Regeling vergoedingen OPTA 2003

Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 19 december 2002, nr. DGTP/02/05213, houdende regels inzake de vaststelling van vergoedingen voor werkzaamheden en diensten van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit voor 2003 (Regeling vergoedingen OPTA 2003)

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

Gelet op de artikelen 3, tweede lid, 4,vierde lid, 5, 6, en 7 van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet, alsmede artikel 5 van het Besluit vergoedingen Postwet;

Besluit:

Artikel 1

De vergoedingen voor de kosten van de navolgende categorieën en subcategorieën van gelijksoortige werkzaamheden of diensten zijn voor 2003:

stcrt-2002-247-p14-SC37797-1.gifstcrt-2002-247-p14-SC37797-2.gifstcrt-2002-247-p14-SC37797-3.gifstcrt-2002-247-p14-SC37797-4.gif

Artikel 2

De vergoeding voor werkzaamheden ten behoeve van het geven van een oordeel inzake een geschil als bedoeld in de artikelen 3.11, 5.3, 5.7, 6.3, 6.9, en 8.7 van de Telecommunicatiewet bestaat uit de werkelijke kosten die derden in opdracht van het college met betrekking tot het betreffende geschil hebben gemaakt.

Artikel 3

De jaarlijkse vergoedingen voor het toezicht genoemd in artikel 1, inzake de registratie voor het aanleggen of aanbieden van een omroepnetwerk, alsmede voor het aanbieden van een systeem voor voorwaardelijke toegang worden over het eerste jaar van registratie berekend over het aantal aansluitingen, respectievelijk het aantal decoders per datum van registratie bij het college. Voor alle daaropvolgende jaren geldt 1 januari als de peildatum voor het vaststellen van het aantal aansluitingen respectievelijk decoders waarover de jaarlijkse vergoeding voor het toezicht moet worden voldaan.

Artikel 4

1. Voor het verstrekken van informatie op grond van artikel 6.2, derde lid, Telecommunicatiewet wordt onderstaande vergoeding in rekening gebracht:

- voor minder dan zes kopieën: gratis;

- voor zes tot dertien kopieën: € 4,50;

- voor veertien of meer kopieën: € 0,30 per kopie.

2. Indien een vergoeding in rekening wordt gebracht voor het verstrekken van kopieën van ander materiaal dat gegevens bevat, bedraagt deze niet meer dan de kostprijs.

Artikel 5

De vergoeding voor werkzaamheden of diensten voor registratie, genoemd in artikel 1 onder de categorieën en subcategorieën 1 tot en met 5, alsmede de vergoedingen, bedoeld in de artikelen 2 en 4, behoeven door degene die de vergoeding verschuldigd is niet bij vooruitbetaling te worden voldaan.

Artikel 6

Het kostencalculatiemodel, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel d van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet, wordt door het college bekend gemaakt door middel van ter inzage legging ten kantore van het college.

Artikel 7

De Regeling vergoedingen OPTA 2002 wordt ingetrokken, met dien verstande dat die regeling van toepassing blijft met betrekking tot de in die regeling bedoelde werkzaamheden of diensten die in het kalenderjaar 2002 zijn verricht.

Artikel 8

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2003.

Artikel 9

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling vergoedingen OPTA 2003.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 19 december 2002.
De Staatssecretaris van Economische Zaken,J.G. Wijn.

Toelichting

I. Algemeen

In de onderhavige regeling zijn de vergoedingen vastgesteld die door het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (verder: OPTA) in rekening zullen worden gebracht voor door OPTA jegens een marktpartij verrichtte of te verrichten werkzaamheden of diensten die voortvloeien uit de Telecommunicatiewet en de Postwet. De vergoedingen betreffende de Telecommunicatiewet worden onderscheiden naar de categorieën van gelijksoortige werkzaamheden of diensten die zijn genoemd in artikel 4, tweede lid van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet. Deze categorieën worden weer verdeeld in subcategorieën.

Op basis van artikel 3, eerste lid, onder a, van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet worden directe en indirecte kosten die worden toegerekend aan de betreffende categorieën en subcategorieën geprognosticeerd voor het kalenderjaar waarvoor de vergoeding geldt. Uitgangspunt is een zo volledig mogelijke kostendekking door middel van doorberekening van de kosten per categorie. De verdeling van de kosten binnen een sub(categorie) geschiedt op basis van het aantal geregistreerde partijen c.q. het aantal toegekende en gereserveerde nummers binnen die (sub)categorie. De aanbieders met een aanmerkelijke marktmacht en met een vergunning zijn afzonderlijk gecategoriseerd binnen de categorie. Indien na afloop van een kalenderjaar blijkt dat de in dat jaar gemaakte kosten afwijken van de geprognosticeerde kosten wordt het verschil bij de vaststelling van de vergoedingen in de daaropvolgende jaren verrekend.

De kosten van de behandeling van bezwaar- en beroepschriften worden niet doorberekend. Dit is in lijn met het kabinetsstandpunt naar aanleiding van het in het kader van de operatie marktwerking deregulering en wetgevingskwaliteit (MDW) opgesteld rapport `Maat houden, een kader voor doorberekening van toelatings- en handhavingskosten' (kamerstukken II 1995/96, 24 036, nr. 22). Dit vloeit ook voort uit het feit dat deze werkzaamheden niet als werkzaamheden of diensten in de zin van artikel 16.1 Telecommunicatiewet kunnen worden aangemerkt.

Momenteel is een wijziging van o.m. de Telecommunicatiewet in voorbereiding inzake een regeling met betrekking tot elektronische handtekeningen (Wet elektronische handtekeningen, kamerstukken II 2000/2001, 27 743, nrs. 1 t/m 6). Dit wetsvoorstel regelt de erkenning van de digitale handtekening als gelijkwaardig met een geschreven handtekening, alsmede het toezicht op de naleving van de eisen die gesteld worden aan certificatiedienstverleners, ook wel trusted third parties genoemd. Voorzien is dat een vergoeding bij deze trusted third parties in rekening zal worden gebracht voor registratie en voor het jaarlijks toezicht. Te zijner tijd, bij inwerkingtreding van de betreffende (wijzigings)regelingen, zal hiertoe de onderhavige vergoedingenregeling worden gewijzigd.

II. Artikelen

Artikel 1

De vergoedingen genoemd in artikel 1 bestaan uit eenmalige vergoedingen voor werkzaamheden of diensten ter uitvoering van de Telecommunicatiewet en vergoedingen voor het toezicht op de naleving van de Telecommunicatiewet die jaarlijks in rekening worden gebracht. De vergoedingen worden onderscheiden naar categorieën en subcategorieën van gelijksoortige werkzaamheden of diensten. De per categorie en subcategorie geraamde directe en indirecte kosten van deze werkzaamheden en diensten worden vertaald in een desbetreffende vergoeding, rekening houdend met het aantal keren dat de vergoeding naar verwachting zal worden opgelegd.

In de begroting van OPTA voor 2003 doet zich een verschuiving voor in de relatieve omvang van de kosten van de verschillende categorieën. In verband daarmee dalen ten opzichte van 2002 de vergoedingen in de categorieën `Openbare Telecommunicatienetwerken' (1), `Huurlijnen' (2), `Omroepnetwerken' (3), `Systemen voor voorwaardelijke toegang' (5) en `Postconcessie' (7). In de categorie `Nummers' (8 tot en met 18) blijven de vergoedingen ongewijzigd. Alleen in de categorieën `Telecommunicatiediensten' (4) en `Telecommunicatienetwerken per vergunning' (6) stijgen de vergoedingen die aan marktpartijen in rekening gebracht worden. Deze veranderingen vloeien voort uit de voorziene intensivering van het toezicht voor de laatstgenoemde categorieën. Dit houdt verband met het feit dat naar verwachting in de loop van 2003 wijzigingen in de Telecommunicatiewet ter implementatie en uitvoering van de nieuwe Europese communicatierichtlijnen van kracht zullen worden. De voorbereiding en invoering van deze wetswijzigingen zal de nodige werkzaamheden van OPTA vergen, onder meer voor het maken van marktanalyses en marktafbakeningen.

De vergoedingen welke aan partijen met aanmerkelijke marktmacht in rekening worden gebracht bedragen tezamen circa 80% van de totaal begrote kosten van een categorie. De andere marktpartijen in een categorie dragen circa 20% van de totaal begrote kosten.

De vergoeding voor het houden van toezicht op de concessie als bedoeld in artikel 2 van de Postwet is ten opzichte van 2002 verlaagd omdat voor 2003 niet is voorzien in een evaluatie van het tariefbeheersingssysteem post.

In deze regeling zijn de vergoedingen voor enkele nieuwe subcategorieën opgenomen. Het betreft vergoedingen per registratie voor het aanleggen of aanbieden van een `spraaknet per satelliet' en van een `spraaknet mobiel zonder eigen frequenties' en voor het aanbieden van `spraakdiensten per satelliet'. Een spraaknet per satelliet betreft het aanbieden van een telecommunicatienetwerk met gebruik van satellieten waarmee in Nederland spraaktelefonie als openbare telecommunicatiedienst kan worden verzorgd. Bij een spraaknet mobiel zonder eigen frequenties wordt een openbaar telecommunicatienetwerk voor mobiele telefonie aangeboden waarbij gebruik wordt gemaakt van frequenties die aan andere aanbieders zijn toegekend.

Artikel 2

De onderhavige vergoeding heeft betrekking op de werkzaamheden die derden maken ten behoeve van de geschillenbeslechtende taak van OPTA ingevolge de artikelen 3.11, 5.3, 5.7, 6.3, 6.9 en 8.7 van de Telecommunicatiewet. De vergoeding wordt bepaald op basis van de werkelijke kosten, waaronder begrepen zijn de kosten van advisering door de landsadvocaat, van consumpties en van huur van accommodatie voor het houden van hoorzittingen en van het uitwerken van verslagen. Deze kosten kunnen niet van tevoren worden geraamd en kunnen van geschil tot geschil anders zijn. Voor partijen bij een geschil bestaat de mogelijkheid om bij OPTA een indicatie van de te verwachte kosten te vragen. Overigens kunnen aan een dergelijke indicatie geen rechten worden ontleend. De vergoeding kan derhalve hoger uitvallen dat tevoren geïndiceerd.

Artikel 3

In deze bepaling wordt voor de categorieën `Omroepnetwerken' (3) en `Systemen voor voorwaardelijke toegang' (5) nader aangeduid wat de grondslag is voor de berekening van de vergoeding voor het toezicht.

Artikel 5

Ingevolge artikel 7 van het Besluit vergoedingen Telecommunicatiewet dient de vergoeding door degene die de vergoeding is verschuldigd, bij vooruitbetaling te worden voldaan, tenzij hiervan wordt afgeweken bij ministeriële regeling. Evenals in de Regeling vergoedingen OPTA 2002 wordt in de onderhavige regeling bepaald dat vooruitbetaling niet is vereist bij een aantal nader bepaalde categorieën en subcategorieën, te weten de vergoedingen voor de in artikel 1 onder de categorieën 1 tot en met 5 genoemde werkzaamheden of diensten voor registratie, en de vergoedingen voor de kosten van beoordeling van geschillen en van informatieverstrekking, genoemd in artikel 2, respectievelijk artikel 4.

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

J.G. Wijn.

Naar boven