Grensbewaking, gevaar voor de volksgezondheid

Tussentijds Bericht Vreemdelingencirculaire TBV 2003/13

Aan:

- de Bevelhebber van de Koninklijke Marechaussee

- de Korpschefs Politieregio's

- de Korpsbeheerders Politieregio's

i.a.a:

- de Procureurs-Generaal

Onderdeel: Stafdirectie Uitvoeringsbeleid

Datum: 9 mei 2003

Ons kenmerk: HKUIT03-2238(AUB)

Code: TBV 2003/13Juridische achtergrond: Artikel 3 Vw 2000; artikel 8.7 Vb 2000; A2 Vc 2000

Geldigheidsduur: Een jaar, ingaand twee dagen na publicatie in de Staatscourant

Onderwerp: Grensbewaking, gevaar voor de volksgezondheid

Inleiding

Naar aanleiding van het uitbreken van het Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) is gebleken dat het bepaalde in de Vreemdelingencirculaire 2000 ten aanzien van bepaalde categorieën vreemdelingen die een gevaar kunnen vormen voor de volksgezondheid niet voorziet in een gedragslijn in het kader van de Schengen buitengrensbewaking. Dit TBV voorziet hierin.

Toelichting

Ingevolge artikel 8.7, eerste lid, onder b, van het Vreemdelingenbesluit 2000 is bepaald dat onderdanen van de EU of EER die lijden aan één van de ziekten of gebreken opgenomen in de bijlage bij het besluit, de toegang tot het grondgebied geweigerd kan worden. Uitgezonderd het bepaalde in A2/9.7 van de Vreemdelingencirculaire 2000 is ten aanzien van vreemdelingen die geen onderdaan van de EU of EER zijn, in het Vreemdelingenbesluit 2000 noch in de Vreemdelingencirculaire 2000 in het kader van grensbewaking een regeling opgenomen met betrekking tot de volksgezondheid.

Gelet op het feit dat artikel 8.7, eerste lid, onder b, van het Vreemdelingenbesluit 2000 ziet op de toegangsweigering van vreemdelingen die een bevoorrechte positie hebben, namelijk EU- of EER-onderdanen, kan ook aan vreemdelingen die geen EU- of EER-onderdanen zijn, de toegang tot het grondgebied worden geweigerd ter bescherming van de volksgezondheid. In A6/2.2.3.1 van de - inmiddels niet meer van kracht zijnde - Grensbewakingscirculaire 1995 werd bepaald dat `onder de begrippen “openbare rust” en “openbare orde” mede zijn begrepen de goede zeden en de volksgezondheid'.

Dit TBV betreft een nadere uitwerking van het begrip openbare orde, waarbij aangesloten wordt bij het bepaalde in A2/9.7 van de Vreemdelingencirculaire 2000 alsmede wordt teruggegrepen op de invulling van het begrip openbare orde ten tijde van de Grensbewakingscirculaire 1995.

Wijziging A2/4.2

Onmiddellijk na de weergave van de tekst van artikel 2.9 van het Vreemdelingenbesluit 2000 worden aan A2/4.2 twee nieuwe alinea's toegevoegd, die achtereenvolgens luiden:

`Voorwaarde voor toegang is onder meer dat de betrokken vreemdeling geen gevaar vormt voor de openbare orde of de nationale veiligheid. Onder gevaar voor de openbare orde zijn mede begrepen gevaar voor de openbare rust, de goede zeden, de volksgezondheid en de (goede) internationale betrekkingen.

Van gevaar voor de volksgezondheid kan onder meer sprake zijn indien de vreemdeling lijdt aan één van de ziekten of gebreken opgenomen in de bijlage als bedoeld in artikel 8.7, eerste lid, onder b, van het Vreemdelingenbesluit of genoemd in de Infectieziektenwet. Onderdanen van de EU of de EER kunnen alleen geweigerd worden indien hij lijdt aan een van ziekten of gebreken opgenomen in de bijlage als bedoeld in artikel 8.7, eerste lid, onder b, van het Vreemdelingenbesluit. Aan onderdanen van België en Luxemburg kan de toegang niet worden geweigerd op grond van gevaar voor de volksgezondheid. Zie hiervoor het gestelde in A2/6.3.3.3.

Voor de te volgen gedragslijn indien een vreemdeling wordt geweigerd op grond van gevaar voor de volksgezondheid, wordt verwezen naar A2/5.2.1.'

Wijziging A2/5.2.1

Na de laatste alinea eindigend op de volzin `... dient te worden geregistreerd' wordt de volgende nieuwe alinea ingevoegd:

`In het geval een vreemdeling de toegang tot het grondgebied is geweigerd wegens gevaar voor de openbare orde, omdat hij een gevaar vormt voor de volksgezondheid, treft de ambtenaar belast met grensbewaking de nodige maatregelen die erop gericht zijn de volksgezondheid te beschermen. Indien de ziekte behandeling in een ziekenhuis verlangt of ingevolge de Infectieziektenwet aanleiding geeft tot quarantaine, wordt de toegang geweigerd door de ambtenaar belast met grensbewaking en wordt een maatregel ingevolge artikel 6, eerste lid, van de Vreemdelingenwet opgelegd met als aangewezen ruimte het ziekenhuis alwaar de behandeling of de quarantaine plaats zal vinden. Na behandeling van de ziekte of na de periode van quarantaine, wordt door de ambtenaar belast met grensbewaking beoordeeld of aan de betrokken vreemdeling alsnog toegang tot het grondgebied kan worden verleend.

De ambtenaar belast met grensbewaking informeert de korpschef van het regionale politiekorps waarin het ziekenhuis is gelegen, omtrent de in het kader van grensbewaking getroffen maatregelen.'

Wijziging A2/6.10.3

Na de laatste volzin van de laatste alinea eindigend op `... schriftelijk te worden geïnformeerd' wordt de volgende zin toegevoegd:

`Indien de zieke zeeman lijdt aan een ziekte die een gevaar voor de volksgezondheid kan opleveren, onder meer zoals opgenomen in de bijlage als bedoeld in artikel 8.7, eerste lid, onder d, van het Vreemdelingenbesluit, is hetgeen bepaald in A2/4.2 en A2/5.2.1 van toepassing.'

Wijziging A2/9.7

Na de eerste alinea eindigend op de volzin `... de (goede) internationale betrekkingen' wordt de volgende nieuwe alinea ingevoegd:

`Van gevaar voor de volksgezondheid kan onder meer sprake zijn indien de vreemdeling lijdt aan één van de ziekten of gebreken opgenomen in de bijlage als bedoeld in artikel 8.7, eerste lid, onder b, van het Vreemdelingenbesluit.'

Tot slot

Deze regeling treedt in werking twee dagen na publicatie in de Staatscourant.

Bovenstaande wijzigingen zullen zo spoedig mogelijk in een aanvulling op de Vreemdelingencirculaire 2000 worden verwerkt.

De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,namens de minister,
het hoofd van de Immigratie-en Naturalisatiedienst,
P.W.A. Veld.

Naar boven