haar inlenende werkgevers;

- het beschikbaar stellen van ten minste 50 vacatures in de sectoren Techniek, Callcenters en Transport en Logistiek die middels duale trajecten kunnen worden ingevuld;

- het werven en selecteren van deelnemers die geplaatst kunnen worden op deze vacatures;

- het begeleiden deze deelnemers in samenwerking met de inlenende werkgevers;

- deelname aan projectgroep/stuurgroepbijeenkomsten.

Artikel 12:

De minister van SZW verbindt zich aan deze intentieverklaring geformuleerde doelstellingen door:

- de Projectdirectie Leren & Werken als aanspreekpunt voor knellende regelgeving op het terrein van een leven lang leren te laten fungeren, en deze, waar nodig, binnen de Rijksoverheid aan de orde te stellen;

- de overige partijen te informeren over de mogelijkheid van subsidieverstrekking op basis van de ‘Tijdelijke stimuleringsregeling leren en werken’ van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Stcrt. nr. 245, 2005; gewijzigd bij ministeriële regeling van 9 juni 2006, Stcrt. 101, 2006);

- een blijvende betrokkenheid van de Projectdirectie Leren & Werken gedurende de looptijd van deze intentieverklaring te bevorderen.

Artikel 13: Uitvoering

1. De deelnemende partijen zullen zich gezamenlijk inspannen om met de hen ter beschikking staande middelen en binnen hun wettelijke bevoegdheden de bovengenoemde doelstellingen te ondersteunen, knelpunten te verhelpen en uitvoering te geven aan de nader te benoemen activiteiten om genoemde doelstellingen te kunnen realiseren. STOOF zal in samenspraak met vertegenwoordigers van deelnemende partijen de voornemens concreet gaan uitwerken in een projectplan met een begroting zoals bedoeld in de ‘Tijdelijke stimuleringsregeling leren en werken’. In het projectplan worden voor iedere betrokken partij de verwachte en noodzakelijke activiteiten opgenomen om de in deze intentieverklaring vastgelegde voornemens te realiseren.

2. STOOF heeft een coördinerende rol bij de uitvoering van het project en treedt namens ECABO, ROC Nijmegen en uitzendondernemingen op als subsidieaanvrager. STOOF is uit dien hoofde verantwoordelijk voor de naleving van de aan de eventuele subsidieverlening verbonden voorwaarden en verplichtingen.

Artikel 14: Afdwingbaarheid

Deze intentieverklaring is niet (in rechte) afdwingbaar.

Artikel 15: Inwerkingtreding, looptijd en verlenging

Deze intentieverklaring treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening door alle partijen en eindigt op 1 oktober 2007. Na schriftelijke toestemming van alle partijen kan de duur van de intentieverklaring worden verlengd.

Artikel 16: Toetreding

1. Teneinde andere partijen dan de bij het sluiten van deze intentieverklaring betrokken partijen in zo ruim mogelijke mate te doen participeren in deze intentieverklaring, bestaat voor hen de mogelijkheid om gedurende de looptijd van de intentieverklaring als partij toe te treden. Een toetredende partij dient de verplichtingen die voor haar uit de intentieverklaring voortvloeien, te aanvaarden.

2. Een toetredende partij maakt haar verzoek tot toetreding schriftelijk bekend bij de Projectdirectie Leren & Werken van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zodra partijen schriftelijk hebben toegestemd met het verzoek tot toetreding, ontvangt de toetredende partij de status van partij bij de intentieverklaring en gelden voor die partij de voor haar uit de intentieverklaring voortvloeiende rechten en verplichtingen.

3. Het verzoek tot toetreding en de verklaring tot instemming worden in afschrift als bijlage aan de intentieverklaring gehecht.

Artikel 17: Wijziging

1. Elke partij kan de andere partijen schriftelijk verzoeken de intentieverklaring te wijzigen. De wijziging behoeft de schriftelijke instemming van alle partijen.

2. Partijen treden in overleg binnen 2 weken nadat een partij de wens daartoe aan de andere partijen schriftelijk heeft medegedeeld.

3. De wijziging en de verklaringen tot instemming worden in afschrift als bijlage aan de intentieverklaring gehecht.

Artikel 18: Opzegging

Elke partij kan met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden de intentieverklaring schriftelijk opzeggen, indien de omstandigheden zodanig zijn veranderd dat de partij het redelijk vindt om deze intentieverklaring te beëindigen. De opzegging moet de verandering van omstandigheden vermelden.

Artikel 19: Evaluatie

Partijen zullen de evaluatie van de uitvoering en werking van deze intentieverklaring onmiddellijk na beëindiging van de deze intentieverklaring ter hand nemen. Uiterlijk twee maanden na beëindiging van deze intentieverklaring zullen partijen een schriftelijke rapportage c.q. evaluatie aanleveren.

Artikel 20: Openbaarheid

Binnen vier weken na ondertekening van deze intentieverklaring wordt de zakelijke inhoud daarvan gepubliceerd in de Staatscourant. In de Staatscourant wordt tevens medegedeeld dat de intentieverklaring ter inzage wordt gelegd in de bibliotheek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Aldus overeengekomen:
’s-Gravenhage, 30 juni 2006.
De Minister van SZW,
A.J. de Geus.

Nijmegen, 30 juni 2006.

ROC Nijmegen,

namens deze,

J. H. Schutte.

Amersfoort, 30 juni 2006.

Stichting ECABO,

namens deze,

C.W. Streumer.

Aalsmeer, 30 juni 2006.

Stichting Opleiding en Ontwikkeling Flexbranche,

namens deze,

M.J.M. Nuyten.

Diemen, 30 juni 2006.

Uitzendonderneming Randstad Nederland BV,

namens deze,

R. Berendse.

Diemen, 30 juni 2006.

Uitzendonderneming Manpower BV,

namens deze,

H. Leentjes.

Vlissingen, 30 juni 2006.

Uitzendonderneming Humares BV,

namens deze,

T. Hooijer.

Rosmalen, 30 juni 2006.

Uitzendonderneming DIT BV,

namens deze,

H. Rijpert.

Utrecht, 30 juni 2006.

Uitzendonderneming Adecco BV.

Almere, 30 juni 2006.

Uitzendonderneming Technicum BV,

namens deze,

P.P. van der Ploeg.

Amsterdam, 30 juni 2006.

Uitzendonderneming Vedior BV,

namens deze,

M.C.J. van Bussel.

Naar boven