Intentieverklaring duale trajecten en leerwerkloket (Groningen)

Samenwerking tussen

‐ Provincie Groningen

‐ Noorderpoortcollege

‐ Alfa College

‐ Onderwijsgroep Noord

‐ Hanzehogeschool Groningen

‐ Gemeente Groningen

‐ Regionaal Arbeidsmarkt Platform Centraal Groningen

‐ Regionaal Arbeidsmarktplatform Oost Groningen

‐ Regionaal Arbeidsmarktplatform Noord Groningen

‐ MKB-Noord

‐ Centrale Organisatie Werk en Inkomen (CWI Noord-Nederland)

‐ Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ondergetekenden,

- de provincie Groningen, vertegenwoordigd door de gedeputeerde voor Economische Zaken, de heer J.C. Gerritsen;

- het Noorderpoortcollege, vertegenwoordigd door de directeur, de heer H. Schollema;

- het Alfa College, vertegenwoordigd door de directeur, de heer B. Kamphuis;

- de Onderwijsgroep Noord, vertegenwoordigd door de heer W. van den Bor, lid van de Raad van Bestuur;

- de Hanzehogeschool Groningen, vertegenwoordigd door de voorzitter van het College van Bestuur, de heer H.J. Pijlman;

- de Gemeente Groningen, vertegenwoordigd door wethouder mw. J.C.M. van Schie;

- het Regionale Arbeidsmarkt Platform Centraal Groningen, vertegenwoordigd door de heer H. ten Wolde;

- het Regionale Arbeidsmarktplatform Oost Groningen, vertegenwoordigd door de van de gemeente Winschoten, de heer G. van der Wal;

- het Regionale Arbeidsmarkt Platform Noord Groningen, vertegenwoordigd door de voorzitter, mw. R. Pot;

- MKB-Noord, vertegenwoordigd door bestuurslid, de heer E. van ’t Hoff;

- de Centrale Organisatie werk en inkomen, te dezen vertegenwoordigd door de regionaal directeur CWI Noord-Nederland, mevr. A.A. van Gaalen, namens deze de heer K. Heijnen;

- de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de heer H.A.L. van Hoof;

Overwegende dat:

- in de huidige kenniseconomie burgers een minimum opleidingsniveau nodig hebben om een redelijke kans op werk te hebben;

- de kenniseconomie behoefte heeft aan meer hoger opgeleiden;

- dat een leven lang leren nodig is om te kunnen (blijven) functioneren in de hedendaagse samenleving;

- de minister en staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de minister en staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een projectdirectie Leren & Werken hebben opgericht (Staatscourant 2005, nr. 169), die onder meer als taak heeft regionale initiatieven op het gebied van een leven lang leren te ondersteunen;

- partijen Groningse werkenden en werkzoekenden een kans willen bieden op scholing voor (ander) werk;

- scholing van werkenden en werkzoekenden een impuls nodig heeft;

- partijen deze impuls willen geven, zodat de provincie Groningen op termijn een beter opgeleide beroepsbevolking heeft;

- Erkenning van Verworven Competenties (EVC) een instrument is om op een efficiënte manier het opleidingsniveau van mensen te verhogen;

- de toegankelijkheid van scholing, EVC en loopbaanadvies bevorderd wordt door een leerwerkloket;

- een duaal traject een traject is van leren en werken dat strekt tot het behalen van (deel)certificaat of diploma;

- de combinatie van leren en werken een aantrekkelijke wijze van leren is voor werkenden en werkzoekenden;

- de combinatie van leren en werken bijdraagt aan de innovatie van de regio Groningen;

Komen het volgende overeen:

Partijen spannen zich in om onderstaande doelstellingen voor 1 maart 2007 te realiseren. Partijen gaan de volgende voornemens concreet uitwerken in een projectplan.

1. Duale trajecten voor werkenden en werkzoekenden

Partijen zien duale trajecten als een belangrijk instrument om mensen (weer) aan het leren te krijgen en aan (ander) werk te helpen. Bij werkenden gaat het om behoud van werk en doorstroom naar hogere functies. Dat verhoogt de arbeidsproductiviteit, het concurrentievermogen en innovatievermogen voor bedrijven, en creëert ook ruimte voor nieuwe instroom aan de onderkant. Bij werkzoekenden gaat het primair om de inzet van duale banen en stageplekken als stap naar verbetering van arbeidsmarktkwalificaties en naar werk. Partijen hebben de volgende twee voornemens:

1) 150 duale trajecten op MBO-niveau, waarvan 75 voor werkenden en 75 voor werkzoekenden (23 jaar en ouder). De duale trajecten betreffen niet de reguliere MBO-trajecten voor de huidige cursistenstromen. Het gaat wel om:

* de huidige reguliere trajecten toegankelijk te maken en eventueel aan te passen voor nieuwe c.q. andere cursistenstromen;

* het optimaliseren, formaliseren en uitbreiden van succesvolle projecten zoals:

- bestaande projecten voor specifieke doelgroepen;

- concepten met duaal onderwijs, zoals leren op de werkvloer;

- een op de doelgroep afgestemd samengesteld opleidingsprogramma.

2) 50 duale trajecten op HBO-niveau, waarvan 25 voor werkenden en 25 voor werkzoekenden (23 jaar en ouder). In deze trajecten zal het gaan om nieuwe duale trajecten, een nieuwe aanpak of doelgroep, dan wel om een vergroting van de deelname aan bestaande duale trajecten.

2. Leerwerkloket

Een leerwerkloket is een onafhankelijk loket dat doorverwijst naar de bestaande infrastructuur op het gebied van leren en werken. Het loket is de schakel tussen aanbieders en vragers van EVC, scholing, duale trajecten en loopbaanadvies. Het is een onafhankelijke voorziening in de regio waar burgers, werkzoekenden, werknemers en werkgevers advies kunnen inwinnen over EVC-trajecten. Zo nodig wordt begeleiding geboden bij een maatwerktraject om de ontbrekende kwalificaties door scholing, een duaal traject, loopbaan of beroepskeuze aan te vullen tot een voor de arbeidsmarkt relevante beroepskwalificatie en het daarbij behorende (deel)certificaat of diploma.

De deelnemende partijen in de provincie Groningen spannen zich in om in 2006 een leerwerkloket te realiseren.

Het leerwerkloket zorgt minimaal voor:

• voorlichting en voorlichtingsmateriaal over EVC, scholing en duale trajecten en de verspreiding daarvan;

• informatie over de financiering van EVC, scholing en duale trajecten en loopbaantrajecten en het tot stand komen van regionale financieringsafspraken rond EVC, scholing en duaal;

• actieve acquisitie van deelnemers voor EVC-trajecten en duale trajecten onder werkgevers, werknemers, uitkeringsinstanties, werkzoekenden en burgers;

• (het stimuleren van) het ontwikkelen van nieuwe EVC-procedures en het standaardiseren van de aangeboden procedures.

Het leerwerkloket realiseert minimaal 500 EVC-trajecten, waarvan 250 voor werkenden en 250 voor werkzoekenden (23 jaar en ouder).

Inspanning partijen

De deelnemende partijen zullen zich in gezamenlijkheid inspannen om met de hen ter beschikking staande middelen en binnen hun wettelijke bevoegdheden de bovengenoemde intenties te ondersteunen, knelpunten te verhelpen en uitvoering te geven aan de nader te benoemen activiteiten om genoemde doelstellingen te kunnen realiseren.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zet communicatiemiddelen in om ook andere partijen op te roepen om zich aan te sluiten bij de intentieverklaring. De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zal zich inspannen om, waar mogelijk, belemmeringen veroorzaakt door landelijke richtlijnen weg te nemen.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is voornemens de organisatie van de uitvoering van de intenties in deze verklaring financieel te ondersteunen en wel op basis van een subsidieregeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zoals die naar verwachting in december 2005 gepubliceerd wordt.

Een startsubsidie als bijdrage in de kosten van het ontwikkelen van een projectplan (met activiteitenplan en begroting) kan worden verleend nadat een intentieverklaring is opgesteld en een vervolgsubsidie als bijdrage in de kosten van de verwezenlijking van de in deze intentieverklaring vastgelegde voornemens. Deze vervolgsubsidie is uitdrukkelijk niet bedoeld om trajecten te financieren.

De vervolgsubsidie kan op basis van de hiervoor genoemde nog te publiceren subsidieregeling worden verleend na indiening van het projectplan.

In het projectplan zullen voor iedere betrokken partij de verwachte en noodzakelijke activiteiten worden opgenomen om de in deze intentieverklaring vastgelegde voornemens te realiseren.

Slotbepalingen

1. Partijen beogen met deze intentieverklaring geen afdwingbare rechten en verplichtingen in het leven te roepen.

2. Deze intentieverklaring treedt in werking nadat deze door alle partijen is ondertekend en eindigt op 1 maart 2007.

3. Wanneer een partij de intentieverklaring opzegt voor de einddatum van deze intentieverklaring, blijft de intentieverklaring voor de overige partijen in stand.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,H.A.L. van Hoof.
De gedeputeerde voor Economische Zaken van de provincie Groningen,
J.C. Gerritsen.
Lid van het College van Bestuur van het Noorderpoortcollege,
H. Schollema.
Voorzitter van de Raad van Bestuur van het Alfa College,
B. Kamphuis.
Lid van de Raad van Bestuur van de Onderwijsgroep Noord,
W. van den Bor.
Wethouder van de gemeente Groningen,
J.C.M. van Schie.
Wethouder Hoogezand-Sappemeer,
namens het Regionaal Arbeidsmarktplatform Centraal Groningen,
H. ten Wolde.
Wethouder gemeente Winschoten,
namens het Regionaal Arbeidsmarkt Platform Oost Groningen,
G. van der Wal.
Voorzitter van het Regionale Arbeidsmarktplatform Noord Groningen,
R. Pot.
Voorzitter van het College van Bestuur van de Hanzehogeschool Groningen,
H.J. Pijlman.
Bestuurslid MKB Noord,
E. van ’t Hoff.
Regionaal directeur CWI Noord-Nederland, A.A. van Gaalen,
namens deze,
K. Heijnen.

Naar boven