Intentieverklaring duale trajecten en leerwerkloket (Rotterdam)

Samenwerking tussen

‐ Gemeente Rotterdam

‐ Albeda College

‐ Hogeschool Rotterdam

‐ Ministerie van OCW en Ministerie van SZW (Projectdirectie Leren en Werken)

Ondergetekenden,

- de gemeente Rotterdam, vertegenwoordigd door L.K. Geluk

- het Albeda College, vertegenwoordigd door P. Boekhoud

- de Hogeschool Rotterdam, vertegenwoordigd door J.A.C.F. Tuytel

- de Staat der Nederlanden, vertegenwoordigd door de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, H.A.L. van Hoof, en vertegenwoordigd door de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. Rutte

Overwegende dat,

- in de huidige kenniseconomie burgers een minimum opleidingsniveau nodig hebben om een redelijke kans op werk hebben;

- de kenniseconomie behoefte heeft aan meer hoger opgeleiden;

- dat een leven lang leren nodig is om te kunnen (blijven) functioneren in de hedendaagse samenleving;

- partijen Rotterdamse werkenden en werkzoekenden een kans willen bieden op scholing voor (ander) werk;

- bepaalde groepen jongeren speciale aandacht vereisen;

- scholing van werkenden en werkzoekenden een impuls nodig heeft;

- partijen deze impuls willen geven, zodat Rotterdam op termijn een beter opgeleide beroepsbevolking heeft;

- de combinatie van leren en werken een aantrekkelijke wijze van leren is voor werkenden en werkzoekenden;

- de combinatie van leren en werken bijdraagt aan de innovatie van de regio Rotterdam.

Komen het volgende overeen

Partijen zullen zich inspannen om onderstaande doelstellingen te realiseren. Bij deze inspanning zullen partijen (andere) onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven (zowel koepelorganisaties als de Economic Development Board Rotterdam (EDBR) als individuele werkgevers) betrekken bij de voorbereiding en bij de realisatie. Partijen zullen uiterlijk 1 oktober 2005 de volgende voornemens concreet hebben uitgewerkt in een convenant, waarbij deelnemende partijen uit het bedrijfsleven zullen medeondertekenen. Ook de Taskforce Jeugdwerkloosheid zal een bijdrage leveren.

1. Duale trajecten voor werkenden en werkzoekenden

Partijen zien duale trajecten als een belangrijk instrument om mensen (weer) aan het leren te krijgen en eventueel aan (ander) werk te helpen. Bij werkenden gaat het om behoud van werk en doorstroom naar hogere functies. Dat verhoogt de arbeidsproductiviteit, het concurrentievermogen en innovatievermogen voor bedrijven, en creëert ook ruimte voor nieuwe instroom aan de onderkant. Bij werkzoekenden gaat het primair om de inzet van duale banen en stageplekken als stap naar verbetering van arbeidmarktkwalificaties en naar werk. Er zijn de volgende twee voornemens:

2500 duale trajecten op MBO-niveau, waarvan

- 75 % voor laaggeschoolden, het betreft hier zowel ouderen als jongeren;

- 25% voor niveau 3 / 4 leerlingen;

- 20 % van de trajecten zijn voor mensen die naast het beroepsonderwijs extra Nederlands onderricht (NT2) moeten krijgen, de geïntegreerde trajecten. De geïntegreerde duale trajecten kunnen zowel niveau 1 / 2 als niveau 3 / 4 betreffen;

- 30 % van de trajecten zijn bedoeld voor werkenden.

Bij de 750 trajecten voor werkenden is de doelstelling om juist die werkgevers en werknemers te bereiken, waarbij upgrading nog niet vanzelfsprekend is. Om deze werkgevers te bereiken zullen de accountmanagers van het Albedacollege en eventuele andere ROC’s worden ingezet, tevens zullen lijnen worden uitgezet via de EDBR en VNO/NCW. Tevens zal hierbij de mogelijke behoefte van de werkgever om de inventarisatie van de scholingsbehoefte, de coördinatie van de scholing, assessment, plaatsing en inkoop van scholing, uit te besteden aan het Albedacollege of een ander ROC als een pilot voor twee werkgevers worden uitgevoerd door een ROC. De werkgever betaalt hierbij voor de diensten, echter voor het opzetten en ontwikkelen van deze expertise zal een eenmalige subsidie nodig zijn. Hiervoor dient een subsidieaanvraag te worden opgesteld.

De overige 1750 duale trajecten betreffen niet de gangbare MBO-trajecten voor de huidige cursistenstromen, maar het gaat om óf de gangbare trajecten toegankelijk te maken en eventueel aan te passen voor nieuwe c.q. andere cursistenstromen óf om bestaande projecten voor specifieke doelgroepen c.q. concepten met duaal onderwijs, zoals leren op de werkvloer of een op de doelgroep afgestemd samengesteld opleidingsprogramma, die succesvol zijn te optimaliseren, te formaliseren en uit te breiden. De rol van de ministeries kan hierbij zijn:

- werkgevers te stimuleren om oudere leerlingen een BPV-plaats te gunnen;

- nagaan op welke wijze de ervaren knelpunten bij de beoogde onderwijsconcepten kunnen worden weggenomen.

250 duale HBO-trajecten

Het traditioneel lage opleidingsniveau in de regio én de toenemende verkleuring vraagt om passende trajecten die een buitengewoon diverse groep aspirant-studenten een reële kans biedt met succes een HBO-opleiding te starten.

Voor dit doeleinde is het voornemen een onafhankelijk assessmentbureau op te zetten waar van potentiële studenten wordt gemeten of zij ook geschikt zijn voor HBO-onderwijs. Het gaat hierbij om mensen, die formeel op basis van behaalde diploma’s niet toelaatbaar zijn tot het hoger onderwijs. Het bureau zal zich bezig houden met het testen van de capaciteiten, maar ook het scouten van potentieel talent voor HBO-onderwijs. Wanneer er deficiënties worden geconstateerd en studenten niet direct toelaatbaar zijn, moeten deze weggewerkt worden door middel van bijspijkermodules in een korte (niet met OCW-middelen bekostigde) instroomroute.

Binnen het HBO wordt door de student een duale leerroute gevolgd, waar in het derde en vierde jaar de student arbeid zal verrichten en daarbij een inkomen zal verwerven. De student zal de kans worden geboden om zijn studie met succes te voltooien, ook wanneer onverhoopt mocht blijken dat het duale traject tussentijds moet worden omgezet in een voltijd-opleiding.

2. Leerwerkloket

Met een leerwerkloket wordt beoogd om een adequate voorziening te realiseren die werkenden en werkzoekenden laagdrempelig toegang biedt tot advies over loopbaan, competenties en scholingsmogelijkheden voor alle vormen van onderwijs. De gemeente Rotterdam, het Albeda College en de Hogeschool Rotterdam zullen zich inspannen (als onderdeel van het nog af te sluiten convenant) een voorstel in te dienen bij de projectdirectie Leren en Werken voor één van de vier pilots voor een leerwerkloket zoals genoemd in het Plan van Aanpak van de projectdirectie Leren en Werken. In dit voorstel zullen voor iedere betrokken partij de verwachte inspanningen worden beschreven. De genoemde partijen kunnen ook andere partijen uit de regio Rotterdam bij dit voorstel betrekken.

Inspanning partijen

De deelnemende partijen zullen zich in gezamenlijkheid inspannen om met de hen ter beschikking staande middelen en binnen hun wettelijke bevoegdheden de bovengenoemde intenties te ondersteunen, knelpunten te verhelpen en uitvoering te geven aan de nader te benoemen activiteiten om genoemde doelstellingen te kunnen realiseren. Dit zal worden uitgewerkt in het convenant dat uiterlijk 1 oktober 2005 zal worden afgesloten.

De projectdirectie Leren en Werken zal hiertoe een accountmanager in de directie aanwijzen. Bovendien zal de projectdirectie bezien of een (bescheiden) financiële bijdrage ter ondersteuning kan worden toegekend. Dit op basis van de nog nader te formuleren voorstellen. Verder zal zij haar communicatiemiddelen in zetten om ook andere partijen op te roepen om zich aan te sluiten bij het nog af te sluiten convenant. De projectdirectie zal zich inspannen om, waar mogelijk, belemmeringen veroorzaakt door landelijke richtlijnen te agenderen en zo mogelijk weg te nemen.

Den Haag, 3 juni 2005.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,H.A.L. van Hoof.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,M. Rutte.
De gemeente Rotterdam,
L.K. Geluk, wethouder van Onderwijs en Integratie.
Albeda College,
P. Boekhoud, voorzitter van het College van Bestuur.
Hogeschool Rotterdam,
J.A.C.F. Tuytel, voorzitter van het College van Bestuur.

Naar boven