159-1101
Uit: Staatscourant 21 augustus 2002, nr. 159
Woensdag
21 augustus 2002
159
VW
Regeling vaststelling uitvoeringsvoorschriften alsmede wijziging van
diverse regelingen in verband met de afzonderlijke registratie van aanhangwagens
Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat tot vaststelling
van uitvoeringsvoorschriften alsmede wijziging van diverse regelingen betreffende
de kentekenregistratie in verband met de invoering van de afzonderlijke registratie
van aanhangwagens
16 augustus 2002/HDJZ/AWW/2002-2114Hoofddirectie Juridische Zaken
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 36, derde en achtste lid, 37, eerste lid, aanhef
en onderdeel c, en zevende lid, 38, tweede lid, 40, derde lid, 44, derde lid,
50, vijfde lid, 62, vierde lid, 63, derde lid, 64, derde lid, 70a, derde lid,
73, derde lid, en 83, vierde lid, van de Wegenverkeerswet 1994, de artikelen
5, 9, onderdelen b en d, 15, tweede lid, 25, eerste lid, 26, tweede lid, 28,
tweede lid, 29, eerste lid, 30, tweede lid, 36, tweede lid, 37, vijfde en
zesde lid, en 55, eerste lid, van het Kentekenreglement, alsmede op artikel
III, tweede, zesde en zevende lid, van het koninklijk besluit van 23 juli
2002, houdende wijziging van het Kentekenreglement en het Voertuigreglement
in verband met de inwerkingtreding van het bepaalde in de Wegenverkeerswet
1994 inzake de afzonderlijke registratie van aanhangwagens alsmede vaststelling
van daarmee verband houdende overgangsvoorschriften (Stb. 412);
Besluit:
Artikel 1
1. De aanvrager van een driedelig kentekenbewijs voor een aanhangwagen
met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg die voor 1 september
2002 in het verkeer is gebracht, verschijnt bij een daartoe aangewezen postvestiging
van TPG Post BV dan wel bij een daartoe aangewezen vestiging van de Dienst
Wegverkeer.
2. Op de in het eerste lid bedoelde aanvraag zijn de hoofdstukken 2 en
5a van de Regeling legitimatievoorschriften kentekenbewijzen en kentekenplaten
van overeenkomstige toepassing.
3. Bij de aanvraag legt de aanvrager het voor de betrokken aanhangwagen
afgegeven registratiebewijs over. Indien het registratiebewijs niet kan worden
overgelegd, maar blijkens het kentekenregister wel is afgegeven, geeft de
aanvrager het merk en het voertuigidentificatienummer van de aanhangwagen
op.
4. Indien blijkt dat voor de betrokken aanhangwagen geen registratiebewijs
is afgegeven, wordt het kentekenbewijs bij de Dienst Wegverkeer aangevraagd.
Artikel 2
1. De in artikel III, zesde lid, van het besluit van 23 juli 2002, houdende
wijziging van het Kentekenreglement en het Voertuigreglement in verband met
de inwerkingtreding van het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 inzake de
afzonderlijke registratie van aanhangwagens alsmede vaststelling van daarmee
verband houdende overgangsvoorschriften (Stb. 412), bedoelde tijdstippen worden
beide vastgesteld op 1 september 2003.
2. Het in artikel 55, eerste lid, van het Kentekenreglement bedoelde tijdstip
wordt voor wat betreft registratiebewijzen voor aanhangwagens die voor 1 september
2002 in het verkeer zijn gebracht, vastgesteld op het tijdstip dat voor de
betrokken aanhangwagen een kentekenbewijs is afgegeven, doch uiterlijk op
1 september 2003 en voor andere aanhangwagens op 1 september 2002.
3. Het in artikel 8 van de Regeling handelaarskentekens en -kentekenbewijzen
bedoelde tijdstip wordt vastgesteld op 1 september 2003.
Artikel 3
Bijlage 3 van de Erkenningsregeling APK1 wordt als volgt gewijzigd:
A
Na de eerste volzin wordt ingevoegd: Een aanhangwagen die met een kentekenbewijs
ter keuring wordt aangeboden, moet zijn voorzien van een gele retroreflecterende
kentekenplaat welke aan de linkerzijde is voorzien van een in het laminaat
geïntegreerd Eurosymbool; met ingang van 1 september 2003 dienen aanhangwagens
uitsluitend met een kentekenbewijs te worden aangeboden.
B
De zinsnede `Tevens moet, indien op de kentekenplaat van een personenauto,
bedrijfsauto of driewielig motorrijtuig een duplicaatcode staat vermeld, deze
duplicaatcode ook op het kentekenbewijs deel I van het desbetreffende voertuig
zijn vermeld.' wordt vervangen door: Tevens moet, indien op de kentekenplaat
van een personenauto, bedrijfsauto, aanhangwagen of driewielig motorrijtuig
een duplicaatcode staat vermeld en de kentekenplaat na 1 februari 2003 is
afgegeven, deze duplicaatcode ook op het kentekenbewijs deel I van het desbetreffende
voertuig zijn vermeld.
Artikel 4
De Erkenningsregeling fabrikanten kentekenplaten2 wordt als
volgt gewijzigd:
A
Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:
1. Aan het slot van het derde lid wordt toegevoegd: De laatste voorwaarde
geldt niet voor aanhangwagens.
2. In het vierde lid wordt na `modellen' ingevoegd: 18.2 met een retroreflecterende
gele achtergrond dan wel een retroreflecterende lichtblauwe achtergrond,.
3. In het zesde lid wordt na `27.1 tot en met 27.10' ingevoegd: , 27.24
tot en met 27.26.
B
In artikel 21, eerste lid, wordt aan het eind na `zijspanwagen' toegevoegd:
en voor een aanhangwagen.
C
Aan het slot van artikel 21, tweede lid, wordt toegevoegd: Indien een
handelaarskentekenbewijs voor een aanhangwagen wordt overgelegd, worden echter
ten hoogste twee kentekenplaten afgegeven, met dien verstande dat van de modellen
27.11 en 27.12 per model ten hoogste één plaat wordt afgegeven.
Artikel 5
In artikel 1, onderdeel b, van de Regeling BN- en GN-kentekens en -kentekenbewijzen3 wordt na `motorrijtuigen' ingevoegd: en aanhangwagens.
Artikel 6
De Regeling eisen goedkeuring kentekenplaten 20004 wordt als
volgt gewijzigd:
A
Artikel 12, tiende lid, eerste volzin, komt te luiden: Kentekenplaten
volgens de modellen 27.1 tot en met 27.10 en de modellen 27.24 tot en met
27.26 alsmede de modellen 27.30 en 27.31 moeten met ingang van 1 februari
2003, indien het desbetreffende kentekenbewijs is voorzien van een duplicaatcode,
zijn voorzien van dezelfde duplicaatcode. Vóór deze datum mogen
zij zijn voorzien van bedoelde duplicaatcode.
B
Bijlage 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het model voor de letter `O' wordt vervangen door:
2. Het model voor de letter `W' wordt vervangen door:
C
1. Bijlage 7 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het model voor de letter `O' wordt vervangen door:
2. Het model voor de letter `W' wordt vervangen door:
Artikel 7
De Regeling erkenning bedrijfsvoorraad5 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 4, tweede lid, onderdeel a, wordt de zinsnede `het autobedrijf
of het motorfietsbedrijf' vervangen door: het autobedrijf, het motorfietsbedrijf
of het vervoermiddelenbedrijf.
B
In artikel 6, tweede lid, wordt aan het begin van de tekst in de onderdelen
a, e en f, onder 2o, telkens toegevoegd: voor zover van toepassing
op de categorie voertuigen waarvoor kentekenbewijzen worden aangevraagd,.
C
In artikel 6, tweede lid, wordt aan het begin van onderdeel c toegevoegd:
indien de aanvragen door middel van datacommunicatie worden ingediend,.
D
In artikel 10a, eerste lid, wordt na de zinsnede `voertuigen op twee of
drie wielen' ingevoegd: of aanhangwagens.
E
Artikel 16 vervalt.
Artikel 8
De Regeling gegevensverstrekking Kentekenregister6 wordt als
volgt gewijzigd:
A
In artikel 1, eerste lid, aanhef, wordt `motorrijtuig' vervangen door:
motorrijtuig of aanhangwagen.
B
In de artikelen 1, tweede lid, onderdeel b, en 2, eerste lid, aanhef,
wordt `motorrijtuigen' telkens vervangen door: motorrijtuigen of aanhangwagens.
Artikel 9
De Regeling handelaarskentekens en -kentekenbewijzen7 wordt
als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1, tweede lid, onderdeel b, onder 1o, wordt voor
`het autobedrijf' ingevoegd: het vervoermiddelenbedrijf,.
B
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, onderdeel b, komt te luiden:
b. indien een kenteken is aangebracht bevattende de lettercombinatie OA,
beschikt mag worden over ten hoogste twee kentekenplaten met deze combinatie,
en wel één volgens model 27.11 en één volgens
model 27.12.
2. Het derde lid komt te luiden:
3. In een motorrijtuig dat is voorzien van een handelaarskentekenplaat,
dient het bijbehorende kentekenbewijs aanwezig te zijn. Het voor een aanhangwagen
afgegeven handelaarskentekenbewijs dient bij dat voertuig aanwezig te zijn.
Artikel 10
De Regeling kentekenbewijzen8 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 2, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. De aanhef komt te luiden:
1. Voor kentekenbewijzen en delen daarvan worden de volgende, in de bijlage
bij deze regeling opgenomen, modellen vastgesteld:.
2. In onderdeel b vervalt de zinsnede `alsmede een voorlopig registratiebewijs'.
3. In onderdeel e wordt:
a. na `driewielig motorrijtuig' ingevoegd: , een aanhangwagen;
b. na `de lettergroep BN of GN en twee groepen van twee cijfers' ingevoegd:
, de lettergroep BO en twee groepen van twee cijfers.
4. Onderdeel j wordt geletterd f.
5. In onderdeel f (nieuw) wordt de zinsnede `of een driewielig motorrijtuig'
vervangen door: , een driewielig motorrijtuig of een aanhangwagen.
6. Onderdeel k wordt geletterd g.
7. Onderdeel m wordt geletterd h.
8. De onderdelen n, o en p vervallen.
B
In de artikelen 2, tweede lid, onderdeel a, en 4, onderdeel b, wordt `PTT
Post BV' telkens vervangen door: TPG Post BV.
C
In de artikelen 6, onder b, en 7, eerste lid, wordt `lease-auto's' telkens
vervangen door: lease-voertuigen.
D
Artikel 8, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. na `erkend bedrijf' wordt ingevoegd: dat de bevoegdheid, bedoeld in
artikel 46, tweede lid, onderdeel d, van het Kentekenreglement heeft verkregen,;
2. aan het slot van onderdeel b wordt het woord `of ` geschrapt;
3. onderdeel c wordt verletterd tot d;
4. na onderdeel b wordt een nieuw onderdeel c ingevoegd, dat luidt:
c. een aanhangwagen, of;
5. in onderdeel d wordt de zinsnede `de onderdelen a en b' vervangen door:
de onderdelen a, b en c.
E
De bijlage wordt als volgt gewijzigd:
1. In het opschrift bij model 2.1 vervalt de zinsnede `en voorlopig registratiebewijs'.
2. In het opschrift bij model 5.1 wordt:
a. de zinsnede `of een bedrijfsauto' vervangen door: , een bedrijfsauto
of een aanhangwagen;
b. na `de lettergroep BN of GN en twee groepen van twee cijfers' ingevoegd:
, de lettergroep BO en twee groepen van twee cijfers.
3. Het opschrift bij model 10.1 komt te luiden: Deel II van een driedelig
kentekenbewijs voor een personenauto, een motorfiets, een driewielig motorrijtuig,
een bedrijfsauto of een aanhangwagen.
4. De modellen 14.1, 15.1 en 16.1 vervallen.
5. Model D.1. wordt vervangen door het in de bijlage opgenomen model.
Artikel 11
De Regeling kentekens en kentekenplaten9 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onder vervanging van de punt achter het tweede lid door een punt komma,
wordt aan het tweede lid een onderdeel toegevoegd, dat luidt:
c. mag op een kentekenplichtige aanhangwagen die in gebruik is genomen
voor 1 januari 1978, een kenteken zijn aangebracht op kentekenplaten in witte,
onuitwisbare tekens op donkerblauwe achtergrond volgens de modellen 1.1, 2.1,
8.1, 9.1, 10.1, 11.1, 12.1 en de modellen 15.1 tot en met 17.3 van de bijlage.
2. Het vierde lid komt te luiden:
4. a. Op een niet-kentekenplichtige aanhangwagen en een aanhangwagen die
voor 1 september 2002 in het verkeer is gebracht en waarvoor nog geen kenteken
is opgegeven, mag tot 1 september 2003 het kenteken tevens zijn aangebracht
op een kentekenplaat volgens een in het derde lid genoemd model.
b. Op een niet-kentekenplichtige aanhangwagen mag het kenteken slechts
zijn aangebracht op een kentekenplaat in een kleur en volgens een model als
genoemd in het tweede lid, onder a, indien het kenteken op het trekkend motorrijtuig
op een kentekenplaat in dezelfde kleur is aangebracht.
c. Op een aanhangwagen achter een motorrijtuig waarvoor een GV-kenteken
is opgegeven, mag een kentekenplaat met het voor het trekkend motorrijtuig
opgegeven kenteken worden gevoerd volgens de modellen 27.24 en 27.25.
d. Indien een niet-kentekenplichtige aanhangwagen wordt voortbewogen door
een motorrijtuig dat moet worden voorzien van handelaarskentekenplaten, geldt
deze verplichting ook voor die aanhangwagen, met dien verstande dat de kentekenplaat
in afwijking van artikel 7, eerste lid, aan de achterzijde van de aanhangwagen
wordt aangebracht.
e. Op een aanhangwagen mag het kenteken niet zijn aangebracht op een kentekenplaat
volgens model 18.2 van de bijlage.
3. Het vijfde lid vervalt.
4. De bijlage wordt als volgt gewijzigd:
a. Het opschrift bij de modellen 1.1 en 2.1 komt telkens te luiden: Voor
motorrijtuigen op meer dan twee wielen en aanhangwagens.
b. Het opschrift bij de modellen 3.1 en 4.1 komt telkens te luiden: Voor
motorrijtuigen op twee wielen met of zonder zijspanwagen en niet-kentekenplichtige
aanhangwagens.
c. Het opschrift bij de modellen 8.1, 9.1 en 10.1 komt telkens te luiden:
Voor motorrijtuigen op meer dan twee wielen en voor motorrijtuigen op twee
wielen met of zonder zijspanwagen alsmede voor aanhangwagens.
d. Het opschrift bij model 11.1 komt te luiden: Voor motorrijtuigen op
meer dan twee wielen en aanhangwagens.
e. Het opschrift bij model 12.1 komt te luiden: Voor motorrijtuigen op
meer dan twee wielen en voor motorrijtuigen op twee wielen met of zonder zijspanwagen
alsmede voor aanhangwagens.
f. Het opschrift bij de modellen 15.1 tot en met 17.3 komt telkens te
luiden: Voor motorrijtuigen op meer dan twee wielen en voor motorrijtuigen
op twee wielen met of zonder zijspanwagen alsmede voor aanhangwagens.
g. Het opschrift bij model 18.1 komt te luiden: Voor motorrijtuigen op
twee wielen met of zonder zijspanwagen en niet-kentekenplichtige aanhangwagens.
h. Het opschrift bij de modellen 27.1 en 27.2 komt telkens te luiden:
Voor kentekenplichtige motorrijtuigen op meer dan twee wielen alsmede voor
kentekenplichtige aanhangwagens.
i. Het opschrift bij de modellen 27.3 en 27.4 komt telkens te luiden:
Voor kentekenplichtige motorrijtuigen op meer dan twee wielen en gerechtigd
tot het voeren van een bijzonder kenteken bevattende de lettergroep BN of
GN alsmede voor kentekenplichtige aanhangwagens, gerechtigd tot het voeren
van een dergelijk kenteken.
j. Het opschrift bij de modellen 27.5 en 27.6 komt telkens te luiden:
Voor kentekenplichtige motorrijtuigen op meer dan twee wielen en gerechtigd
tot het voeren van een bijzonder kenteken bevattende de lettergroep CD alsmede
voor kentekenplichtige aanhangwagens, gerechtigd tot het voeren van een dergelijk
kenteken.
k. Het opschrift bij de modellen 27.7, 27.8 en 27.9 komt telkens te luiden:
Voor kentekenplichtige motorrijtuigen op meer dan twee wielen en gerechtigd
tot het voeren van een bijzonder kenteken bevattende de lettergroep CDJ alsmede
voor kentekenplichtige aanhangwagens, gerechtigd tot het voeren van een dergelijk
kenteken.
l. Het opschrift bij model 27.10 komt te luiden: Voor kentekenplichtige
motorrijtuigen op twee wielen met of zonder zijspanwagen.
m. Bij de modellen 27.11 en 27.12 worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1. Het opschrift komt telkens te luiden: Handelaarskentekens voor kentekenplichtige
motorrijtuigen op meer dan twee wielen alsmede voor kentekenplichtige aanhangwagens.
2. Onder de modellen wordt telkens de volgende tekst toegevoegd: Voor
handelaarskentekens voor kentekenplichtige aanhangwagens wordt de lettercombinatie
OA gebruikt.
n. Het opschrift bij model 27.13 komt te luiden: Handelaarskentekens voor
kentekenplichtige motorrijtuigen op twee wielen met of zonder zijspanwagen.
o. Het opschrift bij model 27.14 komt te luiden: Handelaarskentekens voor
kentekenplichtige motorrijtuigen op meer dan twee wielen die gerechtigd zijn
tot het voeren van een Amerikaans model kentekenplaat.
p. Het opschrift bij de modellen 27.15 en 27.16 komt telkens te luiden:
Voor kentekenplichtige motorrijtuigen op meer dan twee wielen alsmede voor
kentekenplichtige aanhangwagens als tijdelijke plaat met beperkte geldigheid
(bij vermissing of diefstal).
q. Het opschrift bij model 27.17 komt te luiden: Voor kentekenplichtige
motorrijtuigen op twee wielen met of zonder zijspanwagen als tijdelijke plaat
met beperkte geldigheid (bij vermissing of diefstal).
r. Het opschrift bij de modellen 27.18 en 27.19 komt telkens te luiden:
Voor kentekenplichtige motorrijtuigen op meer dan twee wielen alsmede kentekenplichtige
aanhangwagens die overeenkomstig de artikelen 31, 32 of 33 van het Kentekenreglement
voorgoed buiten Nederland worden gebracht, mits het voertuig naar het oordeel
van de Dienst Wegverkeer technisch in goede staat is (exportplaat).
s. Het opschrift bij model 27.20 komt te luiden: Voor kentekenplichtige
motorrijtuigen op twee wielen met of zonder zijspanwagen die overeenkomstig
de artikelen 31, 32 of 33 van het Kentekenreglement voorgoed buiten Nederland
worden gebracht, mits het voertuig naar het oordeel van de Dienst Wegverkeer
technisch in goede staat is (exportplaat).
t. Het opschrift bij de modellen 27.21 en 27.22 komt telkens te luiden:
Voor kentekenplichtige motorrijtuigen op meer dan twee wielen alsmede kentekenplichtige
aanhangwagens die ter verkrijging van een kentekenbewijs naar en van de plaats
van weging en onderzoek moeten worden gereden (1-daags kenteken).
u. Het opschrift bij model 27.23 komt te luiden: Voor kentekenplichtige
motorrijtuigen op twee wielen met of zonder zijspanwagen die ter verkrijging
van een kentekenbewijs naar en van de plaats van weging en onderzoek moeten
worden gereden (1-daags kenteken).
v. Het opschrift bij de modellen 27.24 en 27.25 komt telkens te luiden:
Voor niet-kentekenplichtige aanhangwagens van en aanhangsels op kentekenplichtige
motorrijtuigen op meer dan twee wielen (inclusief fietsendragers e.d.) alsmede
voor aanhangwagens, gerechtigd tot het voeren van een kenteken, bevattende
de lettergroep BO en twee groepen van twee cijfers.
w. Het opschrift bij model 27.26 komt te luiden: Voor niet-kentekenplichtige
aanhangwagens van en aanhangsels op kentekenplichtige motorrijtuigen op twee
wielen met of zonder zijspanwagen (inclusief fietsendragers e.d.).
x. Het opschrift bij de modellen 27.27 en 27.28 komt telkens te luiden:
Voor kentekenplichtige motorrijtuigen op meer dan twee wielen alsmede kentekenplichtige
aanhangwagens als tijdelijke plaat met beperkte geldigheid (bij zevendaags
kentekenbewijs).
y. Het opschrift bij model 27.29 komt te luiden: Voor kentekenplichtige
motorrijtuigen op twee wielen met of zonder zijspanwagen als tijdelijke plaat
met beperkte geldigheid (bij zevendaags kentekenbewijs).
z. Het opschrift bij de modellen 27.30 en 27.31 komt telkens te luiden:
Voor kentekenplichtige motorrijtuigen op meer dan twee wielen, bestemd voor
gebruik als taxi.
aa. Bijlage `Model C1' wordt als volgt gewijzigd:
1. Het model voor de letter `O' wordt vervangen door:
2. Het model voor de letter `W' wordt vervangen door:
Artikel 12
De Regeling legitimatievoorschriften kentekenbewijzen en kentekenplaten10 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 2, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel d wordt na de zinsnede `reisdocument voor vreemdelingen'
ingevoegd: dan wel een geldige buitenlandse identiteitskaart, afgegeven door
een bevoegde autoriteit in een andere lidstaat van de Europese Unie.
2. In onderdeel e wordt `gemeentelijke' vervangen door: Europese.
B
Na Hoofdstuk 4 wordt ingevoegd:
Hoofdstuk 4a Aanvraag kentekenbewijs niet-nederlandse aanhangwagen
Artikel 8d
1. De aanvraag van een kentekenbewijs bevattende een kenteken als bedoeld
in artikel 4, negende lid, van het Kentekenreglement, geschiedt door een ingevuld
aanvraagformulier van een door de Dienst Wegverkeer vastgesteld model aan
deze dienst te doen toekomen.
2. Bij de aanvraag wordt overgelegd:
a. een actueel uittreksel uit het handelsregister, bedoeld in artikel
2 van de Handelsregisterwet 1996, of een kopie daarvan, dat niet ouder is
dan een jaar en waaruit blijkt dat de aanvrager het vervoerbedrijf uitoefent,
b. een afschrift van het legitimatiebewijs van de tekenbevoegde, genoemd
in het onder a bedoelde uittreksel,
c. een aankoopnota of een ander bewijs waaruit de beschikkingsbevoegdheid
van de buitenlandse eigenaar van de aanhangwagen blijkt en dat het VIN-nummer
van het voertuig en de naam en het adres van de eigenaar bevat.
3. Er behoeft geen afschrift als bedoeld in artikel 1 te worden overgelegd.
C
In artikel 9d, vijfde lid, onder a, wordt na `HH' ingevoegd: , BO.
Artikel 13
De regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 5 december 1994,
nr. RV 187657, houdende vaststelling uitzondering kentekenplicht voor leden
aangewezen krijgsmacht of civiele dienst11, wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 2, eerste lid, worden de woorden `een aanhangwagen' vervangen
door: een aanhangwagen met een toegestane maximum massa van niet meer dan
750 kg.
B
Het tweede lid komt te luiden:
2. Indien door de in artikel 1, onderdeel a, b of c, bedoelde motorrijtuigen
een aanhangwagen met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg wordt
voortbewogen, is artikel 1 van overeenkomstige toepassing op die aanhangwagen,
met dien verstande dat het registratienummer alleen aan de achterzijde van
de aanhangwagen behoeft te worden aangebracht.
C
Toegevoegd wordt artikel 5, luidend:
Artikel 5
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling uitzondering kentekenplicht
krijgsmacht of civiele dienst.
Artikel 14
Artikel 1 van de Regeling uitzondering keuringsplicht12 wordt
als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdelen a en b, wordt `een motorrijtuig' telkens
vervangen door `een voertuig' en vervalt telkens de zinsnede `, alsmede de
door dat motorrijtuig voortbewogen aanhangwagen'.
2. In het eerste lid, onderdeel c, wordt:
a. de zinsnede `een motorrijtuig of een daardoor voortbewogen aanhangwagen'
vervangen door: een voertuig;
b. de zinsnede `een kenteken- of registratiebewijs' vervangen door: een
kentekenbewijs.
Artikel 15
Deze regeling treedt voor wat betreft aanhangwagens die na 31 augustus
2002 in het verkeer zijn gebracht in werking met ingang van 1 september 2002
en voor wat betreft aanhangwagens die voor 1 september 2002 in het verkeer
zijn gebracht, met ingang van 1 september 2003, met uitzondering van de artikelen
1, 2, 10, onderdeel A, punt 8, voor wat betreft onderdeel p, 11, onderdeel
A, punten 1 en 2, 12 en 13, onderdeel C, die in werking treden met ingang
van 1 september 2002.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,R.H. de Boer.
Toelichting
Algemeen
Met de onderhavige regeling worden op het niveau van de ministeriële
regeling voorschriften vastgesteld in verband met de invoering van de afzonderlijke
registratie van aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan
750 kg. Afzonderlijke registratie houdt in dat deze voertuigen een eigen kenteken
krijgen en als zodanig worden geregistreerd in het kentekenregister. Tot nu
toe voeren aanhangwagens het kenteken van het trekkend motorrijtuig.
Bedoelde voorschriften zijn van drieërlei aard. In de eerste plaats
worden uitvoeringsvoorschriften vastgesteld in het kader van de kentekening
van aanhangwagens die op de datum van inwerkingtreding van deze regeling al
in het verkeer zijn (artikel 1). Het gaat daarbij met name om procedurevoorschriften
met betrekking tot de aanvraag van een kentekenbewijs.
Ten tweede wordt in artikel 2 van de regeling een aantal tijdstippen vastgesteld,
te weten:
a. de datum waarop registratiebewijzen en bijzondere registratiebewijzen
(handelaarsbewijzen) hun geldigheid verliezen, zulks ter uitvoering van artikel
III, zesde lid, van het koninklijk besluit van 23 juli 2002, houdende wijziging
van het Kentekenreglement en het Voertuigreglement in verband met de inwerkingtreding
van het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 inzake de afzonderlijke registratie
van aanhangwagens alsmede vaststelling van daarmee verband houdende overgangsvoorschriften
(Stb. 412). Deze datum wordt vastgesteld op 1 september 2003, het tijdstip
waarop de overgangsperiode voor de kentekening van reeds in het verkeer zijnde
aanhangwagens afloopt;
b. de datum waarop de artikelen in het Reglement kentekenregistratie die
betrekking hebben op registratiebewijzen, vervallen. Deze artikelen waren
tot nu toe nog van kracht op grond van overgangsrecht (zie artikel 55 van
het Kentekenreglement). De in dit kader vastgestelde data zijn: 1 september
2002 voor nieuwe aanhangwagens en 1 september 2003 voor reeds in het verkeer
zijnde aanhangwagens (tenzij al eerder een kentekenbewijs is afgegeven);
c. het tijdstip waarop vóór 1 januari 1995 afgegeven bijzondere
registratiebewijzen hun geldigheid verliezen; zie artikel 8 van de Regeling
handelaarskentekens en -kentekenbewijzen). Ook hier geldt datum van 1 september
2003.
In de derde plaats worden in een aantal bestaande regelingen de vanwege
de invoering van de afzonderlijke kentekening van aanhangwagens noodzakelijke
wijzigingen aangebracht (artikelen 3 tot en met 15). Deze wijzigingen houden
met name verband met het feit dat de categorie aanhangwagens (zwaarder dan
750 kg) nu voor wat betreft de registratie en kentekening onder de voor motorrijtuigen
geldende regelgeving wordt gebracht, althans in grote lijnen.
De volgende regelingen zijn in dit verband aangepast:
- de Erkenningsregeling APK,
- de Erkenningsregeling fabrikanten kentekenplaten,
- de Regeling BN- en GN-kentekens en -kentekenbewijzen,
- de Regeling eisen goedkeuring kentekenplaten 2000,
- de Regeling erkenning bedrijfsvoorraad,
- de Regeling gegevensverstrekking Kentekenregister,
- de Regeling handelaarskentekens en -kentekenbewijzen,
- de Regeling kentekenbewijzen,
- de Regeling kentekens en kentekenplaten,
- de Regeling legitimatievoorschriften kentekenbewijzen en kentekenplaten.
- de regeling, houdende vaststelling uitzondering kentekenplicht voor
leden aangewezen krijgsmacht of civiele dienst,
- de Regeling uitzondering keuringsplicht.
Inhoudelijk kan nog worden opgemerkt dat voor aanhangwagens speciale series
kentekens worden gereserveerd; daarbij zal gebruik worden gemaakt van lettergroepen
die beginnen met de letter W of de letter O. Voor handelaarskentekens voor
aanhangwagens zal de lettergroep OA worden gebruikt.
De kentekenplaten zijn van het zogenoemde GAIK-model (met blauw vlak en
EU-symbool) en worden volgens het GAIK-systeem, het systeem van gecontroleerde
afgifte en inname van kentekenplaten zoals dat reeds voor motorrijtuigen geldt,
afgegeven en ingenomen. Voor `historische' aanhangwagens kunnen donkerblauwe
kentekenplaten worden gebruikt, zoals die ook voor motorrijtuigen die voor
een bepaalde datum in het verkeer zijn gebracht, zijn toegestaan.
Voorts zal voor wat betreft de `uitgang' uit het kentekenregister, met
name in geval van sloop van het voertuig, worden aangesloten bij de regeling
zoals die onder meer voor motorfietsen geldt. Dat houdt in dat aanhangwagens
in eigen beheer mogen worden gesloopt en dat het dus niet via een zogenoemd
erkend bedrijf behoeft te geschieden.
Voor aanhangwagens die afkomstig zijn uit een land waar nog geen afzonderlijke
kentekenplicht voor deze voertuigen is ingevoerd, is voorzien in een aparte
serie kentekens, met de lettercombinatie BO. Deze kentekens (vgl. de oude
`ferrybewijzen') worden door de Nederlandse vervoerder ten behoeve van de
buitenlandse eigenaar van de aanhangwagen aangevraagd.
Geldend voor gekentekende voertuigen in het algemeen, zijn tevens nog
enkele voorschriften vastgesteld met betrekking tot de duplicaatcode op de
kentekenplaat die per 1 februari 2003 verplicht wordt alsmede met betrekking
tot de bij de aanvraag van een kentekenbewijs over te leggen legitimatiebewijzen.
Verwezen moge worden naar de toelichting op de afzonderlijke artikelen.
Tenslotte zijn in een aantal regelingen nog enige wijzigingen van technische
aard aangebracht.
Artikelen
Artikel 1
De aanvraag van een kentekenbewijs voor een aanhangwagen die reeds in
het verkeer is gebracht, geschiedt bij een postkantoor of een vestiging van
de RDW (Veendam of Zoetermeer). Tenaamstelling bij een voertuigbedrijf, zoals
bij motorrijtuigen sinds enige tijd mogelijk is, kan op dit moment om technische
en logistieke redenen nog niet worden gerealiseerd. Voorts worden de gebruikelijke
legitimatiebewijzen voorgeschreven. In verband met het feit dat het gaat om
een nieuwe categorie voertuigen die gekentekend moet worden, dienen wel extra
gegevens omtrent het voertuig te worden verschaft.
Aanvragen van kentekenbewijzen voor nieuwe aanhangwagens geschieden volgens
de normale, ook voor motorrijtuigen geldende, procedures.
Artikel 2
Dit artikel is reeds in het algemeen deel toegelicht.
Artikel 3
In het kader van de algemene periodieke keuring die geldt voor aanhangwagens,
zwaarder dan 3500 kg, wordt ook gecontroleerd of op het voertuig de juiste
kentekenplaat aanwezig is. Aanhangwagens waarvoor een kentekenbewijs is afgegeven,
moeten in dat verband zijn voorzien van een zgn. GAIK-plaat (met EU-symbool).
Voorts worden de voor motorrijtuigen geldende voorschriften omtrent de duplicaatcode
op het kentekenbewijs en de kentekenplaat ook van toepassing op aanhangwagens.
De APK-erkenningsregeling is dienovereenkomstig gewijzigd.
Artikel 4
De Erkenningsregeling fabrikanten kentekenplaten is aangepast op het punt
van de afgifteprocedure van kentekenplaten voor aanhangwagens en het aantal
af te geven platen.
Artikel 5
In de in artikel 1, onderdeel b, van de Regeling BN- en GN-kentekens en
-kentekenbewijzen omschreven gevallen kan aan de eigenaar/houder van een aanhangwagen
een BN- of GN-kenteken worden toegekend.
Artikel 6
De eerste wijziging van de Regeling eisen goedkeuring kentekenplaten 2000
betreft het herstellen van een omissie. De verplichting tot het aanbrengen
van een duplicaatcode op de kentekenplaat gaat pas in op 1 februari 2003.
Vóór deze datum geschiedt het alleen op verzoek van de kentekenhouder.
In de praktijk werd reeds overeenkomstig deze uitgangspunten gehandeld.
De tweede wijzigingen in de bijlagen 6 en 7 betreffen de vervanging van
de letters `O' en `W' door de twee soorten nieuw ingevoegde letters.
Artikel 7
De Regeling erkenning bedrijfsvoorraad is aangepast op het punt van de
procedures bij de aanvraag van nog niet tenaamgestelde kentekenbewijzen. Waar
nodig, is daarbij onderscheid gemaakt tussen motorrijtuigen en aanhangwagens.
Voorts is in artikel 4 een technische wijziging aangebracht en is artikel
16 (een overgangsvoorziening) komen te vervallen omdat het is uitgewerkt.
Artikel 8
De voertuigcategorie aanhangwagens wordt onder de werkingssfeer van de
Regeling gegevensverstrekking Kentekenregister gebracht door waar nodig het
begrip `aanhangwagen' in de tekst in te voegen. De zinsnede `fabrikanten of
importeurs van motorrijtuigen' is in dat verband niet aangepast omdat dit
begrip is gerelateerd aan de uitvoering van de Wet op de belasting van personenauto's
en motorrijwielen 1992 en aanhangwagens niet onder de werkingssfeer van deze
wet vallen.
Artikel 9
De Regeling handelaarskentekens en -kentekenbewijzen is gewijzigd in dier
voege dat wordt voorgeschreven dat een bedrijf over maximaal twee handelaarskentekenplaten
voor aanhangwagens mag beschikken. Voorts is bepaald dat het handelaarskentekenbewijs
bij de aanhangwagen aanwezig dient te zijn. Een en ander naar analogie van
het bepaalde ten aanzien van motorrijtuigen. Tenslotte is een wijziging van
(wets-)technische aard aangebracht.
Artikel 10
Ook de Regeling kentekenbewijzen is aangepast in verband met de invoering
van de zelfstandige kentekenplicht voor aanhangwagens. De wijzigingen betreffen
met name:
- in artikel 2 wordt, waar nodig, het begrip `aanhangwagen' ingevoerd
en vervallen de verwijzingen naar de verschillende modellen registratiebewijzen;
tevens wordt het model voor het `BO-kentekenbewijs' vastgesteld (model 5.1).
Voorts heeft een herlettering plaatsgevonden;
- in de artikelen 2 en 4 is de vermelding `PTT Post BV' geactualiseerd
en vervangen door: TPG Post BV;
- in artikel 8 zijn aanhangwagens toegevoegd aan de categorieën voertuigen
waarbij het voorgoed buiten gebruik stellen van het voertuig niet door een
zogenaamd erkend bedrijf behoeft te geschieden en die dus in eigen beheer
gesloopt mogen worden;
- in de bijlage is een aantal opschriften bij de modellen van de kentekenbewijzen
aangepast in verband met het feit dat deze modellen ook voor aanhangwagens
gebruikt gaan worden; tevens vervallen de onderscheiden modellen registratiebewijzen.
Tenslotte zijn enkele technische wijzigingen aangebracht.
Artikel 11
De Regeling kentekens en kentekenplaten is op de volgende punten aangepast:
- aanhangwagens die vóór 1 januari 1978 in het verkeer zijn
gebracht, mogen een donkerblauwe kentekenplaat voeren;
- tot 1 september 2003 mag op een aanhangwagen achter een motorrijtuig
dat is voorzien van een zogenaamde GAIK-plaat, een kentekenplaat met een witte
of gele achtergrond (niet-GAIK-plaat) worden gevoerd;
- indien op een motorrijtuig een handelaarskenteken dan wel een zogenaamd
GV-kenteken wordt gevoerd, wordt op de aanhangwagen eveneens een dergelijk
kenteken aangebracht;
- op een aanhangwagen mag geen kentekenplaat van het kleine model (18.2)
worden aangebracht;
- een overgangsvoorziening voor handelaarskentekens is uitgewerkt en kan
dan ook vervallen;
- in de bijlage zijn de opschriften bij de onderscheiden, voor aanhangwagens
te gebruiken, modellen aangepast. De opschriften bij de overige modellen zijn
verduidelijkt;
- de letters `O' en `W' zijn vervangen door twee nieuwe modellen.
Artikel 12
De Regeling legitimatievoorschriften kentekenbewijzen en kentekenplaten
is geactualiseerd in die zin dat ook een buitenlandse identiteitskaart, afgegeven
in een andere EU-lidstaat, bij de aanvraag van een kentekenbewijs of een kentekenplaat
mag worden overgelegd. Tevens is de zogenaamde Europese identiteitskaart nu
expliciet vermeld en is de gemeentelijke identiteitskaart komen te vervallen.
Deze laatste kaart wordt niet meer afgegeven en de geldigheidsduur van de
reeds afgegeven kaarten is inmiddels verstreken.
Voorts zijn voorschriften vastgesteld omtrent de aanvraag van een kentekenbewijs
voor een uit het buitenland afkomstige aanhangwagen die aldaar niet zelfstandig
kentekenplichtig is (de zogenaamde BO-kentekens).
Artikel 13
In de regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat van 5 december
1994, nr. RV 187657, houdende vaststelling uitzondering kentekenplicht voor
leden aangewezen krijgsmacht of civiele dienst, is voor kentekenplichtige
aanhangwagens een overeenkomstige regeling getroffen als die welke reeds geldt
voor de desbetreffende motorrijtuigen. Tevens is een citeertitel in de regeling
opgenomen.
Artikel 14
De Regeling uitzondering keuringsplicht wordt eveneens aangepast aan het
feit dat aanhangwagens zwaarder dan 750 kg een eigen kenteken krijgen. De
tekst van artikel 1, eerste lid, onder a, b en c is zodanig gewijzigd dat
in de aldaar genoemde gevallen aanhangwagens op dezelfde voet als motorrijtuigen
zijn vrijgesteld van de keuringsplicht.
Artikel 15
Bij de inwerkingtreding van de onderhavige regeling wordt onderscheid
gemaakt tussen aanhangwagens die op 1 september 2002 reeds in het verkeer
zijn en waarvoor tot 1 september 2003 een overgangsperiode geldt, en aanhangwagens
die met ingang van 1 september 2002 in het verkeer worden gebracht en die
meteen een afzonderlijk kenteken krijgen. Voor een aantal onderdelen van de
regeling is bedoeld onderscheid niet relevant, zodat die onderdelen per 1
september 2002 in werking kunnen treden.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
R.H. de Boer.
Bijlage
Voorzijde
kleur: blauw
Achterzijde
kleur: blauw