Privacyreglement 1-1-2-alarmcentrale regio Kennemerland

De burgemeester van Haarlem, korpsbeheerder van het Regionaal politiekorps Kennemerland;

gelet op het bepaalde in artikel 19 van de Wet Persoonsregistratie (Stb.1988, 665);

gelet op het bepaalde in artikel 11.10 van de Telecommunicatiewet;

Besluit:

vast te stellen het privacyreglement voor de persoonsregistratie 1-1-2-alarmcentrale regio Kennemerland.

1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

1. de registratie: de telefoonnummers en de gegevens, bedoeld in artikel 4 van dit reglement;

2. houder: de korpsbeheerder van de regiopolitie Kennemerland, aangewezen door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie, in overeenstemming met de Minister van Verkeer en Waterstaat;

3. autorisatiebesluit: het besluit van de houder waarin is opgenomen welke functionarissen bevoegd zijn handelingen met betrekking tot de registratie te verrichten, op welk deel van de registratie die handelingen betrekking hebben alsmede de aard en het doel van die handelingen;

4. hulpverleningsdiensten: de politie, de brandweer of de centrale post ambulancevervoer in de regio Kennemerland;

5. 1-1-2-alarmcentrale: de via telefoonnummer 1-1-2 bereikbare centrale bemenst door medewerkers vanwege de hulpverleningsdienst;

6. gegevensbeheer: de verantwoordelijkheid voor het verzamelen, invoeren, bewaren, verwijderen, verstrekken en corrigeren van gegevens;

7. privacyfunctionaris: de bij het regionaal politiekorps Kennemerland aangewezen privacyfunctionaris.

Artikel 2. Doelstelling

De registratie heeft tot doel:

a. het ontvangen, vastleggen van gegevens en handelingen die gedaan zijn in verband met de meldingen van noodsituaties en het inschakelen van de hulpverleningsdiensten;

b. het voorkomen en bestrijden van het misbruik van het 1-1-2-nummer in de regio Kennemerland;

c. het verschaffen van informatie aan de leiding van de hulpverleningsdienst ten behoeve van de controle op de effectiviteit van de hulpverlening in noodsituaties;

d. het gebruik van de gegevens ten behoeve van beheers-, beleidsmatige en statistische doeleinden.

2. Registratie en herkomst van gegevens

Artikel 3. Personen omtrent wie gegevens zijn opgenomen

In de registratie worden uitsluitend gegevens opgenomen over:

a. degene die een 1-1-2-alarmcentrale opbelt;

b. degene bij de 1-1-2-alarmcentrale die contact heeft gehad met de beller;

c. degene die bij de hulpverleningsdienst de melding behandelt.

Artikel 4. Opgenomen gegevens

1. Ten aanzien van de in artikel 3, onderdeel a, bedoelde personen worden in de registratie ten hoogste de volgende gegevens opgenomen:

a. het nummer, dat aan het toestel dan wel aan de locatie is toegekend;

b. naam en de beschikbare adres-, postcode- en woonplaatsgegevens van de abonnee en indien van toepassing, de locatie van de openbare betaaltelefoon, die onder het desbetreffende nummer is aangesloten;

c. het gevoerde gesprek.

2. Ten aanzien van de in artikel 3, onderdeel b, bedoelde personen worden in de registratie ten hoogste de volgende gegevens opgenomen:

a. naam, en

b. het gevoerde gesprek.

Artikel 5. Herkomst van de gegevens en wijze van verkrijging

1. De gegevens, bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdelen a en b, zijn afkomstig van degenen die nummeridentificatie aanbieden en die op grond van artikel 11.10, eerste lid, van de Telecommunicatiewet verplicht zijn deze gegevens aan de houder te verstrekken.

2. Gegevens van degene die de 1-1-2-alarmcentrale opbelt.

3. De gegevens, bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel c, zijn afkomstig van het medium of de media waarop alle meldingen bij de 1-1-2-alarmcentrale worden opgeslagen.

3. Verwijdering van gegevens

Artikel 6. Verwijdering van opgenomen gegevens

1. Verwijdering van ingevolge artikel 4, eerste lid, onderdelen a en b, opgenomen gegevens vindt plaats:

a. na uiterlijk een maand indien de nummers en gegevens betrekking hebben op gevallen waarin kennelijk sprake is van een verzoek om hulpverlening in een noodsituatie;

b. na uiterlijk zes maanden indien de nummers en gegevens betrekking hebben op gevallen waarin kennelijk sprake is van misbruik van het 1-1-2-nummer;

c. na uiterlijk 24 uur in alle overige gevallen.

2. Verwijdering van ingevolge artikel 4, eerste lid, onderdeel c, opgenomen gegeven vindt plaats na uiterlijk een maand.

3. De houder kan bepalen dat verwijdering van de gegevens niet plaats vindt indien daar aanleiding toe bestaat in geval van noodsituatie die de openbare orde in niet geringe mate hebben verstoord dan wel maatschappelijke onrust van niet geringe omvang hebben veroorzaakt.

4. Toegang tot en verstrekking van gegevens uit de registratie

Artikel 7. Hoofdlijnen van het beheer

1. De houder is verantwoordelijk voor het beheer en het goed functioneren van de registratie en treft daartoe de nodige voorzieningen op het gebied van organisatie en beveiliging.

2. Het hoofd van de 1-1-2-centrale is belast met de dagelijkse leiding over het gegevenbeheer.

3. De houder belast de privacyfunctionaris met de behandeling van verzoeken als bedoeld in de artikelen 10, 11 en 12.

4. De houder wijst bij autorisatiebesluit één of meer personen aan die zijn belast met het gegevensbeheer van de registratie. Dit besluit ligt ter inzage bij het Hoofd 1-1-2-centrale en de privacyfunctionaris.

Artikel 8. Rechtstreekse toegang tot de registratie

Rechtstreekse toegang tot de registratie en zelfstandig raadplegen van de daarin opgenomen gegevens is, voor zover nodig voor de uitoefening van hun taak en met inachtneming van het doel waarvoor de gegevens zijn verzameld, voorbehouden aan de houder dan wel aan de door hem bij schriftelijk besluit aangewezen personen.

Artikel 9. Personen aan wie gegevens worden verstrekt

1. Uit de registratie worden gegevens vertrekt aan:

a. de hulpverleningsdiensten ten behoeve van de hulpverlening in noodsituaties;

b. opsporingsambtenaren als bedoeld in artikel 141 of 142 Wetboek van Strafvordering met het oog op de bestrijding van het misbruik van het 1-1-2-nummer.

2. Van elke verstrekking van gegevens wordt deugdelijk aantekening gehouden.

5. Kennisneming en correctie van opgenomen gegevens

Artikel 10. Recht op kennisneming door geregistreerde van opgenomen persoonsgegevens

1. Een ieder kan de houder verzoeken hem mede te delen of en zo ja welke op hem betrekking hebbende gegevens zijn opgenomen.

2. Bij het verzoek om kennisneming van opgenomen gegevens als bedoeld in het eerste lid, kan verzoeker de houder tevens vragen de herkomst van de opgenomen gegevens mede te delen.

3. De aanvraag kan, indien de geregistreerde de leeftijd van zestien jaar nog niet heeft bereikt dan wel onder curatele is gesteld, worden gedaan door diens wettelijke vertegenwoordiger.

4. De aanvraag kan, door middel van een daartoe strekkende schriftelijke machtiging, namens betrokkene worden gedaan door een advocaat een procureur of door een ander.

5. De aanvraag dient schriftelijk te worden gericht aan de Korpsbeheerder Regiopolitie Kennemerland, t.a.v. de Privacyfunctionaris, Postbus 57, 2000 AB Haarlem, onder vermelding van naam, adres en woonplaats, een aanduiding van het tijdstip waarop contact met de 1-1-2-alarmcentrale heeft plaatsgehad. Voor de kennisneming of het afschrift van de gegevens worden kosten in rekening gebracht gespecificeerd in artikel 13.

6. Bij de aanvraag wordt gevoegd:

a. een fotokopie van een identiteitsbewijs van de verzoeker en, indien van toepassing, van de wettelijke vertegenwoordiger of de gemachtigde;

b. indien het derde lid van toepassing is: bewijsstukken waaruit de hoedanigheid van de wettelijk vertegenwoordiger blijkt;

c. indien het vierde lid van toepassing is: de schriftelijke machtiging.

7. Ter vaststelling van de identiteit kan de houder van de aanvrager, de gemachtigde of de wettelijk vertegenwoordiger verlangen dat die in persoon verschijnt.

8. De houder beantwoordt de aanvraag schriftelijk binnen vier weken na ontvangst.

9. Aan een verzoek om kennisneming van opgenomen gegevens wordt, in het bijzonder gelet op de doelstelling van de registratie, geen gehoor gegeven voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de opsporing en vervolging van strafbare feiten.

10. Mededelingen aan een gemachtigde als bedoeld in het vierde lid, vinden niet plaats indien kan worden aangenomen dat de gemachtigde mede een zelfstandig belang heeft bij de mee te delen gegevens of indien tegen hem ernstige bezwaren bestaan.

Artikel 11. Correctierecht van geregistreerde m.b.t. opgenomen persoonsgegevens

1. Degene aan wie overeenkomstig artikel 10 kennis is gegeven van hem betreffende gegevens, kan de houder schriftelijk verzoeken deze te verbeteren, aan te vullen of te verwijderen, indien deze feitelijk onjuist, voor het doel van de registratie onvolledig of niet terzake dienende zijn dan wel in strijd met een wettelijk voorschrift in de registratie voorkomen.

2. Naast de in artikel 10, vijfde lid, genoemde gegevens, dient het verzoek de aan te brengen wijziging te bevatten. Artikel 10, derde tot tiende lid, zijn van overeenkomstige toepassing.

3. De houder draagt zorg dat een beslissing tot verbetering, aanvulling of verwijdering zo spoedig mogelijk wordt uitgevoerd.

Artikel 12. Kennisneming van verstrekking van gegevens

1. De geregistreerde kan de houder verzoeken hem mee te delen of en zo ja welke op de geregistreerde betrekking hebbende gegevens in het jaar voorafgaande aan het verzoek uit de registratie aan derden zijn verstrekt.

2. Artikel 10, derde tot en met tiende lid, zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 13. Vergoeding van kosten

Voor het verzoek als bedoeld in artikel 10 worden de volgende kosten in rekening gebracht.

a. f 10,- indien het afschrift uit ten hoogste 49 bladzijden bestaat;

b. f 50,- indien het afschrift uit ten hoogste 50 tot 100 bladzijden bestaat, en

c. f 75,- indien het afschrift uit meer dan 100 bladzijden bestaat.

Het in rekening gebrachte bedrag dient binnen 14 dagen na kennisneming of ontvangst van de documenten te worden overgeschreven naar girorekening 510684 of bankrekeningnummer 28.50.38.230 t.n.v. Regiopolitie Kennemerland te Haarlem, onder vermelding van `privacyverzoek 1-1-2'.

6. Slotbepalingen

Artikel 14. Verbanden met andere registraties

1. De registratie heeft verbanden met het geautomatiseerde abonneebestand van de PTT-telecom en de abonneebestanden van andere aanbieders van telefoondiensten voor het verkrijgen van gegevens.

2. De registratie heeft verbanden met registraties/registers van de hulpverleningsdiensten voor het verstrekken van gegevens.

Artikel 15. Openbaarmaking en ter inzage legging.

Het reglement ligt voor een ieder ter inzage op het hoofdbureau van politie te Haarlem en op alle andere bij de regiopolitie Kennemerland en de hulpverleningsdiensten in gebruik zijnde gebouwen.

Artikel 16. Inwerkingtreding, citeertitel

1. Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

2. Het reglement wordt aangehaald als `Privacyreglement 1-1-2-alarmcentrale regio Kennemerland.

Haarlem, 22 januari 2001.
De korpsbeheerder,
J.J.H. Pop.

Naar boven