Verkeersbesluit

RW 67 (beide zijden) inhaalverbod vrachtauto's tussen km 23.5 en km 37.5 in Eindhoven, Geldrop, Mierlo en Someren

23 juli 2001

Nr. DNB/AIE/2001/1018

De Minister van Verkeer en Waterstaat

Begripsbepalingen

In deze beschikking wordt verstaan onder:

1. 'de hoofdingenieur-directeur': de hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat in de directie Noord-Brabant, Zuidwal 58, 5211 JK te 's-Hertogenbosch;

2. 'het hoofd van de dienstkring': het hoofd van de Dienstkring Autosnelwegen Eindhoven, de Zegge 1, 5664 EZ Geldrop.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Vereiste van besluit

Op grond van het bepaalde in artikel 15 eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 dient een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder a, van de Wegenverkeerswet 1994 ben ik bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Belangenafweging en motivering

Het landelijk beleid, zoals neergelegd in de nota 'Samen werken aan bereikbaarheid' van september 1996 is erop gericht de bereikbaarheid van economische centra en de mainports te verzekeren. Hiertoe dienen onder andere de doorstroming te worden bevorderd en (structurele) files te worden voorkomen. Een van de geschikte maatregelen hiertoe is een inhaalverbod voor vrachtauto's. Deze maatregel bevordert de doorstroming van alle weggebruikers doordat homogenisering van snelheden wordt geëffectueerd. De maatregel vrachtauto's bij drukte rechts te laten rijden, leidt tot een betere benutting van de weg en een verbetering van de kwaliteit van de verkeersafwikkeling.

Zoals in 'Samen werken aan bereikbaarheid' aangekondigd, zullen de trajecten waarop een inhaalverbod moet gaan gelden, worden uitgebreid. Invoering geschiedt echter alleen op die wegvakken waar de maatregel in voldoende mate een bijdrage kan leveren aan de bereikbaarheid en verkeersveiligheid.

Uit het oogpunt van de verzekering van de veiligheid op die weg en het zoveel mogelijk waarborgen van de doorstroming van het verkeer alsmede naar de in 'Samen werken aan bereikbaarheid' genoemde criteria: rijbanen met twee stroken in één richting (de zogenaamde 2x2 wegen) met een benuttinggraad van ten minste 60% of waar het gaat om een helling voldoet het onderhavige wegvak hieraan en komt het voor een inhaalverbod in aanmerking.

Bij beschikking van 1 september 1999, nummer UB99/8675 is door de Minister van Verkeer en Waterstaat besloten o.a. een inhaalverbod voor vrachtauto's in te stellen voor het gedeelte op rijksweg 67 tussen De Hogt en Leenderheide (van km 18.5 tot km 23.5). In verband met weefbewegingen en verkeersveiligheids- en doorstromingsproblemen is het noodzakelijk dat het inhaalverbod voor dit gedeelte wordt opgeheven.

De betrokken weggedeelten zijn in beheer bij het Rijk en gelegen in de gemeenten Eindhoven, Geldrop, Mierlo en Someren.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met het korps regiopolitie Brabant Zuid-Oost te Eindhoven.

Gevolgde procedure

Door mij is geen voorbereidingsprocedure op grond van de Algemene wet bestuursrecht gevolgd. Reden hiervoor is dat ik ervan uitga dat er geen andere belanghebbenden zijn die door het nemen van dit besluit redelijkerwijs in hun belangen worden aangetast.

Besluit

Door plaatsing van borden model F3 en F4 bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990, in verschijnuitvoering dan wel met onderborden, met daarop de tijdstippen van 06.00 uur tot 19.00 uur van maandag tot en met vrijdag, wordt een verbod ingesteld voor vrachtauto's om motorvoertuigen in te halen op het volgende wegvak: rijksweg 67 (beide zijden) tussen knooppunt Leenderheide en Someren km 23,5 en km 37,5.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,namens deze,
de hoofdingenieur-directeur,
namens deze,
het hoofd van de dienstkring,
J.H.M. Goossens.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop dit is bekendgemaakt een bezwaarschrift worden ingediend. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de minister van Verkeer en Waterstaat en gezonden aan de hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat in de directie Noord-Brabant, postbus 90157, 5200 MJ 's-Hertogenbosch. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en ten minste het volgende bevatten:

a. naam en adres van de indiener;

b. de dagtekening;

c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

d. de gronden van het bezwaar.

Indien een bezwaarschrift is ingediend is het mogelijk om daarnaast een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de president van de arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarvan de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Het verzoek dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten:

a. de naam en het adres van de verzoeker;

b. de dagtekening;

c. de gronden van het verzoek (motivering).

Bij het verzoek dient voorts een afschrift van het bezwaarschrift te worden overgelegd. Zo mogelijk wordt tevens een afschrift van het besluit waarop het geschil betrekking heeft overgelegd.

Naar aanleiding van het verzoek kan de bevoegde president een voorlopige voorziening treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de betrokken arrondissementsrechtbank wijst de verzoeker na de indiening van diens verzoek op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht de verzoeker binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigde griffierecht moet worden voldaan.

Indien het verzoek dan wel het verzoek om voorlopige voorziening in een vreemde taal is gesteld en een vertaling van een goede behandeling van het bezwaar noodzakelijk is, dient de indiener zorg te dragen voor een vertaling.

Naar boven