Regeling tarieven Besluit voorkoming olieverontreiniging door schepen 2004

Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat houdende nieuwe vaststelling tarieven Besluit voorkoming olieverontreiniging door schepen (Regeling tarieven Besluit voorkoming olieverontreiniging door schepen 2004)

11 december 2003

HDJZ/SCH/2003-2287

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 4, tweede lid, en 5, tweede tot en met zesde lid, van het Besluit voorkoming olieverontreiniging door schepen;

Besluit:

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. verklaring: verklaring als bedoeld in artikel 4, tweede lid, van het Besluit voorkoming olieverontreiniging door schepen;

b. certificaat: internationaal certificaat van voorkoming van verontreiniging door olie als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van het Besluit voorkoming olieverontreiniging door schepen.

Artikel 2

Voor het onderzoek van passagiersschepen en de verdere werkzaamheden nodig voor de eerste afgifte van een certificaat of een verklaring, is het tarief verschuldigd, genoemd in onderstaande tabel:

Scheepstype

Tonnage

 

tot 500 GT

500 tot 2000 GT

2000 tot 6000 GT

6000 tot 9000 GT

vanaf 9000 GT

Passagiersschip

€ 366

€ 841

€ 841

€ 841

€ 990

Artikel 3

Voor het onderzoek van passagiersschepen en de verdere werkzaamheden nodig voor de hernieuwde afgifte van een certificaat of een verklaring, is het tarief verschuldigd, genoemd in onderstaande tabel:

Scheepstype

Tonnage

 

tot 500 GT

500 tot 2000 GT

2000 tot 6000 GT

6000 tot 9000 GT

vanaf 9000 GT

Passagiersschip

€ 366

€ 554

€ 554

€ 554

€ 648

Artikel 4

Voor het onderzoek van vracht- en tankschepen en de verdere werkzaamheden nodig voor de eerste afgifte van een certificaat of een verklaring, is het tarief verschuldigd, genoemd in onderstaande tabel:

Scheepstype

Tonnage

 

tot 2000 GT

2000 tot 6000 GT

6000 tot 9000 GT

vanaf 9000 GT

Vrachtschip

€ 841

€ 841

€ 841

€ 990

Olietanker

€ 2.599

€ 2.599

€ 2.599

€ 5.149

Chemicaliëntanker

€ 841

€ 841

€ 841

€ 990

Olie/chemicaliëntanker

€ 2.599

€ 2.599

€ 2.599

€ 5.149

Gastanker

€ 841

€ 841

€ 841

€ 990

Artikel 5

Voor het onderzoek van vracht- en tankschepen en voor de verdere werkzaamheden nodig voor de hernieuwde afgifte van een certificaat of een verklaring, is het tarief verschuldigd, genoemd in onderstaande tabel:

Scheepstype

Tonnage

 

tot 2000 GT

2000 tot 6000 GT

6000 tot 9000 GT

vanaf 9000 GT

Vrachtschip

€ 554

€ 554

€ 554

€ 648

Olietanker

€ 1.407

€ 1.407

€ 1.407

€ 2.505

Chemicaliëntanker

€ 554

€ 554

€ 554

€ 648

Olie/chemicaliëntanker

€ 1.407

€ 1.407

€ 1.407

€ 2.505

Gastanker

€ 554

€ 554

€ 554

€ 648

Artikel 6

Voor het onderzoek van aannemersmateriaal en de verdere werkzaamheden nodig voor de eerste afgifte van een certificaat of een verklaring, is het tarief verschuldigd, genoemd in onderstaande tabel:

Scheepstype

Tonnage

 

tot 500 GT

500 tot 2000 GT

2000 tot 6000 GT

6000 tot 9000 GT

vanaf 9000 GT

Aannemers-materiaal met voortstuwing

€ 366

€ 841

€ 841

€ 841

€ 990

Aannemers-materiaal zonder voortstuwing

€ 366

€ 366

€ 366

€ 366

€ 366

Artikel 7

Voor het onderzoek van aannemersmateriaal en voor de verdere werkzaamheden nodig voor de hernieuwde afgifte van een certificaat of een verklaring, is het tarief verschuldigd, genoemd in onderstaande tabel:

Scheepstype

Tonnage

 

tot 500 GT

500 tot 2000 GT

2000 tot 6000 GT

6000 tot 9000 GT

vanaf 9000 GT

Aannemers-materiaal met voortstuwing

€ 366

€ 554

€ 554

€ 554

€ 648

Aannemers-materiaal zonder voortstuwing

€ 366

€ 366

€ 366

€ 366

€ 366

Artikel 8

Voor het onderzoek van schepen, geen passagiersschepen, vracht- en tankschepen of aannemersmateriaal zijnde en voor de verdere werkzaamheden nodig voor de eerste afgifte van een certificaat of een verklaring, is het tarief verschuldigd, genoemd in onderstaande tabel:

Scheepstype

Tonnage/lengte

 

tot 500 GT

500 tot 2000 GT

vanaf 2000 GT

tot 24 meter

vanaf 24 meter

Supply- en supportschip

€ 366

€ 841

€ 841

  

Special purpose schip

€ 366

€ 841

€ 841

  

MODU met voortstuwing

€ 366

€ 841

€ 841

  

MODU zonder voortstuwing

€ 366

€ 366

€ 366

  

Hotelplatform

€ 366

€ 366

€ 366

  

Sleepboot

   

€ 366

€ 366

Personentender

   

€ 366

€ 366

Patrouille-, peil- en meetvaartuig

   

€ 366

€ 366

Artikel 9

Voor het onderzoek van schepen, geen passagiersschepen, vracht- en tankschepen of aannemersmateriaal zijnde en voor de verdere werkzaamheden nodig voor de hernieuwde afgifte van een certificaat of een verklaring, is het tarief verschuldigd, genoemd in onderstaande tabel:

Scheepstype

Tonnage/lengte

 

tot 500 GT

500 tot 2000 GT

vanaf 2000 GT

tot 24 meter

vanaf 24 meter

Supply- en supportschip

€ 366

€ 554

€ 554

  

Special purpose schip

€ 366

€ 554

€ 554

  

MODU met voortstuwing

€ 366

€ 554

€ 554

  

MODU zonder voortstuwing

€ 366

€ 366

€ 366

  

Hotelplatform

€ 366

366

€ 366

  

Sleepboot

   

€ 366

€ 366

Personentender

   

€ 366

€ 366

Patrouille-, peil- en meetvaartuig

   

€ 366

€ 366

Artikel 10

Voor het onderzoek van niet-geklasseerde schepen en de verdere werkzaamheden nodig voor het viseren van een certificaat of een verklaring, is het tarief verschuldigd, genoemd in onderstaande tabel:

Scheepstype

Tonnage/lengte

 

tot 500 GT

vanaf 500 GT

tot 24 meter

vanaf 24 meter

Vrachtschip

€ 243

€ 313

  

Aannemersmateriaal met voortstuwing

€ 243

€ 313

  

Aannemersmateriaal zonder voortstuwing

€ 243

€ 243

  

Supply- en supportschip

€ 243

€ 313

  

Sleepboot

  

€ 243

€ 243

Personentender

  

€ 243

€ 243

Patrouille-, peil- en meetvaartuig

  

€ 243

€ 243

Artikel 11

Indien een scheepstype niet is opgenomen in de artikelen 2 tot en met 10, wordt voor de afgifte van een certificaat of een verklaring door het Hoofd van de Scheepvaartinspectie het tarief gebaseerd op het tarief van het scheepstype dat hiermee het meest overeenkomt.

Artikel 12

1. Voor het onderzoek aan boord en de verdere werkzaamheden nodig voor een tussentijdse aanpassing van een certificaat of verklaring, is een tarief verschuldigd van € 366.

2. Voor de werkzaamheden nodig voor het verstrekken van een extra exemplaar, een tussentijdse vervanging of de afgifte van een certificaat of verklaring, zonder dat daarvoor een onderzoek aan boord plaatsvindt, is een tarief verschuldigd van € 183.

3. Indien ten behoeve van een schip tegelijkertijd meerdere documenten als bedoeld in het tweede lid worden verstrekt, zonder dat hiervoor een onderzoek aan boord plaatsvindt, is voor elk volgend document een tarief verschuldigd van € 118. Voor de vervanging van certificaten of verklaringen die door een scheepsongeval verloren zijn gegaan, is geen vergoeding verschuldigd.

Artikel 13

De artikelen 46 en 47 van de Regeling Nederlandse tarieven Schepenwet 2004 zijn van toepassing.

Artikel 14

De Regeling tarieven Besluit voorkoming olieverontreiniging door schepen 2003 wordt ingetrokken.

Artikel 15

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2004.

Artikel 16

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling tarieven Besluit voorkoming olieverontreiniging door schepen 2004.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat, K.M.H. Peijs.

Toelichting

De onderhavig regeling treedt in de plaats van de Regeling tarieven Besluit voorkoming olieverontreiniging door schepen 2003 in verband met een verhoging van de daarin genoemde tarieven. De algemene tariefsverhoging die met ingang van 1 januari 2004 van kracht wordt bedraagt circa 5%. Het niveau van de verhoging is met name gebaseerd op het gegeven dat vanaf de invoering in 1996 van het huidige, door de Divisie Scheepvaart van de Inspectie Verkeer en Waterstaat gebruikte, tariefcalculatiesysteem de tarieven niet consequent jaarlijks zijn aangepast aan onder andere de stijging van lonen en prijzen. De bedoeling bij de invoering van voornoemd tariefcalculatiesysteem was om in een periode van 5 jaar tot volledige kostendekkendheid te komen, hetgeen als gevolg van het niet consequent jaarlijks aanpassen van de tarieven nog niet is gerealiseerd.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K.M.H. Peijs

Naar boven